23948sdkhjf

Ballard udvikler maritim brændselscelle i Hobro

Projektet LH2 Vessel skal bane en af en af vejene for udbredelse af brint som et flydende CO2-neutralt brændstof til skibsfarten

– Fokus bliver på at udvikle et maritimt brændselscelle-system, der bruger flydende brint, baseret på vores nyeste 8. generations brændselscelle-teknologi, som vi forventer at få typegodkendt til brug på skibe af DNV GL mod udgangen af i år, forklarer Kristina Fløche Juelsgaard til Søfart. Hun er Business Development Director hos Ballard Power Systems Europe, der har base i erhvervsparken Hydrogen Valley i Hobro.

Ballard med koncernhovedkvarter i Canada er allerede blandt de førende inden for såkaldte heavy duty lavtemperatur PEM (Proton Exchange Membrane) brændselsceller i landtransporten.

Det vil sige i tog, busser og lastbiler. Derudover anvendes selskabets brændselsceller også i kritisk IT-infrastruktur, f.eks. i brændselscelle-baseret power back up-systemer i telekommunikationsnetværk.

Meget koldt

LH2 Vessel-projektet er støttet af EUDP og ledes fra Ballards europæiske hovedkvarter i Hydrogen Valley i Hobro og har en række projektpartnere. Bl.a. MAN Cryo, der står for udviklingen af de særlige maritime kryogene bunkring-, lagrings- og processystemer, der skal håndtere brinten, som i flydende form har en temperatur på minus 253 graders celsius.

– Sådan lidt forsimplet fortalt, så hælder man noget brint ind i den ene ende af brændselscellen og tilfører noget luft, som så skaber en kemisk reaktion, hvor der produceres strøm. Restproduktet er vand og varme. I en sammenhæng på et skib kan man derfor betragte brændselscellen som en generator, forklarer Kristina Fløche Juelsgaard.

Hun forklarer, at grundtanken i LH2 Vessel er CO2-neutral elektrificering af skibe ved hjælp af hybride systemer. Altså batteripakker i kombination med brændselsceller, der anvender forgasset brint, som - for at sikre tilstrækkelig kapacitet - opbevares i flydende form på skibet. Energitætheden i flydende brint er nemlig større end i de tryksatte gasformer på typisk 350 bar i busser eller 700 bar i personbiler.

En kernekomponent

Brændselsceller kan betragtes som en kernekomponent i den indirekte elektrificering af den grønne omstilling i transporten. Modsat den direkte elektrificering, hvor batteripakker i et køretøj eller på et skib oplades fra elnettet, så anvender brændselsceller strøm, der via elektrolyse er lagret som brint.

Læs også: Hydrogen Valley er videncenter for Power-to-X

En forudsætning for både direkte og indirekte elektrificering brugt i den grønne omstilling er dog, at strømmen er produceret af vedvarende energi.
Da der er energitab i produktionen af brinten, er det oplagt, at den produceres af strøm fra havmølleparker i perioder, hvor der blæser meget, men hvor efterspørgslen på landnettet er lav, f.eks. om natten – det vil med andre ord sige af overskudsproduceret strøm.

Det er således muligt at lagre store mængder overskudsproduceret strøm, der løbende kan distribueres til transportbranchen som et brændstof. I dag kan en brint-drevet bil eller bybus tanke brint til en rækkevidde på 600 - 800 km på under ti minutter, mens opladningen til en tilsvarende rækkevidde for et batteridrevet køretøj i dag vil tage seks til otte gange længere tid.

Regler fra IMO

– Efter typegodkendelsen skal der udarbejdes et regelværk for anvendelse af flydende brint i skibsfarten i IMO-regi. Den proces kan godt vare frem til udgangen af årtiet, men den er reelt ikke anderledes end det forløb batterier lige nu er i og som LNG har været i, i det forudgående årti, forklarer Kristina Fløche Juelsgaard.

Mange af erfaringerne fra netop LNG (Liquefied Natural Gas), som i dag er et velkendt brændstof i skibsfarten, og som reguleres af IMO i den såkaldte IGC-kode, ville kunne anvendes i et regelværk omkring brint. Indtil da skal de enkelte projekter vurderes ud fra en konkret risikoanalyse.

