23948sdkhjf

Mærsk: Madolie som brændstof har gjort os grønnere. Men det er langtfra nok

| Af Redaktionen/urt | Tip redaktionen om en historie

Brugt madolie i skibstanken har reduceret det enorme CO2-udslip fra Mærsks containerskibe. Men biobrændsler kan ikke alene gøre rederiet CO2-neutral i 2050. Der er brug for vedvarende energiformer som sol og vind, lyder det fra Mærsk. Eksperter roser ambitionen

Hvis Mærsk skal nå sit mål om at blive CO2-neutral i 2050, er det ikke tilstrækkeligt at udskifte containerskibenes udskældte bunker-olie med biobrændsel, der er lavet på eksempelvis rapsolie eller træflis. Det er også nødvendigt at bruge vedvarende energi som vind- og solenergi til at lave grøn elektricitet til skibsfarten, siger Ole Graa Jakobsen, chef for flådeteknologi hos Maersk Line, til Dagbladet Information.

- Der er ikke nok biofuel i verden til, at vi kan lave de her ting. Men det kan være en del af løsningen fremover, siger han.

Siden juni har Mærsk ellers hældt madolie i tanken på sine enorme containerskibe for at gøre dem mere klimavenlige. Det CO2-neutrale pilotprojekt er det første af sin slags i industrien, og det bliver testet i samarbejde med H&M, der betaler en merpris for at få tøj fragtet CO2-neutralt.

- Vi kunne måske dække vores eget behov, men så ville der ikke være noget tilbage til de andre, siger Ole Graa Jakobsen. I eksempelvis flybranchen er biobrændsel også i høj kurs.

Ambitionen om at kombinere biologisk brændstof med vedvarende energi møder ros fra Henrik Sornn-Friese, lektor og centerleder for CBS Maritime, og Harilaos Psaraftis, professor ved DTU og bl.a. forsker i grøn shipping.

- Biobrændsel er ikke en ubegrænset ressource. Derfor er det helt nødvendigt, at Mærsk tænker i andre bæredygtige løsninger, siger Henrik Sornn-Friese til Information.

Læs også: Nyt projekt: Ny metode til fremstilling af farvede solceller

Shipping er en klimatung industri. Mærsk alene udledte i 2018 36 millioner ton CO2, omtrent svarende til Danmarks tilsvarende udledning samme år. Nulemission bliver hverken nemt eller billigt, erkender rederiet, som over fem år har investeret knap syv milliarder kroner i innovationspuljer og grøn omstilling.

Men det er ikke kun udviklingen af klimavenlige løsninger, som er kostbare, påpeger Harilaos Psaraftis:

- Umiddelbart er det teknologisk realistisk at bruge vedvarende energi til skibstransport. Mange af udfordringerne her er løst. Men de bæredygtige alternativer skal også være økonomisk levedygtige. Ellers vil firmaerne ikke gøre brug af dem.

Læs også: Ny type katalysatorer kan bane vej for øget bæredygtighed

Ole Graa Jakobsen understreger da også, at Mærsks grønne omstilling skal være »en god forretning«, men forventer villighed blandt kunder til at betale ekstra for at reducere CO2-udslippet.

Uanset udfordringerne er det essentielt, at shippingbranchen bliver CO2-neutral, mener Henrik Sornn-Friese.

- Hvis skibsfarten ikke kan løse problemet selv, vil vi måske se udviklingen af nye produktionskæder, hvor firmaer producerer tættere på kunden, så varerne ikke skal fragtes, siger han til Information.
Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Hofor køber solcellepark

Kæmpe testbænk tager form på Fyn

Danske R&D Test Systems designer og bygger vindindustriens største og mest avancerede testbænk

Nu tager Forsyning Helsingør selv skraldet

Historisk havvindmøllepark fylder rundt

Vestas henter norsk ordre

Siemens Gamesa opruster i Taiwan

Nyhedsbrev

Stor ekstraregning venter fynsk renseanlæg

Online Avis Arkiv

Vismænd advarer mod øget olieproduktion i Nordsøen

1

Så meget steg fjernvarmeprisen i det seneste år

Pesticid i drikkevand er mindre farligt end først antaget

Rift om vindmølleanparter i Hirtshals

Magasinet Forsyning
Geus leger gemmeleg med den grønne energi

Forskere fra Geus er nu klar med et værktøj, der kan vise hvor i landet, der er lagringspotentiale i den øvre undergrund.

Finansminister varsler flere klimatiltag på finanslov

Vestas-mølle udbrændte i Nordvestjylland

Ugens grin: Nye tider - nye titler

Regeringen vil bruge en ekstra milliard på grøn forskning

Nye energiprojekter på vej

Magasinet Forsyning
En kommende konge og 407 megawatt havvind

PKAs energifond kaster sig over yderligere 1.500 boliger

4

Klumme:
Debat
Grøn omstilling og fleksibelt forbrug trænger til et kærligt skub

Magasinet Forsyning
Udsættelsen af Vesterhav Syd og Vesterhav Nord ikke andet end et hick-up

Underleverandør skærer ned efter Vestas-fyringer

Borgmestre vil have gamle dieselbiler ud af storbyerne

Biogassen rykker ind i kommuneplanen: Silkeborg Kraftvarmeværk kan få ny nabo

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sønderborg vært for løsningsorienteret klimakonference

Vestas åbner midlertidig fabrik i Viborg

Dansk Norsea-ledelse får øget ansvar

Ugens grin: Strømafbrydelser

Vestas trækker tilbud på Suzlon

14

Regeringen giver blå blok klima-ultimatum

Energibranchen ønsker regulering af biomasse

Ørsted bygger vindmøllepark i Nebraska

Finsk ordre til Vestas

Hess udnævner ny direktør i Danmark

Energistyrelsen overtager tilsyn med beredskab i el- og gassektoren

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Temamøde om Certificeringer

Terasakis TEMBREAK 2 fra Ara-El

Robotterne fører sig frem i Danmark – og på hi-messen

Får du det optimale ud af dine rør i dit kompressorrum?

Ny automationspartner i Trekantområdet

Kraner - brugte maskiner - udstyr købes kontant

Snart producerer ODIN Engineerings specialudviklede maskiner på en fabrik i Asien

Indbydelse til hi Tech & Industry Scandinavia

Ny kran til BSM A/S i Bjerringbro

Sulzer Sense IOT

Projektering og udførelse af elektriske installationer.

Ny affugterserie fra Condair

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Nyheder på HI messen

Hvordan lyder støjen?

Thin Film Battery - 50x23 mm

Forlæng kølevæskens levetid

Pro-Plast ændre navn til Pro Plast Egergeo

Roxtec knock-out-sleeve

Besøg Støvring Kraftvarmeværk

Bjarne Emil Jensen fejrer 40 års jubilæum

Er du klar til at gå pro?

Plade Olie/vand køler Type PHE fra KTR

Velkommen til vores nye lærling i El-afdelingen, Rodi Bulduk.

Velkommen til vores nye showroom i Løgstør

Send til en kollega

0.295