23948sdkhjf

Så ruller gasbusserne i hovedstaden

Danmarks sjette gastankstation indvies torsdag og HMN Naturgas og Arriva sender nu tre gasbusser på gaden i København. Inden udgangen af 2014 vil der være mindst 10 gastankstationer i Danmark.
Hovedstaden får nu sine første naturgasbusser. Busserne skal tanke gassen på en ny tankstation, der indvies på torsdag den 19. juni. Den nyopførte gastankstation ligger i Gladsaxe, nærmere betegnet ved Arrivas garageanlæg på Columbusvej.

Med på bølgen
Dermed kommer hovedstaden nu med på den nye bølge af busser på naturgas og biogas, som vinder frem i Danmark. De første busser på gas herhjemme kom på gaden i Fredericia Kommune i efteråret 2013, og senere skal der også indsættes gasbusser i Odense, Holstebro, Skive, Aalborg og Frederikshavn.

Den nye gastankstation i Gladsaxe er Danmarks sjette af slagsen. Det er HMN Naturgas-koncernen, der har bygget gastankstationen. De øvrige fem tankstationer til gasbiler ligger i henholdsvis Odense, Fredericia, Skive, Tarm og på Amager.

Og flere stationer er nu på vej.

Både til busser og andre gaskøretøjer
På gastankstationerne tanker busserne komprimeret naturgas, også kaldet CNG (Compressed Natural Gas). Ejerne af køretøjerne kan dog også – via de nye, statskontrollerede certifikater – vælge at køre helt eller delvist på biogas, som er CO2-neutralt.

Gastankstationen i Gladsaxe er kommet til verden som et led i en aftale mellem HMN Naturgas-koncernen og Arriva, som skal bruge tankstationen til deres nye gasbusser. I første omgang er der tale om tre busser, men senere kan det blive aktuelt at indsætte flere gasdrevne busser.

- Vi glæder os til at køre med gasbusser i København, fordi vi er overbeviste om, at busser, der kører på naturgas - og på sigt biogas - er det næste rigtige skridt i vores arbejde med at gøre den kollektive trafik endnu grønnere. Gasbusserne er samtidig mindre støjende, og derfor er de oplagte til kørsel i byerne, siger kommerciel direktør Thomas Hedegaard fra Arriva Danmark.

Tankstationen, der vil være døgnåben, kan dog også bruges af andre gaskøretøjer.

- Jeg er glad for, at vi fremover kan tilbyde borgerne mulighed for at tanke gas. Naturgas som brændstof til personbiler, varevogne, busser og lastbiler er noget, som først for nylig er kommet i gang herhjemme. I mange andre lande, bl.a. Sverige og Tyskland, har man været i gang i flere år, men nu begynder der også at ske noget i Danmark. Der kan suppleres med biogas via certifikater, og det kan få stor betydning for klimaet, da biogas er CO2-neutralt, siger Gladsaxe-borgmester Karin Søjberg Holst (S), som er medlem af bestyrelsen for HMN Naturgas I/S.

Flere og flere steder, hvor gasbusserne kan tanke
Ifølge HMN Naturgas-koncernen vil der inden udgangen af 2014 være mindst 10 gastankstationer i Danmark.

- Vi kan jo etablere tankstationer næsten overalt i Danmark. De første er bygget, og flere er på vej. Vi håber, at de ting, vi nu sætter i værk kan give bidrage til at fjerne noget af den usikkerhed om gasdrevne køretøjer, som jo fortsat hersker i Danmark. I mange EU-lande har man for længst taget gasbilerne til sig, og nu sker der også noget herhjemme, siger den administrerende direktør i HMN Naturgas I/S, Susanne Juhl.

Folketinget har i forbindelse med energiforliget fra 2012 afsat 20 mio. kr. til udbygning af infrastrukturen til gas til transportformål i Danmark.

Danmark bagud i forhold til de fleste andre EU-lande
I andre EU-lande er man langt længere fremme med gasbusser end herhjemme. Alene i de seneste fem år (2008 - 2013) er antallet vokset med 35 procent – fra 9.691 til 13.097 gasbusser. Frankrig ligger i top med 2.493 busser på naturgas og biogas, mens Italien (2.300), Sverige (1.851), Spanien (1.547) og Tyskland (1.496) også er med helt fremme.

Det fremgår af en ny opgørelse, som Dansk Gasteknisk Center A/S (DGC) har lavet for HMN Naturgas I/S.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078