LH2 Vessel

  • LH2 Vessel-projektet, som Ballard Power Systems Europe koordinerer fra basen hos Hydrogen Valley, udvikler et skaleret, maritimt brændselscelle-system til kryogent flydende brint brændstof. Brændselscellemodulet vil være baseret på den nyeste brændselscelle teknologi, og det vil blive godkendt af DNV GL.

  • Derudover vil projektet fokusere på løsninger til lagring af flydende brint, bunkerprocedurer, tilgængelighed af brændstof og sikkerhedsstrategier. Projektet vil også udnytte de enkelte partneres erfaringer med brint i gas- og komprimeret form og lighederne med de LNG-baserede teknologier vil også blive udnyttet.

  • Partnerne i LH2 Vessel er ud over MAN Cryo også OMT, Aalborg Universitet, Dansk Gasteknisk Center og Fyns Maritime Klynge. Ballard er aktuelt også med i en række andre maritime projekter omkring brug af brændselscelle og brint som brændstof. Bl.a. i verdens første brintdrevne færge, der indsættes i Norge næste år.
Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Solvarme-direktør om salg: Det er både godt og skidt

Vindmølleindustrien arbejder videre: Coronakrisen sætter dog sine spor

4

- AMV3 end of life: No more coal available

Helt solgt: Arcon-Sunmark kommer på nye hænder

Tangeværkets varmepumpeprojekt sat på stand-by

Ny evaluering: Sådan kan biogas gøres mere bæredygtig

Nyhedsbrev

12.540 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Varmepumpesalg under dobbelt pres

Online Avis Arkiv

Nu har 20.000 virksomheder søgt om lønkompensation

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Solrød Biogas erstatter CP Kelco i overskudsvarmeprojekt

Aarsleff taber millionslagsmål om rørpatent

Vestjysk energiselskab lander rekordoverskud

Obton på opkøb: Coronakrisen dæmper ikke efterspørgslen på solenergi

Store projekter luner i Semcos ordrebog

Regnvand skal skabe nyt rekreativt område i Randers

Nordjysk varmeværk satser på fordobling på få år

Nu kommer hjælpen til selvstændige og små virksomheder

Dansk Fjernvarme: Vi kan levere næsten halvdelen af klimamålet

Engko er efter 10 år solgt til ProEnergi

Momentum på opkøb i Tyskland

Siemens Gamesa snupper ordre i Brasilien

1

Dele af Arcon-Sunmark lukker

Flot Vestas-slutspurt i tredje kvartal

Ørsted frifindes i Elsam-sag

Kæmpe interesse for digitalt møde om eksport under corona

Tekniq Arbejdsgiverne får ny administrerende direktør

Vestas lander ordre i Frankrig

Nordiske Medier går stærkt frem og lancerer nyt nichemedie målrettet kommuner

Over 10.000 virksomheder har søgt om lønkompensation

Rapport: Dansk erhvervsliv bløder milliarder

To ordrer til Vestas

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Siemens Gamesa-møller til Vietnam

4.690 virksomheder har søgt lønkompensation på et døgn

Polsk ordre til Vestas

Pressede virksomhedsejere lægger hjemmeside ned

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nyt samarbejde skal sikre industrikunder mere oppetid

Expression er flyttet ind hos ByMakers i Skanderborg

Nu tester GTS-institut værnemidler 24 timer i døgnet

Se video - Industrikraner som løfter din virksomhed

Ny membrantype er nu tilgængelig til et større udvalg af DEP

Gibotech får ny Projektchef

Hvornår skal du bruge luftovervågning på arbejdspladsen?

Vi er her for dig!

AEA ønsker en rigtig god Påske

Vi kan opgradere din eksisterende kran! Fyns Kran Udstyr

Verdo hiver endnu et sporbarhedscertifikat hjem

Gratis gå-hjem-møde om ISO 45001

Udendørs vandhane til alle fire årstider

HF leverer også solarkabler

Sådan forholder du dig til coronavirus, som virksomhedsejer

Kom bare an - Pro-Plast Energeo er klar..

Thermaflex Nordic ApS står klar til dine ordre...

Ny membrantype er nu tilgængelig til et større udvalg af DEP

Quattroflow QF2500 hos PUMPEGRUPPEN

70 års fødselsdag hos Carsten Holm A/S

Kom med når et nyt løfteredskab bliver til

Introduktion til elmarkedet

Ultimative løsninger til at fjerne olietåge

Webinar: Så du ikke med da vi sendte ’LIVE’ tidligere i går?

Energieffektivitet højt på dagsordenen

Send til en kollega

0.156