23948sdkhjf

Fly på vedvarende brændstof tager jomfrurejse over Atlanten

Tirsdag vil et passagerfly på vedvarende brændstof krydse Atlanterhavet for første gang nogensinde

Tirsdag letter et helt særligt passagerfly fra Virgin Atlantic fra lufthavnen Heathrow i London og sætter kursen mod lufthavnen JFK i New York.

Flyet bliver det første passagerfly til at krydse Atlanterhavet drevet udelukkende af en vedvarende type brændstof kaldet SAF (Sustainable Aviation Fuel).

Luftfartsindustrien ser tirsdagens flyvning som en måde at vise verden, at der er potentiale for mere miljøvenlig luftfart.

Flyet er et Boeing 787 med motorer fra Rolls-Royce.

Flyvningen sker, efter at et mindre forretningsfly af typen Gulfstream G600 havde en succesfuld overfart ved brug af det samme brændstof.

Virgin Atlantics stifter, milliardæren Richard Branson, luftfartsselskabets topchef, Shai Weiss, og Storbritanniens transportminister, Mark Harper, vil alle være om bord på flyet.

Efter planen letter det fra London klokken 11.30 lokal tid. Det er klokken 12.30 i Danmark.

Det lander i New York klokken 14.40 lokal tid, hvilket er klokken 20.40 dansk tid.

Der kommer hverken til at være betalende passagerer eller fragt om bord på flyet, som Virgin kalder Flight100.

Flyvningen finder sted, få dage inden klimatopmødet COP28 starter i Dubai torsdag.

SAF bruges allerede i nogle fly som en del af en blanding med traditionelt petroleum.

Efter en række succesfulde test har Virgin med dets partnere Rolls-Royce, Boeing, BP og andre fået lov til at flyve kun ved brug af SAF.

Luftfarten står for omkring to til tre procent af den globale kulstofudledning.

SAF kan være et skridt i den rigtige retning i forhold til at sænke udledningen, men det er dyrt og kan kun dække 0,1 procent af al det flybrændstof, der bruges i dag.

Brændstoffet er lavet af madlavningsolie og dyrefedt samt en lille mængde syntetisk aromatisk petroleum, der består af majsrester, oplyser Virgin Atlantic.

Greenwashing

Selv om der fra både Virgin Atlantic og den britiske regerings side er begejstring over flyvningen, møder den også kritik.

Miljøorganisationen Stay Grounded kalder flyvningen en distrahering i form af greenwashing.

Det er et udtryk, der bruges, når produkter bliver præsenteret som mere grønne og klimavenlige, end de egentlig er.

- Erstatningsbrændstof er slet ikke tæt på at være skalerbart i det nødvendige tidsperspektiv for at undgå et klimakollaps, siger Magdalena Heuwieser, der er repræsentant for netværket.

- Hvad der er stærkt brug for, er at reducere brugen af fossilt flybrændstof, hvilket betyder, at man skal mindske flyvninger, når det er muligt

/ritzau/Reuters

Artiklen er en del af temaet Udland.

Læs mere om: SAF
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081