Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
https://download.4projects.com?LinkID=3fe18ee5-d384-4e92-aa18-379031163531
Anmodning om deltagelse
Udbyder
Region Syddanmark, Projektorganisationen for Nyt OUH
Vindere
Valgt totalentreprenør
(29.09.2020)
5E Byg A/S
Nyt OUH - Totalentreprise vedrørende delprojekt 11 (DP11) - Steno Diabetes Center Odense (SDCO)
(02.11.2020)
5E Byg A/S
Wichmandsgade 5
5000 Odense C
Opdateringer
De prækvalificerede:
- 5E Byg
- NCC Danmark
- Per Aarsleff
- CG Jensen
Nyt OUH - Totalentreprise vedrørende delprojekt 11 (DP11) - Steno Diabetes Center Odense (SDCO)
Region Syddanmark, Projektorganisationen for Nyt OUH
Udbudsbekendtgørelse
Bygge- og anlægsarbejder
Direktiv 2014/24/EU
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: 29190909
Postadresse: Glisholmvej 2A
By: Odense S
NUTS-kode: DK031
Postnummer: 5260
Land: Danmark
Kontaktperson: Vicedirektør Kenneth Holm
E-mail: DP11@4projectsmail.com
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://www.regionsyddanmark.dk
Del II: Genstand
Nyt OUH - Totalentreprise vedrørende delprojekt 11 (DP11) - Steno Diabetes Center Odense (SDCO)
Regionsrådet godkendte den 22.8.2016 visionen for en styrket diabetesindsats i Region Syddanmark i form af et samarbejde med Novo Nordisk Fonden om etablering af et Steno Diabetes Center Odense (SDCO). Sammen med en forbindelsesgang mellem Nyt OUH somatik og Voksenpsykiatrien, der kobler sig på SDCO, udgør dette samlet Delprojekt 11 (DP11).
Visionen for Steno Diabetes Center Odense (SDCO) er:
— at bremse væksten i antallet af personer med nyopstået diabetes,
— at personer med diabetes opnår normal livslængde og livskvalitet.
Der forventes at blive behandlet ca. 9 000 patienter årligt på centret, som skal være et kraftcenter for udvikling af nye behandlings- og forebyggelsesmetoder til gavn for alle med diabetes i Region Syddanmark.
Byggeprojektet forventes at omfatte ca. 20 000 m2 nybyggeri. Centret skal etableres i en ny bygning ved det Nye Odense Universitetshospital (Nyt OUH).
Byggeriet er et delprojektet i ”Nyt OUH”, men det er uden for kvalitetsfondens rammer og kontrakter.
Odense S, Danmark
Steno Diabetes Center Odense (SDCO) skal etableres som en ny bygning ved det Nye Odense Universitetshospital (Nyt OUH). Byggeprojektet forventes at omfatte ca. 20 000 m2 nybyggeri, fordelt med ca. 12 300 m2 Steno Diabetes Center, 3 700 m2 parkeringskælder og 3 400 m2 forbindelsesgang.
Kontrakten udbydes i et udbud med forhandling, jf. udbudslovens § § 61-66, således at der gennemføres en prækvalifikation, hvor der prækvalificeres 4 tilbudsgivere. Totalentreprisen indebærer granskning af det foreliggende materiale og færdigprojektering af byggeriet. Projektet udbydes som tidligt udbud i totalentreprise, idet der er projekteret frem til og med dispositionsforslag og på udvalgte dele på projektforslagslignende niveau. Videre-/færdigprojektering påhviler den vindende tilbudsgiver, idet parterne dog skal have en tæt dialog og samarbejde herom. Den vindende tilbudsgiver overtager ansvaret for det foreliggende projektmateriale. Denne proces er beskrevet nærmere i udbudsmaterialet.
Der gøres opmærksom på, at Region Syddanmark forbeholder sig retten til at tildele kontrakt på grundlag af det indledende tilbud.
