23948sdkhjf

Forbrugerombudsmanden får flere klager end nogensinde: Elselskaberne trækker deres del af læsset

I de seneste to år har Forbrugerombudsmanden modtaget flere klager fra forbrugere end nogensinde. Over 16.000. 

Det er sager, som vedrører mulige overtrædelser af markedsføringsloven og den øvrige lovgivning, som Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med.

Det er bl.a. om overgældsatte forbrugere, abonnementsfælder, ulovligt telefonsalg og andre former for vildledende markedsføring, som fylder i statistikken.

Især vildledende telefonsalg har været et stigende problem i de senere år, skriver Forbrugerombudsmanden Christina Toftegaard Nielsen i årsberetningen for 2020/2021.

- Det skyldes navnlig nyere elselskabers telefonsalg, der har ført til udsædvanligt mange klager fra både forbrugere og konkurrerende elselskaber, fremgår det af beretningen. 

I 2020 modtog Forbrugerombudsmanden 730 klager over elselskabers markedsføring og i 2021 rundede det tal 696 klager, hvilket er en markant stigning fra 2012, hvor der kun dumpede klager fra 30 forbrugerne ind af brevsprækken hos Forbrugerombudsmanden.

Udviklingen i klager har da også ført politianmeldelser med sig. 

Ikke haft den tilsigtede virkning

I 2020 og 2021 politianmeldte Forbrugerombudsmanden i alt seks elselskaber for ulovligt telefonsalg. I en del af anmeldelserne indgår klager fra flere hundrede forbrugere, ligesom Forbrugerombudsmanden har inddraget de call-centre, der har foretaget opkaldene på vegne af elselskaberne, samt de lead-virksomheder, der har solgt urigtige oplysninger til elselskaberne om, at forbrugerne havde givet samtykke til at blive ringet op. 

- Men vi har desværre kunne konstatere at politianmeldelserne ikke har haft den tilsigtede virkning på alle selskaberne, oplyser Christina Toftegaard Nielsen. 

Nogle selskaber er nemlig fortsat med særdeles grove telefonsalg. 

Forbrugerombudsmanden og Energinet har derfor indgået et samarbejde, der skal komme sagerne til livs. Forbrugerombudsmanden vil i den forbindelse orientere Energinet om de klager over elselskabernes telefonsalg, som Forbrugerombudsmanden modtager. Klagerne skal indgå i Energinets arbejde med at undersøge hvorvidt elselskaberne uberettiget har anmeldt skifte af elselskab.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095