23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2020/S 087-205842
Offentliggjort
05.05.2020
Udbudstype
Udbud efter forhandling

Bestilling af materiale

http://www.byggeprojekt.dk

Anmodning om deltagelse

Til
03.06.2020 Kl. 08:00

Addresse
https://app.byggeprojekt.dk/public/1591-Afd_84_Noerre_Boulevard

Udbyder

Boligkontoret Århus

Vindere

Valgt totalentreprenørteam

(17.02.2021)
Dansk Boligbyg A/S
med underrådgivere Rubow Arkitekter og Ingeniørfirmaet Viggo Madsen
9200 Aalborg SV

Opdateringer

Opdatering
(23.06.2020)

De prækvalificerede hold


Casa
Underrådgivere:
Erik arkitekter
Drias Rådgivende Ingeniører
ByMunck


Dansk Boligbyg
Underrådgivere:
Rubow Arkitekter
Ingeniørfirmaet Viggo Madsen


JCN Bolig
Underrådgivere:
P+P Arkitekter
Møller Grønborg
Ingeniører’ne
Ekolab 


Jørgen Friis Poulsen
Underrådgivere:
Luplau & Poulsen
Adept
Niras 


Q-Construction
Underrådgivere:
Kant Arkitekter
Moe Rådgivende Ingeniører
Vega Landskab

Boligkontoret Århus, afd. 84, Nørre Blvd. 5


Boligkontoret Århus

Udbudsbekendtgørelse

Bygge- og anlægsarbejder

Retsgrundlag:


Direktiv 2014/24/EU

Del I: Ordregivende myndighed

I.1) Navn og adresser
Officielt navn: Boligkontoret Århus
CVR-nummer: 30968301
Postadresse: Brendstrupgårdsvej 7
By: Aarhus
NUTS-kode: DK04
Postnummer: 8200
Land: Danmark
Kontaktperson: Erik Frehr
E-mail: ef@bk-aarhus.dk
Telefon: +45 87393904

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: www.bk-aarhus.dk

I.2) Information om fælles indkøb
I.3) Kommunikation
Udbudsmaterialet er gratis, ubegrænset og fuldt tilgængeligt på: www.byggeprojekt.dk
Yderligere oplysninger fås på anden adresse:
Officielt navn: Rambøll
CVR-nummer: 35128417
Postadresse: Olof Palmes Alle 22
By: Aarhus N
NUTS-kode: DK042
Postnummer: 8200
Land: Danmark
Kontaktperson: Steen Boye Andersen
E-mail: stand@ramboll.dk
Telefon: +45 51612791

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: www.ramboll.dk

Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes elektronisk via: www.byggeprojekt.dk
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til den ovennævnte adresse
I.4) Type ordregivende myndighed
Offentligretligt organ
I.5) Hovedaktivitet
Boliger og offentlige faciliteter

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

 

Boligkontoret Århus, afd. 84, Nørre Blvd. 5

 

II.1.2) Hoved-CPV-kode
45211340
II.1.3) Kontrakttype
Bygge- og anlægsarbejder
II.1.4) Kort beskrivelse:

 

Opførelse af ca. 30 almene familieboliger og 85 almene ungdomsboliger med et samlet bruttoetageareal på maksimalt 5 844 m2. Byggegrunden er beliggende syd for Universitetsbyen i Aarhus, på nuværende parkeringsplads ved krydset Nørrebrogade-Nørre Boulevard. Boligerne skal DGNB certificeres til platin eller guld (certificering til guld er mindstekrav). Bygherre opfordrer hermed interesserede totalentreprenører til at danne team med engagerede rådgivere med stærke DGNB-kompetencer, da byggeriet har en enestående chance for at blive Danmarks første platin-certificerede boligbyggeri. Kontrakten udbydes i "omvendt licitation" således, at det er totalentreprenørens evne til optimering af støtteberettiget areal, der afgør totalentreprisesummen. Udbudskravene er optimeret således, at tilbudsgivere der tilbyder platin opnår størst mulig disponeringsfrihed.

 

II.1.5) Anslået samlet værdi
Værdi eksklusive moms: 76 000 000.00 DKK
II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
45214700
71000000
71200000
71300000
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK042
Hovedudførelsessted:

 

Nørre Boulevard 5, 8000 Aarhus C.

