23948sdkhjf

Klumme: Alle muligheder holdes åbne for at gøre transporten grønnere

Mens regeringen får kritik for kun at foreslå 500.000 elbiler i 2030 i sit transportudspil, skal den roses for samtidig at foreslå et CO2-fortrængningskrav til erstatning for iblandingskravet. Med et fortrængningskrav bliver de brændsler, som skaber størst reduktion i CO2-udledningen, mere økonomisk attraktive at anvende i transporten – selvom de måske er dyrere per liter. 

Det smarte ved et CO2-fortrængningskrav er, at det omfatter både den tunge transport, som ikke umiddelbart kan elektrificeres, samt den del af bilparken, som ikke bliver elektrificeret direkte af elbiler. På sigt vil alle personbiler være elbiler, men som Elbilskommissionen viser, er det ekstremt dyrt at forcere denne udvikling. Det er derfor helt afgørende, at vi også gør noget ved resten af transporten – uanset hvor mange elbiler vi fra politisk hold ønsker at understøtte. Hvis elbilerne ikke kommer hurtigt nok ”samler” et CO2-fortrængningskrav de resterende personbiler op og mindske CO2-udledningen fra dem. Det er smart, fordi vi på den måde holder mulighederne åbne, både for elbiler og for avancerede brændstoffer, som fx Power-to-X (PtX). 

Et CO2-fortrængningskrav kan opfyldes både ved at anvende alternative drivmidler, som for eksempel biogas, brint, PtX eller avancerede biobrændstoffer, og ved at omstille raffinaderierne i Danmark og EU, så de råvarer, der anvendes, skifter fra fossil råolie til vedvarende og bæredygtige alternativer. Et CO2-fortræningskrav er desuden en forudsætning for at kunne trække en produktion af PtX, hvor Danmark allerede i dag har en styrkeposition. Dermed kan der blive skabt de arbejdspladser og det eksporteventyr, som vi alle forventer af den grønne omstilling.

Drivkraft Danmarks beregninger viser, at 1 mio. elbiler og et CO2-fortrængningskrav på 30 % i 2030 kan reducere transportens CO2-udledninger med godt 4 mio. tons CO2. Det svarer til mere end 20 % af de reduktioner, der mangler for, at vi når 70 %-målet i 2030. Beregningerne viser, at det er muligt at reducere transportens udledningen – også inden 2030, hvor elbilerne for alvor tager over. Branchen er klar til at levere, men det kræver, at der bliver vedtaget et ambitiøst CO2-fortrængningskrav. 

Artiklen er en del af temaet Klumme.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.095