23948sdkhjf

Aurora Storm er på vej til sidste testfase før CO2-lagringen begynder

Transportskibet ’Aurora Storm’ er netop nu på vej mod Nini West-feltet i Nordsøen, hvor Project Greensand nu forbereder den sidste fase inden lagring af CO2 i Nordsøen begynder

Tidligere i dag forlod transportskibet Aurora Storm havnen i Esbjerg, efter skibet de seneste ugers tid har ligget i for kaj i Esbjerg. Her har Blue Water Shipping og Semco Maritime installeret og opgraderet udstyr på ’Aurora Storm’, så skibet nu er klar til at udfylde sin rolle i Project Greensand.

- Der er udført et enestående arbejde på havnen i Esbjerg, hvor Blue Water Shipping og Semco Maritime har gjort ’Aurora Storm’ klar til sin nye opgave. Nu kan vi indlede indkørings- og testfasen af systemerne ude på Nordsøen, inden vi sætter gang i den egentlige lagring af CO2 i Danmark senere. Vi glæder os til at demonstrere, hvordan sikker og permanent lagring af CO2 i Nordsøens undergrund kan være et skridt på vejen til at indfri klimaambitionerne, siger Søren Reinhold Poulsen, Project Director i Project Greensand.

Et godt potentiale

Der er blevet arbejdet intenst på at opgradere ’Aurora Storm’, så skibet sikkert kan fragte containere med flydende CO2 fra Antwerpen i Belgien til Nordsøen. Blue Water Shipping og Semco Maritime har blandt andet installeret den rammestruktur, der sørger for, at containerne bliver i deres position under sejladsen.

- Vi er stolte af at være med i et banebrydende projekt, der arbejder for at være en del af løsningen på den grønne omstilling. Nu begynder forberedelserne til indkørings- og testfasen af systemerne inden den første lagring af CO2 i Danmark. Hos Blue Water Shipping ser vi stort potentiale i fangst og lagring af CO2 - både klimamæssigt og forretningsmæssigt. Gennem Project Greensand får vi vigtige erfaringer, som kan komme os og Danmark til gavn fremadrettet, siger Søren G. Nielsen, Head of Chartering hos Blue Water Shipping.

Foruden rammestrukturen er der tilføjet nye rørføringer og pumper på ’Aurora Strorm’. Elinstallationerne er opgraderet, og sikkerhedsprocedurerne er gennemgået, så skibet sikkert kan begynde sin nye rolle i arbejdet med at lagre CO2.

- Vi er begejstrede for, at ’Aurora Storm’ nu er sejlet mod Nini West-feltet i Nordsøen. Det er et meget håndgribeligt bevis på, at vores lange erfaring med arbejdet på Nordsøen, kan sættes i spil for at udvikle og designe løsninger til gavn for klimaet. Vi er stolte af, at vi kan være med til at forbinde og facilitere de innovative løsninger, der arbejdes på i Project Greensand, siger Anders Benfeldt, Senior Vice President for Oil & Gas hos Semco Maritime.

Den endelige forberedelse

’Aurora Storm’ ankommer til Nini West-feltet inden længe. Offshore-riggen Noble Resolve er allerede på plads ved feltet i den danske del af Nordsøen, hvor den gøres klar til at facilitere lagring af CO2. Project Greensand skrider planmæssigt frem, og forventer at indkøre og klargøre de nye systemer til CO2-lagring de kommende uger.

Indkøringsperioden forventes at løbe af stablen i februar, hvor infrastrukturen og systemerne til transport og lagring af CO2 bliver efterset, opgraderet og optimeret. Efter afslutningen af denne periode forventer Project Greensand at igangsætte den egentlige lagring af CO2 i Nordsøen.

- Vi indleder nu forberedelserne på Nordsøen, og vi glæder os helt enormt til at komme videre med arbejdet derude. Vi skal gøre systemerne klar, inden den første lagring af CO2 i Danmark for alvor kan begynde. Vi arbejder med den fulde værdikæde inden for fangst, transport og lagring af CO2, og vi glæder os til at demonstrere, hvordan vi kan levere et markant bidrag til den grønne omstilling gennem sikker og permanent lagring af CO2 i Nordsøens undergrund, siger Søren Reinhold Poulsen.

Om projektet

Energistyrelsen gav i december 2022 Project Greensand den første danske tilladelse til CO2-lagring nogensinde, og i januar 2023 blev projektets pilotfase så tildelt den endelige design-verificering fra DNV. Dermed kan Project Greensand arbejde videre for at teste, udvikle og demonstrere, at der kan lagres CO2 i Nini West-feltet. 

I begyndelsen af februar gav Klima-, Energi-, og Forsyningsministeriet så de første tilladelser til storskala lagring af CO2 i den danske del af Nordsøen, hvor de ledende partnere i Project Greensand, INEOS og Wintershall Dea, var blandt modtagerne. I kølvandet på pilotfasen følger Project Greensands næste faser. 

Målet er, at Project Greensand på sigt kan lagre op mod 1,5 millioner tons CO2 om året fra 2025 - mens der efter planen potentielt kan lagres mellem 4 til 8 millioner tons CO2 om året fra 2030.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079