23948sdkhjf

Planlægger ambitiøst landstrømsanlæg: Linjeføring af højspændingskablet første punkt på dagsordenen

Nu bliver det endelig alvor i København.

I løbet af 2022 skal Hans Vasehus, havnebygmester i By & Havn, træffe en række afgørende beslutninger om det anlæg, der i 2024 skal kunne tilbyde landstrøm til alle krydstogtskibe i København.

Det ambitiøse - men også stærkt forsinkede - projekt rummer fortsat mange ubekendte:

Her og nu handler det om at finde en linjeføring til den moppedreng af et højspændingskabel, der skal bringe de nødvendige mængder strøm ned til kajkanten ved både Langelinie og de nyere krydstogtterminaler i Nordhavn.

Kablet skal løbe fra hovedtransformerstationen ved Østre Gasværk flere kilometer oppe i byen. Den rådgivende ingeniørvirksomhed Atkins er hyret som rådgiver, og er netop nu i gang med at fastlægge den mest ideelle linjeføring til dette kabel.

På hvilken måde er projektet unikt?

- Først og fremmest ved det faktum, at forskellige skibe i forskellige størrelser og fra forskellige rederier skal have lige adgang til at modtage landstrøm. Der skal være en meget stor fleksibilitet i det udstyr på kajkanten, er skal kunne løfte kablet om bord på skibet i forskellige højder og fra forskellige punkter på kajkanten, forklarer Hans Vasehus.

Krydstogtskibene har i sagens natur vidt forskellig størrelse. Hvordan sikrer man, at det store kabel kommer frem til præcis det punkt på kajen, hvor det skal løftes om bord på skibet?

- Det er én af de ting, som vi skal bruge det næste år på at overveje. Det siger sig selv, at vi ikke kan bruge den løsning med svingkran, som vi benytter ved oslobåden. Det skal være et såkaldt variabelt input. I Los Angeles har man noget, der bliver kaldt en ampere-mobil, altså en form for køretøj, der kører parallelt med kajkanten og kan fremføre ’stikket’ dér hvor skibet har brug for det.

By & Havn indviede i 2021 et landstrømsanlæg ved DFDS-terminalen. Dette forsyner oslobåden med el til skibets drift, når det ligger ved kaj i København. Dette betyder, at skibet kan slukke for de fleste af sine generatorer, når det ligger i København. Nu følger det langt større landstrømsanlæg ved krydstogtterminalerne på Langelinie og i Nordhavn.

Anlægget skal efter planen være klar til krydsdtogtsæsonen 2024. 

Du kan læse hele artiklen i sin fulde længde på Energy Supplys søstermedie Søfart:

Planlægger verdens måske mest ambitiøse landstrømsanlæg - Hvert skib forbruger som en mindre landsby

Bemærk at det kræver abonnement

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11