23948sdkhjf

Mærsk: Madolie som brændstof har gjort os grønnere. Men det er langtfra nok

| Af Redaktionen/urt | Tip redaktionen om en historie

Brugt madolie i skibstanken har reduceret det enorme CO2-udslip fra Mærsks containerskibe. Men biobrændsler kan ikke alene gøre rederiet CO2-neutral i 2050. Der er brug for vedvarende energiformer som sol og vind, lyder det fra Mærsk. Eksperter roser ambitionen

Hvis Mærsk skal nå sit mål om at blive CO2-neutral i 2050, er det ikke tilstrækkeligt at udskifte containerskibenes udskældte bunker-olie med biobrændsel, der er lavet på eksempelvis rapsolie eller træflis. Det er også nødvendigt at bruge vedvarende energi som vind- og solenergi til at lave grøn elektricitet til skibsfarten, siger Ole Graa Jakobsen, chef for flådeteknologi hos Maersk Line, til Dagbladet Information.

- Der er ikke nok biofuel i verden til, at vi kan lave de her ting. Men det kan være en del af løsningen fremover, siger han.

Siden juni har Mærsk ellers hældt madolie i tanken på sine enorme containerskibe for at gøre dem mere klimavenlige. Det CO2-neutrale pilotprojekt er det første af sin slags i industrien, og det bliver testet i samarbejde med H&M, der betaler en merpris for at få tøj fragtet CO2-neutralt.

- Vi kunne måske dække vores eget behov, men så ville der ikke være noget tilbage til de andre, siger Ole Graa Jakobsen. I eksempelvis flybranchen er biobrændsel også i høj kurs.

Ambitionen om at kombinere biologisk brændstof med vedvarende energi møder ros fra Henrik Sornn-Friese, lektor og centerleder for CBS Maritime, og Harilaos Psaraftis, professor ved DTU og bl.a. forsker i grøn shipping.

- Biobrændsel er ikke en ubegrænset ressource. Derfor er det helt nødvendigt, at Mærsk tænker i andre bæredygtige løsninger, siger Henrik Sornn-Friese til Information.

Læs også: DTU slår hul ind til ny viden om saltbatterier

Shipping er en klimatung industri. Mærsk alene udledte i 2018 36 millioner ton CO2, omtrent svarende til Danmarks tilsvarende udledning samme år. Nulemission bliver hverken nemt eller billigt, erkender rederiet, som over fem år har investeret knap syv milliarder kroner i innovationspuljer og grøn omstilling.

Men det er ikke kun udviklingen af klimavenlige løsninger, som er kostbare, påpeger Harilaos Psaraftis:

- Umiddelbart er det teknologisk realistisk at bruge vedvarende energi til skibstransport. Mange af udfordringerne her er løst. Men de bæredygtige alternativer skal også være økonomisk levedygtige. Ellers vil firmaerne ikke gøre brug af dem.

Læs også: Rekordlav CO2-udledning fra danskernes elforbrug i 2019

Ole Graa Jakobsen understreger da også, at Mærsks grønne omstilling skal være »en god forretning«, men forventer villighed blandt kunder til at betale ekstra for at reducere CO2-udslippet.

Uanset udfordringerne er det essentielt, at shippingbranchen bliver CO2-neutral, mener Henrik Sornn-Friese.

- Hvis skibsfarten ikke kan løse problemet selv, vil vi måske se udviklingen af nye produktionskæder, hvor firmaer producerer tættere på kunden, så varerne ikke skal fragtes, siger han til Information.
Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
1

Klumme:
Debat
Fælles front: Lad os få en ambitiøs Power2X plan i DK

3

Kommunale solcelleanlæg har stået stille i årevis – de er ulovlige

Trefor Vand erstatter pesticid-ramt vandværk med nyt til 100 millioner kroner

Forening: Varmeproduktion lægger pres på gamle træer

Svajende skorsten på 40 meter er revet ned i Sønderborg

Nyhedsbrev

Guldborgsund Forsyning finder entreprenør til Stubbekøbing Renseanlæg

Online Avis Arkiv

LM Wind Power sætter navn på ny topchef

Ny fabriksdirektør hos MHI Vestas i Nakskov

- Inde i varmen for tiden: Dansk solcellebord scorer international pris

5

40 meter høj fjernvarme-skorsten kan styrte i vinden

Et fjernvarmeværks skorsten frygtes at vælte i Sønderborg. Politiet evakuerer derfor beboere i området

CO2-neutral: Dansk Schneider-fabrik forfølger koncernmål

Seas-NVE vinder forsyningsudbud for gas

Dansk Energi Service solgt

Svensk ordre til Vestas

European Energy vil bygge solcelleanlæg ved Struer

Direktør: Vandsektoren kan ikke klare den øgede forurening

Bølgeenergi
Tordenskiold atter sendt til havs

Nye energiprojekter på vej

20 års arbejde slut: Evida og Wavin sender stålet på pension

Solpaneler for en halv million smadret

Faxe Kommune sender to store solcelleanlæg videre i processen

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Direkte forbindelse mellem Skive Fjernvarme og 585 forbrugere i Højslev

En million til varmepumpe-nørderi: Nye pumper under udvikling

Grundfos vil digitalisere vand-infrastrukturen

Siemens Gamesa lander canadisk ordre

Klumme:
Debat
FN’s Verdensmål: Spænd buen omhyggeligt

Thor Havmøllepark
Energistyrelsen offentliggør svar om Thor-udbuddet

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Semco Maritime vinder stor britisk ordre

Kontant afregning til Vestas-medarbejdere

Med hjælp fra Google: Maskinmesterskole får solceller på taget

Finsk ordre til Vestas

Coronavirus lukker to Polytech-afdelinger

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Norsk vintervejr koster på Siemens Gamesas bundlinje

Se alle Medlemmernes egne nyheder

TESTO – moderne klimakamre til klima- og temperaturtest

Kataloget for 2020 er landet

Frandsen El sætter sikker strøm til nyt samlingssted

Genvind op til 72% af din energi som varme

Udførelse af elforsyningsanlæg - efter de nye regler

Hvordan bygger vi bæredygtigt? Vær med i debatterne

SICK udvider

Hvor mange medarbejdere kan du få ved at forsikre din elpris

Load test af 110 tons løfteåg (VIDEO)

exodraft a/s køber 60% af Dansk Energi Service A/S

Lemvigh-Müller udvider på svejsemaskiner

Prysmian støtter Terna med udvikling af Italiens elforsyning

Produktnyhed fra Hans Følsgaard

10 grunde til at lodret jordvarme er ligesom en Tesla

Renovering af kædeblokke i vores offshore afdeling

Forbilleder til fremtidens køkkener

138 har allerede tilmeldt sig: Bliv udstiller på EL & TEKNIK

LiFePO4 batterier lette, pålidelige og klar til brug

Grønkøling.dk - klimavenlige kølesystemer!

Bliver dine kabler, nøgler og dokumenter altid væk?

Spar plads med ny rack-monteret cirkulationskøler fra SMC

Smart lagerløsning sikrer adgang til kritiske varer

Sprit nye CAT 308E2 Gravemaskine

NYHED ONLINE: HADEF ’Liftboy’ 43/86E elektrisk wirespil

Lær Fibox A/S lidt bedre at kende i denne profil video

Send til en kollega

0.204