23948sdkhjf

Droner skal levere reservedele direkte til vindmøllen

Droneteknologien har på kort tid etableret sig som en gamechanger med potentiale til at revolutionere snart sagt alle brancher.

Mulighederne ved at bruge droner er mange, og på tværs af industrier skæver man til dronerne, når den næste effektive og smarte løsning skal findes.

Vindindustrien er ingen undtagelse, og i et CRIF-projekt fra Energy Innovation Cluster vil man bruge droner til at levere reservedele og redskaber til teknikerne på havvindmøller.

Siemens Gamesa er problemejer i CRIF-projektet, og Chief Engineer Lars Holm Nielsen er ikke i tvivl om dronernes muligheder.

- Vi kan absolut se potentialet, og derfor skubber vi gerne på og engagerer os i den udvikling, siger han i en pressemeddelelse fra Energy Innovation Cluster. 

Dronerne bliver vigtige
Siemens Gamesa har tidligere undersøgt mulighederne i at anvende droner i en havmøllepark. Projektet viste, at der er en business case i både den korte og den lange flyvetur med drone; særligt på droneleverance fra skib til havmølle og fra land til havmølle.

- For to år siden kunne vi ikke forestille os, at det ville være relevant at spørge teknikerne, om de ville have kunnet løse opgaven hurtigere, hvis de kunne få en drone til at flyve reservedelen hen til dem, siger Lars Holm Nielsen:

- Så vi har ikke data, der understøtter business casen af den simple grund, at teknikken er så ny, at datagrundlaget ikke er til stede. Men møllerne bliver større, afstanden til land bliver længere, og dronerne bliver bedre. Der er ingen tvivl om, at dronerne får en rolle at spille, siger han.

Udfordrer dronernes grænser
Anders la Cour-Harbo, lektor på Aalborg Universitet og partner i CRIF-projektet, fokuserer på de lange droneflyvninger fra land til havmølleparken 150 kilometer ude på vandet – og gerne med 25 kg gods ombord. Både afstand og cargovægt presser de nuværende droners ydeevne.

- Vi har glimrende droner, når vi flyver indenfor dronepilotens synsvidde med lav vægt og i godt vejr, siger Anders la Cour-Harbo:

- Opgaven er bare en anden, når en drone skal fragte 25 kg gods 150-200 kilometer ud i Nordsøen blæst og regn og sætte pakken af på en havmølle… uden at vi kan se noget. Vi udfordrer alt det, droner kan i dag, siger han.

Løsning er på vej
Udfordringer fører ofte til løsninger, og Aalborg Universitet er allerede nu ganske tæt på at kunne sende en 90 kg tung helikopterdrone på en lang flyvetur med en betydelig godsmængde.

- Inden årets udgang vil vi demonstrere, at vi kan flyve uden for synsvidde og aflevere 25 kg gods på en mølle, fastslår Anders la Cour-Harbo:

- Derefter venter et betydeligt udviklingsarbejde og en stribe andre udfordringer – eksempelvis sikkerhedsaspektet relateret til at sende tunge fragtdroner på vingerne. Men jeg forventer, at det er teknologisk muligt i 2022, siger han.

For den kortere flyvetur med mindre godsmængde er tidshorisonten kortere.

- Vi skal ‘bare’ flyve fra Service Operations Vessel til mølle, og det lyder jo simpelt – men også her er der udfordringer, siger Kristian Skaarup, CEO i Lorenz Technology, som fokuserer på pakkeleverancer fra SOV til havmølle over afstande på nogle få kilometer:

- Ambitionen er, at dronen automatisk kan lette fra et skib; selv vælger anflyvning og positionering til nacellen og sætter en afleveringsmekanisme i gang, inden den selv vender retur, siger han.

Automatisering fra 2021
Lorenz Technology håber at være klar med semiautomatiske flyvninger i 2020 og test af den fuldt automatiserede flyvning i 2021. Når det er i drift, har løsningen potentiale til at udnytte de specialdesignede SOV’er endnu bedre i driften af parken.

- Et SOV har stor lagerkapacitet, men man skal stadig bruge tid på at lægge til møllen og flytte reservedelen op i møllen. Om det er en skruetrækker eller madpakke, man mangler, så tager det tid at navigere på plads. Det er oplagt, at droner vil kunne løfte noget af den opgave, siger Lars Holm Nielsen.

Om projektet

Problemejere: 
Siemens Gamesa Renewable Energy A/S
Ørsted Wind Power A/S
Esvagt A/S

Problemløsere

Aalborg Universitet – Drone Research Lab (Testflyvning med stor drone (Dragonfly T50). VLOS og EVLOS).

