23948sdkhjf

Hvorfor er den grønne omstilling af vejtransporten så vanskelig?

Hvorfor kan vi ikke bare erstatte den fossile energi i transporten med vedvarende energikilder? Vi har jo masser af vindmøllestrøm, og elbilerne kører allerede på vejene. Samtidig er biogas en mulig erstatning for diesel i den tunge transport.

Når den grønne omstilling af transporten ikke sker af sig selv og hurtigere, end den gør, skyldes det for det første, at de nye teknologier endnu ikke lever op til de krav, som brugerne stiller ift. pris og komfort. For det andet skyldes det, at de tekniske løsninger og infrastrukturen, som skal understøtte de nye teknologier, mangler den fleksibilitet og effektivitet, som det nuværende system leverer. Hvis den grønne omstilling skal lykkes, kræver det løsninger, som er mindst på niveau, med dem vi har i dag.

Det, der først og fremmest gør svært at få den vedvarende energi over i transporten, er, at biler flytter rundt på energien, mens den bruges. Her har benzin og diesel den fordel, at energitætheden i forhold til både volumen og vægt er meget stor. Det betyder for eksempel, at 0,75 kg benzin kan drive en bil mere end 20 km, mens det for en elbil er nødvendigt med et batteri på ca. 20 kg at tilbagelægge samme afstand.

Samtidig forudsætter energien til vejtransporten en ekstrem effektiv og fleksibel infrastruktur. For at forsyne de i alt 2,4 mio. benzin- og dieselbiler på de danske veje er der dagligt behov for 230.000 tankninger fordelt over hele landet. Det svarer til tre tankninger i sekundet, døgnet rundt, 365 dage om året.

En grøn omstilling af transporten kræver altså alternativer, som både er bedre for CO2-regnskabet end de teknologier, vi har i dag, og ligeså effektivt opfylder brugernes behov. Et af de hidtil bedste svar på den udfordring er de biobrændstoffer, som siden 2010 er iblandet al benzin og diesel, og dermed årligt har sparet klimaet for 800.000 ton CO2.

Teknologiudvikling og stadig skrappere miljø- og klimakrav betyder, at vi i fremtiden vil vi se en mere differentieret transportsektor, hvor energiformer som el, biogas, brint og biobrændstoffer vil bidrage til at opfylde forskellige behov i sund konkurrence med hinanden.

Som leverandører af energi til transporten afprøver vores medlemmer – benzinselskaberne – alle disse nye teknologier for at høste de erfaringer, som er nødvendige for at bringe udviklingen videre. Det er deres opgave at sikre, at bilisterne får let og sikker adgang til energi på fremtidens tankstationer, uanset hvilken form den kommer i. Udgangspunktet for denne opgave er nemlig, at de grønne visioner først bliver til grønne løsninger, når de virker gnidningsfrit og effektivt for brugerne.

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (3)
Forsiden lige nu
1

Mors siger nej til én meter høje mini-møller

Efter borgermøde: Energistyrelsen beklager arrogance

3

Efter politianmeldelse: Der er ikke noget at komme efter

Vild konkursrekord i jubelåret 2018

Bølgeenergi
Tordenskiold ligger stabilt og producerer strøm

Lad lyset komme ind

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Stort potentiale: Elbiler er nu klar til at støtte elnettet

Nye energiprojekter på vej

Faxe Forsyning indstiller alle igangværende projekter

Viborg Fjernvarme betaler varmepenge tilbage

Biogasledning kræver ikke særlig miljøundersøgelse

Energilagring
Intelligent batterilager og solceller til VM i alpint skiløb

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Victor DST har fundet ny energi i den grønne omstilling

Dansk-norsk samarbejde på havvind styrkes

Ørsted kaster sig ud i japansk havvind

Vil politianmelde 342 fjernvarmeselskaber ét for ét

Video & Billedserier
Brændselscelle får hjulene til at rulle på bagagevogn

1

Video & Billedserier
Vertikal vindturbine testet langs vejene i Istanbul

Vindmøller kaster skygger: Bekymrede naboer vil have færre møller

Ny analyse: Import af affald er på sigt dårligt for klimaet

GE snart klar med prototype på monstermølle

1

Hensigtserklæring baner vej for storskalatest og prototype-testpladser

Faxe Forsyning lufter ud efter direktørskifte

1

Klumme:
Debat
Havet bølger af energi

Find dine strømslugere og spar 1.000 kroner

Siemens Gamesa bider MHI Vestas i haserne

Fairwind tager på fjernøstligt eventyr med Siemens Gamesa

Analytiker: Indbringende Radius-salg er stadig muligt

Rift om fyrede Aluwind-smede

Investorer sælger Ørsted-aktier efter stop af Radius-salg

MHI Vestas gearer op i USA

Pelle Dragsted: Demokratisk skønhed i stoppet Radius-salg

Nilan hædret med pris

Vestas vil have Helle Thorning-Schmidt i bestyrelsen

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Saudi-Arabien har endnu mere olie end man hidtil har vidst

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Få styr på de nye aftalevilkår i bygge- og anlægsbranchen på Nohrcons AB18-opdateringskursus

Nemmere rengøring og bedre arbejdsmiljø med et højvakuum anlæg

VINTER tilbud på glasløfter og gipsvogn

FUGTKONTROL kan du selvfølgelig møde på vandværksmessen i Roskilde

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsugeranlæg til produktionshal til frøproduktion

Vind en HADEF 53/07A skraldetalje med ultra lav egenvægt!

Norma kompressionsfittings

Krav til elmåling 0,4–60 kV Teknisk kursus

Øget salgstyrke hos Grønbech & Sønner A/S

DIS udvider ledelsen

Prysmian Norge skal kable Johan Svendrup P2 procesplatform

Global Supplier ApS er blevet til Elcee ApS

Manicus Teknik din leverandør af KTR koblinger

Nu skyder vi fødselsdagsåret i gang

Manicus Teknik, din leverandør af hydraulik

Konvertering og energilagring workshop

Dansk Procesventilation har færdiggjort svejserøgsudsugning til mekanisk serviceværksted

Faldsikring på den nemme måde - Fyns Kran Udstyr A/S

RS Components lagerfører nu motorstyringsanalysatorer fra Fluke

Beskyttelse af sikkerhedsgrunde - nye regler for jordingsanlæg

Certex Peter Harbo og Certex Danmark fusionerer

Certex Peter Harbo og Certex Danmark fusionerer

Få optimeret slibning med CERAMICS PLUS korn!

Terasakis TEMBREAK 2 fra Ara-El

600 mio. kr. skal give et teknologisk boost

Send til en kollega

0.147