23948sdkhjf

Hvorfor er den grønne omstilling af vejtransporten så vanskelig?

Hvorfor kan vi ikke bare erstatte den fossile energi i transporten med vedvarende energikilder? Vi har jo masser af vindmøllestrøm, og elbilerne kører allerede på vejene. Samtidig er biogas en mulig erstatning for diesel i den tunge transport.

Når den grønne omstilling af transporten ikke sker af sig selv og hurtigere, end den gør, skyldes det for det første, at de nye teknologier endnu ikke lever op til de krav, som brugerne stiller ift. pris og komfort. For det andet skyldes det, at de tekniske løsninger og infrastrukturen, som skal understøtte de nye teknologier, mangler den fleksibilitet og effektivitet, som det nuværende system leverer. Hvis den grønne omstilling skal lykkes, kræver det løsninger, som er mindst på niveau, med dem vi har i dag.

Det, der først og fremmest gør svært at få den vedvarende energi over i transporten, er, at biler flytter rundt på energien, mens den bruges. Her har benzin og diesel den fordel, at energitætheden i forhold til både volumen og vægt er meget stor. Det betyder for eksempel, at 0,75 kg benzin kan drive en bil mere end 20 km, mens det for en elbil er nødvendigt med et batteri på ca. 20 kg at tilbagelægge samme afstand.

Samtidig forudsætter energien til vejtransporten en ekstrem effektiv og fleksibel infrastruktur. For at forsyne de i alt 2,4 mio. benzin- og dieselbiler på de danske veje er der dagligt behov for 230.000 tankninger fordelt over hele landet. Det svarer til tre tankninger i sekundet, døgnet rundt, 365 dage om året.

En grøn omstilling af transporten kræver altså alternativer, som både er bedre for CO2-regnskabet end de teknologier, vi har i dag, og ligeså effektivt opfylder brugernes behov. Et af de hidtil bedste svar på den udfordring er de biobrændstoffer, som siden 2010 er iblandet al benzin og diesel, og dermed årligt har sparet klimaet for 800.000 ton CO2.

Teknologiudvikling og stadig skrappere miljø- og klimakrav betyder, at vi i fremtiden vil vi se en mere differentieret transportsektor, hvor energiformer som el, biogas, brint og biobrændstoffer vil bidrage til at opfylde forskellige behov i sund konkurrence med hinanden.

Som leverandører af energi til transporten afprøver vores medlemmer – benzinselskaberne – alle disse nye teknologier for at høste de erfaringer, som er nødvendige for at bringe udviklingen videre. Det er deres opgave at sikre, at bilisterne får let og sikker adgang til energi på fremtidens tankstationer, uanset hvilken form den kommer i. Udgangspunktet for denne opgave er nemlig, at de grønne visioner først bliver til grønne løsninger, når de virker gnidningsfrit og effektivt for brugerne.

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (3)
Forsiden lige nu

Ewii tager sin egen varmepumpe-medicin

Danmark hjælper 7 GW tyrkisk havvind på vej

Seks kolde boringer indviet på Nyt Hospital Bispebjerg

Mærsk rykker et skridt nærmere exit fra olieindustrien

1

Ringkøbing Fjernvarme dropper varmeværk i Lalandia-projekt

Nyhedsbrev

Ewii sender 1.650 naturgaskunder videre

Online Avis Arkiv

Danmark kaster sig ud i en argentinsk tango

Efter kontrol: Nye regler for varsling af prisstigninger på varmen

NKT har fundet ny topchef

Nature Energy investerer 100 millioner i øko-linje

1

Redningsplanke til lukningstruet kraftvarmeværk

Efter politianmeldelse: Energiselskaber har næsten ingen kommentarer

Dansk bildesigner vil konkurrere på massemarkedet for elbiler

Med venlig hilsen fra Regeringen: 50 millioner til superhavmøllerne

2

Energilagring
Opråb: Få nu etableret det center for energilagring

Her er de fire grundbeløbsinitiativer i energiaftalen

6

Energilagring
Endelig ser stenlageret dagens lys

Energilagring
Kæmpe batteri installeres på Bornholm

Punktum i voldgiftssagen om geotermien i Kvols

Vollsmose som klimahovedstad kan blive nyt roboteventyr

Borgmestre: Stop kystnære mølleprojekter i vores kommuner

Nye energiprojekter på vej

Combigas om biogas i Billund: Vi er i venteposition

BWSC fik en på sinkadusen i 2018

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Ny lov: Pas på, hvad du kører med i varebilen

De Radikale vil opføre seks havmølleparker inden 2030

Varmegenvinding bonner ud hos fynsk producent

Danmark i spidsen for globalt klimatopmøde

Spildevand afslører antibiotikaresistens i hele verden

Klumme:
Debat
Digitale vinde blæser

Ny, sjællandsk bydel skal selv håndtere spildevand

Danske virksomheder opfinder som aldrig før

Nordsjællandsk vandværker lukker flere boringer

Norges stenrige oliefond dropper olie- og gasselskaber

Fransk oliegigant får grønt lys til opkøb i Nordsøen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Grundfos køber WATS Test Data Management platform

Bronzepakken - Messeudstyr

Tick Cad investerer yderligere inden for 3D-scanning.

Draka lancerer ny PROTOMONT (MT) (N)SHOEU 0,6/1 kV kabelversion

Spelsberg ser sort

Hvide solceller til administrationsbygning

Ara-el anbefaler distributions bokse til nødbelysning

Gratis event om bæredygtigt byggeri i Aarhus!

Besøg Lafert Motors på Hannovermessen 2019

Overvejer du service/poseskift i de kommende helligdage eller i sommerferien?

Besøg hos Hydro Aluminium, Karmøy den 24.–25. april 2019

Kemisk hærdet glas, når der skal bruges tyndt, stærkt og hårdt glas

I dag er sidste chance for at få Early Bird-rabat til temaugen FREMTIDENS SUNDHEDSBYGGERI 2019!

Elmålerens funktionalitet og grundlæggende egenskaber

NY silikone til fødevareindustrien og i drikkevandssektoren - Silikone LP NSF P1

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Standarder for grøn energiteknologi med dansk aftryk

Michael Larsen ny Sourcing Specialist hos Würth Industri Danmark

Undgå driftsforstyrrelser i hydrauliske systemer!

SCHMIDT Koblinger

GPS monteret på Liebherr 936

BSV Krantilbehør er klar til Transportmessen!

Velkommen til Michael Lautrup - Produktspecialist hos Würth Industri Danmar...

Nye medarbejdere ved AEA

Coatmaster FLEX

Send til en kollega

0.172