23948sdkhjf

DTU og Mærsk vil undersøge nyt grønt brændstof

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

I et samarbejde med Mærsk og Kina vil DTU undersøge, om gasarter DME kan bruges som grønt skibsbrændstof

Med IMO's 2020-krav lurende om det første skarpe hjørne og krav om markante reduktioner i shippings CO2-udslip lurende om det næste arbejder skibsbranchen på højtryk for at finde alternative ting at komme i tanken.

Et samarbejdsprojekt mellem Kina, Maersk Line og forskere på DTU vil i de kommende år undersøge, om gassen dimetylæter, forkortet DME, kan være løsningen på udfordringen.

Det oplyser DTU i en pressemeddelelse.

Fakta - DME-projektet

  • Ledet af DTU Mekanik.
  • Delvist støttet af Udenrigsministeriet.
  • Administreret af Danida Fellowship Center.
  • Deltagelse af en række store kinesiske partnere er etableret sammen med China-Europe Productivity Center.
  • Derudover deltager Mærsk Line, Alfa Laval, Green Hydrogen og Danfoss i projektet.

DME kendes i vores del af verden bedst som det drivmiddel, der anvendes i eksempelvis hårspray. I Kina bliver DME produceret og anvendt i langt større udstrækning, blandt andet som flaskegas til de mange kinesiske køkkener uden elektricitet. 

- DME har mange fordele som brændstof. Det er først og fremmest enkelt at producere og med en høj virkningsgrad. Det er ikke en drivhusgas, er ikke giftigt og kan opbevares sikkert med høj energitæthed ved lavt tryk, helt ligesom campinggas, siger projektets leder, lektor Anders Ivarsson fra DTU Mekanik, i meddelelsen. 

Læs også: Supermarked til test af varmeteknologier lader vente på sig

- I modsætning til mange af de andre alternative brændstoffer til skibe, såsom naturgas og metanol, så er DME også nemt at antænde i en dieselmotor, som typisk findes på et stort skib. Det betyder, at man bedre kan optimere motorens virkningsgrad uden at ofre dens pålidelighed. Samtidig soder DME ikke, ligesom udledningen af NOx er meget lav, når DME’s helt særlige forbrændingsegenskaber udnyttes optimalt, siger Anders Ivarsson. 

Grøn produktion 

Projektet vil i de kommende år undersøge, om det kan blive konkurrencedygtigt at producere grønt DME, ligesom det skal undersøges, hvordan marinemotorer kan indrettes til at anvende DME som brændstof. 

Den nuværende produktion af DME sker fortrinsvis i Kina ved hjælp af kul og naturgas. En del af projektet er derfor også at undersøge, om det i stedet er muligt at fremstille gassen ved brug af biomasse og brint hentet fra vindmøllernes el-produktion. Begge dele findes i rigt mål i Kina, hvor landbrugets affaldsprodukter kan indgå, og brintproduktionen kan ske af det overskydende el, når el-nettets behov er opfyldt. 

Kendskabet til DME’s forbrændingsegenskaber under højt tryk skal også udvides. Dets egenskaber skal både afdækkes teoretisk og eksperimentelt med samme type forsøg, som i de sidste 30 år har bidraget til en stor forståelse af forbrændingen af dieselspray. Forsøgene vil ske i DTU Mekaniks nyetablerede laboratorium til højtryksforbrænding for at få indsigt i, hvordan DME indsprøjtes optimalt under motorlignende forhold. 

Læs også: Trods global usikkerhed: Danfoss øger overskuddet

Udnyttelse af spildvarmen 

- En del af forsøgene vil have fokus på, hvordan spildvarmen fra en motor, der drives af DME, kan anvendes. Fordi gassen ikke indeholder svovl eller danner sod ved forbrænding, vil spildvarmen herfra kunne bruges direkte i varmevekslere, som via en turbine kan levere strøm til skibet. Det vil kunne erstatte de nuværende motorer, der bruges til eksempelvis at køle containere i lasten og dermed formindske CO2- udslippet yderligere, siger Anders Ivarsson. 

DTU har i forvejen erfaring med anvendelse af DME i dieselmotorer. I den forbindelse skal dieselmotor forstås som princippet for forbrænding, der er opfundet af Rudolf Diesel. I dieselmotorer selvantænder brændstoffet, når det under højt tryk sprøjtes ind i komprimeret varm luft. Modsætningen er Otto-princippet, der findes i benzinbiler, hvor en gnist antænder en forberedt blanding af luft og brændstof. 

