23948sdkhjf

Vejen til et elektrificeret Danmark er brolagt med varmepumper, elbiler og elkedler

Rapporten Roadmap for elektrificering i Danmark, der er udarbejdet af Ea Energianalyse for Energifonden, ser på muligheder, klimagevinster og barrierer for en ambitiøs elektrificering i Danmark og i EU.

Med udgangspunkt i scenarieanalyser fra EU-kommissionen og gennemgang af konkrete cases, analyseres energisektorens udvikling frem mod 2030 og mod 2050.

Analysen viser, at en ambitiøs dansk strategi for elbiler, varmepumper og Power to X (PtX) er nødvendig for at nå målet om 70 procent CO2-reduktion i 2030.

Samtidig viser analysen, at det direkte elforbrug gennem elbiler og varmepumper bør opprioriteres sammenlignet med EU-scenariernes fokus på PtX.

Den økonomiske gevinst ved en klog elektrificeringsstrategi er beregnet til ca. 20 mia. kr. i 2050.

Varmepumper & Elektrofuels
Analysen viser samlet set, at varmepumper, elkøretøjer og elkedler som hovedregel kan levere samfundsøkonomisk konkurrencedygtige energitjenester - og ofte markant billigere elektrificering end elektrofuels.

Det skyldes primært, at produktion af elektrofuels medfører et energitab på op til 50 procent sammenlignet med fx en varmepumpe med en energieffektivitet på 300 procent.

Læs også: Tilskudspulje skal forhindre markante prisstigninger på fjernvarmeregningen

En del af energitabet ved produktion af electrofuels kan dog nyttiggøres som fjernvarme ved en sammenhængende fysisk planlægning.

Fordelen ved elektrofuels, især direkte brint med billig lagring, er, at produktionen kan være fleksibel og koncentreres i de timer, hvor der er stor elproduktion fra vind og sol. Denne fordel er dog afhængig af, om investeringsomkostninger til elektrolyseanlæg reduceres betydeligt over de kommende årtier.

Tre udfordringer
Analyserne viser, at den grønne omstilling i elsektoren med et vind- og sol-domineret elsystem og udfasning af termiske kraftværker i kombination med stærkt øget elforbrug fra den gennemgribende elektrificering af samfundet, medfører tre betydelige udfordringer omkring elinfrastrukturen, der skal lø-ses:

  • Der opstår et markant stigende behov for eltransmission til ilandføring af havmøllestrøm og til udveksling af elektricitet mellem landene. Behovet opstår for at sikre forsyningen i alle områder i de perioder, hvor vind og sol når solen ikke skinner og vinden ikke blæser, for at nyttiggøre elproduktionen når der er lokalt VE overskud og endelig for effektivt at udnytte de lagringsmuligheder, der findes i de store vand-kraftområder i Norden og i andre bjergrige områder. Mængden af elektricitet, der flyttes mellem landene, flerdobles sammenlignet med i dag.
  • Der opstår herudover behov for øget fleksibilitet i elsystemet både i det overordnede net og lokalt. Dette er i form af bådeforbrugsfleksibilitet og nye ellagringsmuligheder. På grund af det øgede elforbrug til rumvarme om vinteren og den stigende afhængighed af elproduktion fra sol, vil der være tydelig og stigende sæsonvariation i elpriserne især i Nordeuropa. Dette hænger også sammen med, at bl.a. fjernvarmen går fra at være nettoproducent af el (kraft-varme) til at blive nettoforbruger af el (varmepumper og elkedler).
  • Endelig opstår der behov for udbygning af den lokale el-infrastruktur, herunder etablering og forsyning af ladeinfrastruktur til mere end to millioner elbiler i Danmark mod 2050, og over hundrede millioner el-biler i Europa som helhed.

Kendte teknologier skal gøres billigere
En proces for gennemgribende elektrificering (sektorkobling) vurderes helt nødvendig for at nå klimamålene i Danmark i 2030, og i hele EU mod 2050. De teknologier, der skal i spil, er langt hen ad vejen allerede kendte og markedsførte, men ventes fortsat billiggjort, fremgår det af analysen. 

Der er betydeligt behov for demonstration, opskalering og billiggørelse af elektrofuels i form af brint, ammoniak, metan og flydende kulbrinter, hvis elektrofuels skal få den nødvendige og ventede udbredelse.

Hertil kommer, at elektrificering i industrisektoren delvist er afhængig af udvikling og demonstration af store varmepumper, der kan levere varme ved mere end 200°C med god effektivitet, især efter 2030.

Udfordringer for øget VE i elsystemet
En hurtig og betydelig udbygning med VE – især vind og sol – er en grundforudsætning for, at elektrificering i Danmark og EU leverer den beregnede CO2-reduktion. Sol og vind har leveret markante prisfald de senere år, i form af learning rates for sol på ca. 20 procent og vind på 10 - 15 procent, højest for havvind. Der er dog stadig udfordringer, der skal løses, hvis udviklingen skal fortsætte med den nødvendige hastighed:

  • Vind- og sol er langsigtede investeringer, der kræver god forudsigelig-hed af markedsrammer og af afsætningspriser. I denne sammenhæng har især tillid til infrastrukturudbygning, åbne grænser samt et stabilt CO2-kvotemarked betydning.
  • Forudsigelige udbuds- og godkendelsesprocesser.
  • Tro på udvikling af ellagring- og forbrugsfleksibilitet, der medvirker til at give højere værdi af elproduktionen ved gode vindforhold.

