23948sdkhjf

Elbiler tager ikke skade af hurtigopladning

CLEVER: Det er en misforståelse, at elbiler ikke har godt af hurtigopladning.
At hurtigopladning skader elbilernes batteri er en påstand, som elbilbranchen ikke vil have siddende på sig. Derfor regerede elbiloperatøren Clever prompte, da FDM’s testkører, Karsten Lemche, i et indslag i Go’ Sommer Danmark beskrev, at elbiler ikke har godt af hurtigopladning.

- Det er dybt beklageligt, at sådan en misforståelse bliver bragt. Vi har specifikt undersøgt denne problemstilling, fordi hurtigladestationerne udgør en væsentlig brik i vores offentlige ladeinfrastruktur, siger Lars Bording, administrerende direktør i CLEVER i en pressemeddelelse.

- Vores undersøgelser og analyser viser, at selve hurtigopladningen ikke på nogen måde skader batteriet. Det er velkendt, at bilerne har brug for indimellem at blive normalladet op til 100 % for at balancere cellerne i batteriet. Hvis man kun hurtiglader til 80 % vil denne balancering mangle, og man vil ikke have adgang til batteripakkens fulde kapacitet. Derfor anbefaler vi vores kunder, at de et par gange om måneden lader bilen fuldt op med en normal- eller hjemmelader, helt på linje med fabrikanternes anbefalinger, og på linje med, hvordan bilen selv beskytter batteriet, forsætter Lars Bording og tilføjer:

- Det bør også nævntes, at en overvejende del af bilfabrikanter enten har lanceret, eller kommer til at lancerer deres elbiler med netop almindelig- og hurtigopladning, og at alt peger i retningen af at denne teknologi bliver defacto standarden i fremtiden. Fra de mere end 400 kunder vi dagligt sørger for opladning til, kan vi også se, at i praktikken er det en enkelt og smart løsning for kunden.

Bilbranchen tror på hurtigopladning
Også landechef i Nissan Danmark, Peter Hal, afviser, at hurtigopladning er skadeligt for batteriet.

- Elbiler tager ikke skade af hurtigopladning eller opladning via Quick Charge, som det også kaldes. Elbilerne er udstyret med et styringssystem til batteriet – det såkaldte Battery Management System (BMS) – og det beskytter batteriet og sikrer, at brugeren ikke lader eller bruger bilen på en måde, som kan skade batteripakken, fortæller han og tilføjer:

- Derfor giver vi også fem års garanti på de dele på bilen, der vedrører batteripakke og el, netop for at der ikke stilles spørgsmålstegn ved batteri eller opladning. Bilbranchen tror på hurtigopladning, og vi har også noteret os, at en lang række andre bilmærker fremadrettet vil benyttedenne teknologi.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094