Ifølge DTU vil dieselprincippet fortsat være det bedste valg til tung trafik, fordi det både giver et lavere brændstofforbrug og større holdbarhed end Otto-princippet. Med DME i tanken i stedet for dielsel vil man løse dieselmotorens største problem, som er udledningen af sod og NOx. I moderne dieselkøretøjer fjernes sod og NOx effektivt, men dyrt, med filter og katalysator. På skibe er den form for røggasrensning en særlig udfordring, fordi det optager meget plads, der ellers kunne være brugt til lasten. 

Projektet afsluttes med en businesscase, der skal vise, om DME vil være et godt brændstofvalg for eksempelvis Maersk, når rederiet skal indkøbe nye skibe, der skal leve op til virksomhedens ambition om at blive CO2 neutral i 2050. 

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Ny direktør for Rambølls energidivision

Nu producerer Asnæsværkets nye kraftværksblok strøm

Regeringen hæver krav til biobrændstof i 2020 - og sænker det igen i 2021

Regering hidkalder vise hoveder for at lukke betændt mastesag

Høring skal afgøre, om høje elmaster gennem Jylland kan lægges i jorden, hvis der afsættes nok tid og penge

Klumme:
Debat
Solceller skal sikres de rette vilkår

Nyhedsbrev

NKT sætter - måske - Photonics til salg

Online Avis Arkiv

Skuffende kvartal hos NKT

Gasmotoren skal på pension: B&O hopper på fjernvarmen

Nu skal jacket-fundamenter udkonkurrere monopælene

Kasakhisk ordre til Vestas

1

Vindmølle-naboer skuffede: Penge er ikke det væsentlige

Professor: Varmepumper bedre end omstridt elkabel

Danva og VUDP giver millioner væk

Klumme:
Bølgeenergi
Tiden er kommet: Bølgeenergien skal afprøves til havs

NKT bekræfter rekordordre

Danske biogas-kompetencer rykker til Tyskland

Mere støtte til naboer til vind og sol: Vindsektoren er tilfreds

Millioner fra Elena: Brønderslev og Sdr. Herred fik mere ud af det end ventet

1

Energiselskab planter tusindvis af træer

Innovationsfonden får ny direktør

Forsyningspligten for gas sendes i udbud

2

Energilagring og power2x: Klimapanel udpeger effektive grønne løsninger

Ny stor-ordre: PowerCon runder ordrer for 111 millioner kroner i år

Nye direktører: Stoleleg hos cleantech-klynge

1

Danmark producerer rekordmeget energi fra biomasse

Newzealandsk ordre til Vestas

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Jesper Hjulmand træder ind i DIs forretningsudvalg

Folketinget blev vildledt om miljøeffekt ved stort elkabel

Håndsrækning til fyrede Siemens Gamesa-medarbejdere

Her er Frecons nye topchef

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Støtten til elproduktion falder med 3 milliarder

Her er Vestas’ største markeder i tredje kvartal

200 danske Siemens Gamesa-job i fare

Opgradering i Varde: 5000 kubikmeter spildevand i timen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Specialmaskiner til bearbejdning af glasfiber og komposit

Udsugning af Calcium-sulfat dampe hos Boehringer Ingelheim

TESA Hits - se alle nyhederne

Specialfremstillet coil løfter

SSI SCHÄFER forstærker salgsstyrken i Danmark

Ny artikel belyser energipæles bæredygtige fordele

99% køber el for dyrt

Stop statisk elektricitet før det starter

EFSEN UV & EB Technology omstrukturerer

Ny og smart teknologi renser vandet i Gummerup

Bæredygtighed og verdensmålene

Grøn omstilling - hvilke køle og klimaanlæg skal du vælge?

40-års jubilar hos BSV: Jens Otto Nørhede

Prysmian har afsluttet dets DolWin3 havmøllepark-projekt

Mangler dine batmanunderbukser lidt ekstra udstyr?

Hvordan beregnes befugtningsafstanden?

Innovative containersikringsløsninger til enhver belastning

Ara-el præsentere F400 væg monteret stikkontakt til tunnel ventilatorer

Røggas Kondensering på Halmkedler

Værdifuld erfaring fra bilindustri gavner FRECONs kunder

ErgoMover til uhørt lav pris

Har du været forbi vores lagersalgs-side på fyns-kran.dk?

NYT! Vi sidder hos dig, når vi procesoptimerer dit lager

Automatisering Styrker El-tavler fra FH Automation

Tag med på Nohrcons studietur og workshop om idrætsbyggeri

Send til en kollega

0.198