23948sdkhjf

Manglende infrastruktur spænder ben for Danmark

EU-kommissionen fremlagde i sidste uge et forslag, der skal sænke CO2-udledningen med 30 procent i 2030 i forhold til 2021-målet. Hvis forslaget går igennem, vil det betyde, at vi skal optrappe udfasningen af benzin og diesel som det primære drivmiddel til vores biler, lastbiler og busser.

En grøn omstilling af den tunge transport kan med fordel ske ved at skifte gamle dieselbusser- og lastbiler ud med biogasbusser og biogaslastbiler.

Biogas er det billigste andengenerationsbiobrændstof. Og særligt som drivmiddel til tung transport er biogas det bedste valg, men vi halter langt efter. Kun 0,9 procent af den samlede flåde af busser i Danmark er biogasbusser. Til sammenligning er det tal 20 procent i Sverige.

Spørgsmålet er, om netop den manglende infrastruktur spænder ben for os?

Hvor skal man tanke?
EU-Kommissionen advarede i sidste måned Danmark om en mulig retssag, da Danmark ikke lever op til kommissionens minimumskrav om infrastruktur til el-, naturgas- og brintbiler. Problemet er helt konkret, at Danmark ikke har implementeret lovgivningen om minimumskrav til infrastrukturen.

Læs også: Biogassen i energiaftalen

Der er i dag 18 gasfyldestationer i Danmark. Ikke en eneste af disse ligger ud til en motorvej. Det er en kæmpe udfordring.

Vi er med i et europæisk fællesskab, der forpligter. Vi mangler simpelthen gasfyldestationer i Danmark. Det er vigtigt, at vi ikke er et sort hul på kortet. Hos os på Fyn har vi f.eks. dagligt mange køretøjer fra alle mulige andre europæiske lande holdende ved vores gasfyldestation. Og vi ligger altså i et erhvervsområde et stykke fra motorvejen, men den manglende infrastruktur tvinger folk til at tage den omvej.

Hvad kræver det?
Det vurderes, at en dækkende infrastruktur af gasfyldestationer vil kræve en station for hver 150 km langs det danske motorvejsnet. Det vil altså sige, at vi i alt taler om et behov for mindst en håndfuld gasfylde­stationer for at løse behovet på de danske motorveje.

Spørgsmålet er så bare, hvem der skal opføre disse anlæg?

Det er jo en klassisk hønen-og-ægget-situation. Skal der komme flere gaskøretøjer, skal der komme flere gasfyldestationer. Når EU vælger at lave regulering på området, er det jo et tydeligt tegn på, at opgaven med at anlægge den nødvendige infrastruktur er en opgave for nationalstaterne.

Fakta om GGD

Klummen er af Ole Hvelplund på vegne af Grøn Gas Danmark

Grøn Gas Danmark er interessefælleskab bestående af Danmarks gasdistributionsselskaber, der ønsker at oplyse om den afgørende rolle, gasnettet spiller i den grønne omstilling af vores energisystem.

 Det er NGF Nature Energy, HMN Naturgas og Dansk Gas Distribution, der står bag Grøn Gas Danmark.

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (1)
Forsiden lige nu

Ewii tager sin egen varmepumpe-medicin

Danmark hjælper 7 GW tyrkisk havvind på vej

Seks kolde boringer indviet på Nyt Hospital Bispebjerg

Mærsk rykker et skridt nærmere exit fra olieindustrien

1

Ringkøbing Fjernvarme dropper varmeværk i Lalandia-projekt

Nyhedsbrev

Ewii sender 1.650 naturgaskunder videre

Online Avis Arkiv

Efter kontrol: Nye regler for varsling af prisstigninger på varmen

Danmark kaster sig ud i en argentinsk tango

NKT har fundet ny topchef

Nature Energy investerer 100 millioner i øko-linje

1

Redningsplanke til lukningstruet kraftvarmeværk

Efter politianmeldelse: Energiselskaber har næsten ingen kommentarer

Dansk bildesigner vil konkurrere på massemarkedet for elbiler

Med venlig hilsen fra Regeringen: 50 millioner til superhavmøllerne

2

Energilagring
Opråb: Få nu etableret det center for energilagring

Her er de fire grundbeløbsinitiativer i energiaftalen

6

Energilagring
Endelig ser stenlageret dagens lys

Energilagring
Kæmpe batteri installeres på Bornholm

Punktum i voldgiftssagen om geotermien i Kvols

Vollsmose som klimahovedstad kan blive nyt roboteventyr

Borgmestre: Stop kystnære mølleprojekter i vores kommuner

Nye energiprojekter på vej

Combigas om biogas i Billund: Vi er i venteposition

BWSC fik en på sinkadusen i 2018

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Ny lov: Pas på, hvad du kører med i varebilen

De Radikale vil opføre seks havmølleparker inden 2030

Varmegenvinding bonner ud hos fynsk producent

Danmark i spidsen for globalt klimatopmøde

Spildevand afslører antibiotikaresistens i hele verden

Klumme:
Debat
Digitale vinde blæser

Ny, sjællandsk bydel skal selv håndtere spildevand

Danske virksomheder opfinder som aldrig før

Nordsjællandsk vandværker lukker flere boringer

Norges stenrige oliefond dropper olie- og gasselskaber

Fransk oliegigant får grønt lys til opkøb i Nordsøen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Grundfos køber WATS Test Data Management platform

Bronzepakken - Messeudstyr

Tick Cad investerer yderligere inden for 3D-scanning.

Draka lancerer ny PROTOMONT (MT) (N)SHOEU 0,6/1 kV kabelversion

Spelsberg ser sort

Hvide solceller til administrationsbygning

Ara-el anbefaler distributions bokse til nødbelysning

Gratis event om bæredygtigt byggeri i Aarhus!

Besøg Lafert Motors på Hannovermessen 2019

Overvejer du service/poseskift i de kommende helligdage eller i sommerferien?

Besøg hos Hydro Aluminium, Karmøy den 24.–25. april 2019

Kemisk hærdet glas, når der skal bruges tyndt, stærkt og hårdt glas

I dag er sidste chance for at få Early Bird-rabat til temaugen FREMTIDENS SUNDHEDSBYGGERI 2019!

Elmålerens funktionalitet og grundlæggende egenskaber

NY silikone til fødevareindustrien og i drikkevandssektoren - Silikone LP NSF P1

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Standarder for grøn energiteknologi med dansk aftryk

Michael Larsen ny Sourcing Specialist hos Würth Industri Danmark

Undgå driftsforstyrrelser i hydrauliske systemer!

SCHMIDT Koblinger

GPS monteret på Liebherr 936

BSV Krantilbehør er klar til Transportmessen!

Velkommen til Michael Lautrup - Produktspecialist hos Würth Industri Danmar...

Nye medarbejdere ved AEA

Coatmaster FLEX

Send til en kollega

0.179