Forhandlingsfasen gennemføres med op til 2 forhandlingsrunder på baggrund af det første indledende tilbud. Hvis det måtte vise sig nødvendigt, kan Region Syddanmark dog tilføje yderligere forhandlingsrunder eller yderligere indledende tilbud, men det er ikke forventningen, at dette bliver tilfældet.
Totalentreprisekontrakten skal suppleres med indkøb på delkontrakter, hvor der er afhængigheder med Nyt OUH komplekset. Dette gælder inden for tværgående entrepriser og bygherreleverancer. Kontrahering sker af Nyt OUH projektet.
Det forventes, at det nye byggeri opføres i perioden primo 2021 til medio 2023.
Såfremt Region Syddanmark modtager flere egnede ansøgninger end det ønskede antal tilbudsgivere 4, vil Region Syddanmark ved udvælgelsen blandt de egnede og kvalificerede ansøgere vælge de 4 ansøgere, som i lyset af den udbudte opgave har den bedste tekniske og faglige formåen, jf. punkt III.1.3).
Der vil blive lagt særlig vægt på, hvilke ansøgere der i relation til den udbudte opgave, dokumenterer de bedste kompetencer i form af referencer og erfaringer (set i forhold til relevans, størrelse og kompleksitet). Ved vurderingen vil Region Syddanmark særligt lægge vægt på, at ansøgerne via referencer i videst muligt omfang kan dokumentere at have følgende kompetencer:
- Arkitektkompetencer vedrørende projektering af behandlings- og forskningshuse, lærings-, videns- og sundhedshuse eller lignende projekter af en tilsvarende størrelse og/eller kompleksitet som SDCO. Det tillægges positiv vægt, hvis ansøger har erfaring med detailprojektering,
- Ingeniørmæssige kompetencer vedrørende projektering af behandlings- og forskningshuse, lærings-, videns- og sundhedshuse eller lignende projekter af en tilsvarende størrelse og/eller kompleksitet som SDCO. Det tillægges positiv vægt, hvis ansøger har erfaring med detailprojektering,
- Udførelse af behandlings- og forskningshuse, lærings-, videns- og sundhedshuse eller lignende projekter af en tilsvarende størrelse og /eller kompleksitet som SDCO,
- Komplekse projekter, hvor fokus har været at skabe forøget værdi gennem et tæt samarbejde med bygherren i projektet. Det tillægges positiv vægt, hvis ansøger har erfaring med ”tidlig inddragelse” i lignende projekter af en tilsvarende størrelse og/eller kompleksitet som SDCO, hvor ansøger har indgået i et tæt samarbejde med bygherre.
Referencer vedrørende totalentreprise eller hovedentreprise tillægges positiv vægt. Referencer, som er udført som totalentreprise, tillægges mere vægt end arbejder udført som hovedentreprise.
Nyere referencer tillægges mere vægt end ældre referencer.
Ved vurderingen af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest relevante leverancer af sammenlignelige arbejder, tages der udgangspunkt i den enkelte ansøgers mest relevante reference, dog således, at ansøgerens øvrige referencer kan supplere den mest relevante reference, såfremt referencerne tilsammen dokumenterer en højere grad af relevant erfaring med at levere de konkret efterspurgte arbejder.
Der vil den 20.2.2020 blive afholdt informationsmøde hos Region Syddanmark, Projektorganisationen for Nyt OUH, Glisholmvej 2A, 5260 Odense S. Af hensyn til den praktiske planlægning af mødet bedes interesserede senest 2 dage inden mødet tilmelde sig med angivelse af antal deltagere, herunder navn, titel og virksomhed.