 

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

 

Opførelse af ca. 30 almene familieboliger og 85 almene ungdomsboliger med et samlet bruttoetageareal på maksimalt 5 844 m2. Byggegrunden er beliggende syd for Universitetsbyen i Aarhus, på nuværende parkeringsplads ved krydset Nørrebrogade-Nørre Boulevard. Boligerne skal DGNB certificeres til platin eller guld (certificering til guld er mindstekrav). Bygherre opfordrer hermed interesserede totalentreprenører til danne team med engagerede rådgivere med stærke DGNB-kompetencer, da byggeriet har en enestående chance for at blive Danmarks første platin-certificerede boligbyggeri. Kontrakten udbydes i "omvendt licitation" således, at det er totalentreprenørens evne til optimering af støtteberettiget areal, der afgør totalentreprisesummen. Udbudskravene er optimeret således, at tilbudsgivere der tilbyder platin, opnår størst mulig disponeringsfrihed.

 

II.2.5) Tildelingskriterier
Prisen er ikke det eneste tildelingskriterium og alle kriterier er udelukkende anført i udbudsdokumenterne
II.2.6) Anslået værdi
Værdi eksklusive moms: 76 000 000.00 DKK
II.2.7) Varighed af kontrakten, rammeaftalen eller det dynamiske indkøbssystem
Varighed i måneder: 23
Denne kontrakt kan forlænges: nej
II.2.9) Oplysning om begrænsningen af antallet af ansøgere, der vil blive opfordret til at afgive bud eller deltage
Forventet antal ansøgere: 5
Objektive kriterier for valg af det begrænsede antal ansøgere:

 

Ved udvælgelsen blandt de egnede ansøgere vil bygherre vælge op til 5 ansøgere, som i lyset af den udbudte opgave har den bedste tekniske og faglige formåen. Ansøgere udvælges ud fra en helhedsvurdering af, hvorledes ordregiver på baggrund af de modtagne ansøgninger, vurderer at kunne opnå de mest attraktive tilbud. Ved vurderingen vil bygherre ved vurderingen af sammenlignelighed med den udbudte opgave, særligt lægge vægt på ansøgers dokumentation vedrørende:

1) opførelse af DGNB-certificerede/præcertificerede byggerier i totalentreprise (certifikat)

2) omfang af rådgiverteamets erfaring med DGNB-certificering i regi af en totalentreprenør

3) opførelse af almene familie- og/eller ungdomsboliger i totalentreprise

4) opførelse af boliger i totalentreprise

5) opførelse af andre byggerier i totalentreprise.

Ansøgerne vil primært blive vurderet ud fra hvor mange af deres referencer der indeholder én eller flere af de ovenfor angivne punkter 1)-5). 1 tæller mest, 5 mindst i vurderingen af referencerne og jo flere af punkterne ansøgeren kan dokumentere erfaring med i samme reference, des højere certificeringsniveau der er opnået på certificerede byggerier (platin, guld, sølv, bronze) og jo større anlægssummen er på den enkelte reference, jo bedre vurderes referencen. Referencerne vurderes sekundært på grundlag af overordnet sammenlignelighed med den udbudte opgave.

 

II.2.10) Oplysninger om alternative tilbud
Alternative tilbud vil blive taget i betragtning: nej
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: nej
II.2.12) Oplysninger om elektroniske kataloger
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

 

Alle konditionsmæssige tilbud, der ikke tildeles opgaven vil blive honoreret med et vederlag på 180 000 DKK ekskl. moms.

 

Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger

III.1) Betingelser for deltagelse
III.1.1) Egnethed til at udøve en erhvervsaktivitet, herunder krav om optagelse i erhvervs- eller handelsregistre
III.1.2) Økonomisk og finansiel kapacitet
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier:

 

Til dokumentation for ansøgers økonomiske og faglige formåen, skal ansøger afgive erklæringer om følgende forhold:

— Ansøgers omsætning i de seneste 3 regnskabsår, og

— Ansøgers soliditet i de seneste 3 regnskabsår, og

— Ansøgers egenkapital i de seneste 3 regnskabsår, og

— At der ikke er sket væsentlige negative ændringer i totalentreprenørens egenkapital siden aflæggelsen af

seneste årsrapport.

Oplysningerne udfyldes i ESPD IV pkt. B. omsætning angives i feltet "Årlig omsætning", soliditet og egenkapital angives i feltet ”Finansielle nøgletal”, med ens erklæring

Om ingen negative ændringer skal afgives i feltet ”Øvrige økonomiske og finansielle krav”, samt vedlægges som separat bilag.

 

Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:

 

— Ansøger skal dokumentere gennemsnitlig omsætning i de seneste 3 årsregnskaber, herunder for regnskabsåret 2019 på mindst 100 mio. DKK.

— Ansøger skal dokumentere gennemsnitlig soliditet i de seneste 3 årsregnskaber, herunder for regnskabsåret 2019 på mindst 10 %.