Læs hele rapporten her: Roadmap for elektrificering af Danmark

Virkemidler til øget elektrificering
Som nævnt er der dog en række udfordringer ved at gennemføre den ønskede elektrificering, og det er nødvendigt at bringe en bred vifte af virkemidler i spil for at fremme elektrificeringen. 

Analyserne i rapporten viser blandt andet, at fjernvarmen kan få en vigtig rolle som opsamler af overskudsvarme fra PtX-anlæg, og som bidragyder ved fleksibelt elforbrug bl.a. gennem etablering af store varmelagre og overgang til varmepumpeløsninger.

Læs mere her: Roadmap til elektrifiering: Fjernvarme og sæsonlagre bliver rygraden

Arbejdet med det ambitiøse elektrificeringsscenarie viser, at mere end 1 million traditionelle biler samt dele af varebilparken, lastvogne og offroad-køretøjer skal være udskiftet med el- og pluginhybridbiler for at levere et passende og balanceret bidrag til Danmarks 70 procent målsætning i 2030. Dette udtrykker en så radikal ændring af borgeres og virksomheders købs- og brugsvaner for køretøjer, at det ikke sker uden betydelige incitamenter. Dels er det nødvendigt, at elkøretøjer er betydeligt mere økonomisk attraktive end traditionelle køretøjer, dels kræver det stor tillid til, at den nødvendige ladeinfrastruktur kommer på plads.

Analysen viser, at infrastrukturselskaber, herunder især elnetselskaberne, har en helt afgørende rolle for en succesfuld elektrificering af det danske samfund. Der skal med høj sikkerhed kunne regnes med, at elnettet effektivt kan transportere den efterspurgte elektricitet med en forudsigelig tarifstruktur. Ønske om tilslutning af nyt og øget elforbrug skal kunne foregå hurtigt og enkelt og til rimelige priser.

Kilde: Roadmap for elektrificering af Danmark

Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

NKT udnævner ny CFO

Nye energiprojekter på vej

Inga skal tygge sig gennem Nordhavns undergrund

Eurowind får grønt lys til hybridpark

1

Vejen banet for en grønnere varme: Dispensation fra kraftvarmekravet i hus

Video: Vindmølletårn af træ har rejst sig på Bjørkø

Nyhedsbrev

12.583 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Siemens Gamesa render med 496 MW fransk vind

Online Avis Arkiv

Energistyrelsen godkender 50 MW havvandsvarmepumpe, el- og fliskedler

De sætter signal til Aalborgs letbane på gummihjul

Klimaminister overvejer fortsat oliejagt i Nordsøen i 2050'erne

Hofor: Bygherre krævede spildevandsudledning i maj. Løgn, siger bygherre

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Nordjyske varmeværker kobles sammen

Trædesten for bioversitet: Solcelleanlæg i Blangslev sætter barren højt

Vestas lander hidtil største ordre i Vietnam

Blue Energy slæber konkurrent i retten

Første MHI Vestas-møller installeret i hollandsk havmøllepark

2

Djursk vind-offensiv: Vil have ny stor havmøllepark i Kattegat

Vestas topper stadig verdens vindmølle-hierarki

Affaldsdirektør: Miljø og varmekunder betaler for importstop

Stop for import af affald vil ifølge Dansk Affaldsforening resultere i højere varmepriser og miljøbelastning.

GreenGo indgår tysk partnerskab om 500 MW dansk solportefølje

11 organisationer stiller borgerforslag: Stop oliejagt i Nordsøen

1

Minister vil stoppe import af udenlandsk affald

Terma leverer til amerikanske vindmølleparker

Forsyning Helsingør advarer mod aggressive telefonsælgere

Danfoss og Grundfos forfølger milliardmarked i tæt parløb

Ny CEO hos Connected Wind Services

Ny formand for Dansk Batteriselskab

Danske Kraftvarmeværker får ny direktør

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Kamstrup: - Vi skaffer nye ordrer rent virtuelt

2

De første 500 ton affaldsplast er landet hos Quantafuel

Sønderjysk elektronikproducent henter ny medejer

Politisk aftale om bedre klimatilpasning på plads

Nye energiprojekter på vej

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Prysmian tildelt € 270 mio. søkabelprojekter i Grækenland

VS Automatic A/S har nået det højeste PRO Partner niveau

Black pellets - Ideel grøn tilsats til fastbrændsel

Kåret som Eliteleverandør 2020 til det offentlige

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

AutoCAD: Gode muligheder for opgradering af kompetencerne

Undgå maskinnedbrud og overophedningsskader!

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

Aircold Komfortkøling - Opnå et behageligt indeklima!

30.000 brugere over hele verden

Technoflex Koblinger

Nyt job? Veltec søger ny medarbejder

SynFlex udvider sit tape-sortiment markant

Brugte kranløsninger hurtig levering billig pris

SILHORKO skal rense regnvand i Aarhus-bydelen NYE

Kåring af Årets skolebyggeri 2020 - stem på din favorit

Lad os skabe varmen og forlæng sommeraftenerne!

Kompakt, alsidig og stærk frekvensomformer

Re-certificering ISO 9001 og ISO 14001

Håndspritstander incl håndsprit - se her ;)

Gratis webinar d. 5/6: Ny og bedre armerings-nummerering

Når standard-modellen bliver opgraderet

on/off eller PID regulering?

Undgå indreguleringsfejl i jeres driftsanlæg

Send til en kollega

0.157