23948sdkhjf

Manglende infrastruktur spænder ben for Danmark

EU-kommissionen fremlagde i sidste uge et forslag, der skal sænke CO2-udledningen med 30 procent i 2030 i forhold til 2021-målet. Hvis forslaget går igennem, vil det betyde, at vi skal optrappe udfasningen af benzin og diesel som det primære drivmiddel til vores biler, lastbiler og busser.

En grøn omstilling af den tunge transport kan med fordel ske ved at skifte gamle dieselbusser- og lastbiler ud med biogasbusser og biogaslastbiler.

Biogas er det billigste andengenerationsbiobrændstof. Og særligt som drivmiddel til tung transport er biogas det bedste valg, men vi halter langt efter. Kun 0,9 procent af den samlede flåde af busser i Danmark er biogasbusser. Til sammenligning er det tal 20 procent i Sverige.

Spørgsmålet er, om netop den manglende infrastruktur spænder ben for os?

Hvor skal man tanke?
EU-Kommissionen advarede i sidste måned Danmark om en mulig retssag, da Danmark ikke lever op til kommissionens minimumskrav om infrastruktur til el-, naturgas- og brintbiler. Problemet er helt konkret, at Danmark ikke har implementeret lovgivningen om minimumskrav til infrastrukturen.

Læs også: Biogassen i energiaftalen

Der er i dag 18 gasfyldestationer i Danmark. Ikke en eneste af disse ligger ud til en motorvej. Det er en kæmpe udfordring.

Vi er med i et europæisk fællesskab, der forpligter. Vi mangler simpelthen gasfyldestationer i Danmark. Det er vigtigt, at vi ikke er et sort hul på kortet. Hos os på Fyn har vi f.eks. dagligt mange køretøjer fra alle mulige andre europæiske lande holdende ved vores gasfyldestation. Og vi ligger altså i et erhvervsområde et stykke fra motorvejen, men den manglende infrastruktur tvinger folk til at tage den omvej.

Hvad kræver det?
Det vurderes, at en dækkende infrastruktur af gasfyldestationer vil kræve en station for hver 150 km langs det danske motorvejsnet. Det vil altså sige, at vi i alt taler om et behov for mindst en håndfuld gasfylde­stationer for at løse behovet på de danske motorveje.

Spørgsmålet er så bare, hvem der skal opføre disse anlæg?

Det er jo en klassisk hønen-og-ægget-situation. Skal der komme flere gaskøretøjer, skal der komme flere gasfyldestationer. Når EU vælger at lave regulering på området, er det jo et tydeligt tegn på, at opgaven med at anlægge den nødvendige infrastruktur er en opgave for nationalstaterne.

Fakta om GGD

Klummen er af Ole Hvelplund på vegne af Grøn Gas Danmark

Grøn Gas Danmark er interessefælleskab bestående af Danmarks gasdistributionsselskaber, der ønsker at oplyse om den afgørende rolle, gasnettet spiller i den grønne omstilling af vores energisystem.

 Det er NGF Nature Energy, HMN Naturgas og Dansk Gas Distribution, der står bag Grøn Gas Danmark.

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (1)
Forsiden lige nu

Nye energiprojekter på vej

FOB giver 3.700 boliger et løft sammen med PKAs energifond

Brand koster: Nordjyllandsværket kan ikke sælge strøm

Eniig klar til at sælge Gudenaacentralen

Thor Havmøllepark
Thor: Energinet bruger 180 millioner på forundersøgelser

Nyhedsbrev

Elforsk Prisen går til frosne pølser i frysetunneller

Online Avis Arkiv

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Video & Billedserier
Video: 85 meter høj kedelbygning sprængt til grunden

1

Kriegers Flak
Byggeriet af Danmarks største havmøllepark er begyndt

Klumme:
Debat
Lav et soft landing-spot

Medie: 46.000 vandkunder overfaktureret af Verdo

Soltagsproducent udvikler egen batteriløsning

Klumme:
Debat
CO2-køling bidrager til verdensmål

Siemens Gamesa når milepæl

Vestas tangerer kinesisk højderekord

Kovending: Tangeværket må alligevel producere el

1

Energinet tester gasnettet: Hvor meget vind og brint er der plads til?

USA vil gå efter firmaer bag Nord Stream 2

Direktør gør comeback i Schneider Electric Danmark

Siemens Gamesa snupper Texas-ordre

Biogasselskab står over for tvangsopløsning

Vindmølle-modstandere ramt af hærværk

Klumme:
Debat
Flydende elektrificering på tværs af sektorer

Kronprinsparret bygger bro: Vedvarende energi-aftale i hus

Finsk ordre til Vestas

Kapitalfond overvejer at sælge Bladt Industries

Spica Technology vinder ordre fra Ørsted

Vestas-møller til Texas

Aalborg Energie Technik leverer anlæg til Frankrig

S vil skære udslip af drivhusgasser 60 procent i 2030

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Ventet underskud hos NKT

Maersk Drilling går tilbage i første eksamen på egne ben

1

PensionDanmark investerer 1,7 milliarder i vind, sol, biomasse og affaldsforbrænding

1

Gigant-udrulning af smarte elmålere nærmer sig sin afslutning

Fremtidens fjernvarme udvikles i Aalborg

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nordic Pipe Aps leverer isolering og kapperør

“Sammen opnår vi topresultater”

3 måleprincipper – én transmitter

Ny kran? Denne kunde fik en budgetpris på under 24 timer!

Mød hele branchen på Fagligt Seminar om brændeovne og kedler på Teknologisk Institut

Sender du dine batterier lovligt?

Få Termix.dk lige ved hånden og spar tid i din hverdag

Manicus Teknik din leverandør af hydraulik komponenter fra KTR

Det er i morgen - vi holder reception den 24. maj 2019

KELIN & Aella Energi

Vinkelgiver med ny interface CAN bus fra Novotechnik

Olaf Bahn udfører isolering af ventilation.

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning/filtrering af svejserøg, slibestøv og let olietåge

Ny salgsdirektør hos Condair

Fuld gang i Atlantic Fair 2019

Innovative ladestik og kontaktsystemer til eldrevne køretøjer

Terasakis TEMBREAK 2 fra Ara-El

Opdateret Areal & Volumenberegner fra Trelleborg

Mød Linka Energy på LIGNA i Hannover

Gen-bespænding af sold med filtervæv

Lejer til stål- og metalindustrien

Mød Fibox på STF´s årsmødeudstilling i Hillerød, fredag d. 7. juni 2019

Mød Gibotech og CMS på Ligna

Hygienic - når renhed, nøjagtighed og sikkerhed har højeste prioritet, kan ...

Legionella - nye udfordringer og løsninger – temadag på Teknologisk Institu...

Send til en kollega

0.183