23948sdkhjf

TLV overtager ni varmeværker: Der opgraderes med 90 små varmepumper og seks biomassekedler

Det lille Trustrup-Lyngby Varmeværk (TLV) på Djursland har i alt overtaget ni varmeværker fra Nrgi Lokalvarme.

De tre af værkerne kom på TLVs hænder allerede i sommeren 2019, mens de resterende seks først er hoppet med på TLV-vognen ved årsskiftet.

Det drejer sig om varmeværker i Rosmus, Balle-Hoed-Glatved, Tirstrup, Gjerrild, Voldby, Glesborg, Ørum, Stenvad og Mesballe på Djursland. 

Varmeværkerne i Rosmus, Balle-Hoed-Glatved og Tirstrup står over for en større opgradering, mens de resterende værker må klare sig, som de er, lidt endnu.

- Vi går i gang med de tre anlæg, der umiddelbart trænger til en renovering. De er for små, slidte og utidssvarende, fortæller direktør hos TLV Michael Meldgaard Christensen.

Læs også: Nærvarmeværket fra Djursland rykker ud: Nu kan andre selskaber få gavn af trådløs fjernvarme

Han understreger, at han ikke forventer at skulle i gang med de øvrige seks anlæg lige med det samme.

- Som udgangspunkt skal de driftes videre, som de er. To af dem er med ret nye anlæg, men tre af dem kommer vi til at gøre noget ved om nogle år. Vi håber dog at få nogle erfaringer fra de projekter, vi gennemfører nu, inden vi skal i gang, siger Michael Meldgaard Christensen.

Varmepumper og biomassekedler
I Rosmus, som er det mindste af de tre renoveringsmodne varmeværker, vil TLV etablere nye luft-vand varmepumper og to biomassekedler.

Helt konkret kommer det til at dreje sig om 10 små luft-vand varmepumper og to flisfyrede kedler.

- Grundlæggende vil vi på alle værker sætte varmepumper ind som grundlast og bruge biomasse som spidslast, fortæller Michael Meldgaard Christensen.

Når han siger varmepumper, mener han ikke en af de store varmepumper, som fjernvarmeværkerne ellers investerer ivrigt i for tiden. Det ville være en alt for dyr affære i et område som Rosmus, hvor der er 36 forbrugere og en skole.

Læs også: 100 anlæg på 200 dage: Nærvarmesucces på Djursland inspirerer

Derfor har Michael Meldgaard Christensen trukket lidt på sin erfaringer med konceptet Nærvarmeværket, hvor man lejer små varmepumper ud til forbrugerne.

Det gør det hele lidt billigere. 

Løsningen i Rosmus koster samlet set 2,2 millioner kroner for både kedler og de ti varmepumper. 

2 gange 40 varmepumper
Det er ikke kun i Rosmus, at der sættes containere med varmepumper op. Det kommer også til at ske i varmeforsyningsområdet Balle-Hoed-Glatved og Tirstrup.

I begge omrråder skal der etableres 40 små varmepumper med en samlet kapacitet på 900 kW samt to 450 kW biomassekedler.

Også her er der valgt mange små varmepumper - frem for én stor.

Læs også: Dansk Fjernvarme vil gafle 300.000 nye kunder med individuelle løsninger

- Hvis vi investerede i en stor industrimodel ville det koste otte millioner kroner for en løsning i både Balle og Tirstrup for varmepumpen alene. Men den her løsning, vi laver, består af 40 mindre varmpumper i 4 modul-containerløsninger. Det kan vi gøre for cirka 8 millioner kroner for både kedler og varmepumper. Så har vi sikret os med nye varmepumper til grundlast og nye kedler til spidslast, så vi kan levere den ønskede varme under alle forhold – også hvis eller når det bliver rigtigt koldt, siger Michael Meldgaard Christensen.

Har fjernvarme gang på jord
Rundt regnet kommer TLV af med cirka 18,5 millioner kroner for de nye varmeløsninger i de tre områder, hvilket er langt billigere, end hvis selskabet havde kastet sig over de helt store varmepumper. Her kunne man være endt med en regning på mere end det dobbelte.

Og det er netop størrelsen på investeringen, der Michael Meldgaard Christensens kæphest..

-  Vi har fokus på at have en god økonomi i de små værker. Det vi laver skal kunne afskrives over tyve år, da det om tyve år muligvis ikke har gang på jord med fjernvarme i Rosmus. Og så nytter det jo ikke, at vi mangler at afskrive ti år på et anlæg, siger han og tilføjer: 

- Det er vigtigt at holde investeringerne nede, så vi kan holde en ordentlig varmepris. Især ude i de små samfund, hvor det i forvejen er svært at tiltrække folk.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.125