Hvorfor er den grønne omstilling af vejtransporten så vanskelig?

Hvorfor kan vi ikke bare erstatte den fossile energi i transporten med vedvarende energikilder? Vi har jo masser af vindmøllestrøm, og elbilerne kører allerede på vejene. Samtidig er biogas en mulig erstatning for diesel i den tunge transport.

Når den grønne omstilling af transporten ikke sker af sig selv og hurtigere, end den gør, skyldes det for det første, at de nye teknologier endnu ikke lever op til de krav, som brugerne stiller ift. pris og komfort. For det andet skyldes det, at de tekniske løsninger og infrastrukturen, som skal understøtte de nye teknologier, mangler den fleksibilitet og effektivitet, som det nuværende system leverer. Hvis den grønne omstilling skal lykkes, kræver det løsninger, som er mindst på niveau, med dem vi har i dag.

Det, der først og fremmest gør svært at få den vedvarende energi over i transporten, er, at biler flytter rundt på energien, mens den bruges. Her har benzin og diesel den fordel, at energitætheden i forhold til både volumen og vægt er meget stor. Det betyder for eksempel, at 0,75 kg benzin kan drive en bil mere end 20 km, mens det for en elbil er nødvendigt med et batteri på ca. 20 kg at tilbagelægge samme afstand.

Samtidig forudsætter energien til vejtransporten en ekstrem effektiv og fleksibel infrastruktur. For at forsyne de i alt 2,4 mio. benzin- og dieselbiler på de danske veje er der dagligt behov for 230.000 tankninger fordelt over hele landet. Det svarer til tre tankninger i sekundet, døgnet rundt, 365 dage om året.

En grøn omstilling af transporten kræver altså alternativer, som både er bedre for CO2-regnskabet end de teknologier, vi har i dag, og ligeså effektivt opfylder brugernes behov. Et af de hidtil bedste svar på den udfordring er de biobrændstoffer, som siden 2010 er iblandet al benzin og diesel, og dermed årligt har sparet klimaet for 800.000 ton CO2.

Teknologiudvikling og stadig skrappere miljø- og klimakrav betyder, at vi i fremtiden vil vi se en mere differentieret transportsektor, hvor energiformer som el, biogas, brint og biobrændstoffer vil bidrage til at opfylde forskellige behov i sund konkurrence med hinanden.

Som leverandører af energi til transporten afprøver vores medlemmer – benzinselskaberne – alle disse nye teknologier for at høste de erfaringer, som er nødvendige for at bringe udviklingen videre. Det er deres opgave at sikre, at bilisterne får let og sikker adgang til energi på fremtidens tankstationer, uanset hvilken form den kommer i. Udgangspunktet for denne opgave er nemlig, at de grønne visioner først bliver til grønne løsninger, når de virker gnidningsfrit og effektivt for brugerne.



Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Kommentarer

Martin Hansen
Svanesangen fra den forssile bilindustri?

Den moderne elbil har 6 år på bagen da Nissan introducerede Leaf'en med 21 kWh batteri.
I dag efter 6 år er batterikapaciteten tredoblet med Chevrolets Bolt på 60 kWh (ankommer til Norge om 20 dage).
Så jeg sprøger, hvor langt har benzin- og dieselbilerne nået de sidste 6 år?
1. Vi har haft folkevogns Dieselgate der har kostet dem over 100 milliarder DKK.
2. EU kommer med ny test-cyklus på baggrund af snyd af stortset alle bilproducenter, på både CO2, NOx, SOx samt km/l resultater.

Elbilerne er kommet langt hurtigere end nogen kunne have forudset. Bare fordi de ikke slår igennem i Danmark pga. uretfærdige afgiftsregler, så er de på kraftig fremmarch i resten af verdenen. Alle bilproducenter har en elbil på tegnebrættet i 2020, og med konkurrence kommer prisnedsættelser.

Benzin- og dieselbiler har ikke fornyet sig i årtier og kommer ikke til at kunne konkurrere med denne nye teknologi.

