23948sdkhjf

Biogas - en lavthængende frugt til en visionær klimaplan

Optimering af den eksisterende produktion og anvendelse af biogas kan levere halvdelen af Danmarks manko på 9 mio. tons CO2 i klimaregnskabet.

Regeringen kommer snart med en klimaplan for, hvordan Danmark kan leve op til sin forpligtigelse til at reducere udslippet af drivhusgasser med 39 pct. udenfor kvotesektoren frem til 2030. Her står landbruget og transporten for ca. 80 pct. af udslippet.

Biogas er et kinderæg, der kan reducere drivhusgasudslippet fra begge sektorer på samme tid ved at opsamle udslippet af metan fra husdyrgødningen, som kan erstatte diesel i specielt den tunge transport.

Biogasudbygningen bidrager allerede markant til, at Danmarks manko for reduktioner i perioden frem til 2030 er helt nede på 9 millioner tons CO2-ækvivalenter efter udnyttelsen af de fleksible mekanismer LULUCF (bindinger i jord og skov) samt køb af CO2-kvoter.

Med tre enkle elementer kan biogassens bidrag optimeres og faktisk yderligere levere halvdelen af Danmarks manko i perioden frem til 2030.

  1. Biogas anvendelse i tung transport
  2. Hurtig udslusning af gylle fra stalde til biogasanlæg
  3. Minimering af metantab på biogasanlæggene

Biogassen til den tunge transport
Hvis en fjerdedel af den tunge transport frem til 2030 gradvist omstilles til biogas, reduceres drivhusgasudslippet med ca. 2,3 millioner tons CO2-ækvivalenter udenfor kvotesektoren. Og fra 2030 opnås en årlig reduktion på ca. 0,5 millioner tons CO2-ækvivalenter og samtidig opnås en markant reduktion i NOx-udledningen fra den tunge transport ved at skifte fra diesel til biogas.

Det vil kræve ca. 10 PJ eller ca. halvdelen af den biogasproduktion, der forventes i henhold til det netop indgåede energiforlig.

Biogassen vil samtidig bidrage til opfyldelse af Danmarks EU-forpligtelser til at øge VE andelen i transportsektoren. EU tillader ikke, at der udbetales støtte, når der samtidig skabes et markedstræk via krav om iblanding af biobrændstoffer, hvorfor støtten kan spares til al den biogas, der flyttes over til transportsektoren.

Markedet vil kunne trække denne udvikling ved en ændring af en eller flere af nedenstående rammevilkår, der også er behandlet i det af Politiken lækkede dokument med mulige tiltag i den kommende klimaplan.

  1. Giv kommunernes mulighed for at indføre miljøzoner i byer med ned til 25.000 indbyggere.
  2. Hæv miljøkravet i miljøzonerne gradvist til Euro 6 og udvid kravet til også at omfatte varebiler.
  3. Stil krav til de offentlige flåder om anvendelse af alternative drivmidler.
  4. Hæv iblandingskravet for biobrændstoffer til 8 % og behold dobbelttælling for anden generations biobrændstof.
  5. Hæv iblandingskravet for avancerede biobrændstoffer gradvist til mindst 3,5 pct. i 2030.
  6. Ligestil energiafgifterne, så de bliver lige for ens transport arbejde.

Hurtig tømning af gylle fra stalde til biogasanlæg
Biogasanlæggene kan reducere drivhusgasudslippet med yderligere ca. 230.000 tons CO2-ækvivalenter om året eller 1,1 millioner tons i perioden frem til 2030. Det kan opnås, hvis biogasanlægget får gyllen allerede, når den er en uge gammel. I dag ligger gyllen typisk i stalden og afgasser metan i ca. tre uger før den sluses ud, og afhentes af biogasanlægget. Alternativt kan der etableres gyllekøling i staldene.

Miljø- og Fødevareministeriet har netop etableret en rådgivningsordning for hurtig udslusning. Det er vigtigt at klimaeffekten både kommer i centrum ved etablering af nye stalde, og at der er fokus på muligheden for at optimere i eksisterende stalde.

 Reduktion af metan udslip fra de danske biogasanlæg
Energistyrelsen antager, at der er et udslip af metan fra de danske biogasanlæg svarende til 2,2 pct. af biogasproduktionen. Det er et område Biogasbranchen har stor fokus på, og branchen har sat et mål om at dokumentere, at udslippet senest i 2020 er under 1 pct.

Resultaterne fra det iværksatte måleprogram viser, at Biogasbranchen er godt på vej til at indfri målet og Danmarks klimagas-manko vil alene på den konto kunne nedskrives med 1,2 millioner tons CO2-ækvivalenter.

Kinderægget leverer halvdelen af mankoen
Ovenstående tre billige tiltag vil halvere den danske klimagas manko fra ca. 9 mio. tons til ca. 4,3 mio. tons.  Hvis vi hertil lægger den CO2-reduktion, der bliver resultatet af energiforligets pulje til 2,7 PJ ny biogas, kommer der en yderligere reduktion på 0,8 mio. tons, hvorved mankoen kommer ned på ca. 3,5 mio. tons CO2-ækvivalenter.

Dette er samlet illustreret i fig. 1. 

Artiklen er en del af temaet Klumme.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109