23948sdkhjf

Vigtigt for Danmark: E-fuels skal med i EU-direktiv

Et vindmølleland som Danmark bør kæmper for e-fuels.

En overgang så det ud til, at produktion og brug af elektrofuels ikke kom til at tælle med i opgørelsen over, hvor meget vi reducerer udslippet af CO2. Dette på trods af, at e-fuels kan erstatte fossile brændstoffer som benzin og diesel og dermed bidrage til at nedbringe CO2-udslippet i transportsektoren – en de de store udfordringer i den grønne omstilling.

Vi taler om det nye direktiv - Renewable Energy Directive (RED II) – som EU skal forhandle på plads i første kvartal 2018. Et direktiv, som anviser veje til, hvordan vi reducerer udslippet af CO2 frem til 2030. Og som bestemmer, hvilke tiltag, der kan tælles med, når regnestykket gøres op. 

Men er det vigtig at få e-fuels med her?

Ja, for hvis elektrofuels ikke tæller med, er der ingen, der vil betale en merpris i forhold til sorte brændser, eller investere i at få dem fremstillet. Og så går vi glip af de muligheder, disse brændstoffer kan bidrage med i den grønne omstilling.

Men hvorfor tale om brændsler -  er det ikke el, der skal styre den grønne omstilling i transportsektoren? Der er næppe tvivl om, at elbiler bliver en vigtig del af fremtidens trafikbillede. Men el kan ikke dække behovet inden for langdistance-transport, tung trafik, skibsfart og fly. Her er vi nødt til at tænke i andre baner. Brint og e-fuels kan være alternativer.

Læs også: Hermed erklæres brintfabrikken for åben

Grøn metanol udnytter CO2 fra biogas og overskudsstrøm fra vindmøller

E-fuels omfatter blandt andet metanol, som kan fremstilles ved at lade brint reagere med CO2. CO2’en kan man hente fra fx biogasanlæg, inden biogassen tilføres naturgasnettet som metan. Brinten kan man hente fra elektrolyse af vand ved hjælp af strøm fra vindmøller, når der produceres mere strøm, end der er behov for i elnettet. Baseres metanol på disse to kilder, kan man betragte den som grøn.

Metanol udnytter således både CO2, som ellers ville blive lukket ud, og strøm, som er tilovers. Metanolen kan tilsættes brændstoffer til biler og delvist erstatte diesel og benzin. I dag tilsættes etanol for at nedbringe benzin/diesel-forbruget. Men metanol er fuldt ud konkurrencedygtigt med etanol, når det gælder energieffektivitet og CO2-fortrængning. Desuden er metanol ikke baseret på fødevarer og konkurrerer ikke med fødevarer om landbrugsarealet. Og ikke mindst kan metanol-produktion hjælpe os med at balancere el-nettet ved at gøre det rentabelt at føre strømmen over i et elektrolyseanlæg, når der er for meget strøm, i stedet for at eksportere den til udlandet.

Et vindmølleland som Danmark bør kæmper for e-fuels

Læs også: Ny direktør for Hydrogen Valley

I lang tid så det ud til, at EU-direktivet kun ville anerkende bio-baserede brændstoffer i det store CO2-regnskab. Altså brændstoffer i form af biogas eller etanol. Mens brændstoffer, der har et el-element, som er kendetegnede for elektrofuels, ikke talte med. Men i sidste øjeblik er der åbnet op for at medtage e-fuels i det store regnestykke.

Det er vigtigt for et land som Danmark at få e-fuels som metanol med i det kommende EU-direktiv som noget, der tæller i CO2-regnskabet.  

Netop fordi Danmark har en stor mængde af den fluktuerende vindmøllestrøm i nettet, har vi brug for tiltag, der kan balancere nettet, og her har produktion af brint, som kan indgå i produktion af metanol, et potentiale. Forudsat at der er et marked for det. Og det vil kun kunne skabes, hvis metanol anerkendes som nedbringer af CO2 og omfattes af RED II.

Om Hydrogen Valley

Hydrogen Valley er en del af House of Energy.

