23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Energy Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ballard udvikler maritim brændselscelle i Hobro

Projektet LH2 Vessel skal bane en af en af vejene for udbredelse af brint som et flydende CO2-neutralt brændstof til skibsfarten

– Fokus bliver på at udvikle et maritimt brændselscelle-system, der bruger flydende brint, baseret på vores nyeste 8. generations brændselscelle-teknologi, som vi forventer at få typegodkendt til brug på skibe af DNV GL mod udgangen af i år, forklarer Kristina Fløche Juelsgaard til Søfart. Hun er Business Development Director hos Ballard Power Systems Europe, der har base i erhvervsparken Hydrogen Valley i Hobro.

Ballard med koncernhovedkvarter i Canada er allerede blandt de førende inden for såkaldte heavy duty lavtemperatur PEM (Proton Exchange Membrane) brændselsceller i landtransporten.

Det vil sige i tog, busser og lastbiler. Derudover anvendes selskabets brændselsceller også i kritisk IT-infrastruktur, f.eks. i brændselscelle-baseret power back up-systemer i telekommunikationsnetværk.

Meget koldt

LH2 Vessel-projektet er støttet af EUDP og ledes fra Ballards europæiske hovedkvarter i Hydrogen Valley i Hobro og har en række projektpartnere. Bl.a. MAN Cryo, der står for udviklingen af de særlige maritime kryogene bunkring-, lagrings- og processystemer, der skal håndtere brinten, som i flydende form har en temperatur på minus 253 graders celsius.

– Sådan lidt forsimplet fortalt, så hælder man noget brint ind i den ene ende af brændselscellen og tilfører noget luft, som så skaber en kemisk reaktion, hvor der produceres strøm. Restproduktet er vand og varme. I en sammenhæng på et skib kan man derfor betragte brændselscellen som en generator, forklarer Kristina Fløche Juelsgaard.

Hun forklarer, at grundtanken i LH2 Vessel er CO2-neutral elektrificering af skibe ved hjælp af hybride systemer. Altså batteripakker i kombination med brændselsceller, der anvender forgasset brint, som - for at sikre tilstrækkelig kapacitet - opbevares i flydende form på skibet. Energitætheden i flydende brint er nemlig større end i de tryksatte gasformer på typisk 350 bar i busser eller 700 bar i personbiler.

En kernekomponent

Brændselsceller kan betragtes som en kernekomponent i den indirekte elektrificering af den grønne omstilling i transporten. Modsat den direkte elektrificering, hvor batteripakker i et køretøj eller på et skib oplades fra elnettet, så anvender brændselsceller strøm, der via elektrolyse er lagret som brint.

En forudsætning for både direkte og indirekte elektrificering brugt i den grønne omstilling er dog, at strømmen er produceret af vedvarende energi.
Da der er energitab i produktionen af brinten, er det oplagt, at den produceres af strøm fra havmølleparker i perioder, hvor der blæser meget, men hvor efterspørgslen på landnettet er lav, f.eks. om natten – det vil med andre ord sige af overskudsproduceret strøm.

Det er således muligt at lagre store mængder overskudsproduceret strøm, der løbende kan distribueres til transportbranchen som et brændstof. I dag kan en brint-drevet bil eller bybus tanke brint til en rækkevidde på 600 - 800 km på under ti minutter, mens opladningen til en tilsvarende rækkevidde for et batteridrevet køretøj i dag vil tage seks til otte gange længere tid.

Regler fra IMO

– Efter typegodkendelsen skal der udarbejdes et regelværk for anvendelse af flydende brint i skibsfarten i IMO-regi. Den proces kan godt vare frem til udgangen af årtiet, men den er reelt ikke anderledes end det forløb batterier lige nu er i og som LNG har været i, i det forudgående årti, forklarer Kristina Fløche Juelsgaard.

Mange af erfaringerne fra netop LNG (Liquefied Natural Gas), som i dag er et velkendt brændstof i skibsfarten, og som reguleres af IMO i den såkaldte IGC-kode, ville kunne anvendes i et regelværk omkring brint. Indtil da skal de enkelte projekter vurderes ud fra en konkret risikoanalyse.

LH2 Vessel

  • LH2 Vessel-projektet, som Ballard Power Systems Europe koordinerer fra basen hos Hydrogen Valley, udvikler et skaleret, maritimt brændselscelle-system til kryogent flydende brint brændstof. Brændselscellemodulet vil være baseret på den nyeste brændselscelle teknologi, og det vil blive godkendt af DNV GL.

  • Derudover vil projektet fokusere på løsninger til lagring af flydende brint, bunkerprocedurer, tilgængelighed af brændstof og sikkerhedsstrategier. Projektet vil også udnytte de enkelte partneres erfaringer med brint i gas- og komprimeret form og lighederne med de LNG-baserede teknologier vil også blive udnyttet.

  • Partnerne i LH2 Vessel er ud over MAN Cryo også OMT, Aalborg Universitet, Dansk Gasteknisk Center og Fyns Maritime Klynge. Ballard er aktuelt også med i en række andre maritime projekter omkring brug af brændselscelle og brint som brændstof. Bl.a. i verdens første brintdrevne færge, der indsættes i Norge næste år.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.12|instance-web01