Tilmelding til mødet sker pr. e-mail til DP11@4projectsmail.com
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Ansøger skal indgive et ESPD med angivelse af følgende oplysninger:
- Ansøgers samlede årsomsætning i de 3 seneste disponible regnskabsår:
Hvis ansøgeren endnu ikke har aflagt årsregnskab, oplyses om omsætning fra det tidspunkt, hvor ansøgeren blev etableret eller startede sin virksomhed. Derudover angives den dato, hvor virksomheden blev etableret, eller den økonomiske aktør startede sin virksomhed under ESPD Del IV, afsnit B (»Etablering af virksomhed«),
- Ansøgers soliditetsgrad i det seneste disponible regnskabsår:
Hvis ansøgeren endnu ikke har aflagt årsregnskab, skal ansøgeren oplyse om soliditetsgraden på ansøgningstidspunktet,
- Bekræftelse på mulighed for at stille garanti i henhold til totalentreprisekontrakten.
Ansøgeren skal anføre/bekræfte, at den i henhold til totalentreprisekontrakten krævede sikkerhed, jf. punkt 9 i udkast til totalentreprisekontrakt, kan stilles ved kontraktindgåelse. Sikkerhedsstillelsen skal i den sammenhæng beregnes ud fra en entreprisesum på 400 000 000 DKK ekskl. moms. Bekræftelsen kan ske i ESPD Del IV, afsnit B ("Øvrige økonomiske og finansielle krav").
ESPD’et fungerer som et foreløbigt bevis for, at ansøger opfylder mindstekrav til egnethed i relation til økonomisk og finansiel kapacitet.
Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som Region Syddanmark har til hensigt at tildele kontrakten til at fremlægge dokumentation for, at oplysningerne i ESPD er korrekte.
Når Region Syddanmark forlanger det, skal der fremlægges følgende dokumentation for økonomisk og finansiel kapacitet:
- Soliditetsgrad:
Årsrapport, der viser virksomhedens egenkapital og aktiver i det seneste disponible regnskabsår afhængig af hvornår virksomheden blev etableret, hvis tallene for egenkapital og aktiver foreligger. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. Baserer virksomheden sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør), skal oplysningerne ligeledes afgives for disse enheder.
- Omsætning i de 3 seneste år:
Årsrapport, der viser virksomhedens samlede omsætning i de 3 seneste disponible regnskabsår afhængig af hvornår virksomheden blev etableret eller startede sin virksomhed, hvis tallene for denne omsætning foreligger. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. Baserer virksomheden sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør), skal oplysningerne ligeledes afgives for disse enheder.
- Bekræftelse på mulighed for at stille garanti.
Erklæring fra pengeinstitut eller anden garantistiller om at ansøgeren forventeligt kan stille sikkerhed svarende til den i totalentreprisekontrakten krævede sikkerhed, jf. totalentreprisekontrakten. Selve garantien skal alene stilles af den vindende tilbudsgiver efter kontraktindgåelse.
Som mindstekrav kræves, at ansøger dokumenterer:
- At ansøger har haft en soliditetsgrad på mindst 15% i det seneste disponible regnskabsår,
- At ansøger har haft en samlet årlig omsætning på mindst 200 000 000 DKK i 2 ud af de 3 seneste disponible regnskabsår,
- At ansøger kan stille med en bekræftelse på muligheden for at stille en garanti, jf. ovenfor.
Soliditetsgraden beregnes som virksomhedens samlede egenkapital i forhold til virksomhedens samlede aktiver udregnet i procent. Soliditetsgraden udregnes således som (samlede egenkapital/samlede aktiver) x 100 = soliditetsgrad.
Såfremt ansøgeren baserer sig på andre enheders formåen, beregnes soliditetsgraden som ansøgerens og disse andre enheders samlede egenkapital i forhold til deres samlede aktiver udregnet i procent. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes soliditetsgraden som virksomhedernes samlede egenkapital i forhold til deres samlede aktiver udregnet i procent.
Såfremt ansøgeren baserer sig på andre enheders formåen, beregnes omsætningen som ansøgerens og disse andre enheders samlede omsætning i det pågældende regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes omsætningen som virksomhedernes samlede omsætning i hvert af de 3 seneste disponible regnskabsår.
