23948sdkhjf

De eldrevne havnebusser i Københavns Havn bliver forsinkede

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Den grønne omstilling af havnebusserne i Københavns Havn bliver forsinket.

Efter planen skulle de nuværende dieseldrevne havnebusser 1. januar 2020 erstattes med topmoderne, eldrevne af slagsen, der hverken udleder CO2 eller NOx-partikler.

Men fordi produktionen er forsinket på det værft i Polen, der skal levere de grønne havnebusser til Arriva, bliver udskiftningen forsinket med op til tre og en halv måned.

Det fremgår af en orientering fra overborgmester Frank Jensen (S) til Økonomiudvalget i Københavns Kommune.

- Movia har den 24. september 2019 meddelt Økonomiforvaltningen, at Arriva ikke kan levere driftsstart for elhavnebusserne til tiden. Det skyldes, at Arrivas værft er forsinket i produktion af de nye eldrevne både, står der i orienteringen, som overborgmester Frank Jensen (S) tirsdag fremlægger for Økonomiudvalget i Københavns Kommune.

Læs også: Elbus-flåde i København skal sætte skub i grøn omstilling

Det tyske transportselskab Arriva vandt i sommeren 2018 udbudsrunden for Movia om at levere fem eldrevne havnebusser, som skal erstatte de nuværende og i fremtiden betjene ruterne i Københavns Havn.

Det skriver TV2 Lorry

Ifølge orienteringen er det Movias vurdering, at det mest realistiske scenarie for levering er, at den første elhavnebus kan sættes i drift medio februar, den anden primo marts og de tre sidste medio april.

En yderligere forsinkelse kan dog ikke udelukkes, fremgår det:

Læs også: Succesfuld test fremskynder elbussers indtog i København

- Levering heraf afhænger dog blandt andet af vejrforholdet i Polen, da bådene skal fragtes via floden Odra. Lave vandstande i floden tillagt fastlandstemperaturer gør, at der er risiko for, at floden lukkes grundet is fra medio december til marts. Yderligere forsinkelser kan derfor, efter Movias vurdering, ikke udelukkes.

Ifølge kontrakten med Movia vil Arriva modtage en bod på 50.000 kroner per uge per båd, der ikke leveres til tiden.

Det forventes, at implementeringen af de grønne havnebusser vil nedbringe det samlede udslip fra alle busser i den kollektive transport i Københavns Kommune med 2,5 procent for CO2, 10 procent for NOx og 66 procent for luftforureningspartikler.

Indtil de nye elhavnebusser leveres vil ruterne 991 og 992 fortsat betjenes af de nuværende havnebusser, der sejler på HVO-biodiesel.

Læs også: Siemens vinder Movia-udbud

Selskabet Arriva vandt udbudsrunden af de nye havnebusser, som Movia stod for. Kontrakten med Arriva løber i 10 år fra 2020 med mulighed for forlængelse i to år. Movia modtager støtte fra en EU-fond til de nye havnebusser, fordi det er med til at igangsætte omstilling til eldrift.

Havnebusruterne udvides i 2021, så en ny endestation bliver Orientkaj i Nordhavn. De nuværende rute går mellem Refshaleøen og Teglholmen.

De nye både har alle plads til 80 passagerer, hvor der i dag er plads til mellem 60 og 80 passagerer. Derudover installeres der også større vinduer på færgerne, mens der også er plads til otte cykler og fire barnevogne.

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Søges: Danmarks hurtigste kabelstripper

Cowi nåede ikke ambitionen - men ordrebogen har aldrig været større

Særlige coronaforanstaltninger breder sig i dansk erhvervsliv

Styring af vindmøller på Lolland skal aflaste kabler til Sjælland

Fjernvarme Fyn udvider nu Tietgensbyens Varmecentral

Nyhedsbrev

NCC bygger til 200 energifolk plus det løse

Online Avis Arkiv

Böttzauw: Geotermi kan samfundsøkonomisk ikke konkurrere med en biomassekedel

Her er de selskaber i energisektoren, der betaler mest i skat

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Danmarks mindste fjernvarmeværk udsat for hærværk

Overskudsvarmen fra Aalborg Portlands grå ovn genbruges i de hvide

Udenlandsk IT-koncern køber to nye datacentergrunde i Danmark

3

Klimaminister: Vi ved ikke hvad klimamål vil koste

Corona-virus: Spildevandsselskaber i venteposition

Skatteministeren vil ikke diskutere elbiler før til efteråret

Ny pris: Hvilken dansk havn er bedst til grøn omstilling

Coronavirus: Grundfos-fabrik kører på halv kraft

Østjysk energikoncern indgår partnerskab med ladeoperatør

Rekordoverskud hos Danfoss

Nordjylland og Aalborg Portland på kedelig EU-liste

Energilagring i flowbatterier skal skaleres op og gøres omkostningseffektivt

Se billederne: Erhvervsministeren til tops i kæmpe-vindmølle

Investerer 300 millioner: Siemens vil bygge kæmpevinger i Aalborg

Endnu en millionregning på vej til Verdo: Runder 650 millioner

Regeringen vil ikke sætte dato for forhandlinger om klima

Ny rapport: Biogas kan produceres langt billigere i 2030

Frankrig indleder lukning af landets ældste atomkraftværk

2

Topøkonomer: Højere CO2-afgifter skal sikre grøn omstilling

Svag tilbagegang i vindmøllebranchen i 2018

Mexicansk ordre Vestas

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Kinesisk ordre til Vestas

- Inde i varmen for tiden: Dansk solcellebord scorer international pris

1

Forening: Varmeproduktion lægger pres på gamle træer

Svensk ordre til Vestas

Direktør: Vandsektoren kan ikke klare den øgede forurening

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Tillykke til Årets idrætsbyggeri 2020: Holbæk Sportsby

Ny Country Manager for Tibnor A/S

Nordic BIM Summit 2020 - se hovedtalerne

Kabelfejlfinding, modul 2

Ny kran i jeres virksomhed?

Er du træt af vand i kælderen?

Estimator søges for support til Intern Salg

50 tons transformer leveret

Kompakt fjernvarmeløsning til nyt etagebyggeri

Hauge Stål renoverer på Islands Brygge

Strategi for din messe.

Hvad kendetegner en viking?

Bæredygtighedsrapport

Overstrømsbeskyttelse i distributionsnettet

Fugtresistent Cyanoacrylat Lim

Se hvorfor et kursus i Sikker Anhugning kan være en god ide

Intern sælger med lyst til at arbejde med kraner

Hvordan ser fremtidens efterspurgte bæredygtighed ud?

Goldbeck Solar vælger TECSUN kabler til projekt i Holland

Hvad skal du være opmærksom på, når du skal rådgives?

Fremtidens datacentre for Region Midtjylland

CTS-anlæg - i teori og praksis

Sådan får dine kasserede tekstiler ny nytteværdi

Sådan implementerer du ISO 45001 standarden...

Mangler du et stationært tankanlæg?

Send til en kollega

0.206