Hvorfor er den grønne omstilling af vejtransporten så vanskelig?

Hvorfor kan vi ikke bare erstatte den fossile energi i transporten med vedvarende energikilder? Vi har jo masser af vindmøllestrøm, og elbilerne kører allerede på vejene. Samtidig er biogas en mulig erstatning for diesel i den tunge transport.

Når den grønne omstilling af transporten ikke sker af sig selv og hurtigere, end den gør, skyldes det for det første, at de nye teknologier endnu ikke lever op til de krav, som brugerne stiller ift. pris og komfort. For det andet skyldes det, at de tekniske løsninger og infrastrukturen, som skal understøtte de nye teknologier, mangler den fleksibilitet og effektivitet, som det nuværende system leverer. Hvis den grønne omstilling skal lykkes, kræver det løsninger, som er mindst på niveau, med dem vi har i dag.

Det, der først og fremmest gør svært at få den vedvarende energi over i transporten, er, at biler flytter rundt på energien, mens den bruges. Her har benzin og diesel den fordel, at energitætheden i forhold til både volumen og vægt er meget stor. Det betyder for eksempel, at 0,75 kg benzin kan drive en bil mere end 20 km, mens det for en elbil er nødvendigt med et batteri på ca. 20 kg at tilbagelægge samme afstand.

Samtidig forudsætter energien til vejtransporten en ekstrem effektiv og fleksibel infrastruktur. For at forsyne de i alt 2,4 mio. benzin- og dieselbiler på de danske veje er der dagligt behov for 230.000 tankninger fordelt over hele landet. Det svarer til tre tankninger i sekundet, døgnet rundt, 365 dage om året.

En grøn omstilling af transporten kræver altså alternativer, som både er bedre for CO2-regnskabet end de teknologier, vi har i dag, og ligeså effektivt opfylder brugernes behov. Et af de hidtil bedste svar på den udfordring er de biobrændstoffer, som siden 2010 er iblandet al benzin og diesel, og dermed årligt har sparet klimaet for 800.000 ton CO2.

Teknologiudvikling og stadig skrappere miljø- og klimakrav betyder, at vi i fremtiden vil vi se en mere differentieret transportsektor, hvor energiformer som el, biogas, brint og biobrændstoffer vil bidrage til at opfylde forskellige behov i sund konkurrence med hinanden.

Som leverandører af energi til transporten afprøver vores medlemmer – benzinselskaberne – alle disse nye teknologier for at høste de erfaringer, som er nødvendige for at bringe udviklingen videre. Det er deres opgave at sikre, at bilisterne får let og sikker adgang til energi på fremtidens tankstationer, uanset hvilken form den kommer i. Udgangspunktet for denne opgave er nemlig, at de grønne visioner først bliver til grønne løsninger, når de virker gnidningsfrit og effektivt for brugerne.



Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Kommentarer

Martin Hansen
Svanesangen fra den forssile bilindustri?

Den moderne elbil har 6 år på bagen da Nissan introducerede Leaf'en med 21 kWh batteri.
I dag efter 6 år er batterikapaciteten tredoblet med Chevrolets Bolt på 60 kWh (ankommer til Norge om 20 dage).
Så jeg sprøger, hvor langt har benzin- og dieselbilerne nået de sidste 6 år?
1. Vi har haft folkevogns Dieselgate der har kostet dem over 100 milliarder DKK.
2. EU kommer med ny test-cyklus på baggrund af snyd af stortset alle bilproducenter, på både CO2, NOx, SOx samt km/l resultater.

Elbilerne er kommet langt hurtigere end nogen kunne have forudset. Bare fordi de ikke slår igennem i Danmark pga. uretfærdige afgiftsregler, så er de på kraftig fremmarch i resten af verdenen. Alle bilproducenter har en elbil på tegnebrættet i 2020, og med konkurrence kommer prisnedsættelser.

Benzin- og dieselbiler har ikke fornyet sig i årtier og kommer ikke til at kunne konkurrere med denne nye teknologi.

