23948sdkhjf

Hvorfor er den grønne omstilling af vejtransporten så vanskelig?

Hvorfor kan vi ikke bare erstatte den fossile energi i transporten med vedvarende energikilder? Vi har jo masser af vindmøllestrøm, og elbilerne kører allerede på vejene. Samtidig er biogas en mulig erstatning for diesel i den tunge transport.

Når den grønne omstilling af transporten ikke sker af sig selv og hurtigere, end den gør, skyldes det for det første, at de nye teknologier endnu ikke lever op til de krav, som brugerne stiller ift. pris og komfort. For det andet skyldes det, at de tekniske løsninger og infrastrukturen, som skal understøtte de nye teknologier, mangler den fleksibilitet og effektivitet, som det nuværende system leverer. Hvis den grønne omstilling skal lykkes, kræver det løsninger, som er mindst på niveau, med dem vi har i dag.

Det, der først og fremmest gør svært at få den vedvarende energi over i transporten, er, at biler flytter rundt på energien, mens den bruges. Her har benzin og diesel den fordel, at energitætheden i forhold til både volumen og vægt er meget stor. Det betyder for eksempel, at 0,75 kg benzin kan drive en bil mere end 20 km, mens det for en elbil er nødvendigt med et batteri på ca. 20 kg at tilbagelægge samme afstand.

Samtidig forudsætter energien til vejtransporten en ekstrem effektiv og fleksibel infrastruktur. For at forsyne de i alt 2,4 mio. benzin- og dieselbiler på de danske veje er der dagligt behov for 230.000 tankninger fordelt over hele landet. Det svarer til tre tankninger i sekundet, døgnet rundt, 365 dage om året.

En grøn omstilling af transporten kræver altså alternativer, som både er bedre for CO2-regnskabet end de teknologier, vi har i dag, og ligeså effektivt opfylder brugernes behov. Et af de hidtil bedste svar på den udfordring er de biobrændstoffer, som siden 2010 er iblandet al benzin og diesel, og dermed årligt har sparet klimaet for 800.000 ton CO2.

Teknologiudvikling og stadig skrappere miljø- og klimakrav betyder, at vi i fremtiden vil vi se en mere differentieret transportsektor, hvor energiformer som el, biogas, brint og biobrændstoffer vil bidrage til at opfylde forskellige behov i sund konkurrence med hinanden.

Som leverandører af energi til transporten afprøver vores medlemmer – benzinselskaberne – alle disse nye teknologier for at høste de erfaringer, som er nødvendige for at bringe udviklingen videre. Det er deres opgave at sikre, at bilisterne får let og sikker adgang til energi på fremtidens tankstationer, uanset hvilken form den kommer i. Udgangspunktet for denne opgave er nemlig, at de grønne visioner først bliver til grønne løsninger, når de virker gnidningsfrit og effektivt for brugerne.

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (3)
Forsiden lige nu

Vestas-mølle udbrændte i Nordvestjylland

Ugens grin: Nye tider - nye titler

Regeringen vil bruge en ekstra milliard på grøn forskning

Nye energiprojekter på vej

1

Magasinet Forsyning
Flydende salt skal bringe Danmark i front på energilagring

Magasinet Forsyning
Udsættelsen af Vesterhav Syd og Vesterhav Nord ikke andet end et hick-up

Nyhedsbrev

Underleverandør skærer ned efter Vestas-fyringer

Online Avis Arkiv

Klumme:
Debat
Grøn omstilling og fleksibelt forbrug trænger til et kærligt skub

Biogassen rykker ind i kommuneplanen: Silkeborg Kraftvarmeværk kan få ny nabo

Magasinet Forsyning
En kommende konge og 407 megawatt havvind

PKAs energifond kaster sig over yderligere 1.500 boliger

Magasinet Forsyning
29 vandselskaber deltog i Vand Grand Prix 2019

Borgmestre vil have gamle dieselbiler ud af storbyerne

Klimaministeriet omkalfatres for at kunne nå ambitiøse klimamål

Som et led i den grønne omstilling omstiller Klimaministeriet nu hele sin organisation

Verdens største vingetest-stand bygget i Aalborg

1

PFA dropper syv kulselskaber

Magasinet Forsyning
Saltlagring: I Kina vægtes grøn omstilling højere end prisen

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Magasinet Forsyning
Saltteknologiens holdeplads: Aalborg, Esbjerg og Odense

400 hektar sol på vej ved Stauning Lufthavn

Nordjyske biogasanlæg vil udvide med 164.000 ton biomasse

Video & Billedserier
Video: Så er renseanlæggets kedler i hus

Kan stadig ikke finde fejlen: Ellen kan ikke bakke

5

Kritik: Facebook-datacenter bliver 100 procent CO2-neutralt - med norsk vind

Vestas åbner midlertidig fabrik i Viborg

Sønderborg vært for løsningsorienteret klimakonference

Dansk Norsea-ledelse får øget ansvar

Ugens grin: Strømafbrydelser

Vestas trækker tilbud på Suzlon

13

Regeringen giver blå blok klima-ultimatum

Ørsted bygger vindmøllepark i Nebraska

Energibranchen ønsker regulering af biomasse

Finsk ordre til Vestas

Hess udnævner ny direktør i Danmark

Energistyrelsen overtager tilsyn med beredskab i el- og gassektoren

Sådan gør Forsyningstilsynet ved lov-overtrædelse

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dansk Procesventilation har færdiggjort punkt- og støvsugning fra posepakkemaskine hos Wewers Mørtel

Er du træt af at bruge for meget tid på trælse certifikatsystemer?

Besøg Nomo Transmissioner på HI messen

Skandinaviens bedste løsninger til industrien kan opleves på hi-messen

Lær Fibox A/S lidt bedre at kende i denne profil video (eller besøg os på HI messen stand G5774)

Besøg Maskinfarbikken Automa på HI messen stand K8220.10

Kvalitetssikring skaber værdi for virksomheder

Oplev Bürkerts nye messe-setup på hi 2019

Generatorer med høj pålidelighed og performance

3 dage med vidensdeling, netværk og inspiration

Prysmian Group navngiver kommende kabellægningsskib

All you need is KELIN!

Hvordan undgår du strømafbrydelse

Fjederstyrede sikkerhedsventiler i forskellige designs og standarder - fra ProMetal

Ara-el anbefaler Spex enpolet power connector

Værdifuldt tre-parts samarbejde

Kraner til Storstrømsbroen

Generatorer med høj pålidelighed og performance

ARI-Armaturen Køber Högfors

Fremtidens produktion: Løsninger til smart, minimeret montage

Læs Dansk VVS, nr. 8 – 2019

Vandtæt under havniveau

SEMIFLEX præcisions koblinger

Danske RMIG køber tysk selskab og styrker sin markedsposition

Vi tæller ned.

Send til en kollega

0.238