23948sdkhjf

Biogas Danmark: Behov for stort spring frem, men regeringen vil kun hoppe på stedet

Hos brancheorganisationen Biogas Danmark ser man et CO2-fortrængningskrav som en særdeles effektiv vej til at opfylde både 2025-klimamålet og EU’s krav.

"Eftersom det er teknologineutralt, er det samtidig den billigste vej til klimareduktioner, fordi det giver markedet mulighed for at vælge de bedste og billigste løsninger, som opfylder kravene," skriver Biogas Danmark som opfølgning på Energistyrelsens netop udgivne Klimastatus- og fremskrivning, der peger på, at 2025-målet og de danske EU-forpligtelser ikke kan nås uden yderligere tiltag.

– Men det er ikke lige meget, hvordan man gennemfører CO2-fortrængningskravet. Marienborg-udspillet indikerer, at regeringen overvejer kun at forhøje CO2-fortrængningskravet i 2025 for at leve op til delmålet i dette år. Den opgjorte manko fra Energistyrelsen viser imidlertid, at der er behov for et stort spring frem og ikke et hop på stedet i 2025, siger formand Henrik Høegh fra Biogas Danmark.

En midlertidig forhøjelse af CO2-fortrængningskravet i 2025 vil være en meget dyr løsning med lav klimaeffekt, mener brancheforeningen.

Den peger på, at en midlertidig forhøjelse af fortrængningskravet formentlig vil få priserne på et i forvejen dyrt brændstof til at stige voldsomt, mens det heller ikke vil sikre investeringer i ny infrastruktur og køretøjer, som er nødvendige for en mere langsigtet omstilling af transporten.

For at sikre en langsigtet og reel grøn omstilling af transporten foreslår Biogas Danmark, at CO2-fortrængningskravet forhøjes med cirka 2 procentpoint, og at der tages højde for ILUC (Indirect Land Use Change), hvilket vil sikre, at der ikke anvendes fødevarebaserede biobrændstoffer til skade for klimaet.

– Det vil medføre investeringer, som sætter gang i konkurrencen om at levere bæredygtige biobrændstoffer, Power-to-X brændstoffer, biogas – og også gerne grøn strøm – billigst muligt til transportsektoren, siger Henrik Høegh.

Beregninger fra biogasbranchen viser, at en forhøjelse af CO2-fortrængningskravet på 2 procentpoint kun vil medføre en prisstigning på cirka 15 øre pr. liter diesel. Til sammenligning er den kommende kilometerafgift på et niveau, der svarer til 3 kr. pr. liter for de tunge lastbiler. Forhøjelsen på 2 procentpoint af CO2-fortrængningskravet vil give en årlig reduktion på 0,7 millioner tons CO2, mens kilometerafgiften giver 0,2 millioner tons, hvilket viser, at fortrængningskravet er et langt mere klimaeffektivt redskab.

Henrik Høegh fastslår samtidig, at Danmark har biogasressourcer, der svarer til cirka det dobbelte af det danske gasbehov frem mod 2030.

– Derfor er det oplagt at sikre, at disse ressourcer udnyttes til en stigende produktion af ustøttet biogas, der kan bidrage til grøn omstilling af den tunge transport, meget gerne i konkurrence med andre løsninger, siger han.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.842