23948sdkhjf

Kommuner svigter el-bilerne

Ikke nok med at el-bilsalget har det sløjt på privatmarkedet. Det offentlige halter også langt efter egne målsætninger, når det gælder om at omlægge vognparken væk fra benzin og diesel. I hvert fald når det gælder de 11 nordsjællandske kommuner, skriver Frederiksborg Amts Avis. 

Her havde fem kommuner i 2016 slet ingen kommunale el-biler, mens kun Furesø og Fredensborg sneg sig over de 10 procent biler med enten el-, eller plug-in hybridbiler.

Det viser en rapport som Oxford research tidligere på året udarbejdede for Region Hovedstaden, hvor kommunernes miljøindsats benchmarkes.

Øverst i tabellen ligger Albertslund og Gladsaxe med 36 procent og 33 procent fossilfri vognpark.

Resultatet er skuffende set i lyset af, at kommunerne og regionen i 2012 sammen vedtog hovedstadsområdets første samlede klimaplan med en målsætning om, at 25 procent af den kommunale vognpark skulle være fossilfri allerede i 2015. Det mener Jens Mandrup (SF), formand for regionens miljø- og trafikudvalg.

- For mig lyder det som om kommunerne ikke helt tager det alvorligt. Og det kan ikke kun være fordi geografien er støre i Nordsjælland. Hørsholm er jo ikke nogen stor kommune, siger han. 

Halsnæs er en af de nordsjællandske nul-kommuner. Her siger borgmester Steen Hasselriis, at el-biler hidtil ikke har været rentable for kommunen.

- Vi vælger at satse penge, hvor vi får størst resultat med co2-reduktion, og det er ved at energirenovere de kommunale bygninger, siger han til Frederiksborg Amts Avis.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094