23948sdkhjf

Gule havnebusser tanker strøm fra elnettet

To af Københavns gule havnebusser sejler nu på el. I weekenden tog overborgmester Frank Jensen (S) en første tur med en af de nye havnebusser, hvor den eneste lyd opstår, når boven skubber vand til side, og hvor sejladsens udledninger af NOx og partikler er reduceret til nul.

’Sejlede med hele vejen rundt, dejlig tur’, skriver en glad Frank Jensen på Twitter.

Med stadig mere grøn strøm i vores stikkontakter er de fem indkøbte eldrevne havnebusser også et klimavenligt valg. Havnebusserne får fyldt deres batterier op om natten og klatlader strøm i løbet af dagen ved de to endestationer på henholdsvis Teglholmen og Refshaleøen.

- De nye elhavnebusser er afgørende for vores mål om at få renere luft i København. De er et vigtigt skridt i den rigtige retning mod en by med grøn transport, der hverken larmer, sviner eller udleder CO2. Jeg ser frem til, at alle vores ikoniske havnebusser snart sejler på el og bidrager til renere luft i havnen og byen som helhed, siger Frank Jensen i en pressemeddelelse.

Elnettet er klar

Lead grid analyst Niels Christian Nordentoft fra Radius Elnet fortæller, at nettilslutningen af bussernes opladning har været på plads i længere tid – og at de var uproblematiske.

- City er tæt bebygget, men heldigvis var der plads nok til vores fysiske anlæg og plads nok i elnettet. Hvis der ikke havde været rest-kapacitet i nettet, ville det have været en større opgave, som vi naturligvis ville have løftet, men i de her tilfælde har vi klaret nettilslutningen uden at skulle udbygge vores 10 kV-net nævneværdigt, siger Niels Christian Nordentoft.

Når havnebusserne lægger til kaj på Refshaleøen og Teglholmen, bliver de automatisk koblet på elnettet, så de kan lade.

På Teglholmen løber et 0,4 kV-kabel fra kajkanten under asfalt små 100 meter frem til en 10/0,4 kV-station på en parkeringsplads, der tilfældigvis deles med en anden el-pioner; hovedkontoret for elbil-ladeoperatøren Clever.

Inde på 10/0,4 kV-stationen har Radius Elnet placeret en 1.000 kVA-transformer, der sørger for, at elnettet kan håndtere havnebussens belastning, der svarer til ca. 400 lejligheders max.-forbrug eller 50 private elbilladestandere.

- Vi laver ca. 70 nye netstationer som den på Teglholmen om året. Derudover har vi årligt ca. 100 udskiftninger af transformere i den størrelse, så det er en standardopgave, konstaterer Niels Christian Nordentoft.

Det offentlige sætter mål

Mobilitetsselskabet Movia har stået for udbuddet af de nye eldrevne havnebusser for Københavns Kommune. I alt fem havnebusser er leveret fra det hollandske værft Damen Shipyards Group til operatørselskabet Arriva.

Under coronakrisen har elhavnebusserne testsejlet uden passagerer, og nu har Søfartsstyrelsen altså givet grønt lys til de første to fartøjer, der vibrerer minimalt og også derfor er en behagelig oplevelse for passagererne.

Adm. direktør Dorthe Nøhr Pedersen fra Movia mener, at det er vigtigt, at den offentlige sektor sætter mål for klima og miljø:

– Det gør Movia sammen med alle kommuner og regioner. København er en af de kommuner, der går forrest med en markant grøn profil og indsætter både elbusser og elhavnebusser, der hverken støjer eller udleder CO2, NOx eller partikler. Med de første elektriske havnebusser i drift har vi taget et vigtigt, klimavenligt skridt mod en endnu renere og bedre kollektiv transport i Københavns Havn, siger Dorthe Nøhr Pedersen til Dansk Energi.

De øvrige elhavnebusser bliver sat i drift snart, når myndighederne har sagt god for dem. Fire af de fem eldrevne både vil indgå i sejlplanerne, mens den sidste står i reserve.

Regeringen og et stort flertal i Folketinget har med weekendens klimaaftale i øvrigt besluttet at øge midlerne til grøn ladeinfrastruktur, tung transport og færger. ’Pulje til grøn transport’ rummer 100 mio. kr. i 2020 og 375 mio. kr. i 2021. Pengene udmøntes efter sommerferien.

Om havnebusserne

De nye havnebusser er 23,3 meter lange, 5,6 meter brede og 4,4 meter høje (over vandlinjen).

De vil have en servicehastighed på 8 knob (ca. 14 km/timen).

Elhavnebusserne varmes op med HVO, som er en biodiesel, der er bedre for klimaet end almindelig diesel. 

Movia modtager støtte fra EU’s ELENA-facilitet under Horizon 2020-programmet til at forberede omstilling af busser og havnebusser til eldrift.

Havnebusserne 991 og 992 sejler fra Refshaleøen over Nordre Toldbod - Holmen Nord - Operaen - Nyhavn - Knippelsbro - Det Kongelige Bibliotek - Bryggebroen og ender ved Teglholmen i Sydhavnen.

Københavns Kommune har for nylig afsat penge til at udvide ruten, så der kommer flere stoppesteder herunder også i Nordhavn.

Kilde: Dansk Energi

Kilde: Dansk Energi

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.22