Aalborg Universitet – Risk Center (Risiko- og sikkerhedsanalyseanalyse af droneflyvning)

European Merchandise Group – (Udvikling og produktion af transporttaske større emner (25 kg.) og mindre emner (5-10 kg.))

Lorenz Technology (Udvikling af koncept for pakketransport af emner fra serviceskib til nacelle)

Rotorcam (Udvikling af transportsystemet mellem tasken og drone med udløsermekanisme)

Facilitator
Energy Innovation Cluster

Finansiering

Projektet har en økonomisk ramme på 4,3 mio. kroner og er støttet af EU’s Regionalfond.

Kilde. Energy Innovations Cluster

Kilde: Kilde: Energy Innovation Cluster
Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Nye energiprojekter på vej

Veks udnytter overskudsvarmen fra opvarmet smøreolie

Video & Billedserier
DTU slår hul ind til ny viden om saltbatterier

Video & Billedserier
Solcelletagets år: Dansk soltagsproducent har fået luft under vingerne

Evida trækker klage: Nu udvides fjernvarmen i Vejle

Offersen takker af: Kosan Gas henter ny engelsk direktør

Nyhedsbrev

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Online Avis Arkiv

NKTs højspændingskabel godkendt til tyske kabelforbindelser

1

Ny rapport: Sådan kan energi-aktører bidrage til stabiliteten i el-systemet

Lyngby-Taarbæk Forsyning skal have ny direktør

Klumme:
Debat
Tre forslag kan fremme den grønne omstilling nu og her

Polsk ordre til Vestas

Vestre Landsret udelukker forbrugere fra søgsmål i geotermisag

Dansk kedelekspert bygger stort kyllingemøg-fyret kraftværk i Tyrkiet

Kip med klaphatten på Strømmens Dag

Fransk kapitalfond skyder 225 millioner kroner i Better Energy

Efter møgsag: Ny direktør i Vestforbrænding

200 ton nacelle løftet på plads i en plastfiber sling

2

Vi udleder meget mere CO2, end vi tror – Vi gør det bare i Kina

Næstved Fjernvarme snupper fem distrikter på én gang

Efter misforstået opgave: Guldborgsund Forsyning prækvalificerer fire entreprenører

1

Energitung sukkergigant vil lave grøn gas til danskerne

1

Klumme:
Debat
Deleøkonomi gavner i det store klimaregnskab

Video & Billedserier
Se videoen: Sådan fjerner man 15 tons fastspænding

Forskningsprojekt vil optimere vindmølleindustrien

1

Næstved vil naturgas og oliefyr til livs

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Rekordlav CO2-udledning fra danskernes elforbrug i 2019

Tysk medie: Plan for afvikling af kulkraftværker er på plads

Klimaministeren udpeger Energinets nye interessentforum

NKT lander femårig serviceaftale

Kinesiske millioner til fynske brændselsceller

Ny CEO hos Norsea Wind

Aalborg Forsyning modtager fornem pris

1

Elkabel lækker olie i Øresund på femte uge

Siemens Gamesa sætter punktum for Senvion-opkøb

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Prisbillig løsning

KUMA fandt en fleksibel løsning

Bliv udstiller på EL & TEKNIK 2020

Hydrauliske komponenter fra KTR

Stålspecialisten har leveret traverskran til maskinfabrik

Ny produktion krævede nye kraner hos Grafisk Maskinfabrik

Årets idrætsbyggeri 2020 – 4 projekter er i spil til prisen!

Luftfiltre fra BOGE giver øgede energibesparelser

Pladebearbejdning med ROBOT

HN Group A/S tager ansvar og øger antallet af lærlinge.

Bunkerslanger og Hose Management fra TESS

Slut med Windows 7! Januarudsalget fortsætter hos Datamarked

TYTAN gruppeafbrydere kan nu fås hos Ara-El

Tænk faldsikring ind i arbejdssituationer

Sikkerheds dørlås med BUS modul og RFID læser.

Jobopslag - Servicetekniker i Trekantsområdet

Projekteringsledelse - i fokus i byggeriets aftalevilkår AB

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Luftfiltre fra BOGE giver øgede energibesparelser

Få konkret viden om bæredygtigt byggeri og arkitektur

Varmeforsyningsloven og varmepumper

Den ultimative guide til din virksomheds el-indkøb

Kvalitetschef til Centrum Pæle i Vejle

Nye film fra Trelleborgs fabrikker i UK

Ventilationsmontør – til ventilationsvirksomhed i vækst

Send til en kollega

0.457