23948sdkhjf

Mærsk: Madolie som brændstof har gjort os grønnere. Men det er langtfra nok

| Af Redaktionen/urt | Tip redaktionen om en historie

Brugt madolie i skibstanken har reduceret det enorme CO2-udslip fra Mærsks containerskibe. Men biobrændsler kan ikke alene gøre rederiet CO2-neutral i 2050. Der er brug for vedvarende energiformer som sol og vind, lyder det fra Mærsk. Eksperter roser ambitionen

Hvis Mærsk skal nå sit mål om at blive CO2-neutral i 2050, er det ikke tilstrækkeligt at udskifte containerskibenes udskældte bunker-olie med biobrændsel, der er lavet på eksempelvis rapsolie eller træflis. Det er også nødvendigt at bruge vedvarende energi som vind- og solenergi til at lave grøn elektricitet til skibsfarten, siger Ole Graa Jakobsen, chef for flådeteknologi hos Maersk Line, til Dagbladet Information.

- Der er ikke nok biofuel i verden til, at vi kan lave de her ting. Men det kan være en del af løsningen fremover, siger han.

Siden juni har Mærsk ellers hældt madolie i tanken på sine enorme containerskibe for at gøre dem mere klimavenlige. Det CO2-neutrale pilotprojekt er det første af sin slags i industrien, og det bliver testet i samarbejde med H&M, der betaler en merpris for at få tøj fragtet CO2-neutralt.

- Vi kunne måske dække vores eget behov, men så ville der ikke være noget tilbage til de andre, siger Ole Graa Jakobsen. I eksempelvis flybranchen er biobrændsel også i høj kurs.

Ambitionen om at kombinere biologisk brændstof med vedvarende energi møder ros fra Henrik Sornn-Friese, lektor og centerleder for CBS Maritime, og Harilaos Psaraftis, professor ved DTU og bl.a. forsker i grøn shipping.

- Biobrændsel er ikke en ubegrænset ressource. Derfor er det helt nødvendigt, at Mærsk tænker i andre bæredygtige løsninger, siger Henrik Sornn-Friese til Information.

Læs også: Nyt projekt: Ny metode til fremstilling af farvede solceller

Shipping er en klimatung industri. Mærsk alene udledte i 2018 36 millioner ton CO2, omtrent svarende til Danmarks tilsvarende udledning samme år. Nulemission bliver hverken nemt eller billigt, erkender rederiet, som over fem år har investeret knap syv milliarder kroner i innovationspuljer og grøn omstilling.

Men det er ikke kun udviklingen af klimavenlige løsninger, som er kostbare, påpeger Harilaos Psaraftis:

- Umiddelbart er det teknologisk realistisk at bruge vedvarende energi til skibstransport. Mange af udfordringerne her er løst. Men de bæredygtige alternativer skal også være økonomisk levedygtige. Ellers vil firmaerne ikke gøre brug af dem.

Læs også: Energiøer i Nordsøen kræver nye digitale løsninger

Ole Graa Jakobsen understreger da også, at Mærsks grønne omstilling skal være »en god forretning«, men forventer villighed blandt kunder til at betale ekstra for at reducere CO2-udslippet.

Uanset udfordringerne er det essentielt, at shippingbranchen bliver CO2-neutral, mener Henrik Sornn-Friese.

- Hvis skibsfarten ikke kan løse problemet selv, vil vi måske se udviklingen af nye produktionskæder, hvor firmaer producerer tættere på kunden, så varerne ikke skal fragtes, siger han til Information.
Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Gasmotoren skal på pension: B&O hopper på fjernvarmen

Klumme:
Debat
Tiden er kommet: Bølgeenergien skal afprøves til havs

Professor: Varmepumper bedre end omstridt elkabel

Danske biogas-kompetencer rykker til Tyskland

NKT bekræfter rekordordre

Nyhedsbrev

Danva og VUDP giver millioner væk

Online Avis Arkiv

Nu skal jacket-fundamenter udkonkurrere monopælene

Vindmølle-naboer skuffede: Penge er ikke det væsentlige

Mere støtte til naboer til vind og sol: Vindsektoren er tilfreds

Forsyningspligten for gas sendes i udbud

2

Energilagring og power2x: Klimapanel udpeger effektive grønne løsninger

Innovationsfonden får ny direktør

Energiselskab planter tusindvis af træer

Millioner fra Elena: Brønderslev og Sdr. Herred fik mere ud af det end ventet

Ny stor-ordre: PowerCon runder ordrer for 111 millioner kroner i år

Nordjyllandsværket har været ude af drift i 187 dage

1

En del af strategien: Naturgas-direktør fratræder sin stilling

Ugens grin: Langsom død

Nye direktører: Stoleleg hos cleantech-klynge

Nye energiprojekter på vej

Ny konkurrencemodel for havvind: Godt nyt for branchen

NKT tæt på græsk storordre

2

Thor Havmøllepark
Støttefri havvind godt på vej: Thor udbydes på nye vilkår

1

Danmark producerer rekordmeget energi fra biomasse

Newzealandsk ordre til Vestas

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Jesper Hjulmand træder ind i DIs forretningsudvalg

Folketinget blev vildledt om miljøeffekt ved stort elkabel

Her er Frecons nye topchef

Håndsrækning til fyrede Siemens Gamesa-medarbejdere

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Her er Vestas’ største markeder i tredje kvartal

Støtten til elproduktion falder med 3 milliarder

200 danske Siemens Gamesa-job i fare

Opgradering i Varde: 5000 kubikmeter spildevand i timen

USA går enegang på klimaområdet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Har du været forbi vores lagersalgs-side på fyns-kran.dk?

NYT! Vi sidder hos dig, når vi procesoptimerer dit lager

Automatisering Styrker El-tavler fra FH Automation

Udsugning af Calcium-sulfat dampe hos Boehringer Ingelheim

Tag med på Nohrcons studietur og workshop om idrætsbyggeri

Tryktest og Recertificering af Softwall Bunkerslanger

Regler for nettilslutning af produktionsanlæg-lavspænding

Hemmeligheden bag den bedste og billigste elpris

Prysmian sat til at nå en ny milepæl med IFA2 projekt

Ny anti-statisk luftkniv fra EXAIR nu med 30% bedre ydeevne

Mød Benny Thomsen til WindEurope Offshore 2019

Lær Revit Architecture før jul

Bygningsreglementet - opdatering

Danmarks indsats for verdensmålene i et større perspektiv

Salgsafdelingen hos Pettinaroli A/S styrkes

Technoflex Hydraulikstationer

Kontraventiler i forskellige designs fra ProMetal

Manicus Teknik præsenterer KTR wind power teknologi

Konecranes Demag - Forbyggende service og vedligehold

Røggas Kondensering på Halmkedler

Nilan leverer ventilationsløsninger til Fremtidens Hjem

Projektleder - Kursus

Mobile kompressorer til stort som småt

ATEX-sikret spånsugningsanlæg giver sikkert arbejdsmiljø

Grundfos' implementering af FNs verdensmål

Send til en kollega

0.251