Hydrogen Valley har fokus på grønne gasser som biogas og brint.

Centret er placeret i CEMTEC erhvervsparken i Hobro og finansieres af Region Nordjylland og Mariagerfjord Kommun

Mere om: Hydrogen Valley


Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Kommentarer

Niels Bjarne Rasmussen
Elektrofuels eller E-fuels er et kæmpe illusionsnummer affødt af brinthysteriet. Det vil aldrig kunne betale sig at køre med elektrolyse begrænset til overskudsstrøm, som vil være begrænset til måske 10% af tiden. For at udnytte investeringerne skal produktionen af brint og E-fuels foregå i tæt på 100% af tiden. Derfor er CO2-footprintet for E-fuels kun afhængigt af det gennemsnitlige footprint for den ved elektrolysen anvendte elektricitet, dvs. middel over året. I 2016 var CO2-footprintet for elektricitet 260 kg CO2/MWh el. Med en effektivitet på 65% for brintproduktion og ca. 55% for elektrolysemetan vil E-fuels som metan få et CO2-footprint på over 470 kg CO2/MWh. Det er langt over det dobbelte af fossil naturgas, som er på ca. 200 kg CO2/MWh. Det gennemsnitlige CO2-footprint for elektricitet skal ned på nul i Nordeuropa; så kan vi tale om det.

Lars Udby
Tak for din kommentar. Jeg er enig i dine beregninger med hensyn til, hvordan set ser ud her og nu. Min pointe er, at vi skal ruste os til fremtiden og være klar til at kunne håndtere de udfordringer og udnytte de potentialer, som bliver aktuelle der. Vi får i stigende grad brug for balanceringsteknologier – det er der rimelig bred enighed om - og vi får brug for at afklare, hvilke muligheder vi har. Det samme gør sig gældende for den tunge transport, hvor batteridrift ikke er en mulighed. Det forudsætter en åben tilgang til forskellige teknologier, således at rammerne for at afprøve deres potentialer er tilstede – også selvom de med de nuværende omstændigheder ikke giver det samme udbytte CO2-mæssigt.

Niels Bjarne Rasmussen
@ Lars: Du har ret i, at vi skal ruste os til fremtiden, men vi må også se på, hvor mulighederne ligger. En brintbil bruger 1 kg brint pr 100 km, og 1 kg brint koster 50 kWh at producere. En elbil bruger 16 kWh pr 100 km. Uanset at begge teknologier stadig udvikles, kommer brintbilen og dermed E-fuels (som jo baserer sig på brint) aldrig op på effektiviteten for elbiler. Brintbiler til persontransport er simpelthen hul i hovedet i forhold til elbiler. Til tung transport bliver det formodentlig nødvendigt at fremstille VE-fuels (ikke E-fuels), men her bør biogas og forgasning af træ, halm og affald ligge langt foran i prioriteringen. Brintbiler og E-fuels er dead-end.

Lars Thorstholm
Jeg er helt enig med Niels Bjarne Rasmussen. Det er langt mere energieffektivt at bruge det nordiske elmarked til balancering. Er der overskud af vind el i Danmark bør man tilstræbe at eksportere denne f.eks. til Norge som så lader sit vand stå i vandmagasinerne. Der vil naturligvis være et effekttab til transmission og transformatorer af ca. 8% +/- hver vej. Men dette tab er på ca. 15% er langt mindre end tabet for brint via elektrolyse til elfremdrift af en bil

Niels Bjarne Rasmussen
@ Lars & Lars: Det er helt rigtigt, at man først og fremmest skal balancere el med omverdenen. Imidlertid, hvis spotprisen for el er mindre end for brændsler, der samtidigt bliver brugt til varme, er den bedste løsning at bruge el direkte til opvarmning i en elkedel (som er installeret parallelt til øvrig opvarmning). Herved spares brændslet med en konverteringseffektivitet på 100% eller lidt over. Elektrolyse og elektrofuels har kun en effektivitet lidt over 50% og koster ca. 30 gange !! så meget i investering og vedligehold.

