23948sdkhjf

Ballard Power Systems får typegodkendelse af maritim brændselscelle

DNV har typegodkendt Ballards FC Wave-brændselsceller, der nu er klar til at elektrificere skibsfarten

Der er nu givet den første typegodkendelse i verden på brændselsceller til maritimt brug. Det er Ballard Power Systems, som har opnået endelig typegodkendelse på deres FC Wave modulbaserede 200 kW brændselscelle-systemer, målrettet installation på skibe.

Godkendelsen er givet af klasseselskabet DNV.

Det oplyser Ballard Power Systems på deres nyhedssite på nettet. 

Ballard Power Systems har hovedkontor i Vancouver, Canada, men har den maritime del af udviklingsafdelingen placeret i Hobro, hvor FC Wave-teknologien er blevet udviklet og modnet frem mod den netop opnåede typegodkendelse.

Hindring ryddet af vejen

- Klassificeringen af FC Wave har fjernet en væsentlig hindring for at hjælpe marineindustrien med at implementere nul-emissionsteknologier og opfylde globale emissionsreduktionsmål, siger Søren Østergaard Hansen, General Manager, Marine, Ballard Power Systems Europe i Hobro.

- Typegodkendelsen fra DNV er meget vigtig for at opbygge markedets tillid til brintbrændselsceller og validerer, at FC Wave er designet, testet og forberedt til installation på skibe. Det typegodkendte FC Wave-modul gør os i stand til at levere den første installationsklare brændselscelleløsning, hvilket kan hjælpe marinesektoren med at tage de næste skridt i implementeringen af nul-emissionsoperationer, fortætter han.

De modulbaserede brændselscelle-systemer på hver 200 kW kan ganges op i antal ombord på et skib alt efter, hvor stort et power-bidrag fra brint, der ønskes på det specifikke skib. Ønskes der f.eks. 1.000 kW, skal der således installeres fem kabinetter.

Optimalt partnerskab

En stor del af udbredelsen af brændselscelle-systemer på skibe ventes at ske i kombination med batteripakker. 

De to energikilder supplerer nemlig hinanden optimalt, da brændselsceller driftsmæssigt fungerer bedst ved et kontinuert output, der uafhængigt af det øjeblikkelige energibehov ombord, løbende kan lades ind på en batteripakke. 

Batteripakken kan så til gengæld dels give de nødvendige øjeblikkelige power-boost, der måtte være behov for under skibets drift – men dels også bare kontinuerligt sikre den nødvendige power med de udsving i forbruget, der hele tiden vil være, mens den konstant lades fra brændselscellerne.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125