23948sdkhjf

Vejen til et elektrificeret Danmark er brolagt med varmepumper, elbiler og elkedler

Rapporten Roadmap for elektrificering i Danmark, der er udarbejdet af Ea Energianalyse for Energifonden, ser på muligheder, klimagevinster og barrierer for en ambitiøs elektrificering i Danmark og i EU.

Med udgangspunkt i scenarieanalyser fra EU-kommissionen og gennemgang af konkrete cases, analyseres energisektorens udvikling frem mod 2030 og mod 2050.

Analysen viser, at en ambitiøs dansk strategi for elbiler, varmepumper og Power to X (PtX) er nødvendig for at nå målet om 70 procent CO2-reduktion i 2030.

Samtidig viser analysen, at det direkte elforbrug gennem elbiler og varmepumper bør opprioriteres sammenlignet med EU-scenariernes fokus på PtX.

Den økonomiske gevinst ved en klog elektrificeringsstrategi er beregnet til ca. 20 mia. kr. i 2050.

Varmepumper & Elektrofuels
Analysen viser samlet set, at varmepumper, elkøretøjer og elkedler som hovedregel kan levere samfundsøkonomisk konkurrencedygtige energitjenester - og ofte markant billigere elektrificering end elektrofuels.

Det skyldes primært, at produktion af elektrofuels medfører et energitab på op til 50 procent sammenlignet med fx en varmepumpe med en energieffektivitet på 300 procent.

Læs også: Pengeregn over GreenLab Skive: 80 millioner til storskala-produktion af brint og metanol

En del af energitabet ved produktion af electrofuels kan dog nyttiggøres som fjernvarme ved en sammenhængende fysisk planlægning.

Fordelen ved elektrofuels, især direkte brint med billig lagring, er, at produktionen kan være fleksibel og koncentreres i de timer, hvor der er stor elproduktion fra vind og sol. Denne fordel er dog afhængig af, om investeringsomkostninger til elektrolyseanlæg reduceres betydeligt over de kommende årtier.

Tre udfordringer
Analyserne viser, at den grønne omstilling i elsektoren med et vind- og sol-domineret elsystem og udfasning af termiske kraftværker i kombination med stærkt øget elforbrug fra den gennemgribende elektrificering af samfundet, medfører tre betydelige udfordringer omkring elinfrastrukturen, der skal lø-ses:

  • Der opstår et markant stigende behov for eltransmission til ilandføring af havmøllestrøm og til udveksling af elektricitet mellem landene. Behovet opstår for at sikre forsyningen i alle områder i de perioder, hvor vind og sol når solen ikke skinner og vinden ikke blæser, for at nyttiggøre elproduktionen når der er lokalt VE overskud og endelig for effektivt at udnytte de lagringsmuligheder, der findes i de store vand-kraftområder i Norden og i andre bjergrige områder. Mængden af elektricitet, der flyttes mellem landene, flerdobles sammenlignet med i dag.
  • Der opstår herudover behov for øget fleksibilitet i elsystemet både i det overordnede net og lokalt. Dette er i form af bådeforbrugsfleksibilitet og nye ellagringsmuligheder. På grund af det øgede elforbrug til rumvarme om vinteren og den stigende afhængighed af elproduktion fra sol, vil der være tydelig og stigende sæsonvariation i elpriserne især i Nordeuropa. Dette hænger også sammen med, at bl.a. fjernvarmen går fra at være nettoproducent af el (kraft-varme) til at blive nettoforbruger af el (varmepumper og elkedler).
  • Endelig opstår der behov for udbygning af den lokale el-infrastruktur, herunder etablering og forsyning af ladeinfrastruktur til mere end to millioner elbiler i Danmark mod 2050, og over hundrede millioner el-biler i Europa som helhed.

Kendte teknologier skal gøres billigere
En proces for gennemgribende elektrificering (sektorkobling) vurderes helt nødvendig for at nå klimamålene i Danmark i 2030, og i hele EU mod 2050. De teknologier, der skal i spil, er langt hen ad vejen allerede kendte og markedsførte, men ventes fortsat billiggjort, fremgår det af analysen. 

Der er betydeligt behov for demonstration, opskalering og billiggørelse af elektrofuels i form af brint, ammoniak, metan og flydende kulbrinter, hvis elektrofuels skal få den nødvendige og ventede udbredelse.

Hertil kommer, at elektrificering i industrisektoren delvist er afhængig af udvikling og demonstration af store varmepumper, der kan levere varme ved mere end 200°C med god effektivitet, især efter 2030.

Udfordringer for øget VE i elsystemet
En hurtig og betydelig udbygning med VE – især vind og sol – er en grundforudsætning for, at elektrificering i Danmark og EU leverer den beregnede CO2-reduktion. Sol og vind har leveret markante prisfald de senere år, i form af learning rates for sol på ca. 20 procent og vind på 10 - 15 procent, højest for havvind. Der er dog stadig udfordringer, der skal løses, hvis udviklingen skal fortsætte med den nødvendige hastighed:

  • Vind- og sol er langsigtede investeringer, der kræver god forudsigelig-hed af markedsrammer og af afsætningspriser. I denne sammenhæng har især tillid til infrastrukturudbygning, åbne grænser samt et stabilt CO2-kvotemarked betydning.
  • Forudsigelige udbuds- og godkendelsesprocesser.
  • Tro på udvikling af ellagring- og forbrugsfleksibilitet, der medvirker til at give højere værdi af elproduktionen ved gode vindforhold.

