23948sdkhjf

Ny analyse: Potentialet i biogas til tung transport langt større end antaget

Potentialet for bæredygtig biogas i Danmark er næsten dobbelt så stort, som det behov for biogas, der blev meldt ud fra regeringens klimapartnerskaber i foråret. 

Biogas rummer især et enormt potentiale for at reducere CO2-udledningen i den tunge transport.

Det fremgår af en rapport om biogaspotentialet i Danmark, som Syddansk Universitet har udarbejdet for Energistyrelsen.

Opgørelsen viser, at biogas kan reducere udledningerne fra varebiler og lastbiler med op mod en million tons i 2030. Det svarer til cirka 25 procent af CO2-udledningen fra den tunge transport, oplyser Biogas Danmark. 

- 10.000 biogaslastbiler og 75.000 biogasdrevne varebiler kan levere en samlet CO2-reduktion på en million tons i 2030. Vi har i Danmark et enormt potentiale for at producere bæredygtig biogas på basis af husdyrgødning, affald og restprodukter, og vores analyser viser, at vi kan producere rigeligt biogas til både industrien, den danske energiforsyning og transportsektoren, siger Henrik Høegh, der er formand for Biogas Danmark. 

Opløftende resultater 

Rapporten viser, at der er et potentiale for 94 petajoule bæredygtig biogas baseret på husdyrgødning og restprodukter fra husholdninger, industri og landbrug. 

Det har Biogas Danmark sammenholdt med anbefalingerne fra regeringens klimapartnerskaber for at finde ud af, hvor meget biogas klimapartnerskaberne efterspørger. Regeringens klimapartnerskaber anbefaler, at der anvendes cirka 50 petajoule biogas i 2030. 

- Konklusionen er, at biogassektoren kan levere næsten dobbelt så meget biogas, som klimapartnerskaberne efterspørger. Dermed er der et stærkt grundlag for at kanalisere mere biogas ind i den tunge transport, hvor el indtil videre ikke slår til, fastslår Henrik Høegh. 

Straffer vognmænd på pengepungen, hvis de vælger biogas

Transportsektoren står i øjeblikket med den udfordring, at en vognmand skal betale cirka 25 procent mere i afgifter, hvis han vælger biogas frem for diesel som brændstof i en lastvogn. 

- Der er behov for enorme CO2-reduktioner i den tunge transport. Biogassen kan yde et stort bidrag, men det kræver, at staten ikke straffer vognmændene på pengepungen, hvis de vælger det klimavenlige alternativ, siger Henrik Høegh. 

Biogas Danmark anbefaler derfor, at politikerne giver afgifterne et grundigt eftersyn i de aktuelle forhandlinger og tilpasser afgifterne, så en lastvogn på biogas koster samme afgifter som fortsat anvendelse af diesel. Dermed kan en justering af afgifterne gennemføres, uden at det kommer til at koste staten tab af indtægter. 

- Biogas uden støtte er formentlig den økonomisk mest optimale vej til store CO2-reduktioner i den tunge transport. Biogaslastbilerne kører allerede i stort tal i udlandet, så vi kan bare gå i gang med det samme, siger Henrik Høegh. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079