23948sdkhjf

DTU og Mærsk vil undersøge nyt grønt brændstof

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

I et samarbejde med Mærsk og Kina vil DTU undersøge, om gasarter DME kan bruges som grønt skibsbrændstof

Med IMO's 2020-krav lurende om det første skarpe hjørne og krav om markante reduktioner i shippings CO2-udslip lurende om det næste arbejder skibsbranchen på højtryk for at finde alternative ting at komme i tanken.

Et samarbejdsprojekt mellem Kina, Maersk Line og forskere på DTU vil i de kommende år undersøge, om gassen dimetylæter, forkortet DME, kan være løsningen på udfordringen.

Det oplyser DTU i en pressemeddelelse.

Fakta - DME-projektet

  • Ledet af DTU Mekanik.
  • Delvist støttet af Udenrigsministeriet.
  • Administreret af Danida Fellowship Center.
  • Deltagelse af en række store kinesiske partnere er etableret sammen med China-Europe Productivity Center.
  • Derudover deltager Mærsk Line, Alfa Laval, Green Hydrogen og Danfoss i projektet.

DME kendes i vores del af verden bedst som det drivmiddel, der anvendes i eksempelvis hårspray. I Kina bliver DME produceret og anvendt i langt større udstrækning, blandt andet som flaskegas til de mange kinesiske køkkener uden elektricitet. 

- DME har mange fordele som brændstof. Det er først og fremmest enkelt at producere og med en høj virkningsgrad. Det er ikke en drivhusgas, er ikke giftigt og kan opbevares sikkert med høj energitæthed ved lavt tryk, helt ligesom campinggas, siger projektets leder, lektor Anders Ivarsson fra DTU Mekanik, i meddelelsen. 

Læs også: Elektrolyse-direktør vil firdoble medarbejderstaben

- I modsætning til mange af de andre alternative brændstoffer til skibe, såsom naturgas og metanol, så er DME også nemt at antænde i en dieselmotor, som typisk findes på et stort skib. Det betyder, at man bedre kan optimere motorens virkningsgrad uden at ofre dens pålidelighed. Samtidig soder DME ikke, ligesom udledningen af NOx er meget lav, når DME’s helt særlige forbrændingsegenskaber udnyttes optimalt, siger Anders Ivarsson. 

Grøn produktion 

Projektet vil i de kommende år undersøge, om det kan blive konkurrencedygtigt at producere grønt DME, ligesom det skal undersøges, hvordan marinemotorer kan indrettes til at anvende DME som brændstof. 

Den nuværende produktion af DME sker fortrinsvis i Kina ved hjælp af kul og naturgas. En del af projektet er derfor også at undersøge, om det i stedet er muligt at fremstille gassen ved brug af biomasse og brint hentet fra vindmøllernes el-produktion. Begge dele findes i rigt mål i Kina, hvor landbrugets affaldsprodukter kan indgå, og brintproduktionen kan ske af det overskydende el, når el-nettets behov er opfyldt. 

Kendskabet til DME’s forbrændingsegenskaber under højt tryk skal også udvides. Dets egenskaber skal både afdækkes teoretisk og eksperimentelt med samme type forsøg, som i de sidste 30 år har bidraget til en stor forståelse af forbrændingen af dieselspray. Forsøgene vil ske i DTU Mekaniks nyetablerede laboratorium til højtryksforbrænding for at få indsigt i, hvordan DME indsprøjtes optimalt under motorlignende forhold. 

Læs også: Danfoss-boss: Det grønne kapløb skal vindes på den lange bane

Udnyttelse af spildvarmen 

- En del af forsøgene vil have fokus på, hvordan spildvarmen fra en motor, der drives af DME, kan anvendes. Fordi gassen ikke indeholder svovl eller danner sod ved forbrænding, vil spildvarmen herfra kunne bruges direkte i varmevekslere, som via en turbine kan levere strøm til skibet. Det vil kunne erstatte de nuværende motorer, der bruges til eksempelvis at køle containere i lasten og dermed formindske CO2- udslippet yderligere, siger Anders Ivarsson. 

DTU har i forvejen erfaring med anvendelse af DME i dieselmotorer. I den forbindelse skal dieselmotor forstås som princippet for forbrænding, der er opfundet af Rudolf Diesel. I dieselmotorer selvantænder brændstoffet, når det under højt tryk sprøjtes ind i komprimeret varm luft. Modsætningen er Otto-princippet, der findes i benzinbiler, hvor en gnist antænder en forberedt blanding af luft og brændstof. 

