Hvad kom først? - Gasbilerne, hønen eller ægget

- Mener ministeren, at udbredelsen af infrastruktur til gaskøretøjer, såsom muligheder for optankning, er tilstrækkelige i Danmark?

Læs også: Det mener de om energiudspillet

Det spørgsmål stillede transportordfører fra Socialdemokratiet Rasmus Prehn transport-, bygnings og boligminister Ole Birk Olesen tidligere på ugen.

Nej, mener virksomheden NGF Nature Energy.

Vi har 18 gasfyldestationer i Danmark. En af dem står hos os i Odense, og vi kan se at mange turister er nødt til at lægge deres vej forbi os for at få fyldt tanken op,      fortæller Rasmus Winther fra NGF Nature Energy til Energy Supply.

Det er noget af et paradoks, at det ikke er danske gasbiler, der tanker på anlægget, der ellers er gemt godt af vejen – langt fra alfarvej i et industrikvarter i Odense.

Læs også: Energi Fyn får 60.000 nye gaskunder

- Der er to millioner gasbiler i Europa. Men når de biler rammer Danmark er det nærmest som et sort hul. Vores infrastruktur, når det kommer til gasfyldestationer, er ikke omfattende nok. I november var EU-Kommissionen endda ude og kritisere Danmark for ikke at leve op til kommissionens krav til en el,- gas- og brintbil-infrastruktur, fortæller Rasmus Winther, der ikke bare mangler gasfyldestationer men rent faktisk også danske gasbil-bilister.

Der er ikke ret mange gasbiler
Frustrationen over gas-infrastrukturen i Danmark fik da også hele gas-Danmark til at vente i spænding på Ole Birk Olesens svar, der i sidste ende ikke kom bag på nogen.

- Det (antallet af gasfyldestationer, red.) lyder umiddelbart af få gastankstationer, men det tal skal ses i sammenhæng med, at gaskøretøjer udgør mindre end 1 promille af den samlede køretøjsbestand i Danmark, sagde Ole Birk Olesen.

- Jeg er helt overbevist om, at gastankstationerne også vil komme i højere grad, hvis der kommer flere gasbiler, lød det endvidere ministeren.

Læs også: Biogasanlæg til 200 millioner på vej til Holbæk

Udrulningen af gasbiler og tilhørende infrastruktur kommer altså i følge ministeren til at foregå fuldstændigt ligesom med elbilerne.

- Det, der bare er interessant med elbilerne, er, at de jo er kommet, til trods for at der ikke har været nogen minister, der sådan har opsat statsbetalte elladestationer – i hvert fald ikke i noget nævneværdigt omfang. De er jo kommet, fordi der er virksomheder, der har stillet elladestationer til rådighed for elbilejerne. I starten var der stort set ingen elladestationer til elbiler. Alligevel kom elbilerne, og i takt med at de kom, kom der flere elladestationer, og så kom der flere biler, og så kom der flere elladestationer. Og det er jo også det, vi må forvente med gastanke, slår han fast.

Men spørgsmålet er så, hvad kom først: Hønen eller ægget?

Rammerne er ikke til det
Hos virksomheden Nærenergi, der leverer løsninger til infrastruktur til gaskøretøjer, er direktør Jacob Himmelstrup frustreret. Ikke så meget over den manglende infrastruktur. Man kan sagtens køre på tværs af Danmark i en gasbil med de fyldestationer, der allerede er, siger han.

Læs også: Dansker i spidsen for Nærenergi-koncernen

Men han giver dog NGF Nature Energy ret i, at der godt kunne være flere, hvilket han også arbejder ihærdigt på.

- At vi kun har 18 gasfyldestationer vidner jo om, at efterspørgslen ikke er der, siger Jacob Himmelstrup.

En efterspørgsel, der udebliver, slet og ret, fordi rammerne ikke er til det.

- Det er frustrerende. Det er dyrt at køre på biogas. Det giver ingen mening. Bilen er dyrere og brændstoffet er dyrere. Man skal være miljøaktivist for at dedikere sig til det. Rent teknologisk er vi der, men det kan ikke betale sig, og der er ikke nogen, der gider at køre i det, fordi det er for dyrt, siger han.

Nemt at ændre
Ifølge Jacob Himmelstrup ville det dog ikke være sværere end som så, at ændre på vilkårerne for at få flere gasbiler ud på de danske veje.

Enten kan man hæve prisen på fossilt brændstof eller også kan man gøre det lidt sjovere at køre gasbil.

Læs også: Dansk biogas får statsstøtte to gange

I Sverige har man 30.000 biler på gas. Der har man lavet nogle retningslinjer, der gør det lettere. Hvis man kører gas-firmabil, slipper man billigere ved at køre i bilen i form af lavere beskatning af firmabilen. Man må nogen steder køre i busbanen, hvis man kører gasbil og har fordelagtige parkeringsordninger. Det gør det nemmere, og så betaler folk gerne lidt mere, siger han.

Gas oplagt i den tunge transport
Det er ikke kun på personbilerne, at svenskerne overhaler os danskere, når det kommer til at køre på gas. Også i den tunge transport, hvor biogas er et oplagt drivmiddel, må vi se os slået af svenskerne. 

