23948sdkhjf

Put noget grønt i tanken: Bio versus el

I sidste uge skrev flere medier om, hvordan det grønne islæt i europæisk diesel i stigende omfang stammer fra palmeolie, der er importeret fra lande som Malaysia og Indonesien. Palmeolien tilsættes diesel som led i opfyldelsen af EU’s krav til de enkelte medlemslande om, at 10 pct af landtransportens brændsler skal komme fra vedvarende kilder senest i 2020.

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg og derfor ikke et udtryk for Energy Supplys meninger og holdninger.

Afsender fremgår af bylinen.

Tilsætningen sker med henblik på at ”fortynde” den fossile væske med noget grønt og dermed reducere udledningen af den CO2, som stiger op fra det europæiske vejnet. Men flere eksperter har i den forbindelse påpeget, at palmeolien ofte er skyld i mere udledning af CO2 end det fossile brændstof, som den erstatter. Det er tilfældet, fordi anlæg af plantager skubber produktion af fødevarer væk - og for at skaffe ny jord til fødevarer brændes nye skovarealer af. Og det sker under udledning af store mængder CO2.

Dertil kommer, at palmeolien ofte skal transporteres fra de oversøiske områder til det europæiske fastland, og det sker via tankskibe, der som regel sejler på den meget miljøbelastende bunker-olie. Det samlede CO2-regnskab for palmeolie-tilsætningen er således mere sort, end det er grønt. Ifølge beregninger fra forskere belaster en liter palmeolie miljøet næsten tre gange så meget som en liter diesel, når det gælder CO2.

Af samme grund har EU besluttet at udfase muligheden for at tilsætte palmeolie. Men først med et endeligt stop i 2030, hvor palmeolie ikke længere – med få undtagelser – kan tælles med i EU-landenes målsætninger for vedvarende energi i transportsektoren. Så meget palmeolie kan løbe i tanken, inden den sidste dråbe hældes i.

Til gengæld er der gode alternativer på vej, som kan ”fortynde” det fossile element i brændstoffer til biler. Alternativer, som ganske vist ikke hedder noget med bio – men som alligevel er mere grønne og kan produceres lokalt.

Jeg tænker her på electro fuels – populært kaldet flydende el – baseret på strøm fra sol og vind. En række projekter afprøver netop i disse år potentialet i at producere brint ud fra vedvarende strømkilder og koble brinten med CO2, som recirkuleres – for eksempel fra biogasanlæg eller røggasser – eller koble den med kvælstof.

Læs også: Nyt samarbejde om brint og vind

Brændstofferne, som kommer ud af dette – henholdsvis metanol og ammoniak - kan bruges rent eller som grønt fortyndingsmiddel i benzin og hældes i tanken hos konventionelle forbrændingsmotorer. Derved har vi mulighed for at gøre brug af overskydende strømkapacitet i vindmøller til et fornuftigt formål, som samtidig gør det mere rentabelt at investere i vindmøller.

Dernæst bruger vi et restprodukt CO2 fra for eksempel biogasanlæg, hvilket kan gøre det mere rentabelt at etablere biogasanlæg. Alt sammen med et lokalt og decentralt udgangspunkt, hvor de producerede brændsler ikke skal transporteres den halve vej rundt om kloden, før de forbruges.

Forudsætningen for, at grønne electro fuels fra nærmarkedet kan få et gennembrud som tilsætningsmiddel i konventionelle brændstoffer som benzin og diesel, er imidlertid, at de anerkendes som miljøforbedrende alternativer ud fra et holistisk perspektiv – og ikke skubbes ud til fordel for brændsler, der hedder noget med bio.

Her er EU’s direktiv RED II, der fastslår rammerne for tilsætning af ikke-fossile brændstoffer, afgørende. Men nok så meget, hvordan de nationale lovgivninger fortolker og udmønter RED II. Med Danmarks position inden for vind er det bydende nødvendigt, at netop vind bliver en af hovedingredienserne i fremtidens grønne brændstof – men det kræver et aktivt træk fra den danske industri og politikerne, som sidder med implementeringen af RED II.

Om Hydrogen Valley

Hydrogen Valley er en del af energiklyngen House of Energy.