Læs hele rapporten her: Roadmap for elektrificering af Danmark

Virkemidler til øget elektrificering
Som nævnt er der dog en række udfordringer ved at gennemføre den ønskede elektrificering, og det er nødvendigt at bringe en bred vifte af virkemidler i spil for at fremme elektrificeringen. 

Analyserne i rapporten viser blandt andet, at fjernvarmen kan få en vigtig rolle som opsamler af overskudsvarme fra PtX-anlæg, og som bidragyder ved fleksibelt elforbrug bl.a. gennem etablering af store varmelagre og overgang til varmepumpeløsninger.

Læs mere her: Roadmap til elektrifiering: Fjernvarme og sæsonlagre bliver rygraden

Arbejdet med det ambitiøse elektrificeringsscenarie viser, at mere end 1 million traditionelle biler samt dele af varebilparken, lastvogne og offroad-køretøjer skal være udskiftet med el- og pluginhybridbiler for at levere et passende og balanceret bidrag til Danmarks 70 procent målsætning i 2030. Dette udtrykker en så radikal ændring af borgeres og virksomheders købs- og brugsvaner for køretøjer, at det ikke sker uden betydelige incitamenter. Dels er det nødvendigt, at elkøretøjer er betydeligt mere økonomisk attraktive end traditionelle køretøjer, dels kræver det stor tillid til, at den nødvendige ladeinfrastruktur kommer på plads.

Analysen viser, at infrastrukturselskaber, herunder især elnetselskaberne, har en helt afgørende rolle for en succesfuld elektrificering af det danske samfund. Der skal med høj sikkerhed kunne regnes med, at elnettet effektivt kan transportere den efterspurgte elektricitet med en forudsigelig tarifstruktur. Ønske om tilslutning af nyt og øget elforbrug skal kunne foregå hurtigt og enkelt og til rimelige priser.

Kilde: Roadmap for elektrificering af Danmark

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Hedensted Fjernvarme søger sin første direktør: Driftslederen fortsætter som tolvte mand

Nye energiprojekter på vej

Stor fjernvarmeudvidelse i Næstved: Covid-19 tænder ingen røde lamper - endnu

Endnu en kinesisk ordre til Vestas

To ordrer til Vestas

To vestjyske selskaber vil investere massivt i biogasanlæg

Nyhedsbrev

12.542 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Hos LM Wind Power måler man de ansattes temperatur før arbejde

Online Avis Arkiv

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Konkurser: - På én nat væltede det ind med henvendelser

Frygten for at gå konkurs eksisterer i stort set alle brancher, men især enkeltmandsvirksomhederne er lige nu i panik, lyder det fra konkursernes frontlinje.

Siemens Gamesa-møller til Vietnam

4.690 virksomheder har søgt lønkompensation på et døgn

Polsk ordre til Vestas

Lækagespecialist får ny direktør efter 29 år

Med masker og mundbind: Aalborg CSP sætter produktionen af varmevekslere i gang igen

Leder efter læk på fjerde uge: Det er ved at være træls

Danfoss sender 460 ansatte hjem

First fire på Stop 39

Trefor sikrer kritisk infrastruktur: Omlægger elnet ved sygehusene

Ringsted Biogas kan nu øge produktionen

Pressede virksomhedsejere lægger hjemmeside ned

Dansk Energi og Dansk Erhverv: Lad virksomhederne betale elafgiften direkte

Vestforsyning tilpasser acontobetalingerne

Ballard udvikler maritim brændselscelle i Hobro

Prisen på fjernvarme er faldet

Ørsted får EU's blå stempel til salg af tabsgivende naturgas

European Energy sælger tre vindmøller

2

Klumme:
Debat
Er den grønne omstilling i karantæne?

Anlæg af fjernvarmeledning i Horsens fortsætter trods corona

Britisk ordre til Vestas

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

CFO forlader Siemens Gamesa

Vind-selskab lægger ordre på 63 MW til jyske landvindmølleparker

Energiselskab advarer mod telefonopkald fra svindlere

Siemens Gamesa lukker spansk fabrik efter corona-smitte

Fra designermøbler til vindmøllefundamenter – Bladt får ny CFO

Hip Hip Hurra: Vestas-styrmand mod gode tider fylder 60

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Brugte kraner købes og sælges

Corona Skilte og Folier?

70 år med Klingspor Kronenflex® skæreskiver

Opdateret Quick Guide fra NKT

Måling af statisk elektricitet

Undgå tunge manuelle løft med en vakuumhåndteringsløsning!

Knap 2,8 millioner til grøn cementproduktion

Dataopsamling giver konkrete resultater på kort tid

Klimaanlæg med luftrensning - dræber virus og bakterier

Scankab leverer til opgavestedet - uden ekstra tillæg

Få hjælp til at monitorere jeres energidata

Service og vedligehold på ventilationsanlæg.

Overskudsvarme til 3.300 husstande

Årets kontorbyggeri 2020 – kontorernes paradis skal kåres!

Finsø A/S: Ny lagerstyring gør os mere effektive

MORA MMIX Tronic berøringsfri vandhane

Topcon Magnet Collage Web

Dag-til-dag-levering på trods af corona

Elmålerens funktionalitet og grundlæggende egenskaber

Kæmper du med statisk elektricitet?

Ny traverskran? Få det hurtigste og skarpeste tilbud nu!

Kom bare an - Pro-Plast Energeo er klar..

Thermaflex Nordic ApS står klar til dine ordre...

Sæt kryds i kalenderen allerede nu

Nye ansigter hos bott

Send til en kollega

0.219