Hvad kom først? - Gasbilerne, hønen eller ægget

- Mener ministeren, at udbredelsen af infrastruktur til gaskøretøjer, såsom muligheder for optankning, er tilstrækkelige i Danmark?

Det spørgsmål stillede transportordfører fra Socialdemokratiet Rasmus Prehn transport-, bygnings og boligminister Ole Birk Olesen tidligere på ugen.

Nej, mener virksomheden NGF Nature Energy.

Vi har 18 gasfyldestationer i Danmark. En af dem står hos os i Odense, og vi kan se at mange turister er nødt til at lægge deres vej forbi os for at få fyldt tanken op,      fortæller Rasmus Winther fra NGF Nature Energy til Energy Supply.

Det er noget af et paradoks, at det ikke er danske gasbiler, der tanker på anlægget, der ellers er gemt godt af vejen – langt fra alfarvej i et industrikvarter i Odense.

- Der er to millioner gasbiler i Europa. Men når de biler rammer Danmark er det nærmest som et sort hul. Vores infrastruktur, når det kommer til gasfyldestationer, er ikke omfattende nok. I november var EU-Kommissionen endda ude og kritisere Danmark for ikke at leve op til kommissionens krav til en el,- gas- og brintbil-infrastruktur, fortæller Rasmus Winther, der ikke bare mangler gasfyldestationer men rent faktisk også danske gasbil-bilister.

Der er ikke ret mange gasbiler
Frustrationen over gas-infrastrukturen i Danmark fik da også hele gas-Danmark til at vente i spænding på Ole Birk Olesens svar, der i sidste ende ikke kom bag på nogen.

- Det (antallet af gasfyldestationer, red.) lyder umiddelbart af få gastankstationer, men det tal skal ses i sammenhæng med, at gaskøretøjer udgør mindre end 1 promille af den samlede køretøjsbestand i Danmark, sagde Ole Birk Olesen.

- Jeg er helt overbevist om, at gastankstationerne også vil komme i højere grad, hvis der kommer flere gasbiler, lød det endvidere ministeren.

Udrulningen af gasbiler og tilhørende infrastruktur kommer altså i følge ministeren til at foregå fuldstændigt ligesom med elbilerne.

- Det, der bare er interessant med elbilerne, er, at de jo er kommet, til trods for at der ikke har været nogen minister, der sådan har opsat statsbetalte elladestationer – i hvert fald ikke i noget nævneværdigt omfang. De er jo kommet, fordi der er virksomheder, der har stillet elladestationer til rådighed for elbilejerne. I starten var der stort set ingen elladestationer til elbiler. Alligevel kom elbilerne, og i takt med at de kom, kom der flere elladestationer, og så kom der flere biler, og så kom der flere elladestationer. Og det er jo også det, vi må forvente med gastanke, slår han fast.

Men spørgsmålet er så, hvad kom først: Hønen eller ægget?

Læs også: Analyse: Biogas kan skabe op til 20.000 jobs

Rammerne er ikke til det
Hos virksomheden Nærenergi, der leverer løsninger til infrastruktur til gaskøretøjer, er direktør Jacob Himmelstrup frustreret. Ikke så meget over den manglende infrastruktur. Man kan sagtens køre på tværs af Danmark i en gasbil med de fyldestationer, der allerede er, siger han.

Men han giver dog NGF Nature Energy ret i, at der godt kunne være flere, hvilket han også arbejder ihærdigt på.

- At vi kun har 18 gasfyldestationer vidner jo om, at efterspørgslen ikke er der, siger Jacob Himmelstrup.

En efterspørgsel, der udebliver, slet og ret, fordi rammerne ikke er til det.

- Det er frustrerende. Det er dyrt at køre på biogas. Det giver ingen mening. Bilen er dyrere og brændstoffet er dyrere. Man skal være miljøaktivist for at dedikere sig til det. Rent teknologisk er vi der, men det kan ikke betale sig, og der er ikke nogen, der gider at køre i det, fordi det er for dyrt, siger han.

Nemt at ændre
Ifølge Jacob Himmelstrup ville det dog ikke være sværere end som så, at ændre på vilkårerne for at få flere gasbiler ud på de danske veje.

Enten kan man hæve prisen på fossilt brændstof eller også kan man gøre det lidt sjovere at køre gasbil.

I Sverige har man 30.000 biler på gas. Der har man lavet nogle retningslinjer, der gør det lettere. Hvis man kører gas-firmabil, slipper man billigere ved at køre i bilen i form af lavere beskatning af firmabilen. Man må nogen steder køre i busbanen, hvis man kører gasbil og har fordelagtige parkeringsordninger. Det gør det nemmere, og så betaler folk gerne lidt mere, siger han.

Læs også: Videbæk Biogas mangler dybstrøelse

Gas oplagt i den tunge transport
Det er ikke kun på personbilerne, at svenskerne overhaler os danskere, når det kommer til at køre på gas. Også i den tunge transport, hvor biogas er et oplagt drivmiddel, må vi se os slået af svenskerne. 