Ansøger skal indgive ESPD med angivelse af følgende oplysninger:
En liste over de 6 betydeligste sammenlignelige arbejder som ansøger har udført i løbet af de sidste 5 år inden ansøgningsfristen.
Referencerne skal indeholde oplysning om projektnavn, kundens kontaktdata, opgavernes omfang – herunder oplysninger om anlægssum, udførelsesperiode og en beskrivelse af ansøgerens ydelser (rolle og funktion). Ved angivelse af dato for arbejderne bedes ansøger angive datoen for arbejdernes påbegyndelse og afslutning. Såfremt en reference mangler en/flere af de ovenfor nævnte oplysningstyper, vil dette ikke føre til ukonditionsmæssighed, men det vil kunne komme ansøger til skade ved udvælgelsen.
Kun referencer, der vedrører arbejder, som er udført på ansøgningstidspunktet, vil blive tillagt betydning ved vurdering af hvilke ansøgere, der har dokumenteret de mest relevante leverancer. Hvis der er tale om en igangværende opgave, er det således alene den del af arbejderne, der allerede er udført på ansøgningstidspunktet, som vil indgå i vurderingen af referencen.
Der kan maksimalt angives 6 referencer, uanset om ansøger er en enkelt virksomhed, om ansøger baserer sig på andre enheders tekniske formåen, eller om der er tale om en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium).
Såfremt der angives mere end 6 referencer, vil der alene blive lagt vægt på de 6 første referencer. Referencer herudover vil der blive set bort fra.
Såfremt det ikke kan afgøres hvilke referencer, der er de første 6 referencer, vil referencerne blive udvalgt ved lodtrækning.
Baserer ansøger sig på andre enheders uddannelsesmæssige og faglige kvalifikationer eller faglige erfaringer vedrørende udførelsen af konkrete dele af arbejderne, som kontrakten omfatter, jf. pkt. 3 i udbudsbetingelserne, skal de konkrete dele af arbejderne under kontrakten udføres af den enhed, som ansøger baserer sig på.
ESPD fungerer som et foreløbigt bevis for, at ansøger/tilbudsgiver opfylder mindstekrav til egnethed i relation til teknisk og faglig kapacitet, og hvordan ansøger opfylder udvælgelseskriteriet.
Grundet ESPDs tekniske opbygning og deraf følgende begrænsende rammer for beskrivelse af reference kan ansøger supplere beskrivelsen af de op til 6 reference angivet i ESPD i selvstændigt bilag, som vil blive taget i betragtning. Ansøger kan angive sine referencer i det af Region Syddanmark udarbejdede skema til brug herfor (Appendiks7). Skemaet kan findes på Viewpoint sammen med det øvrige udbudsmateriale. Ansøger kan derfor nøjes med at lave en kort beskrivelse af referencerne i ESPD’et. Der gøres opmærksom på, at der skal være en tydelig identifikation mellem referencen angivet i ESPD og den supplerende beskrivelse i selvstændigt bilag. Ansøgers supplerende oplysninger om teknisk og faglig kapacitet må maksimalt fylde 2 A4 sider pr. reference. Tekst ud over 2 sider vil ikke indgå i vurderingen.
Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som Region Syddanmark har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for at oplysningerne i ESPD er korrekte.
Ansøger vil ikke blive afkrævet yderligere dokumentation for teknisk og faglig kapacitet. Dog forbeholder Region Syddanmark sig ret til at kontakte ansøger eller den i referencen angivne kunde med henblik på, at få attesteret oplysningerne om referencen herunder de for referencen angivne tidspunkter.
