23948sdkhjf

Det første forsøg af sin slags: Ørsted og DSV tester fragtdroner

Ørsted og DSV gennemfører forsøg med transport af reservedele og værktøj ved hjælp af fragtdroner i Kattegat for at afprøve droneteknologiens anvendelighed over større afstande.

Hvis man har tænkt sig at bruge starten af sommerferien i farvandet mellem Grenaa og Anholt, så vil man de næste to uger måske være heldig at spotte en drone på himlen. DSV og Ørsted tester i øjeblikket droneteknologiens brugbarhed som led i vindmøllelogistikken. 

Havvindmølleparker er generelt placeret langt fra kysten, og transport af de teknikere, der servicerer møllerne, og reservedele dertil foregår normalt med skib. Teknikerne medbringer værktøj og de gængse sliddele, der ofte benyttes i vindmøllen, men er der brug for specielle reservedele, er det nødvendigt at hente dem i land. Dette er både omkostningstungt og tidskrævende, og reparationen sker derfor typisk først den efterfølgende dag.

Fragtdroner vil som et alternativ kunne tilbyde logistik af især mindre reservedele, hvilket vil kunne bidrage til en langt hurtigere genstart af vindmøllen.

Fakta: Testflyvning med droner

  • Testflyvningerne strækker sig over to uger, hvor dronen vil skulle demonstrere, at den er i stand til at levere komponenter fra Ørsteds driftsbase på Grenaa Havn og 25 km ud til offshore transformerstationen og potentielt til vindmøllerne.
  • Forsøgene gennemføres med en elektrisk drevet drone, der har en rækkevidde på 100 km og en lasteevne på 2,5 kg. Formålet med forsøgene er at afdække, om fragtdroner kan være et realistisk supplement til logistikken i selskabets mange producerende havvindmølleparker.
  • DSV har entreret med den schweiziske droneleverandør RigiTech samt den danske operatør Holo, som begge er specialister i autonome mobilitetsløsninger. Både RigiTech og Holo supporterer dronetestflyvningen.

Kilde: Ørsted

- Dronerne flyver på grøn strøm og flyver autonomt ud til offshore transformerstationen, men vi håber på, at vi senere også kan teste dronerne ved vindmøllerne. Ved hurtigt og effektivt at kunne bringe manglende reservedele ud i forbindelse med reparationer kan nedetiden på en vindmølle reduceres og dermed øges produktionen af grøn energi. 

- Samtidig mindskes behovet for transport via skibe, hvilket medfører, at CO2-udledningen i forbindelse med driften af havvindmølleparker mindskes, siger Klaus Baggesen Hilger, Head of Operations Digital & Innovation i Ørsted.

Oplagt samarbejder

DSV har allerede droner i brug i egne logistikcentre og ser en spændende mulighed for at bruge droneteknologien i nye sammenhænge.

- I DSV arbejder vi hele tiden på at skabe optimale forsyningskæder for vores kunder, og derfor er det oplagt for os at samarbejde med Ørsted om at optimere deres forsyningskæde fra kyst til havvindmølleparker. Det er hurtigt, omkostningseffektivt og grønt, så vi ser frem til at gennemføre forsøgene, siger Peter Matthiesen, Head of Innovation & Digital Products i DSV.

Forsøgene ude på havet fra Grenaa til Anholt er de første af sin slags, og partnerskabet mellem Ørsted og DSV undersøger mulighederne for, hvordan man kan bruge droneteknologien til havs.

Kilde: Ørsted

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.094