23948sdkhjf

De eldrevne havnebusser i Københavns Havn bliver forsinkede

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Den grønne omstilling af havnebusserne i Københavns Havn bliver forsinket.

Efter planen skulle de nuværende dieseldrevne havnebusser 1. januar 2020 erstattes med topmoderne, eldrevne af slagsen, der hverken udleder CO2 eller NOx-partikler.

Men fordi produktionen er forsinket på det værft i Polen, der skal levere de grønne havnebusser til Arriva, bliver udskiftningen forsinket med op til tre og en halv måned.

Det fremgår af en orientering fra overborgmester Frank Jensen (S) til Økonomiudvalget i Københavns Kommune.

- Movia har den 24. september 2019 meddelt Økonomiforvaltningen, at Arriva ikke kan levere driftsstart for elhavnebusserne til tiden. Det skyldes, at Arrivas værft er forsinket i produktion af de nye eldrevne både, står der i orienteringen, som overborgmester Frank Jensen (S) tirsdag fremlægger for Økonomiudvalget i Københavns Kommune.

Læs også: Succesfuld test fremskynder elbussers indtog i København

Det tyske transportselskab Arriva vandt i sommeren 2018 udbudsrunden for Movia om at levere fem eldrevne havnebusser, som skal erstatte de nuværende og i fremtiden betjene ruterne i Københavns Havn.

Det skriver TV2 Lorry

Ifølge orienteringen er det Movias vurdering, at det mest realistiske scenarie for levering er, at den første elhavnebus kan sættes i drift medio februar, den anden primo marts og de tre sidste medio april.

En yderligere forsinkelse kan dog ikke udelukkes, fremgår det:

Læs også: Siemens vinder Movia-udbud

- Levering heraf afhænger dog blandt andet af vejrforholdet i Polen, da bådene skal fragtes via floden Odra. Lave vandstande i floden tillagt fastlandstemperaturer gør, at der er risiko for, at floden lukkes grundet is fra medio december til marts. Yderligere forsinkelser kan derfor, efter Movias vurdering, ikke udelukkes.

Ifølge kontrakten med Movia vil Arriva modtage en bod på 50.000 kroner per uge per båd, der ikke leveres til tiden.

Det forventes, at implementeringen af de grønne havnebusser vil nedbringe det samlede udslip fra alle busser i den kollektive transport i Københavns Kommune med 2,5 procent for CO2, 10 procent for NOx og 66 procent for luftforureningspartikler.

Indtil de nye elhavnebusser leveres vil ruterne 991 og 992 fortsat betjenes af de nuværende havnebusser, der sejler på HVO-biodiesel.

Læs også: Arriva satser rekordstort på elbiler

Selskabet Arriva vandt udbudsrunden af de nye havnebusser, som Movia stod for. Kontrakten med Arriva løber i 10 år fra 2020 med mulighed for forlængelse i to år. Movia modtager støtte fra en EU-fond til de nye havnebusser, fordi det er med til at igangsætte omstilling til eldrift.

Havnebusruterne udvides i 2021, så en ny endestation bliver Orientkaj i Nordhavn. De nuværende rute går mellem Refshaleøen og Teglholmen.

De nye både har alle plads til 80 passagerer, hvor der i dag er plads til mellem 60 og 80 passagerer. Derudover installeres der også større vinduer på færgerne, mens der også er plads til otte cykler og fire barnevogne.

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
1

Nu producerer Asnæsværkets nye kraftværksblok strøm

Metroens cityring har udfordret elektrikere på Frederiksberg Allé

Regering hidkalder vise hoveder for at lukke betændt mastesag

Høring skal afgøre, om høje elmaster gennem Jylland kan lægges i jorden, hvis der afsættes nok tid og penge

1

Klumme:
Debat
Solceller skal sikres de rette vilkår

Energinet om at kabellægge mere: Det er aldrig prøvet før

Nyhedsbrev

Kamstrups varme-direktør i spidsen for ny asiatisk satsning

Online Avis Arkiv

Vestas udvider samarbejde med kabelleverandør

NKT sætter - måske - Photonics til salg

Dansker i spidsen for Nordisk Energiforskning

Ny direktør for Rambølls energidivision

Skuffende kvartal hos NKT

Regeringen hæver krav til biobrændstof i 2020 - og sænker det igen i 2021

Klumme:
Bølgeenergi
Tiden er kommet: Bølgeenergien skal afprøves til havs

Nu skal jacket-fundamenter udkonkurrere monopælene

Professor: Varmepumper bedre end omstridt elkabel

Gasmotoren skal på pension: B&O hopper på fjernvarmen

Kasakhisk ordre til Vestas

1

Vindmølle-naboer skuffede: Penge er ikke det væsentlige

Danva og VUDP giver millioner væk

NKT bekræfter rekordordre

Danske biogas-kompetencer rykker til Tyskland

Mere støtte til naboer til vind og sol: Vindsektoren er tilfreds

Millioner fra Elena: Brønderslev og Sdr. Herred fik mere ud af det end ventet

Innovationsfonden får ny direktør

Nye direktører: Stoleleg hos cleantech-klynge

1

Danmark producerer rekordmeget energi fra biomasse

Newzealandsk ordre til Vestas

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Jesper Hjulmand træder ind i DIs forretningsudvalg

Folketinget blev vildledt om miljøeffekt ved stort elkabel

Her er Frecons nye topchef

Håndsrækning til fyrede Siemens Gamesa-medarbejdere

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Støtten til elproduktion falder med 3 milliarder

Her er Vestas’ største markeder i tredje kvartal

200 danske Siemens Gamesa-job i fare

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Efterårsudstilling med Troels Flensted i Blox

Mobile kompressorer til stort som småt

Specialmaskiner til bearbejdning af glasfiber og komposit

Udsugning af Calcium-sulfat dampe hos Boehringer Ingelheim

TESA Hits - se alle nyhederne

Specialfremstillet coil løfter

SSI SCHÄFER forstærker salgsstyrken i Danmark

Ny artikel belyser energipæles bæredygtige fordele

99% køber el for dyrt

Stop statisk elektricitet før det starter

EFSEN UV & EB Technology omstrukturerer

Ny og smart teknologi renser vandet i Gummerup

Bæredygtighed og verdensmålene

Grøn omstilling - hvilke køle og klimaanlæg skal du vælge?

40-års jubilar hos BSV: Jens Otto Nørhede

Prysmian har afsluttet dets DolWin3 havmøllepark-projekt

Mangler dine batmanunderbukser lidt ekstra udstyr?

Hvordan beregnes befugtningsafstanden?

Innovative containersikringsløsninger til enhver belastning

Ara-el præsentere F400 væg monteret stikkontakt til tunnel ventilatorer

Røggas Kondensering på Halmkedler

Værdifuld erfaring fra bilindustri gavner FRECONs kunder

ErgoMover til uhørt lav pris

Har du været forbi vores lagersalgs-side på fyns-kran.dk?

NYT! Vi sidder hos dig, når vi procesoptimerer dit lager

Send til en kollega

0.171