— Ansøger skal dokumentere positiv egenkapital i de seneste 3 årsregnskaber, herunder for regnskabsåret 2019.

— Hvis ansøger ikke på tidspunktet for ansøgningsfristen har aflagt regnskab for regnskabsåret 2019, skal der vedlægge erklæring fra direktionen eller økonomiansvarlig om, at de krævede oplysninger vedr. regnskabsåret 2019 er opfyldt, inkl. angivelse af forventede tal jf. ovenfor.

— Ansøger skal vedlægge erklæring fra direktionen eller økonomiansvarlig om, at det senest offentliggjorte årsregnskab fortsat er retvisende, samt at der ikke er sket væsentlige negative ændringer i totalentreprenørens økonomiske situation siden aflæggelsen.

 

III.1.3) Teknisk og faglig kapacitet
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier:

 

Til dokumentation for ansøgers tekniske og faglige formåen, skal ansøger beskrive op til 10 referencer inden for løsning af tilsvarende opgaver. Med tilsvarende opgaver menes der boligbyggeri i totalentreprise.

Referenceprojekter bør ikke være ældre end 5 år gamle på ansøgningstidspunktet.

Igangværende opgaver er gyldige som reference.

Følgende oplysninger bør angives for hver reference:

1) Navn på bygherre og kontaktoplysninger

2) Kort projektbeskrivelse (se udbudsbekg. pkt. II.2.9) for uddybning af hvad der bør medtages i beskrivelsen, samt oplysning om dokumentation for evt. opnået DGNB-certificering/præ-certificering gerne med totalscore og gerne med detailscorer

3) Udførelsesperiode

4) Entreprisesum

5) Ansøgers rolle og ansvar på projektet.

Oplysninger skal udfyldes i ESPD del IV, C med følgende vejledning:

— beskrivelse af referencen i feltet "Beskrivelse"

— omfang/størrelse på referencen indsættes under »Beløb« eller under »Beskrivelse«

— sluttidspunkt (evt. forventet) angives under »Slutdato«

— kunde angives under »Modtagere«.

Grundet den elektroniske ESPDs tekniske opbygning og deraf følgende begrænsede rammer for levering af evt. billeddokumentation for indtryk af det udførte byggeri o.lign., kan ansøger supplere oplysninger vedr. de udvalgte referencer i et selvstændigt bilag som vil blive taget i betragtning. Referencer i ESPD og i bilag skal være de samme og så vidt muligt være enslydende i tekstens indhold. Ved eventuelle modstridende oplysninger i hhv. ESPD og bilag er ESPD gældende. Den enkelte reference bør ikke overstige 2 A4-sider. Informationer udover 2 A4-sider, vil som udgangspunkt ikke kunne forventes inddraget i evalueringen.

Hvis der fremsendes/beskrives flere end 10 referencer lægges der alene vægt på de 10 nyeste referencer (slutdato).

Referencelisten fra ESPD betragtes som endelig dokumentation. Der vil således ikke blive indhentet yderligere dokumentation for referencerne.

 

Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:

 

Totalentreprenør eller rådgiver på ansøgerholdet, skal dokumentere at have gennemført mindst et byggeri der har opnået endelig DGNB-certificering inden for de seneste 3 år.

 

III.1.5) Oplysning om reserverede kontrakter
III.2) Kontraktbetingelser
III.2.2) Kontraktudførelsesvilkår:

 

ABT18 med bygherres ændringer og tilføjelser.

 

III.2.3) Oplysninger om de medarbejdere, der er ansvarlige for kontraktens udførelse

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Udbud med forhandling
IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem
IV.1.4) Oplysninger om reduktion af antallet af løsninger eller tilbud under forhandlingerne eller dialogen
IV.1.5) Oplysninger om forhandling
Den ordregivende myndighed forbeholder sig retten til at tildele kontrakten på grundlag af de første bud uden at indgå forhandlinger
IV.1.6) Oplysninger om elektronisk auktion
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt
IV.2.2) Frist for modtagelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
Dato: 03/06/2020
Tidspunkt: 08:00
IV.2.3) Forventet dato for afsendelse af opfordringer til at afgive bud eller at deltage til udvalgte ansøgere
Dato: 15/06/2020
IV.2.4) Sprog, der må benyttes ved afgivelse af tilbud eller ansøgninger om deltagelse:
Dansk
IV.2.6) Minimumsperiode, i hvilken den bydende er forpligtet af sit bud
Varighed i måneder: 3 (fra den anførte dato for modtagelse af bud)
IV.2.7) Betingelser for åbning af bud

