23948sdkhjf
Annonce

European Energy, Kosan Gas og Hydrogen Valley etablerer første pilotanlæg til særligt brændstof i Danmark

Planerne om at påbegynde produktionen af bæredygtigt flybrændstof (SAF) er godt i gang i Danmark.

Læs også: Milliarder til havvind: Aagaard tager advarsler om ”skævvridning” med knusende ro

Aalborg Lufthavn, Kosan Gas, Vertimass, Aalborg Universitet, Hydrogen Valley, Port of Aalborg og European Energy arbejder i øjeblikket på at etablere et pilotanlæg baseret på en ny teknologi, der skal producere SAF i 2024.

Brændstoffet skal produceres af  CO2 og grøn brint og skal i første omgang sende en indenrigsrute i Danmark på vingerne.

Projektet – der hedder MeSAF, er en del af partnernes ambition om at bidrage til en grøn omstilling i luftfartssektoren og forberede initiativerne under ReFuel EU.

Ny teknologi fra USA til Dobbelt A

Teknologien bag MeSAF præsenterer en forenkling af processen ved omdannelse af metanol til flybrændstof, der i modsætning til eksisterende teknologier kun kræver et enkelt trin. 

Det er den amerikanske virksomhed Vertimass, som har udviklet katalysatoren i den nye teknologi. 

Sammen med danske European Energy, der er storproducent af vedvarende energi fra sol og vind, og som står bag den første produktion af e-metanol i Danmark, skal produktionen af kerosin med den nye teknologi i første omgang testes i USA. 

Herefter skal et demonstrationsanlæg etableres i Aalborg i 2024. Erfaringerne fra det anlæg skal udgøre basis for efterfølgende at etablere et fuld skala-anlæg med produktion af 10.000 ton om året.

Læs også: European Energy og Totalenergies stempler ind i dansk havvindudbud

- Der er pres på at få flytrafikken gjort grøn, og e-SAF repræsenterer en potentiel løsning, men med de kendte teknologier er det i forhold til forarbejdning og skalering dyrt og ressourcekrævende. Vi forventer med denne nye teknologi fra Vertimass at kunne levere et grønt produkt, der er mere interessant ud fra en økonomisk betragtning, og hvor ingredienserne i form af vind, sol og CO2 i princippet er ubegrænsede, fortæller Søren Knudsen Kær, Head of Technology i European Energy.

Biprodukt som grøn gas

Ved fremstillingen af flybrændstoffet opstår gasarten LPG som biprodukt. Dette vil Kosan Gas sælge som grønt alternativ til den flydende gas, som i dag distribueres.

- Samarbejdet omkring fremstillingen af grønt flybrændstof er resultatet af et strategisk fokus på bæredygtig omstilling i vores organisation. Her har partnerskabet med Vertimass været nøglen til at realisere den grønne teknologi, som projektet i Aalborg kræver. Med den grønne gas, vi vil kunne producere, kan vi blandt andet hjælpe de virksomheder, der ønsker at øge deres forsyningssikkerhed med en grøn energiløsning. I takt med at produktionen af bæredygtigt flybrændstof vokser, forventer vi at kunne levere tilsvarende større mængder grøn flydende gas til vores kunder, siger Jannik Brokær Lund, Commercial Manager, Kosan Gas Nordic.

Det totale budget for MeSAF projektet er 18.363.000 kr. Heraf har EUDP bevilget 9.715.300 kr. i støtte.

Aalborg-København tur/retur

Aalborg Lufthavn deltager i projektet som partner. Derfor er det også naturligt at første flyafgang på SAF sker fra Aalborg. 

Læs også: European Energy tænder for første solcellepark i Australien

-Med såvel DAT, SAS og Norwegian er der cirka 18 daglige afgange mellem Aalborg og København. Det gør Aalborg-København til den største indenrigsrute i Danmark. Det er derfor også naturligt, at den første danske grønne indenrigsrute bliver fra Aalborg Lufthavn. Vi glæder os til samarbejdet og ikke mindst udviklingen af en mere grøn luftfart, siger Niels Kjær Hemmingsen, Lufthavnsdirektør i Aalborg Lufthavn.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Annonce
Annonce
Annonce
Udvalgte artikler

    Nyhedsbreve

    Send til en kollega

    0.694