Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
Anmodning om deltagelse
Addresse
http://www.rib-software.dk
Udbyder
Ejendomsfonden Vandkulturhuset Papirøen
Vindere
Valgt rådgiver
(18.01.2021)
Cowi A/S
Parallelvej 2
2800 Kongens Lyngby
Vandkulturhus Papirøen - bygherrerådgivning
Ejendomsfonden Vandkulturhuset Papirøen
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Direktiv 2014/24/EU
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: 39935503
Postadresse: c/o Horten Advokatpartnerselskab, Philip Heymanns Allé 7
By: Hellerup
NUTS-kode: DK012
Postnummer: 2900
Land: Danmark
Kontaktperson: Projektchef Søren Hjalmar Thomsen
E-mail: soren.hjalmar.thomsen@vandkulturhusetpapiroen.dk
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.byk.kk.dk
Del II: Genstand
Vandkulturhus Papirøen - bygherrerådgivning
Med nærværende udbydes aftale om bygherrerådgivning i projektforslagsfasen og frem. Opgaven gennemføres i 2 faser:
Fase 1 er projektforslagsfasen, hvor entreprenør, rådgiver, bygherre og bygherrerådgiver alle deltager. Der skal i fase 1 være særlig fokus på færdigudvikling af facaden. Fase 1 afsluttes med et udarbejdet og godkendt projektforslag. Formålet med fasen er blandt andet at etablere de bedste rammer for et fremtidigt samarbejde mellem byggeriets parter, at inddrage entreprenørens kompetencer i projektet på et tidligt tidspunkt samt at give alle parter medejerskab. Der er afsat 6 måneder til at gennemføre fasen.
Fase 2 består i udarbejdelse af myndighedsprojekt, hovedprojektering samt udførelse af entreprisen. Vandkulturhuset skal afleveres oktober 2023.
Der henvises i øvrigt til opgavesbeskrivelsen.
Papirøen, København
Vandkulturhuset har frem til nu været udbudt i projektkonkurrence. Det vindende projekt er udarbejdet af japanske Kengo Kuma (herefter benævnt ”Rådgiveren”) med underrådgivere (herefter samlet benævnt ”Team KKAA”).
Vandkulturhuset har siden projektkonkurrencen gennemgået en program- og dispositionsforslagsfase, hvor brugere og driftspersonale har indgået i arbejdet for at sikre et afstemt dispositionsforslag.
På baggrund af dispositionsforslaget er projektet udbudt i totalentreprise, hvor udarbejdelse af projekt-forslag sker i tæt samarbejde mellem totalentreprenør, Team KKAA og bygherre. Bygherrerådgiver vil her skulle spille en aktiv rolle. Totalentreprisekontrakten er blandt andet betinget af, at bygherre kan godkende det udarbejdede projektforslag med dertilhørende økonomi og tidsplan. Der forventes indgået betinget totalentreprisekontrakt i juli 2020.
COWI har siden udskrivelsen af projektkonkurrencen og frem til og med entrepriseudbud været byg-herrerådgiver på sagen. COWI har således bistået med at udbyde totalrådgivningsaftalen og efterfølgende totalentrepriseaftalen i en situation, hvor der tillige er en totalrådgiver tilknyttet bygherren. Under den bygherrerådgivningsaftale, der nu udbydes, skal bygherrerådgivning derimod ydes i en situation, hvor bygherrens kontraktpart er en totalentreprenør og ikke en rådgiver.
Opgaven gennemføres i 2 faser:
Fase 1 er projektforslagsfasen, hvor entreprenøren, Team KKAA, bygherren og bygherrerådgiveren alle deltager. Fasen indledes på baggrund af entreprenørens tilbudssum, et byggeprogram, som definerer grundlæggende krav og funktioner, samt et dispositionsforslag, som viser en disponering af alle kritiske forhold i byggeriet med hensyn til arkitektur, kvalitet, funktion og teknik samt en overordnet procesbe-skrivelse for samarbejdet.
Der skal i fase 1 være særlig fokus på færdigudvikling af facaden.