Mvh
Martin

Mads Aarup
Biobrændstoffer kan ganske givet lette CO2 belastingen, men får ikke motorerne til at støje eller forurene nævneværdigt mindre i nærmiljøet. Samtidigt er energieffektiviteten lav, så det kniber med bæredygtigheden, hvorfor biobrændsler højst bliver en overgangsløsning indtil forbrændingsmotorerne udkonkurreres af billigere, mere effektive og pålidelige elmotorer drevet af stadig bedre batterier, brint og/eller køreledninger.
Sammenligningen med 0,75kg benzin og 20kg batterier falmer, når vi husker de 12kg atmosfærisk luft, som konverteres til giftig udstødningsgas...

Hanne k. Kappel
Udstyr alle biler med solceller, så de kan få forsynet batterierne med eneregi når de står stille eller køre.

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Energi Viborg taber retssagen mod Ross Engineering

Video & Billedserier
Sund & Bælt sælger syv havvindmøller

Video & Billedserier
Se videoen: Så langt er Nature Energy med øko-anlægget i Brande

Vindkonference vokser ind i HI

Det siger de om den nye registreringsafgift

30.000 liter vand fosser ud i døgnet

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Genanvendelse af vandrør nomineret til pris

Slagelses brintbusser er kørt videre

Mand med jernpæl tog strømmen på Fyn

Han ville bare bygge et stakit.

Fjernvarmekunder har udsigt til millionregninger

Nybyggere får jordvarme i Vester Nebel

Affaldskaos på prestigeprojekt koster 180 mio. kr.

Tekniske fejl koster dyrt på affaldsanlægget Amager Bakke. Det viser interne bestyrelsesdokumenter.

Drikkevand skal undersøges for mikroplast

Linka Energy får ny ejer

Defekt i overvågningssystemet årsag til strømsvigt

Her er kontorhuset der producerer strøm til naboerne

Færgen er ladet med el

Flonidan modtager pris for bæredygtig produktion af gasmåler

København bliver vært for stor vindudstilling og konference

1

Klumme: Biogas – en central brik i det bæredygtige samfund

Vandaftale skal skabe dansk eksporteventyr i Californien

Kæmpe strømnedbrud: 14.000 uden strøm

Verdo gennemfører største udvidelse af fjernvarmenettet i 10 år

Rift om støtte fra Elforsk

Biogasselskab indleder voldgiftssag

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Biokedler på nye hænder

Strømsvigt: Forbrugere fik ikke ret i klage

Video & Billedserier
Museum vil udstille fedtklump fra Londons kloakker

Greentech Energy Systems sælger fire danske vindmølleparker

Klumme:
Klummer
Det fælles ansvar for vindmølleindustriens udvikling – eller dens afvikling

1

Elselskabernes sats på fibernet koster forbrugerne milliarder

MHI Vestas ansætter 150 ekstra

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Kerteminde Forsyning lukker tre boringer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

EUTR i praksis: Gratis workshop med eksperter, cases og nye værktøjer

Intelligent processtyresystem nedbringer fejl!

Uponor udvider salgsstyrken overfor industri-segmentet

DAVINCI har leveret og installeret de første HP Jet Fusion 3D printere i Danmark.

Live svejsning på HI17!

Større lejligheder til genhusning

Necon A/S er blevet forhandler af Artec-AIS Desuperheater

Forstå engrosmarkedet for el

Fra energisyn til konkrete besparelser

HI 2017

Rejsegilde på seks nye haller i Lindø Industripark

NY VIDEO: Fordelene ved ManSafe SRL faldblokke på ét minut

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Pilz har ansat Søren Jauernik som maskinsikkerhedskonsulent

Batterisystemer til solcelleanlæg

Oplev en verdensnyhed!

Nyeste pip fra 3D-print ekspert

Mød RMIG på hi17

LEO LOCATIVE er effektiv og enkel varetransport!

Vind en biograftur for 2 personer

Ny kollega hos WAGO Denmark A/S

Ara-El præsenterer Lovatos knap- og switchserie

Building Green gentager successen med matchmaking!

Nytænkning og udvikling driver den svenske bilbranche.

NYHED! 70 - 80L ”RECYCLING AFFALDSSPANDE” - Sensorstyret - Udført i kraftig...

Send til en kollega

0.242