23948sdkhjf

Et segment for plattenslagere: Ewiis topchef er godt og grundigt træt af beskidte tricks

Ewii-koncernes kunder bliver jævnligt ringet op af el-sælgere, der fortæller usandheder om Ewii og forsøger at kabre selskabets kunder.

Det har stået på i årevis, men er i løbet af det seneste år er det taget til.

Derfor har Ewii Koncernen både lanceret en kampagne mod beskidte tricks, været offentligt ude med kritik af sælgermetoderne, skrevet adskillige debat-indlæg i pressen samt senest politianmeldt to af selskaberne, Velkommen og Norström for bedrageri.

Også Forbrugerombudsmanden har været ude med politianmeldelser af flere af selskaberne.

Men lige lidt hjælper det. 

Systematisk fremgang

Ewii Koncernen har det meste af 2020 samlet sager ind og kategoriseret dem, og det er kommet bag på direktør Lars Bonderup Bjørn, hvor systematisk, det er sat i værk.

- Når man kigger ned over sagerne samlet, kan vi se, at det er de samme to-tre ting, som sælgerne siger, og at der er pauser, når der er offentlig opmærksomhed. Når opmærksomheden stilner af, begynder det igen. Det er helt systematisk, siger Lars Bonderup Bjørn.

For eksempel var der mange sager i sommer, men så blev der sat fokus på de beskidte metoder, og så stilnede opkaldene af.

- Freden varede i halvanden måned. Så begyndte vi igen at få klager, siger direktøren.

Blevet værre

Efter et langt forløb, hvor Ewii oplevede, at selskabets kunder blev kontaktet på ugentlig basis, besluttede Lars Bonderup Bjørn sig for at politianmelde Velkommen og Norström. 

-  Men det hjalp heller ikke, siger han.

- Faktisk er der sket det helt modsatte – efter vi har politianmeldt, er det både blevet grovere og mærkeligere, fortæller Lars Bonderup Bjørn.

Han fortæller,  at Ewii-koncernen kort efter politianmeldelsen blev kontaktet af en kunde, der troede, han ringede til Norström.

- Kunden fortalte, at han ringede tilbage på et nummer, han flere gange var blevet ringet op på. Men det er ikke et nummer, vi kender eller ejer. Vi er ikke klar over, hvorfor det viderestiller til os, siger Lars Bonderup Bjørn.

Udover adskillige opkald fra forvirrede kunder, der ville dobbelttjekke falske oplysninger, har koncernen også to gange oplevet, at sælgere fysisk udgiver sig for at være fra Ewii. Blandt andet har en kunde klaget over at være blevet antastet af sælgere i Vejle Bygade.

- Vi har ikke folk på gaden, så ingen møder os ude på gaden. Længere er den ikke. Men vi er godt og grundigt trætte af dem, der står der i vores navn og alle de andre uærlige sælgere. Det er på tide, at loven bliver strammet, så vi kan få stoppet den her ulovlige praksis, siger Lars Bonderup Bjørn.

Tag ansvar

En ting er lovgivning - en anden er ansvar. Lars Bonderup Bjørn opfordrer nu sine konkurrenter om at tage ansvar i de her sager.

- Det, der normalt sker, er, at ledelsen i disse selskaber tager afstand fra metoderne, når de kommer i søgelyset. Så fyrer de måske en underleverandør, eller henviser til, at de har alt for travlt til at lede deres eget firma og andre må tage skraldet, siger Lars Bonderup Bjørn og forsætter:

- Det er en uskik. Det er ledelsen i de pågældende firmaer, der har ansvaret. Det vil jeg gerne slå helt fast: Systematisk vildledning som det her kan ikke tørres af på en underleverandør eller på den enkelte sælger. Det er ene og alene ledelsens ansvar.

Et segment for plattenslagere

I løbet af det seneste år har Forbrugerombudsmanden haft frygteligt travlt med at holde elselskaberne og en række lead-virksomheder og callcentre i ørerne. Det er endt i bøder, påbud og politianmeldelser. 

I sidste uge kom det frem, at Forbrugerombudsmanden alene i løbet af de seneste fire måneder har modtaget 165 klager over elselskabet Velkommen, som Lars Bonderup Bjørn også har lagt arm med. 

Men hvorfor er det lige i elsektoren, at den slags finder sted i så udpræget en grad. Hvad er det, der gør, at selskaberne kan slippe afsted med det om og om igen – til trods for løfter om bod og bedring?

- Elsektoren er et attraktivt segment for plattenslagere. Produktet er dybest set ret enkelt men afgiftsstrukturen gør det kompliceret. Afgifter fylder 80 procent af regningen. Ingen kan gennemskue det, siger Lars Bonderup Bjørn om en af forklaringerne på, hvorfor det i vid udstrækning er nemt at narre kunderne. 

- Efter liberaliseringen af elloven er det blevet for nemt at etablere et selskab hos Energinet. Og går det ikke, ja, så kan man jo bare gøre det igen og igen. Vi er ret stækkede og Forbrugeromdbudsmanden er ret stækket, siger Lars Bonderup Bjørn.

Derfor opfordrer han også kunderne til at klage, når de fornemmer at der er ugler i mosen. 

- Men de opdager det jo heller ikke altid, slutter han.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.083