Ifølge DTU vil dieselprincippet fortsat være det bedste valg til tung trafik, fordi det både giver et lavere brændstofforbrug og større holdbarhed end Otto-princippet. Med DME i tanken i stedet for dielsel vil man løse dieselmotorens største problem, som er udledningen af sod og NOx. I moderne dieselkøretøjer fjernes sod og NOx effektivt, men dyrt, med filter og katalysator. På skibe er den form for røggasrensning en særlig udfordring, fordi det optager meget plads, der ellers kunne være brugt til lasten. 

Projektet afsluttes med en businesscase, der skal vise, om DME vil være et godt brændstofvalg for eksempelvis Maersk, når rederiet skal indkøbe nye skibe, der skal leve op til virksomhedens ambition om at blive CO2 neutral i 2050. 

Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu
2

Intelligent dansk batteri nu på positivliste til elnettet

Banebrydende teknologi på varmerør bliver testet i Jyderup

Evida sætter fokus på sikker forsyning

Vindvirksomheder sparede tid og penge med 3D-print

2

Ren brint skal skubbe EU mod klimamål

Flere renseanlæg skal lukke i Vejle Kommune

Nyhedsbrev

12.614 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Energifolkemøde er udsat til næste år

Online Avis Arkiv

Styrelse giver grønt lys til afslutning af Nord Stream

Energistyrelsen giver selskab bag russisk gasledning til Tyskland lov til at anvende fartøjer med ankre

1

Thy-Mors Energi vil bruge en milliard

1

Direktør: Nyt biogasanlæg skal være færdigt inden 2023

1

Hemmelig rapport placerer vindmøllepark i vigtigt fugleområde

Better Energy og Nykredit i nyt realkredit-samarbejde

Energinet trækker gasledning under Lillebælt

Nye energiprojekter på vej

Kampen mellem underleverandører er i gang

Kamstrup vil lægge flere ordrer tæt på Danmark. Det kan give muligheder for danske underleverandører.

VisBlues batterianlæg havde premiere i golfklub

Energy Supply udkommer også i sommerferien

Slut, prut, finale: Energinet har lagt sidste hånd på 400 kV-linjen til Tyskland

1

Ganger med 3,5: Greentech-virksomhed får debut på pyrolyseanlæg i storskala

Mindst fem virksomheder kan behandle københavnsk bioaffald

En stribe danske virksomheder melder sig klar til at modtage og behandle bioaffald fra Københavns Kommune. Kommunerne må begynde se ud over egen næsetip, siger DI.

Forskere betegner energiøer uden statsstøtte som ønsketænkning

Politikerne vil opføre to energiøer helt uden statsstøtte, men det er urealistisk, mener forskere.

Brand i solceller på taget af skole

Redaktøren anbefaler: Energiaktiviteter for hele familien

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

2

Kritik af dansk vindmølleprojekt til en milliard i Afrika

Ny vidensbank om biogas ser dagens lys

Kinesisk ordre til Vestas

Endnu en tysk ordre til Vestas

Vandselskaber vil samarbejde om grundvandsbeskyttelse

Vestas-møller til japansk jordskælvs-region

Vestas fortsætter ordre-opturen i Vietnam

Tysk ordre til Vestas

Nye energiprojekter på vej

Vestas vinder stor repowering-ordre

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Ny vietnamesisk ordre til Vestas

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Udskydelse af AM-bidrag og A-skat for aug/sep/okt

Gibotech hjælper dig gennem sommeren

Alt i stålwire og tilbehør - Fyns Kran Udstyr A/S

Commissioning i byggeriet

Apollo Klimaanlæg uden udedel - SPAR 20%

Blikkenslager / Tekniske isolatør søges

Gode ideer bliver til succesfulde produkter

DFD's helt egen shop er nu live

Robot fjerner triviel flaskehals i corona test

Hvornår skal du kassere dit rundsling?

Vi har åbent som normalt - hele sommeren! -Fyns Kran Udstyr

Plast i vores blå natur – men er det et problem?

Mobil sikkerhed på byggepladser

Vinkøleanlæg uden udedel - stabil kølig temperatur

Jan Schindler valgt som Board Member til FTTH Council Europe

Hvor opbevarer du din data fra intelligente bygninger?

Vidste du, at du kan spare plads ved at stable beholdere?

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

Condair A/S ønsker god sommer – vi holder åbent

Kursus: Anvendelse af regenerat i praksis

Ny kran, ude eller inde? Vi er klar - Fyns Kran Udstyr A/S

DRDN redundans modul

HUSK disse datoer - før du går på ferie!

Undgå at gå i stå og hold hovedet koldt

Send til en kollega

0.19