23948sdkhjf

Infrastruktur til elbiler er en hastesag

Debat

Dette er et debatindlæg skrevet af Lærke Flader fra Dansk Elbil Alliance.

Meninger og holdninger er derfor ikke et udtryk for Energy Supplys meninger og holdninger.

De næste fem år byder på travlhed for de firmaer, der skal sørge for ladestandere og elnet til tusindvis af elbiler. Uanset om Danmark har ½, 1 eller 1½ million elbiler i 2030, skal ladeinfrastrukturen være på plads midt i næste årti, hvis den grønne omstilling af persontransporten skal kunne lade uden kø.

I Dansk Elbil Alliance forventer vi, at der kommer til at ske rigtig meget de kommende år på elbilfronten. Infrastrukturen skal være klar til at servicere de flere hundredetusinde elbiler, vi forventer frem mod 2030. Mere klima- og miljøvenlig persontransport er nødvendigt, hvis det skal lykkes at nedbringe de danske udledninger af drivhusgasser med 70 pct. i 2030. Udover klimagevinster bidrager elbiler også til mindre luft- og støjforurening, ligesom de kan være med til at øge værdien af den danske vindenergi.

For at den eldrevne trafik kan få et gennembrud, skal det politiske system og en række offentlige og private parter arbejde sammen. Ladeinfrastruktur-operatører og elnetselskaber skal investere, så antallet af ladepunker i det offentlige eller semioffentlige rum kan blive øget fra 3.000 stk. nu til 25-30.000 i 2030. Altså en tidobling.

De private markedsaktører vil stå for størstedelen af investeringen, men der er behov for, at der bliver fjernet en række barrierer, så det kan ske så omkostningseffektivt som muligt. Vi har brug for en koordineret handlingsplan i forhold til, hvad der skal reguleres, og hvad der skal finansieres. Planen skal gøre det muligt at få etableret tilstrækkeligt mange ladepunkter, så danskerne kan oplade deres elbiler let, bekvemt og hurtigt. Og her spiller blandt andre boligselskaberne en vigtig rolle.

Boligselskaber beder om hjælp
Mange boligselskaber har egne parkeringspladser, der kan udnyttes til opladning af elbiler for beboerne i den almennyttige sektor. Sidste år havde Boligselskabet Sjælland ingen henvendelser, men i år har tre boligafdelinger vist interesse for ladestationer. Om få år forventer de mange henvendelser, men deres udfordring er, at udrulningen af infrastruktur ikke må føre til højere huslejer for beboerne.

Boligselskabet Sjælland taler derfor for fælles løsninger, der betales af brugerne – altså dem, der kommer til at sidde bag rattet i elbilerne. Her er der brug for samarbejde med branchen om de rigtige løsninger. Der er behov for et tæt samarbejde med boligselskaber, stat, kommuner, og virksomheder, så vi kan få skabt en attraktiv infrastruktur, så elbilerne ikke udelukkende bliver et grønt tilbud til danskere med eget hus.

Men også på de lange ture er der brug for opladning.

Ladeparker ved hovedlandeveje
Hurtigladning på centrale tankstationer kan gøre det lettere at få ladet elbiler op både for by-folket og for bilister på langfart. Også her er der brug for samarbejde mellem en række parter om en hurtig udrulning, mener Lærke Flader, der glæder sig over, at Vejdirektoratet er i gang med at skabe en landsdækkende infrastruktur ved de store veje. Vejdirektoratet har draget omsorg for, at der er ladeinfrastruktur på en række rastepladser, og der flere ladeparker på vej.

Vejdirektoratet er i øjeblikket i gang med at analyse af, hvad der mere skal til, så næsten alle lange ture kan dækkes med maksimalt to minutters ventetid i et net, hvor der ikke er mere end 150 kilometer mellem opladningsmulighederne.

Men også her er der brug for samarbejde for at finde de rigtige løsninger. Vejdirektoratet udbyder koncessioner på drift af ladestandere i 10 år på deres rastepladser, men mange af elinstallationerne holder i 40-50 år, så der er brug for at finde gode tålmodige ejere til tilslutningen til elnettet. Det kunne være pensionskasser eller Vejdirektoratet selv. Og ladestanderoperatørerne kan så eje alt det over jorden, ladestanderen, mindre bygninger og så videre, som kan tages ned efter 10 år og give plads til en ny ladestanderoperatør.

