23948sdkhjf

Kæmpeboom for havmøller kan skabe danske job

Gigantisk nyt vindmølleeventyr til søs venter Danmark, mener Rederiforeningen
Markedet for vindmøller til havs kommer til at vokse eksplosivt de næste 15 år, også uden for Nordsøen og Europa.

Antallet af arbejdspladser i sektoren ventes 12-doblet til 435.000 fuldtidsjob, og havvind vokser i perioden fra under en procent til otte procent af den globale, havbaserede økonomi.

Det svarer til en værditilvækst på 1.500 milliarder kroner, forudser økonomerne i samarbejdsorganisationen OECD i en analyse, "The Ocean Economy in 2030".

Dermed åbnes dørene for førende danske virksomheder med spidskompetence i at fremstille og opstille vindmøller til søs, påpeger Jakob Ullegård, direktør i Danmarks Rederiforening.

- Man kobler direkte op på danske styrkepositioner her. Vi har verdens to største producenter af havvindmøller (Vestas og Siemens, red.), Dong Energy, der har installeret mest vindkraft til havs verden over, fundamentvirksomheden Bladt Industries og A2Sea som det rederi, der har opsat mest havvind.

- Der er job at hente i Danmark, hvis vi gør det rigtigt, siger Jakob Ullegård.

Muligheder især i Asien

Rederiet A2Sea, der ejes af Dong og Siemens, er netop nu i gang med at opstille to Siemens-havmøller ved Taiwan. Hvis de fungerer godt, venter yderligere 120 MW møller. Samtidig har Taiwan øget sit mål for offshorevind fra tre til fire gigawatt i 2030.

Jens Frederik Hansen, administrerende direktør i A2Sea, ser mange fremtidige muligheder i Asien, især i Japan og Sydkorea.

- Men vi ser også til USA. Med de effektiviseringer, vi ser i Europa i øjeblikket, hvor prisen for offshorevind falder støt fra bud til bud i de forskellige lande, vil det også blive væsentligt mere rentabelt at stille noget op i USA, siger han.

For danske rederier inden for havmøller er der dog et skatteproblem, der skal løses, før de har lige konkurrence, siger Jakob Ullegård fra rederiforeningen.

- Klima- og energiminister Lars Chr. Lilleholt vil gøre Nordsøen til havvindens Silicon Valley. Men danske konstruktionsskibe har ringere skatteforhold inden for havvind end rederier fra Holland, Tyskland og England. Vi har ikke adgang til den sømandsskat, som den øvrige handelsflåde har, siger han.

Det koster 50 millioner kroner årligt at løse problemet, vurderer Jakob Ullegård. Både De Radikale og De Konservative har erklæret sig rede til at se på sagen.

/ritzau/
Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.11