Vigtigt for Danmark: E-fuels skal med i EU-direktiv

Et vindmølleland som Danmark bør kæmper for e-fuels.

En overgang så det ud til, at produktion og brug af elektrofuels ikke kom til at tælle med i opgørelsen over, hvor meget vi reducerer udslippet af CO2. Dette på trods af, at e-fuels kan erstatte fossile brændstoffer som benzin og diesel og dermed bidrage til at nedbringe CO2-udslippet i transportsektoren – en de de store udfordringer i den grønne omstilling.

Læs også: Ny direktør for Hydrogen Valley

Vi taler om det nye direktiv - Renewable Energy Directive (RED II) – som EU skal forhandle på plads i første kvartal 2018. Et direktiv, som anviser veje til, hvordan vi reducerer udslippet af CO2 frem til 2030. Og som bestemmer, hvilke tiltag, der kan tælles med, når regnestykket gøres op. 

Men er det vigtig at få e-fuels med her?

Ja, for hvis elektrofuels ikke tæller med, er der ingen, der vil betale en merpris i forhold til sorte brændser, eller investere i at få dem fremstillet. Og så går vi glip af de muligheder, disse brændstoffer kan bidrage med i den grønne omstilling.

Men hvorfor tale om brændsler -  er det ikke el, der skal styre den grønne omstilling i transportsektoren? Der er næppe tvivl om, at elbiler bliver en vigtig del af fremtidens trafikbillede. Men el kan ikke dække behovet inden for langdistance-transport, tung trafik, skibsfart og fly. Her er vi nødt til at tænke i andre baner. Brint og e-fuels kan være alternativer.

Læs også: Energi-teknologier skal tale sammen i nødstrømsanlæg

Grøn metanol udnytter CO2 fra biogas og overskudsstrøm fra vindmøller

E-fuels omfatter blandt andet metanol, som kan fremstilles ved at lade brint reagere med CO2. CO2’en kan man hente fra fx biogasanlæg, inden biogassen tilføres naturgasnettet som metan. Brinten kan man hente fra elektrolyse af vand ved hjælp af strøm fra vindmøller, når der produceres mere strøm, end der er behov for i elnettet. Baseres metanol på disse to kilder, kan man betragte den som grøn.

Metanol udnytter således både CO2, som ellers ville blive lukket ud, og strøm, som er tilovers. Metanolen kan tilsættes brændstoffer til biler og delvist erstatte diesel og benzin. I dag tilsættes etanol for at nedbringe benzin/diesel-forbruget. Men metanol er fuldt ud konkurrencedygtigt med etanol, når det gælder energieffektivitet og CO2-fortrængning. Desuden er metanol ikke baseret på fødevarer og konkurrerer ikke med fødevarer om landbrugsarealet. Og ikke mindst kan metanol-produktion hjælpe os med at balancere el-nettet ved at gøre det rentabelt at føre strømmen over i et elektrolyseanlæg, når der er for meget strøm, i stedet for at eksportere den til udlandet.

Et vindmølleland som Danmark bør kæmper for e-fuels

Læs også: Elektrolyse-enhed løftes på plads

I lang tid så det ud til, at EU-direktivet kun ville anerkende bio-baserede brændstoffer i det store CO2-regnskab. Altså brændstoffer i form af biogas eller etanol. Mens brændstoffer, der har et el-element, som er kendetegnede for elektrofuels, ikke talte med. Men i sidste øjeblik er der åbnet op for at medtage e-fuels i det store regnestykke.

Det er vigtigt for et land som Danmark at få e-fuels som metanol med i det kommende EU-direktiv som noget, der tæller i CO2-regnskabet.  

Netop fordi Danmark har en stor mængde af den fluktuerende vindmøllestrøm i nettet, har vi brug for tiltag, der kan balancere nettet, og her har produktion af brint, som kan indgå i produktion af metanol, et potentiale. Forudsat at der er et marked for det. Og det vil kun kunne skabes, hvis metanol anerkendes som nedbringer af CO2 og omfattes af RED II.

Om Hydrogen Valley

Hydrogen Valley er en del af House of Energy.

Hydrogen Valley har fokus på grønne gasser som biogas og brint.

Centret er placeret i CEMTEC erhvervsparken i Hobro og finansieres af Region Nordjylland og Mariagerfjord Kommun

Mere om: Hydrogen Valley


Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Kommentarer

Niels Bjarne Rasmussen
Elektrofuels eller E-fuels er et kæmpe illusionsnummer affødt af brinthysteriet. Det vil aldrig kunne betale sig at køre med elektrolyse begrænset til overskudsstrøm, som vil være begrænset til måske 10% af tiden. For at udnytte investeringerne skal produktionen af brint og E-fuels foregå i tæt på 100% af tiden. Derfor er CO2-footprintet for E-fuels kun afhængigt af det gennemsnitlige footprint for den ved elektrolysen anvendte elektricitet, dvs. middel over året. I 2016 var CO2-footprintet for elektricitet 260 kg CO2/MWh el. Med en effektivitet på 65% for brintproduktion og ca. 55% for elektrolysemetan vil E-fuels som metan få et CO2-footprint på over 470 kg CO2/MWh. Det er langt over det dobbelte af fossil naturgas, som er på ca. 200 kg CO2/MWh. Det gennemsnitlige CO2-footprint for elektricitet skal ned på nul i Nordeuropa; så kan vi tale om det.

