23948sdkhjf

De eldrevne havnebusser i Københavns Havn bliver forsinkede

Den grønne omstilling af havnebusserne i Københavns Havn bliver forsinket.

Efter planen skulle de nuværende dieseldrevne havnebusser 1. januar 2020 erstattes med topmoderne, eldrevne af slagsen, der hverken udleder CO2 eller NOx-partikler.

Men fordi produktionen er forsinket på det værft i Polen, der skal levere de grønne havnebusser til Arriva, bliver udskiftningen forsinket med op til tre og en halv måned.

Det fremgår af en orientering fra overborgmester Frank Jensen (S) til Økonomiudvalget i Københavns Kommune.

- Movia har den 24. september 2019 meddelt Økonomiforvaltningen, at Arriva ikke kan levere driftsstart for elhavnebusserne til tiden. Det skyldes, at Arrivas værft er forsinket i produktion af de nye eldrevne både, står der i orienteringen, som overborgmester Frank Jensen (S) tirsdag fremlægger for Økonomiudvalget i Københavns Kommune.

Det tyske transportselskab Arriva vandt i sommeren 2018 udbudsrunden for Movia om at levere fem eldrevne havnebusser, som skal erstatte de nuværende og i fremtiden betjene ruterne i Københavns Havn.

Det skriver TV2 Lorry

Ifølge orienteringen er det Movias vurdering, at det mest realistiske scenarie for levering er, at den første elhavnebus kan sættes i drift medio februar, den anden primo marts og de tre sidste medio april.

En yderligere forsinkelse kan dog ikke udelukkes, fremgår det:

- Levering heraf afhænger dog blandt andet af vejrforholdet i Polen, da bådene skal fragtes via floden Odra. Lave vandstande i floden tillagt fastlandstemperaturer gør, at der er risiko for, at floden lukkes grundet is fra medio december til marts. Yderligere forsinkelser kan derfor, efter Movias vurdering, ikke udelukkes.

Ifølge kontrakten med Movia vil Arriva modtage en bod på 50.000 kroner per uge per båd, der ikke leveres til tiden.

Det forventes, at implementeringen af de grønne havnebusser vil nedbringe det samlede udslip fra alle busser i den kollektive transport i Københavns Kommune med 2,5 procent for CO2, 10 procent for NOx og 66 procent for luftforureningspartikler.

Indtil de nye elhavnebusser leveres vil ruterne 991 og 992 fortsat betjenes af de nuværende havnebusser, der sejler på HVO-biodiesel.

Selskabet Arriva vandt udbudsrunden af de nye havnebusser, som Movia stod for. Kontrakten med Arriva løber i 10 år fra 2020 med mulighed for forlængelse i to år. Movia modtager støtte fra en EU-fond til de nye havnebusser, fordi det er med til at igangsætte omstilling til eldrift.

Havnebusruterne udvides i 2021, så en ny endestation bliver Orientkaj i Nordhavn. De nuværende rute går mellem Refshaleøen og Teglholmen.

De nye både har alle plads til 80 passagerer, hvor der i dag er plads til mellem 60 og 80 passagerer. Derudover installeres der også større vinduer på færgerne, mens der også er plads til otte cykler og fire barnevogne.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093