Hydrogen Valley har fokus på grønne gasser og brændstoffer som brint, biogas og metanol.

Centret er placeret i Cemtec erhvervsparken i Hobro og finansieres af Region Nordjylland og Mariagerfjord Kommune.

Mere om: Hydrogen Valley
Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (7)
Forsiden lige nu

Lokale griber til lommerne: Skyder én million kroner i solcellepark

Officielt: Siemens Gamesa køber dele af Senvion

Taiwansk ordre til Vestas

Envotherm vinder engelsk millionordre

Energifond vil målrette milliard til almene renoveringer

For at fremme energirenoveringer i den almene boligsektor vil PKA’s energifond Sustain Solutions øremærke minimum 1 mia. kr. til projekter

Nyhedsbrev

Ugens grin: Gemmeleg

Online Avis Arkiv

Nye energiprojekter på vej

Efter first-fire i maj: Kjellerup kører testkørsel

1

Energien i elbiler skal udnyttes bedre

1

Video & Billedserier
Vattenfalls solcellebil i flammer under verdensmesterskab

Store sydamerikanske ordrer til Siemens Gamesa

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

4

Elkedelproducent runder de 750 MW: Hjemmemarkedet har fået en plads

Efter succesfuld test med ozon: Går efter de små hospitalsanlæg

Rapport: Indikationer på snyd hos store elnetselskaber

Nipper: Der skal flere kvinder til - men ikke nødvendigvis på topposter

1

Computermodeller viser fordel ved ny vindmølletype

Lugtgenerne er væk: Biogasanlæg stadig i politiets søgelys

MHI Vestas tæt på britisk ordre

Direktørskifte hos rådgivervirksomhed med el-ekspertise

Tre-cifret millionordre og pengeregn over brændselscelleproducent

Klima-konkurrence: Studerende skal redde verden

Spildevand fra 200.000 borgere skal samles i Frederikssund

Fire gange 150 meter vind på vej til Hirtshals

Østjysk vindmølle smadret i kraftig blæst

1

Siemens Gamesa lander egyptisk ordre

Vietnam kigger på dansk havvind

Fangel Bioenergi vandt over Odense Kommune

2

Selskab vil opføre tre store havvindmølleparker

Dansk klimamål bygger på usikre tal og lobbyarbejde

Danskere etablerer vindklynge i Taiwan

1

Danmark sender millioner efter grønne løsninger i verdens byer

Prisvinder vil bygge 200 batterianlæg om året

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Nystiftet erhvervspris til Polytech

2

Fremtidens el: Bilen lader selv op når strømmen er grøn

Se alle Medlemmernes egne nyheder

DIS Group køber mpeople

Scanning i Værløse med Topcon GLS-2000 Laser Skanner

NYHED - LSM100 slangepumpe med rustfrit pumpehus

Selvregulerende varmekabel fra Nordic Pipe ApS

ODU Denmark i stort gazellespring

Anders Lendager: Ingen bæredygtighed uden fælleskaber

Magneter - hvorfor kan de gøre en stor forskel for jer?

Når du har brug for KROGE, OPHÆNG og STATIVER, er vi klar!

HUSK: vores kundetilfredshedsanalyse - vind en Bruder® bil

Den driftsansvarliges pligter og opgaver

Nomo har lanceret “KIZEI”

Aircold propan køleanlæg - miljøvenlig køling!

Fibox Junction box - Vedligholdelsesfri og vejrbestandig

Vi garanterer høj n​øjagtighed i vores produktion - Automa

Beskyttelsesglas til lasersvejsning fra Mirit Glas

Har du behov for kompensering i konstruktionen?

RS Components indgår global aftale med Maxim Integrated

Prysmian introducerer ALESEA – en kabeltromle evolution

Deltag i konferencen ‘Reliability strategy and tools’

Hydrauliske komponenter fra KTR

5. generations fjernvarme

Ugens tilbud brugt Durma kantpresser 400 ton x 6000MM sælges

VIND en Bruder-bil -Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse

HF Jensen præsenterer nye motorsensorer på KORMARINE

VKST i front for landbrugets CO2 kamp med nyt solcelleanlæg

Send til en kollega

0.213