Mvh
Martin

Mads Aarup
Biobrændstoffer kan ganske givet lette CO2 belastingen, men får ikke motorerne til at støje eller forurene nævneværdigt mindre i nærmiljøet. Samtidigt er energieffektiviteten lav, så det kniber med bæredygtigheden, hvorfor biobrændsler højst bliver en overgangsløsning indtil forbrændingsmotorerne udkonkurreres af billigere, mere effektive og pålidelige elmotorer drevet af stadig bedre batterier, brint og/eller køreledninger.
Sammenligningen med 0,75kg benzin og 20kg batterier falmer, når vi husker de 12kg atmosfærisk luft, som konverteres til giftig udstødningsgas...

Hanne k. Kappel
Udstyr alle biler med solceller, så de kan få forsynet batterierne med eneregi når de står stille eller køre.

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Video & Billedserier
Rejsegilde på Amagerværkets blok 4

Trods udfordringer holder den ambitiøse tidsplan.

Video & Billedserier
Bosch installerer største dampkedelanlæg nogensinde

3

Danmark får to nye oliefabrikker

Her skal der produceres fyringsolie til fjernvarmeværkerne - på halm vel at mærke.

Konkurrencestyrelsen godkender fusion

Da energien rykkede ind i provinsen

Munck Gruppen runder de to milliarder

Munck Forsyningsledninger trækker dog lidt ned i det samlede regnskab.

Nyhedsbrev

Spansk ordre til Siemens Gamesa

Klumme: Skal vi nå målet, skal rammerne være de rigtige

Vestas-mølle kollapset

Fjernkøling
Energicentral skal køle og varme i Høje Taastrup

Myndigheder kaster grus i kæmpe vindmølleordre

Ny løsning skal forhindre dyre vindmøllehavarier

Vandværker efter nederlag til Skat: Resultat af lovsjusk

Energiselskab støtter udfasning af plastikposer

Randers Kraftvarmeværk får ny direktør

Nexans køber dansk kabelproducent

1

Vandværker taber opgør med Skat om 36 milliarder

De danske vandværker taber principiel sag til Skat i Østre Landsret.

Ineos etablerer dansk olie-kontor

Fliskedel årsag til strid i nordjysk landsby

Bestyrelsen kalder kritikken forfejlet

MHI Vestas skifter direktionen ud

Jens Tommerup og Tetsushi Mizuni stopper som CEO og co-CEO hos vindmølleproducenten.

Lilleholt mødes med Trumps energirådgiver for at tale vindenergi

Scandimir slutter testfase to

Med et godt testresultat og en nominering til DenmarkBridge Award tegner fremtiden lys.

Optimistiske europæere løfter dansk eksport med milliarder

Ny direktør for gårdbiogasanlæg

Strømsvigt ramte dele af København

Grundvandet skal køle på regionshospital

Mobil stikkontakt skal skabe vækst i Odense

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Landmand frygter, at 20 kilometer gasledning skal skære gennem mark

Gas står til markant come-back i EU

Danmark sætter verdensrekord

Prysmian Group Denmark får ny chef

Pengekassen bugner hos Vestas

Rekordmange direktører får karantæne

MHI Vestas opruster i England

1

Direktør scorer fire millioner på Nature Energy-salget

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Temadag: Ensartet affaldssortering med fokus på plast input fra hele værdikæden

Hvordan sikrer du et bedre match i din rekruttering?

Kranhjælp inde i din container

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsuger til Abenas nye produktionslinje

En helt almindelig dag i vores udlejningsafdeling…

Temadag om komfortkøling

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Mangler dine tanke / beholdere skueglas? Så kontakt Mirit Glas

ARCA - Præsentations video af vores stærke kapsling (elskab / monteringskasse)

Trykmåling og trykregulering hos Burkert Danmark

Rustfri Kompakt kugleventil

Mariendal El-Teknik ændrer struktur

VPD ønsker alle et rigtig godt nytår!

Løfteopgave på mere end 250 ton udført ved Esbjerg Havn

Dårligt indeklima hænger ofte sammen med tør luft

Programmerbart kamera styrer robotarm og -finger

Dag til Dag levering 2018

Er din brug af trykluft sikker?

Rustfri filtre fra Classic Filters

Stress-spotting – den nye ledelsesdisciplin

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Krav om sikre energibesparelser

Gratis gå-hjem-møde: Sådan sikrer du finansiering af udvikling og innovatio...

Building Green Aarhus: Vær klar til programmet

BIM-objekter til tekstilbaseret ventilation

Send til en kollega

0.214