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Tyra tager form

LM Wind Power lander aftale med kinesisk vindmøllegigant

Shell sælger sin andel af DUC for 1,9 milliarder dollars

Dansk energi-ekspert på svenske hænder

Opkøbet skal være springbræt for ÅFs vækst i de nordiske lande.

Grundfos-overhoved tavs om formandskrise

Grøn skibsfart og altomfavnende AMS

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Børnebøger tager livtag med FN’s 17 verdensmål

MHI Vestas lander første amerikanske ordre

Nu skal de kystnære møller igen længere ud på havet

1

Eniigs nye navn er allerede optaget

Jammerbugt godkender Nørre Økse Sø vindmøllepark

Brand på forbrændingsanlæg i nat

Det var meningen, at affaldet skulle brændes af - bare ikke i modtagerummet

Magasinet Forsyning
Motivationstariffen er det eneste, vi har

Fond bag 1 milliard til grøn omstilling

Siemens Gamesa rykker rundt i toppen

Målerkæmpe og iværksætter går i kødet på milliardmarked

MHI Vestas opruster på vingefabrik

Kalundborg Bioenergis anlæg stinker stadig

Mere solenergi i elnettet med bedre kontrol

Specialdesignet converter skal regulere hvor meget solenergi, der ender i elnettet

Grundfos' ejerfond mister formand og næstformand

Dronningen skrotter oliefyret

Se hvilken opvarmningsform hun har valgt i stedet

Magasinet Forsyning
Hemmeligt materiale renser TBT og tungmetaller ud af forurenet vand

Målet er at rense for alle forurenende stoffer

Varmepumpeproducent leverer til både kyllingeslagteri og plaststøberi

Nature Energy tæt på en investering på en kvart milliard

Udbudsmaterialet er sendt ud

Tysk vindmølleordre til Semco Maritime

Prisen afgør, hvor grønne vi er

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Vestas starter produktion i Australien

Ineos fyrer igen i Danmark

Odsherred Forsyning skal have ny direktør

Klimaudspil indeholder langsom skrotning af brændeovne

Miljøstyrelsen: Ingen tegn på mikroplast i drikkevandet

Lilleholt: FN`s klimarapport er foruroligende læsning

Siemens Gamesa indtager nyt land

Ørsted hapser amerikansk konkurrent for milliardbeløb

Arwos har fundet sin nye direktør

Magasinet Forsyning
Kun 17 kommuner genanvender EPS

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Elinstallatør: Nøgleordene er service og kvalitet

Dorner’s nye AquaGard 7350V2 sanitære transportbånd har forbedret sikkerhed og ydeevne

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

Lille reparationsmuffe til 24 fibre

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Omron introducerer nye IoT proces sensorer til flow (E8FC) og tryk (EFPC)

Hjørring Rådhus får gratis opvarmning fra Intelligent køling

1,5 Ton vs. 125 Ton

Bliv klogere på generatoranlæg

IP 55 Termineringsboks til 12 eller 24 fibre

LITE: Gadebelysningsbranchen er i konstant udvikling

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Sidste udkald til Nohrcons spændende temadag: LAGRING AF ENERGI NU OG I FREMTIDEN

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg & slibestøv hos CL Smed

Mølleproducenter laver liste over komponenter og systemer med standardiseringspotentiale

Bideskinner – et specialprodukt fra Gravlund Industrigummi

Mitsubishi varmepumpe med mulighed for WIFI/SMS styring

Den driftsansvarliges pligter og opgaver - afholdelsesgaranti

Hør om virksomheders erfaringer med at håndtere udfordringer for materialer i barske miljøer

RGTS 1-faset softstarter: let konfiguration og op til 40% reduceret startstrøm

Nyt spiralbånd giver en skånsom og nem måde at flytte et produkt ned til et...

Elbilerne rykker langt mod nord

Belimos energiventiler vinder flere priser

Ses vi på Building Green i Forum?

Eaton når historisk milepæl i produktionen

Send til en kollega

0.238