Kun 0,9 procent af den samlede flåde af busser i Danmark er biogasbusser. Til sammenligning er det tal 20 procent i Sverige.

- Forklaringen på det lave antal biogasbusser i Danmark kan findes i den manglende infrastruktur. Skal der komme flere gaskøretøjer, skal der komme flere gasfyldestationer, skriver organisationen Grøn Gas Danmark.

Og så er vi tilbage ved hønen og ægget – udbud og efterspørgsel. 

Lever ikke op til kravene
Tilbage står så spørgsmålet om, hvad Danmark har tænkt sig at gøre ved det faktum, at man ikke lever op til kommissionens minimumskrav om infrastruktur til el-, naturgas og brintbiler.

At Danmark ikke har implementeret den gældende lovgivning om minimumskrav til infrastrukturen.

Særligt fordi det vurderes, at en dækkende infrastruktur af gasfyldestationer vil kræve en station for hver 150 km langs det danske motorvejsnet.

Og der er vi vist langt fra endnu.



Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Brand i lagerhal ved forbrændingsanlæg

ABB sætter strøm til aarhusianske el-busser

Magasinet Forsyning
Fra usselt liv til glorværdig æra: Varmepumpe-salget boomer

1

Amager Bakke: Redningsplan kuldsejlet

Nu skal selskabet selv stå for hente københavnernes skrald

Selvopladelige droner skal holde øje med luftledninger

I Odense arbejder man på droner, der selv skal kunne lade batterierne op fra de højspændingskabler, som de inspirerer

Nyhedsbrev

Hun skal være direktør for Danske Vandværker

Det er en erfaren dame, der sætter sig i direktørstolen 1. august.

Siemens Gamesa åbner nyt teknologicenter

1

De 100 bedste danske klimaløsninger er fundet

Internationale organisationer støtter dansk initiativ

Magasinet Forsyning
Ny platform opdager vandspild før kunden gør

- Vi er blevet sådan nogen, der ringer og fortæller at noget af galt

Magasinet Forsyning
Verdo styrer uden om det svageste led

160 meter lange fjernvarmeledninger trækkes under motorvejen i ét stykke.

Video & Billedserier
Vattenfall indleder jagten på sø-miner

I sensommeren sender Vattenfall et skib ud for at undersøge, hvad der gemmer sig nede i havbunden der, hvor havmølleparkerne Vesterhav Syd og Nord og Kriegers Flak skal opføres.

Brønderslev tager fliskedlerne ud af produktion

Solvarmen klarer ærterne

Bølgeenergi
Kapitalindsprøjtning til dansk bølgeenergianlæg

Tidligere tårnfabrik lænset for udstyr

European Energy vinder projekter i tysk auktion

Ørsted får gennembrud i ny strategi

Ny højspændingsmast til fremtidens elforsyning

Københavnske borgmestre kører på brint

Der skal låg på græsset

Partier åbner op for 250 meter høje vindmøller

1

Magasinet Forsyning
Den lille fede skal energiscreenes

Der er styr på genanvendelsen i Skalskoven. Næste udfordring bliver energien.

Endnu en argentinsk ordre til Vestas

Magasinet Forsyning
Solar banker 10.000 elmålere afsted om ugen

Konkursramte medarbejdere flyttes til Fredericia

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

1

Efter fund af pesticider: Rensning af drikkevand kan blive en nødvendighed

MHI Vestas klar til taiwanske tyfoner

Klumme:
Debat
De store energi-aktører har taget FN’s Verdensmål til sig

Datterselskab blev slået på prisen

Siemens Gamesa lander ny kunde i Japan

Kæmpe fejl at rense spildevand på sygehuse

Verdo leverer historisk resultat

Fremgang hos NKT trods kulde og ordretørke

Nu skal Skotland have dansk fjernvarme

Eksperter: Billig strøm kvæler forbrugeres grønne bevidsthed

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Den store røde værktøjstruck kommer til Odense

Komfortkøling for kontorer

Hans Følsgaard takker for besøget

Blaaholm og Fladder Danmark i stærkt vestjysk samarbejde

JOBOPSLAG: Performance orienteret salgskonsulent til udvikling og opbygning af det svenske marked

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Mød CERTEX Danmark på Vestfyn Trækker

- Branchen har behov for en messe og event, hvor der i alle aspekter er styr på detaljerne

Asset Management for elforsyningsnettet

Liem er udlært elektriker hos EL:CON

Additive Manufacturing og Non-Contact måling på Metrologidagen 2018

Vil du vide mere om motorstyring?

Ekstrem god bevægelsesfrihed.

Digitalisering giver brugervenlig brandsikring

Gratis seminar om anti-korruption og ISO 37001

Eaton fokuserer på fremtidens brugerorienterede kontrolpaneler

Energieffektivt materiale til luftfordeling

Mobil aircondition - Plug & Play

Fredag: Besøg os på Danmarks største udendørs udstilling for transportbranchen - Vestfyn Trækker

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Styr din entreprise!

Vi har netop fået fornyet den velansete DNV godkendelse for Triflex vibrati...

Super HMI touchskærm

Brug Bürkert resistApp og få styr på kemisk resistens i din automationsløsn...

Ny sværvægter til Grenaa Havn A/S

Send til en kollega

0.226