23948sdkhjf

Stena Line sætter batterifærge ind på dansk-svensk strækning

Det svenske rederi Stena Line øger nu tempoet i omstillingen til fossilfri søfart med sin tiårsplan om at reducere de samlede CO2-emissioner med hele 30 procent inden 2030.

På trods af et udfordrende år har Stena Line reduceret sine samlede CO2-emissioner i 2020. 

- Vi arbejder med at reducere vores brændstofforbrug og emissioner, samtidig med at vi udforsker morgendagens brændstoffer og teknologi. Hovedårsagerne til reduktionen i 2020 er, at vi har introduceret tre nybyggede, energieffektive færger i modellen E-Flexer på Det Irske Hav, introduceret grøn landstrøm ved et havneophold i Kiel, og at flere færger i flåden er blevet udstyret med AI-assistenten Stena Fuel Pilot, der hjælper vores kaptajner med at sejle på den mest energieffektive måde, siger Erik Lewenhaupt, Head of Sustainability i Stena Line i en pressemeddelese.

Målet om den samlede CO2-reducering på 30 procent inden 2030 skal blandt andet opnås ved at søsætte den batteridrevne færge Stena Elektra på ruten mellem Frederikshavn og Göteborg.

Færgen bliver verdens første fossilfrie RoPax-fartøj i sin størrelse og vil måle omkring 200 meter og kombinere en passagerkapacitet på 1.000 med 3.000 banemeter fragtkapacitet.

Færgen vil kunne sejle på batteristrøm i cirka 50 sømil, hvilket er afstanden mellem Frederikshavn og Göteborg. Inden 2050 vil rederiet være helt fossilfrit.

Fire områder skal gøre Stena Line fossilfri

Stena Line har identificeret fire nøgleområder for at reducere CO2-emissionerne med 30 procent inden 2030 og for at blive helt fossilfri inden 2050.

1. Elektrificering af søfarten

Stena Line er i dag førende inden for elektrificering af søfart. Siden 2018 har hybridfærgen Stena Jutlandica opereret på ruten mellem Frederikshavn og Göteborg, og senest i 2030 vil den fossilfrie færge Stena Elektra besejle hele strækningen udelukkende på batteristrøm – en afstand på 50 sømil.

Elektrificeringen af ​​havnesiden fortsætter, og i dag bruger Stena Line 99,8 % vedvarende elektricitet. I 25 % af Stena Lines terminaler kobler færgerne sig til grøn elektricitet ved havneophold, hvilket i 2020 reducerede Stena Lines CO2-emissioner med mere end 13.000 ton, svarende til årlige emissioner fra 7.200 personbiler.

2. Investering i alternative brændsler

I 2015 søsatte Stena Line verdens første færge, der kan sejle på både diesel og metanol. Det unikke projekt på Stena Germanica på ruten mellem Göteborg og Kiel etablerede metanol som skibsbrændstof.

Metanol kan produceres af naturgas, kul, biomasse eller CO2. Ved at anvende metanol elimineres emissioner af svovl og partikler næsten fuldstændigt og kvælstof med 60 % sammenlignet med traditionelt skibsbrændstof.

Stena Line undersøger flere alternative brændsler såsom brint og brændselsceller, og i 2021 er der planlagt en test med metanol udvundet fra stålproduktion.

3. Modernisering af flåden

I 2020 har tre nybyggede færger i modellen E-Flexer påbegyndt sejllads på Stena Lines ruter. Færgerne er 30 % mere energieffektive end tidligere færger og gjort klar til at kunne blive konverteret til gas- eller metanoldrift. I 2022 leveres yderligere to nybyggede, forlængede E-Flexer-færger.

I løbet af de sidste ti år har Stena Line moderniseret og effektiviseret flåden gennem mere end 360 små og store effektiviseringstiltag. Det inkluderer eksempelvis nye propeller, bulbe og ror, frekvensstyret ventilation ombord og ny effektiv, miljøvenlig bundmaling.

4. AI-assistance ombord

Stena Lines erfarne kaptajner har en ny hjælper ombord, AI-assistenten Stena Fuel Pilot, der hjælper besætningen med at sejle færgen på den mest effektive måde. I 2020 var Stena Fuel Pilot installeret på fem færger mellem Sverige og Danmark og Sverige Tyskland, herunder på Stena Danica på ruten mellem Frederikshavn og Göteborg og Stena Nautica på ruten mellem Grenaa og Halmstad. Planen er, at AI-assistenten skal implementeres på samtlige færger inden for to år.

Stena Fuel Pilot har i sin nuværende form potentialet til at reducere brændstofforbruget med op til 5 % per færge og rejse, men yderligere potentiale for AI-assistance til at reducere brændstofforbrug undersøges.

Kilde: Stena Line

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079