Fase 1 afsluttes med et udarbejdet og godkendt projektforslag. Formålet med fasen er blandt andet at etablere de bedste rammer for et fremtidigt samarbejde mellem byggeriets parter, at inddrage entrepre-nørens kompetencer i projektet på et tidligt tidspunkt samt at give alle parter medejerskab. Der er afsat 6 måneder til at gennemføre fasen.
Fase 2 består i udarbejdelse af myndighedsprojekt, hovedprojektering samt udførelse af entreprisen. Fa-sen indledes på baggrund af fase 1, herunder det godkendte projektforslag. Vandkulturhuset skal afleve-res oktober 2023.
For fase 1 indgås en betinget totalentreprisekontrakt. Totalentreprisekontrakten bliver endelig ved opfyl-delse af nærmere beskrevne betingelser, hvorefter der overgås til fase 2.
Ved indgåelse af betinget totalentreprisekontrakt overgår totalrådgiver (Team KKAA) som underrådgiver til totalentreprenøren. Bygherrerådgiveren skal således yde bygherrerådgivning i et totalentrepriseset-up, men hvor der er fokus på samarbejde og medejerskab, og hvor totalrådgiver fortsat er tilknyttet opgaven som underrådgiver til totalentreprenøren.
2.1 Udelukkelsesgrunde
Ordregiver anvender følgende udelukkelsesgrunde i nærværende udbud:
1) De obligatoriske udelukkelsesgrunde som nævnt i udbudslovens § § 135 og 136.
2) De frivillige udelukkelsesgrunde nævnt i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 1-6. For så vidt angår udelukkelsesgrunden i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 3, er anvendelsen begrænset til de tilfælde, hvor ansøger eller tilbudsgiver har begået handlinger, der har ført til domfældelse for overtrædelse af gældende skattelovgivning indenfor det område, hvor virksomheden udøver sit erhverv.
For en nærmere forklaring af udelukkelsesgrundene henvises der til ESPD-dokumentet, som er en del af udbudsmaterialet.
2.2 Egnethed
Der stilles ingen egnethedskrav.
2.3 Udvælgelse
Blandt egnede ansøgere vil ordregiver udvælge dem med den mest relevante erfaring med sammenlignelige opgaver afsluttet indenfor de seneste 3 år.
Ved sammenlignelige opgaver forstås opgaver, som i størrelse og kompleksitet svarer til den udbudte opgave.
Ved relevant erfaring forstås følgende:
1) Erfaring med bygherrerådgivning i totalentreprise fra projektforslagsfasen og frem til aflevering og idriftsættelse
2) Erfaring med økonomistyring for bygherren
3) Erfaring med koordinering med mange interessenter
4) Erfaring med Cx-rådgivning fra projektforslagsfasen og frem til aflevering og idriftsættelse.
Ansøgeres relevante erfaring dokumenteres ved at fremsende referencer på sammenlignelige opgaver. Fremsendte referencer gives på virksomhedsniveau og bør være så detaljerede, at de giver mulighed for at bedømme ansøgerens erfaring, og bør som minimum indeholde følgende oplysninger:
a) Navn på projektet
b) Navn på bygherre
c) Kort beskrivelse af projektet, herunder
i. Type (nybyg, ombyg, renovering, tilbyg mv.)
ii. Entreprisesum
iii. Udførelsestidspunkt (start – slut)
iv. Entrepriseform
v. Bruttoareal
d) Ansøgerens rolle (bygherrerådgiver,
e) total- eller underrådgiver)
f) Beskrivelse af, hvorfor referencen er relevant.
Ordregiver ser gerne, at der afleveres minimum én reference pr. skitseret relevant erfaring, jf. pkt. 1) og 2) ovenfor, og at der ikke afleveres flere end 5 referencer. Ordregiver ser gerne, at referencerne er kategoriseret i forhold til pkt. 1) - 4) ovenfor, og at hver reference ikke fylder mere end 2 A4-sider. Én reference kan dække over begge kategorier.