Lars Udby
Tak for din kommentar. Jeg er enig i dine beregninger med hensyn til, hvordan set ser ud her og nu. Min pointe er, at vi skal ruste os til fremtiden og være klar til at kunne håndtere de udfordringer og udnytte de potentialer, som bliver aktuelle der. Vi får i stigende grad brug for balanceringsteknologier – det er der rimelig bred enighed om - og vi får brug for at afklare, hvilke muligheder vi har. Det samme gør sig gældende for den tunge transport, hvor batteridrift ikke er en mulighed. Det forudsætter en åben tilgang til forskellige teknologier, således at rammerne for at afprøve deres potentialer er tilstede – også selvom de med de nuværende omstændigheder ikke giver det samme udbytte CO2-mæssigt.

Niels Bjarne Rasmussen
@ Lars: Du har ret i, at vi skal ruste os til fremtiden, men vi må også se på, hvor mulighederne ligger. En brintbil bruger 1 kg brint pr 100 km, og 1 kg brint koster 50 kWh at producere. En elbil bruger 16 kWh pr 100 km. Uanset at begge teknologier stadig udvikles, kommer brintbilen og dermed E-fuels (som jo baserer sig på brint) aldrig op på effektiviteten for elbiler. Brintbiler til persontransport er simpelthen hul i hovedet i forhold til elbiler. Til tung transport bliver det formodentlig nødvendigt at fremstille VE-fuels (ikke E-fuels), men her bør biogas og forgasning af træ, halm og affald ligge langt foran i prioriteringen. Brintbiler og E-fuels er dead-end.

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Arcon-Sunmark opfører kraftvarmeværk på losseplads

Projektet kombinerer naturgas, solvarme, en elkedel og energilagring

1

Byråd nikker ja til 46 nye landmøller

Video & Billedserier
I dag er der rejsegilde i Korskro

Snart sættes anlægget i drift

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Elsam-sag forsøges anket til Højesteret

Ifølge landsret var der ikke beviser for urimeligt høje elpriser for kunder i Elsam. Styrelse forsøger anke.

Nyhedsbrev

Mens Europa tøver, henter Kina milliarder til at bygge elbiler

Kommuner får vetoret mod kystnære havmøller

Nyt lovforslag skal vedtages efter sommerferien

Erhvervsminister bliver ny direktør for Dansk Erhverv

MHI Vestas går efter førerpositionen

Energistyrelsen har fundet sin nye direktør

2

DI skruer op for vandtrykket

Klumme: Horizon Europe – et nyt guldæg for den danske energi-model?

1

Nye Kamstrup-målere til Aalborg

1

A.P. Møller spår lys fremtid for geotermi

Geotermi har potentiale til at dække 30 procent af fjernvarmebehovet i Danmark, mener A.P. Møller Holding

Solprojekt lempes efter kritik

Energistyrelsen: Intet godt alternativ til flexfregning for solcellejere

2

Første etape af sjællandsk solcellepark indviet

Minister vil se på CO2-udledning til efteråret

Klumme:
Debat
Vi skal ikke sætte gang i en dominoeffekt

Fire virksomheder samler sig i vindalliance

Favrskov Forsyning får ny direktør

1

Regeringen skrottede sprøjteforbud ved drikkevandsboringer

Amager Bakke har systematisk brudt udbudsreglerne

Intern undersøgelse viser, at Amager Ressource Center i en lang række tilfælde ikke har levet op til regler

Australsk ordre til Vestas

Tvis henter direktør i Dansk Fjernvarme

Concito: Klimapolitik er danskernes foretrukne valgtema

Vestas lander amerikansk storordre på 226 vindmøller

Energistyrelsen har succes med varmepumpe-rådgivning

Flere tusind grunde i Danmark er forurenede og truer grundvand

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Amerikansk ordre til Vestas

Sådan får du fingrene i 400 millioner kroner

Folkemødet
Syv energibyer skruer op for den grønne omstilling

Folkemødet
Forsyningssektoren flytter sammen

Taiwans vindenergi garanteres af den danske stat

Sveriges regering siger ja til Nord Stream 2

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Uglvig og Skelmose samler tropperne i et selskab - Skelmose

Bowitek åbner afdeling i Randers

Sådan sikrer du et legionellafrit rørsystem

Dyser hjælper luften ned i opholdszonen

Konfernce: De store projekter i Holstebro

Nyhed. Vectron IP66 frekvensomformer

TILBUD på vinduesløfter - slå til nu!

Mød os på Automatikmessen 2018 i Brøndby Hallen

Opnå store besparelser på de mest populære SOLIDWORKS produkter

Maskinsikkerhed: Få hjælp til valg af produkter!

Savner du et miljøvenligt alternativ indenfor smøremidler og korrosionsbeskyttelse?

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Temadag om datacentre og energi

Nomo - En del til den rigtige løsning! - Alt i lejer

WK i Carlsbergbyen - hovedstadens nye bykvarter

TROX på vejen med Roadshow

Vølund Varmeteknik flytter til Herning

Nyt medlem af Dansk El- Tavle Forening

Grønbech & Sønner udvider i Sverige og Norge

Iværksætter automatiserer årsregnskabet, så hun har mere tid til madpakker

Sommerferien står for døren!

Ny medarbejder hos norm-teknik

Konference - Roskilde: De store projekter

Kundemagasin fra NKT

Højtryks nåleventil med mikrometer håndtag

Send til en kollega

0.236