23948sdkhjf

Semco Maritime sender CO2'en ud på den sidste rejse: Pumpesystemet til Project Greensand er klar

Semco Maritime er nu klar med det pumpedesign, der skal transportere den flydende CO2 fra containerne via platformen Nini West i den danske del af Nordsøen og 1.800 meter ned under Nordsøens havbund, hvor CO2'en skal lagres permanent i et reservoir af sandsten.

Ingeniører og teknikere fra Semco Maritime har siden januar sidste år været tilknyttet Project Greensand, der arbejder for at lagre CO2 i den danske del af Nordsøen. Projektet befinder sig i øjeblikket i pilotfasen.

- I Semco Maritime er vi både glade og stolte over at være en del af Project Greensand, hvor vi arbejder for at lagre CO2 i den danske undergrund. Vi har de sidste 40 år arbejdet med at designe og udvikle løsninger til offshore-operationer. Med Project Greensand får vi mulighed for at udvikle vores kompetencer yderligere. De kompetencer vil vi gerne sætte i spil til gavn for klimaet, siger Anders Benfeldt, Senior Vice President for Oil & Gas hos Semco Maritime.

Den esbjergensiske virksomhed Semco Maritime har senest designet det struktur- og låsesystem, der skal fastspænde CO2-containerne til det skib, der skal fragte den flydende CO2 fra Antwerpen til Project Greensands lagringssted i den danske del af Nordsøen.

Produktion i Esbjerg

Med et færdiggjort design af struktur og pumpesystemer, er Semco Maritime klar til at begynde produktionen af systemet. Det vil foregå lokalt på Semco Maritimes lokaliteter i Esbjerg. Efter færdiggjort produktion vil Semco Maritime stå for at montere udstyret på skibet.

- Vi er glade for, at vi gennem produktionen og samling af udstyr kan være med til at fastholde arbejdspladser lokalt her i Esbjerg, siger Anders Benfeldt.

Designet af pumpesystemet til transporten af den flydende CO2 er nyudviklet. Semco Maritime har valgt en kombination af at købe og leje selve udstyret til dette formål.

Det færdiggjorte design fra Semco Maritime er en del af det fremskredne arbejde med Project Greensand, hvor der tidligere er sikret tankcontainere og skib, så den første CO2 efter planen, kan fragtes til det kommende CO2-lager under Nordsøens havbund.

Tidslinje for Project Greensand

2021-2023

Pilotfasen er i fuld gang, hvor lagringsprocessen udvikles, demonstreres og monitoreres. Den første flydende CO2 sejles til Danmark i løbet af denne fase: CO2'en til pilotprojektet kommer fra fabrikken Ineos Oxide i Belgien, hvor der i forvejen indfanges CO2. Den gøres flydende og sejles i særlige containere til Nini West-platformen i Nordsøen. Her sendes CO2'en ned gennem en eksisterende brønd dedikeret til injektion af CO2. 1.800 meter under havbunden når CO2'en frem til et reservoir af sandsten, hvor den lagres permanent.


2022-2025

Lagringskapacitet op til 1,5 mio. tons CO2 om året: Lagringsområdet udvides til feltet Nini Main. Her fragtes CO2'en på særlige skibe, der kan transportere mere CO2 end containerne i pilotprojektet. CO2'en overføres via et pumpesystem til Nini platformen og pumpes derefter ind i sandstensreservoirerne gennem nyetablerede CO2 injektionsbrønde.


2025-2030

Lagringskapacitet op til 8 mio. tons CO2 om året: I denne fase udvides lagringsområderne til at omfatte den såkaldte "Siri Fairway". Det omfatter de resterende felter i Siri-området, så lagringskapaciteten potentielt når op til 8 millioner tons CO2 om året.

Kilde: Project Greensand

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.125