23948sdkhjf

Ballard udvikler maritim brændselscelle i Hobro

Projektet LH2 Vessel skal bane en af en af vejene for udbredelse af brint som et flydende CO2-neutralt brændstof til skibsfarten

– Fokus bliver på at udvikle et maritimt brændselscelle-system, der bruger flydende brint, baseret på vores nyeste 8. generations brændselscelle-teknologi, som vi forventer at få typegodkendt til brug på skibe af DNV GL mod udgangen af i år, forklarer Kristina Fløche Juelsgaard til Søfart. Hun er Business Development Director hos Ballard Power Systems Europe, der har base i erhvervsparken Hydrogen Valley i Hobro.

Ballard med koncernhovedkvarter i Canada er allerede blandt de førende inden for såkaldte heavy duty lavtemperatur PEM (Proton Exchange Membrane) brændselsceller i landtransporten.

Det vil sige i tog, busser og lastbiler. Derudover anvendes selskabets brændselsceller også i kritisk IT-infrastruktur, f.eks. i brændselscelle-baseret power back up-systemer i telekommunikationsnetværk.

Meget koldt

LH2 Vessel-projektet er støttet af EUDP og ledes fra Ballards europæiske hovedkvarter i Hydrogen Valley i Hobro og har en række projektpartnere. Bl.a. MAN Cryo, der står for udviklingen af de særlige maritime kryogene bunkring-, lagrings- og processystemer, der skal håndtere brinten, som i flydende form har en temperatur på minus 253 graders celsius.

– Sådan lidt forsimplet fortalt, så hælder man noget brint ind i den ene ende af brændselscellen og tilfører noget luft, som så skaber en kemisk reaktion, hvor der produceres strøm. Restproduktet er vand og varme. I en sammenhæng på et skib kan man derfor betragte brændselscellen som en generator, forklarer Kristina Fløche Juelsgaard.

Hun forklarer, at grundtanken i LH2 Vessel er CO2-neutral elektrificering af skibe ved hjælp af hybride systemer. Altså batteripakker i kombination med brændselsceller, der anvender forgasset brint, som - for at sikre tilstrækkelig kapacitet - opbevares i flydende form på skibet. Energitætheden i flydende brint er nemlig større end i de tryksatte gasformer på typisk 350 bar i busser eller 700 bar i personbiler.

En kernekomponent

Brændselsceller kan betragtes som en kernekomponent i den indirekte elektrificering af den grønne omstilling i transporten. Modsat den direkte elektrificering, hvor batteripakker i et køretøj eller på et skib oplades fra elnettet, så anvender brændselsceller strøm, der via elektrolyse er lagret som brint.

Læs også: Hydrogen Valley er videncenter for Power-to-X

En forudsætning for både direkte og indirekte elektrificering brugt i den grønne omstilling er dog, at strømmen er produceret af vedvarende energi.
Da der er energitab i produktionen af brinten, er det oplagt, at den produceres af strøm fra havmølleparker i perioder, hvor der blæser meget, men hvor efterspørgslen på landnettet er lav, f.eks. om natten – det vil med andre ord sige af overskudsproduceret strøm.

Det er således muligt at lagre store mængder overskudsproduceret strøm, der løbende kan distribueres til transportbranchen som et brændstof. I dag kan en brint-drevet bil eller bybus tanke brint til en rækkevidde på 600 - 800 km på under ti minutter, mens opladningen til en tilsvarende rækkevidde for et batteridrevet køretøj i dag vil tage seks til otte gange længere tid.

Regler fra IMO

– Efter typegodkendelsen skal der udarbejdes et regelværk for anvendelse af flydende brint i skibsfarten i IMO-regi. Den proces kan godt vare frem til udgangen af årtiet, men den er reelt ikke anderledes end det forløb batterier lige nu er i og som LNG har været i, i det forudgående årti, forklarer Kristina Fløche Juelsgaard.

Mange af erfaringerne fra netop LNG (Liquefied Natural Gas), som i dag er et velkendt brændstof i skibsfarten, og som reguleres af IMO i den såkaldte IGC-kode, ville kunne anvendes i et regelværk omkring brint. Indtil da skal de enkelte projekter vurderes ud fra en konkret risikoanalyse.

LH2 Vessel

  • LH2 Vessel-projektet, som Ballard Power Systems Europe koordinerer fra basen hos Hydrogen Valley, udvikler et skaleret, maritimt brændselscelle-system til kryogent flydende brint brændstof. Brændselscellemodulet vil være baseret på den nyeste brændselscelle teknologi, og det vil blive godkendt af DNV GL.

