23948sdkhjf

En stor administrativ udfordring - men en velkommen håndsrækning til forbrugerne

Regeringen vil give forbrugerne mulighed for at indefryse en del af de kommende el- og gasregninger. Det bliver en stor administrativ udfordring for elhandelsselskaberne, men det er en velkommen håndsrækning til forbrugerne i en svær tid, mener Green Power Denmark.

- Vi deler den store bekymring for de høje el- og gaspriser. Forbrugerne går en hård vinter i møde, og for nogle vil det være svært at skaffe pengene til at betale de store el- og varmeregninger. Det tager vi meget alvorligt, siger Kristian Jensen, adm. direktør i Green Power Denmark.

Han påpeger at der er flere fordele ved at udskyde betalingen af el- og gasregningerne i stedet for give tilskud eller anden hjælp til forbrugerne. Det vil kun i begrænset omfang belaste de offentlige budgetter. Det vil ikke føre til yderligere inflation, og forbrugerne vil fortsat have et stærkt incitament til at spare på energien.

- Ingen virksomheder ønsker, at deres varer bliver så dyre, at kunderne ikke kan betale dem. Derfor er energiselskaberne naturligvis klar til at hjælpe de kunder, som ønsker at udskyde en del af betalingen. Men det er ikke gratis for selskaberne. Det vil føre store administrative omkostninger med sig, siger Kristian Jensen.

Administrativt er det noget af en opgave, når man skal kunne håndtere en opdeling af henimod 3,8 millioner energiregninger. For at dette kan gøres ordentligt og sikkert, anbefaler Green Power Denmark, at muligheden for at udskyde betalingen først kommer til at gælde for de kommende regninger, der bliver sendt ud i november.

Dansk Fjernvarme: Et fint forslag

Dansk Fjernvarme ser positivt på muligheden for, at fjernvarmeforbrugere med høje varmeregninger kan søge henstand hos deres fjernvarmeselskab for at tage brodden af de høje varmeregninger.

- I fjernvarmesektoren ser vi, at langt de fleste fjernvarmeselskaber har kunnet holde de stigende fjernvarmevarmepriser lavere end el og naturgas. Men der er også fjernvarmeforbrugere, der rammes hårdt, og her er det nødvendigt at se på mulighederne for at afbøde situationen. Her er forslaget om at tilbyde en indfrysningsordning på de høje fjernvarmeregninger et fint forslag, som branchen ser frem til at samarbejde omkring for at det kan implementeres i praksis, siger Kim Mortensen, direktør i Dansk Fjernvarme.

Dansk Fjernvarme hæfter sig ved, at der er en række problemstillinger, der indtil da skal tages højde for, hvis ordningen skal kunne virke optimalt i praksis. Også her peger man på den administrative opgave, der følger. 

- Der er stor forskel på, hvad selskaberne kan håndtere administrativt, blandt andet fordi de er så forskellige i størrelse. Derfor bliver det her et ressourcekrævende arbejde, hvor vi vil arbejde tæt sammen med myndighederne for at sikre, at fjernvarmeselskaber og forbrugere ikke bliver klemt mellem de gode intentioner. For eksempel skal der tages højde for, hvordan de fjernvarmekunder, som ikke har direkte kontakt til et fjernvarmeselskab, fordi de bor til leje eller administreres af et boligselskab, også bliver hjulpet med deres høje varmeregninger, siger Kim Mortensen.

Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093