Vi står ved et point of no return. Elektrificeringen kan give Danmark rigtig mange fordele både i forhold til miljø og klima, men også i form af nye produkter og services, der kan give arbejdspladser og eksport. Forudsætningen for succes er, at vi får infrastrukturen på plads i løbet af de næste få år. Det kræver investeringer i ladestandere og elnet, men jeg er sikker på, at penge givet ud nu kommer mangfoldigt tilbage.

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (1)
Forsiden lige nu

Nye energiprojekter på vej

Eurowind Energy og hybridparkerne tager størstedelen af teknologineutralt udbud

Dom: Ministeriums overvågning af drikkevandet har været for dårlig

European Energy sætter sig på al sol i de teknologineutrale udbud

Clean-tech klynge nedsætter ny bestyrelse

Nyhedsbrev

Her er vinderne af det teknologineutrale udbud: Sol slår vind med 1 MW

Online Avis Arkiv

Energinet har solgt de fleste af sine aktier i Nord Pool

Vindmøller og solceller tæt på at være statsstøttefri

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Testcenter for vedvarende energi igen på finansloven

Udskiftning i Vestas' topledelse

Magasinet Forsyning
Inspiration fra en mejetærsker gav god idé til plastsortering

1

Konkursrekord: Så hårdt rammes energisektoren

Grundfos udvider med eventhal

Ny milliardfond til klima koster få rede penge

Finsk ordre til Vestas

2

Ny undersøgelse: Fløjsænder og edderfugle er mere truede af jagt end af vindmøller

Magasinet Forsyning
CobraCable transporterer andet og mere end strøm

Ny standard for varmepumper skal sikre energieffektivitet

'Ukendt' uddannelsesinstitution på banen: Godsejer vil lave et forskningscenter

Åbning er lige om hjørnet for Danmarks nye datacenter

Entreprenører misforstod: Guldborgsund gentager prækvalifikation

Ørsted indgår elkøbsaftale på 100 MW

Bølgeenergi
Dansk bølge-koncept færdig i Danmark: Har kurs mod fjerne kyster

Det mener de om Finansloven

Statslig fond dropper investeringer i sort energi

1

Historisk vindmølle rives ned

Endnu en amerikansk ordre til Vestas

Endnu en amerikansk ordre til Vestas

Seks nye initiativer skal styrke eksport af dansk energiteknologi

European Energy vokser ud af Danmark

Vestas skal opgradere kinesisk vindmøllepark

1

Henrik Stiesdal gav opsummering, opråb og håb

Dansk-britisk aftale underskrevet i Bella Center

3

Regeringen udelader delmål for 2025 i udkast til klimalov

Bornholmsk varmeværk taget af dagsordenen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Gratis Solibri webinar d. 18/12

Er du usikker på, hvordan du skal gribe kemisk APV an?

Sidste chance før jul

Emner udføres

Ny Finder serie Solid State relæ serie 77.31

COOL-FIT på BrauBeviale 2019

Work smarter not harder

Undgå statisk elektricitet med en ion luftkniv

Lemvigh-Müller udvider lejesortiment med Schaeffler INA/FAG

10 TIPS til vedligehold af din hydraulikpumpe til løft

Lisco Analytical fører Refraktometre i høj kvalitet

Fibox tilbyder et fuldt sortiment af services

Ny BIM konsulent hos Symetri

Mindre støj på linjen med ny forbedret Stennevad hjemmeside

Olie/luft køler Type OAC fra KTR

Sociale aktiviteter styrker arbejdsmiljøet hos ODIN

GTS: Sådan accelererer vi dansk innovation

Technoflex ønsker alle en glædelig Jul samt Godt nytår

Ny forhandler af kvalitets-varmekanoner til korntørring m.m.

BSV udvikler sammen med kunden

Innovativ tænkning gør BOGE's S-4-serie til et lønsom køb

Koncentreret strøm af ioniseret luft fjerner statisk

Asset Management for elforsyningsnettet

1. advent - Har nisserne været på spil?

Prysmian Danmark reception i anledning af 60 år for CCO

Send til en kollega

0.176