Ordregiver ser desuden gerne, at referencer er på udførte og idriftsatte byggerier. Hvis ansøger vælger at inkludere referencer på projekter, der ikke er idriftsatte, men eksempelvis under projektering eller udførelse, ser ordregiver gerne, at dette fremgår af referencen med angivelse af, hvor i byggeprocessen projektet befinder sig på tidspunktet for aflevering af ansøgning, samt hvornår referenceprojektet forventes idriftsat. Referencen vil af ordregiver blive medtaget i vurderingen af ansøgers erfaring, men ikke med samme vægt som en reference på idriftsatte byggerier. Referencer kan indskrives i ansøgerens ESPD, men kan også fremsendes i et særskilt dokument.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Blandt egnede ansøgere vil ordregiver udvælge dem med den mest relevante erfaring med sammenlignelige opgaver afsluttet indenfor de seneste 3 år.
Ved sammenlignelige opgaver forstås opgaver, som i størrelse og kompleksitet svarer til den udbudte opgave.
Ved relevant erfaring forstås følgende:
1) Erfaring med bygherrerådgivning i totalentreprise fra projektforslagsfasen og frem til aflevering og idriftsættelse
2) Erfaring med økonomistyring for bygherren
3) Erfaring med koordinering med mange interessenter
4) Erfaring med Cx-rådgivning fra projektforslagsfasen og frem til aflevering og idriftsættelse.
Ansøgeres relevante erfaring dokumenteres ved at fremsende referencer på sammenlignelige opgaver. Fremsendte referencer gives på virksomhedsniveau og bør være så detaljerede, at de giver mulighed for at bedømme ansøgerens erfaring, og bør som minimum indeholde følgende oplysninger:
a) Navn på projektet
b) Navn på bygherre
c) Kort beskrivelse af projektet, herunder
i. Type (nybyg, ombyg, renovering, tilbyg mv.)
ii. Entreprisesum
iii. Udførelsestidspunkt (start – slut)
iv. Entrepriseform
v. Bruttoareal
d) Ansøgerens rolle (bygherrerådgiver,
e) total- eller underrådgiver)
f) Beskrivelse af, hvorfor referencen er relevant.
Ordregiver ser gerne, at der afleveres minimum én reference pr. skitseret relevant erfaring, jf. pkt. 1) og 2) ovenfor, og at der ikke afleveres flere end 5 referencer. Ordregiver ser gerne, at referencerne er kategoriseret i forhold til pkt. 1) - 4) ovenfor, og at hver reference ikke fylder mere end 2 A4-sider. Én reference kan dække over begge kategorier.
Ordregiver ser desuden gerne, at referencer er på udførte og idriftsatte byggerier. Hvis ansøger vælger at inkludere referencer på projekter, der ikke er idriftsatte, men eksempelvis under projektering eller udførelse, ser ordregiver gerne, at dette fremgår af referencen med angivelse af, hvor i byggeprocessen projektet befinder sig på tidspunktet for aflevering af ansøgning, samt hvornår referenceprojektet forventes idriftsat. Referencen vil af ordregiver blive medtaget i vurderingen af ansøgers erfaring, men ikke med samme vægt som en reference på idriftsatte byggerier. Referencer kan indskrives i ansøgerens ESPD, men kan også fremsendes i et særskilt dokument.
Der henvises til udbudsmaterialet.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Udbudsmaterialet er tilgængeligt på web-adressen www.rib-software.dk (også benævnt Byggeweb) fra dags dato.
Udbuddet har titlen ”Vandkulturhuset på Papirøen – Bygherrerådgivning” og udbudsnummeret TN 513947A.
For anvendelse af Byggeweb Udbud henvises til ”Byggeweb – Tilbudsgivermanual”. Spørgsmål vedrørende anvendelsen kan rettes til:
RIB A/S
Tlf. 35 245 250 (tryk 2)
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
Telefon: +45 35291095
Internetadresse: www.klfu.dk
En klage over ikke at være blevet prækvalificeret skal indgives inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens afsendelse af underretning om prækvalifikation. Andre klager over udbud eller beslutninger skal være indgivet til Klagenævnet inden 45 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens offentliggørelse af en bekendtgørelse i EU-tidende om indgået kontrakt.
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: www.kfst.dk