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.1) Oplysninger om gentagelse
Dette er et tilbagevendende offentligt indkøb: nej
VI.2) Oplysninger om elektroniske arbejdsgange
Elektronisk fakturering accepteres
Der vil blive anvendt elektronisk betaling
VI.3) Yderligere oplysninger:

 

Ansøgning om prækvalifikation kan kun afleveres via login på:

https://app.byggeprojekt.dk/public/1591-Afd_84_Noerre_Boulevard

Ved tekniske spørgsmål kan Byggeprojekt.dk support kontaktes. Det er ikke afgørende, om de vedlagte dokumenter uploades i en samlet eller flere filer, men alle filer bør være læsbare med Adobe Reader, Word og/eller Excel, og alle filer skal være afleveret inden fristen. Dog bedes ESPD-formularen være vedlagt som xml og evt. også pdf. Bygherren forbeholder sig ret til at kontakte ansøgerne med henblik på præcisering af ansøgningerne. Kontakt vil ske på en sådan måde, at der ikke opstår forskelsbehandling af ansøgerne eller konkurrencefordrejning i øvrigt. Ansøger skal erklære, at de oplysninger, der er angivet i ESPD’en, er nøjagtige og korrekte. Dette sker ved at udfylde ESPD del VI. Det er ikke et krav, at ansøger underskriver ESPD’en.

Det skal ikke i ansøgningen oplyses, hvorvidt og i hvilket omfang ansøgeren påtænker at anvende underentreprenører/underrådgivere til udførelse af dele af opgaverne omfattet af kontrakten, medmindre ansøgeren ønsker at basere sin økonomiske og finansielle formåen og/eller tekniske og faglige formåen på underentreprenørens/underrådgiverens kapacitet.

Ansøgere, som prækvalificeres, skal umiddelbart herefter fremsende serviceattest eller tilsvarende dokumentation for de i eESPD-dokumentet afgivne oplysninger, herunder for indholdet af referencer. Bygherre forventer i forbindelse med meddelelsen om prækvalifikation, at fastsætte en kort frist for fremsendelse af dokumentationen.

Såfremt ansøger ønsker at basere sin økonomiske og finansielle formåen, og/eller tekniske og faglige formåen, på andre virksomheders (fx medlemmer i et konsortie/joint venture, moderselskabers, andre koncernselskabers eller underentreprenørers/underrådgivers) formåen, skal ansøgningen vedlægges en erklæring (rådighedserklæring) fra den anden virksomhed om, at virksomheden stiller sin økonomiske og finansielle kapacitet og/eller tekniske og faglige kapacitet til rådighed for ansøger. Erklæringen skal være udstedt specifikt til dette udbud og skal derfor være dateret efter datoen for udbuddets offentliggørelse.

Der skal desuden vedlægges udfyldt eESPD-dokument for de virksomheder, som ansøger ønsker at basere sin økonomiske og finansielle formåen og/eller tekniske og faglige formåen på, jf. nærmere herom i ESPD-dokumentets del II.C.

Opmærksomheden henledes desuden på, at såfremt ansøger baserer sin tekniske og faglige formåen på underrådgivere (andre enheders kapacitet), skal den/de pågældende underrådgivere udføre den del af kontrakten, som underrådgiverens kapacitet relaterer sig til.

Eventuelle spørgsmål i prækvalifikationsfasen skal stilles via:

http://www.byggeprojekt.dk

Alle spørgsmål og svar vil blive offentliggjort i anonymiseret form på portalen. Eventuelle spørgsmål i prækvalifikationsfasen bedes uploadet senest den 22. maj 2020 kl. 10.00. Henvendelser som modtages efter dette tidspunkt, kan ikke garanteres besvaret i prækvalifikationsfasen. Ansøgerne opfordres i prækvalifikationsfasen til kun at stille spørgsmål med direkte relevans for prækvalifikationen, og bygherre forbeholder sig ret til at afvente besvarelse af spørgsmål, der alene vedrører tilbudsafgivelse, til efter prækvalifikationsfasens afslutning.

 

VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Officielt navn: Klagenævnet for udbud, Nævnenes hus
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600

Internetadresse: www.naevneneshus.dk

VI.4.2) Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

 

I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:

Klage over ikke at være blevet prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2.

I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:

1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.

2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.

3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4.

4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.

Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds e-mail adresse er angivet i punkt VI.4.1).

Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på: www.erhvervsstyrelsen.dk

 

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Officielt navn: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Postadresse: Carl Jakobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000

Internetadresse: www.kfst.dk

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
01/05/2020

Send til en kollega

0.047