Kun 0,9 procent af den samlede flåde af busser i Danmark er biogasbusser. Til sammenligning er det tal 20 procent i Sverige.

- Forklaringen på det lave antal biogasbusser i Danmark kan findes i den manglende infrastruktur. Skal der komme flere gaskøretøjer, skal der komme flere gasfyldestationer, skriver organisationen Grøn Gas Danmark.

Og så er vi tilbage ved hønen og ægget – udbud og efterspørgsel. 

Lever ikke op til kravene
Tilbage står så spørgsmålet om, hvad Danmark har tænkt sig at gøre ved det faktum, at man ikke lever op til kommissionens minimumskrav om infrastruktur til el-, naturgas og brintbiler.

At Danmark ikke har implementeret den gældende lovgivning om minimumskrav til infrastrukturen.

Særligt fordi det vurderes, at en dækkende infrastruktur af gasfyldestationer vil kræve en station for hver 150 km langs det danske motorvejsnet.

Og der er vi vist langt fra endnu.



Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Vordingborg Fjernvarme udvider

Miniby får mini-varmeværk

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Siemens-fusion får større synergieffekt end forventet

NEF Fonden investerer i 16.700 fjernaflæste elmålere

Målerne skal på sigt kunne kommunikere med andre forbrugsmålere.

Nyhedsbrev

25 millioner til energispild og walk-in kølerum

Dansk Energi har netop smidt 25 millioner efter 15 grønne projekter.

Nu mangler SK Forsyning bare første spadestik

Selskabet har fundet sin entreprenør.

Nye miljøkrav til lastbiler på vej i EU

EU har sendt forslag om CO2-krav til lastbiler i høring hos regeringerne

1

Vattenfall igen, igen: Kystnære havmøller kommer ikke længere ud

Ny rekord: Antallet af østarbejdere stiger stadig

Klumme: FN’s Verdensmål åbner et kæmpe marked for danske energi-løsninger

Minister afviser solcellebranchens kritik

Vindmølleindustriens behov er vigtigere end solcellebranchens.

Vestas' milliarddræn til havs er standset

Fjernvarmeselskaber vil samarbejde sig til større værdi

1

Energistyrelsen inviterer til dialog om udbudsbetingelser for solceller

Vindmølle i Østerild spiller rockmusik

Energilagring
Elektrolyseceller muliggør energilagring i stor skala

DTU Energi har testet elektrolysecellers evne til at lagre vindmøllestrøm fra en bornholmsk vindmøllepark.

Nord Stream 2 afsøger mulighed for ny linieføring

Skal russisk gaslinie gå syd eller nord om Bornholm?

Kamstrups nye fabrik er oppe at køre

Maskiner og køretøjer skyld i halvdelen af alle dødsulykker på jobbet

Fund af sprøjtegift i drikkevandet flere steder i Østjylland

1

Klumme: Det kommende energiforlig skal satse endnu mere på vores uendelige ressource – solen.

Hvorfor skal det være mere kompliceret at bruge solenergi end at lease en bil?

Ørsted lægger kæmpe-ordre hos Siemens Gamesa

Møllerne i verdens største havmøllepark bliver Siemens Gamesas 8 MW-møller.

Bøvl får Bilka til at give overskuds-varmen væk

Halvdelen af mindre virksomheder er ikke rustede til et ejerskifte

Siemens Gamesa går i offensiven i Sydøstasien

Oliepris er under pres - store fald i løbet af seneste uge

1

Jerslevs solvarmeanlæg skal udvides

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

300 huse kobles på solenergi

De fuldfede år er ovre for Vestas

Rusland: Ansøgning om omstridt gasledning følger loven

Grænsestrid med Polen står i vejen for milliardprojekt

Aftale om energilagring og elvarmeafgift: Et vigtigt skridt

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

NRGi sælger fra

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Victor er udlært elektriker hos EL:CON i Aarhus

Dansk Boligbyg a/s skal opføre 57 lejligheder på skøjtehalsgrunden i Aalborg

NYHED – Good For Food rengøringsudstyr

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Temadag om komfortkøling

GCC - Den nye forskruning

Ion-bar eliminerer statisk elektricitet på papir, film og plastmaterialer

Kvalitets pumper Vs. Blok pumper, Wangen Pumpen gennem næsten 50 år.

Det er ikke alle produkter i vores udlejningsprogram der kan være i en alukasse…

Vurdering af spændingskvalitet i henhold til tekniske forskrifter

Mobiliteten på arbejdsmarkedet er højere end nogensinde!

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Værd At Vide...

Jeres samarbejdspartner til optimering!

Du har ret til det bedste og sikreste udstyr, når du arbejder i højderne

Har du set vores 2018 katalog?

Spænd bæltet og sæt fokus på sikkerheden

Lavere elvarmeafgift pr. 1. maj 2018

Stop statisk elektricitet før det starter

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

CERTEX Danmark har X factor

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Driftslederens pligter og ansvar

PUR Belægning til rutschebaner

Køreklar kvalitetsopvarmning af boligblokke

Send til en kollega

0.239