23948sdkhjf

Manglende infrastruktur spænder ben for Danmark

EU-kommissionen fremlagde i sidste uge et forslag, der skal sænke CO2-udledningen med 30 procent i 2030 i forhold til 2021-målet. Hvis forslaget går igennem, vil det betyde, at vi skal optrappe udfasningen af benzin og diesel som det primære drivmiddel til vores biler, lastbiler og busser.

En grøn omstilling af den tunge transport kan med fordel ske ved at skifte gamle dieselbusser- og lastbiler ud med biogasbusser og biogaslastbiler.

Biogas er det billigste andengenerationsbiobrændstof. Og særligt som drivmiddel til tung transport er biogas det bedste valg, men vi halter langt efter. Kun 0,9 procent af den samlede flåde af busser i Danmark er biogasbusser. Til sammenligning er det tal 20 procent i Sverige.

Spørgsmålet er, om netop den manglende infrastruktur spænder ben for os?

Hvor skal man tanke?
EU-Kommissionen advarede i sidste måned Danmark om en mulig retssag, da Danmark ikke lever op til kommissionens minimumskrav om infrastruktur til el-, naturgas- og brintbiler. Problemet er helt konkret, at Danmark ikke har implementeret lovgivningen om minimumskrav til infrastrukturen.

Læs også: Biogassen i energiaftalen

Der er i dag 18 gasfyldestationer i Danmark. Ikke en eneste af disse ligger ud til en motorvej. Det er en kæmpe udfordring.

Vi er med i et europæisk fællesskab, der forpligter. Vi mangler simpelthen gasfyldestationer i Danmark. Det er vigtigt, at vi ikke er et sort hul på kortet. Hos os på Fyn har vi f.eks. dagligt mange køretøjer fra alle mulige andre europæiske lande holdende ved vores gasfyldestation. Og vi ligger altså i et erhvervsområde et stykke fra motorvejen, men den manglende infrastruktur tvinger folk til at tage den omvej.

Hvad kræver det?
Det vurderes, at en dækkende infrastruktur af gasfyldestationer vil kræve en station for hver 150 km langs det danske motorvejsnet. Det vil altså sige, at vi i alt taler om et behov for mindst en håndfuld gasfylde­stationer for at løse behovet på de danske motorveje.

Spørgsmålet er så bare, hvem der skal opføre disse anlæg?

Det er jo en klassisk hønen-og-ægget-situation. Skal der komme flere gaskøretøjer, skal der komme flere gasfyldestationer. Når EU vælger at lave regulering på området, er det jo et tydeligt tegn på, at opgaven med at anlægge den nødvendige infrastruktur er en opgave for nationalstaterne.

Fakta om GGD

Klummen er af Ole Hvelplund på vegne af Grøn Gas Danmark

Grøn Gas Danmark er interessefælleskab bestående af Danmarks gasdistributionsselskaber, der ønsker at oplyse om den afgørende rolle, gasnettet spiller i den grønne omstilling af vores energisystem.

 Det er NGF Nature Energy, HMN Naturgas og Dansk Gas Distribution, der står bag Grøn Gas Danmark.

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (1)
Forsiden lige nu
1

Mors siger nej til én meter høje mini-møller

Efter borgermøde: Energistyrelsen beklager arrogance

Bølgeenergi
Tordenskiold ligger stabilt og producerer strøm

3

Efter politianmeldelse: Der er ikke noget at komme efter

Stort potentiale: Elbiler er nu klar til at støtte elnettet

Nyhedsbrev

Vild konkursrekord i jubelåret 2018

Online Avis Arkiv

Nye energiprojekter på vej

Faxe Forsyning indstiller alle igangværende projekter

Lad lyset komme ind

Biogasledning kræver ikke særlig miljøundersøgelse

Energilagring
Intelligent batterilager og solceller til VM i alpint skiløb

Viborg Fjernvarme betaler varmepenge tilbage

Dansk-norsk samarbejde på havvind styrkes

Ørsted kaster sig ud i japansk havvind

Victor DST har fundet ny energi i den grønne omstilling

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Video & Billedserier
Brændselscelle får hjulene til at rulle på bagagevogn

1

Video & Billedserier
Vertikal vindturbine testet langs vejene i Istanbul

Vindmøller kaster skygger: Bekymrede naboer vil have færre møller

Vil politianmelde 342 fjernvarmeselskaber ét for ét

Ny analyse: Import af affald er på sigt dårligt for klimaet

GE snart klar med prototype på monstermølle

Faxe Forsyning lufter ud efter direktørskifte

1

Hensigtserklæring baner vej for storskalatest og prototype-testpladser

1

Klumme:
Debat
Havet bølger af energi

Find dine strømslugere og spar 1.000 kroner

Siemens Gamesa bider MHI Vestas i haserne

Fairwind tager på fjernøstligt eventyr med Siemens Gamesa

Analytiker: Indbringende Radius-salg er stadig muligt

Rift om fyrede Aluwind-smede

Investorer sælger Ørsted-aktier efter stop af Radius-salg

MHI Vestas gearer op i USA

Pelle Dragsted: Demokratisk skønhed i stoppet Radius-salg

Nilan hædret med pris

Vestas vil have Helle Thorning-Schmidt i bestyrelsen

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Saudi-Arabien har endnu mere olie end man hidtil har vidst

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Læs Dansk VVS, nr. 1 - 2019

Få styr på de nye aftalevilkår i bygge- og anlægsbranchen på Nohrcons AB18-opdateringskursus

Nemmere rengøring og bedre arbejdsmiljø med et højvakuum anlæg

VINTER tilbud på glasløfter og gipsvogn

FUGTKONTROL kan du selvfølgelig møde på vandværksmessen i Roskilde

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsugeranlæg til produktionshal til frøproduktion

Vind en HADEF 53/07A skraldetalje med ultra lav egenvægt!

Norma kompressionsfittings

Krav til elmåling 0,4–60 kV Teknisk kursus

Øget salgstyrke hos Grønbech & Sønner A/S

DIS udvider ledelsen

Prysmian Norge skal kable Johan Svendrup P2 procesplatform

Global Supplier ApS er blevet til Elcee ApS

Manicus Teknik din leverandør af KTR koblinger

Nu skyder vi fødselsdagsåret i gang

Manicus Teknik, din leverandør af hydraulik

Konvertering og energilagring workshop

Dansk Procesventilation har færdiggjort svejserøgsudsugning til mekanisk serviceværksted

Faldsikring på den nemme måde - Fyns Kran Udstyr A/S

RS Components lagerfører nu motorstyringsanalysatorer fra Fluke

Beskyttelse af sikkerhedsgrunde - nye regler for jordingsanlæg

Certex Peter Harbo og Certex Danmark fusionerer

Certex Peter Harbo og Certex Danmark fusionerer

Få optimeret slibning med CERAMICS PLUS korn!

Terasakis TEMBREAK 2 fra Ara-El

Send til en kollega

0.166