  • Derudover vil projektet fokusere på løsninger til lagring af flydende brint, bunkerprocedurer, tilgængelighed af brændstof og sikkerhedsstrategier. Projektet vil også udnytte de enkelte partneres erfaringer med brint i gas- og komprimeret form og lighederne med de LNG-baserede teknologier vil også blive udnyttet.

  • Partnerne i LH2 Vessel er ud over MAN Cryo også OMT, Aalborg Universitet, Dansk Gasteknisk Center og Fyns Maritime Klynge. Ballard er aktuelt også med i en række andre maritime projekter omkring brug af brændselscelle og brint som brændstof. Bl.a. i verdens første brintdrevne færge, der indsættes i Norge næste år.
Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Aura Energi opretter ny grøn pris

Norlys sælger sin gadelys-forretning

Fra fødevarer til spildevand: Ferrum Group lancerer nyt forretningsben

Dall Energy runder endnu et vækstår af

Vestas suspenderer 2020-forventninger

Elfærgen Ellen når vigtigt mål

Nyhedsbrev

12.535 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

1

Ny stor spiller på markedet for store varmepumper: 20 MW på vej til Danmark

Online Avis Arkiv

Regeringen genåbner Danmark gradvist efter påske

Elektrolyse-virksomhed bygger nyt

Vestas lander ordre fra MHI Vestas

På to dage: Knap 14.000 selvstændige har søgt om hjælp

Omlægger produktionen fra bio-olie til håndsprit

1

Bølgeenergi
Coronavirus bremser bølgeenergi-samarbejde med Siemens Gamesa

Dobbelt-ordre til Bladt Industries

75 millioner kroner til grønt transport: Ladestandere for 50 millioner på vej

Trods trafik og corona: Renovering af landets næststørste vandværk kører stadig

Nye energiprojekter på vej

Corona-hjælp: Nrgi dropper nettarif og abonnement

Nu har 20.000 virksomheder søgt om lønkompensation

SallingPlast vinder ordre til Bangladesh

Ny evaluering: Sådan kan biogas gøres mere bæredygtig

Vindmølleindustrien arbejder videre: Coronakrisen sætter dog sine spor

Solvarme-direktør om salg: Det er både godt og skidt

4

- AMV3 end of life: No more coal available

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Nu kommer hjælpen til selvstændige og små virksomheder

Siemens Gamesa snupper ordre i Brasilien

Flot Vestas-slutspurt i tredje kvartal

Kæmpe interesse for digitalt møde om eksport under corona

Tekniq Arbejdsgiverne får ny administrerende direktør

Vestas lander ordre i Frankrig

Nordiske Medier går stærkt frem og lancerer nyt nichemedie målrettet kommuner

Rapport: Dansk erhvervsliv bløder milliarder

Over 10.000 virksomheder har søgt om lønkompensation

To ordrer til Vestas

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Uendelige muligheder med vakuum

Tradition -Smukt klassisk design med nutidens funktionalitet

Thermaflex Nordic ApS står klar til dine ordre...

Søger du et fagligt netværk om energiledelse?

Fremrykning af investeringer øger behovet for udbudsviden

Ny ergonomisk arbejdspladsmåtte til en skarp pris

Ugens tilbud på brugt traverskran fra Stålspecialisten

Perfekt og hurtig palletering

Få glæde af vores Lifting KnowHow

Kvalitet og kundetilfredshed går hånd i hånd

Kom med på besøg hos Vognmand Bent Mortensen A/S

Så mange fordele får du, når du køber plast hos os ...

Miljøvenlig køling til kontor - Grønkøling.dk

Ny forsendelse af iPad Pro - Den perfekte arbejdstablet

Træt af horisontale brandsikre skabe?

Spidex kobling

Sådan skal du som selvstændig forholde dig til coronavirus

Lej dit løftegrej hos Carl Stahl A/S

Klimaanlæg med luftrensning - dræber virus og bakterier

HN Group A/S producerer 175.000 ansigtsvisirer om ugen!

Centrum AB opfører dobbelt bæredygtigt kontor på energipæle

Super smart startkit til din næste messe

Cp Sourcing udvider igen på 3D-kapaciteten

Ny kapsling/elskab? Stål eller Polycarbonat?

Håndbyggede slanger fra WILLBRANDT Gummiteknik

Send til en kollega

0.128