Som mindstekrav kræves at ansøger dokumenterer:
- At ansøger har mindst 1 reference vedrørende opførelse af byggeri i totalentreprise af mindst en tilsvarende økonomisk størrelse (300 000 000 – 400 000 000 ekskl. moms),
- At ansøger har mindst 1 reference vedrørende arkitektprojektering i totalentreprise eller hovedentreprise,
- At ansøger skal have mindst 1 reference vedrørende ingeniørprojektering i totalentreprise eller hovedentreprise.
Det vil være et kontraktmæssigt krav, at entreprenøren og eventuelle underentreprenører sikrer medarbejderne løn (herunder særlige ydelser), arbejdstid og andre arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end dem, der gælder for arbejde af samme art i henhold til en kollektiv overenskomst indgået af de inden for det pågældende faglige område mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele det danske område. Kontrakten indeholder desuden en social klausul med krav om uddannelses- eller praktikaftaler i henhold til lov om erhvervsuddannelser eller lov om erhvervsgrunduddannelse m.v. som forpligter entreprenøren. De nærmere forpligtelser vil fremgå af udbudsmaterialet, hvor vilkårene indgår som et bilag.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Region Syddanmark benytter udbudsportalen Viewpoint, hvor det samlede udbudsmaterialet kan tilgås. Der henvises til følgende link: https://download.4projects.com?LinkID=3fe18ee5-d384-4e92-aa18-379031163531
Processen for adgang til materialet er nærmere beskrevet i udbudsbetingelserne, hvortil der derfor henvises.
Der er fri teknisk support ved kontakt til Viewpoint pr. e-mail: viewpoint@forprojects.dk eller pr. telefon: +45 3145 4603.
Ansøger skal som sin ansøgning indgive et ESPD som et foreløbigt bevis for de i udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3, nævnte forhold. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium), skal der indgives et særskilt ESPD for hver af de deltagende økonomiske aktører. Såfremt ansøgeren baserer sig på andre enheders formåen, skal der indgives et ESPD for hver af de enheder, som denne baserer sig på.
Ansøgeren vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren er omfattet af de i ud-budslovens § § 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde, samt udelukkelsesgrundene anført i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 1, nr. 2 og nr. 4., medmindre ansøger har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med udbudslovens § 138.
Benyttelsen af de frivillige udelukkelsesgrunde sker under overholdelse af proportionalitetsprincippet. Bagatelagtige forhold kan således ikke føre til udelukkelse af ansøgeren. Flere tilfælde af forhold, der hver for sig er bagatelagtige, kan dog give anledning til at udelukke ansøgeren.
Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som Region Syddanmark har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD i henhold til udbudslovens § § 151-152, jf. § 153.
I relation til punkt II.1.5 og II.2.6) bemærkes, at beløbet udgør et skøn over den forventede kontraktsum for kontrakten, inklusive prisen for alle optioner.
I relation til punkt II.2.9) bemærkes, at hver ansøger kun kan indgive én ansøgning om prækvalifikation.
Såfremt ansøgningen indeholder flere udgaver (versioner) af det samme dokument, vil den seneste uploadede udgave være den gældende.
Såfremt samme juridiske enhed er del af eller på anden måde deltager i flere ansøgninger, f.eks. selv indgiver egen ansøgning, men samtidig indgår som deltager i et konsortium, der ansøger, skal ansøgerne sikre, at samme juridiske enheds deltagelse ikke medfører mulighed for gensidigt at påvirke indholdet af de forskellige tilbudsgiveres tilbud. Region Syddanmark forbeholder sig ret til at anmode ansøgere om at godtgøre, at samme juridiske enheds deltagelse ikke medfører mulighed for gensidigt at påvirke indholdet af de forskellige tilbudsgiveres tilbud, herunder at der ikke følges en praksis, som kan true gennemsigtigheden og fordreje konkurrencen mellem de bydende.
Region Syddanmark kan anvende fremgangsmåden i udbudslovens § 159, stk. 5, hvis ansøgninger eller tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav.
Region Syddanmark yder vederlag til de tilbudsgivere, der deltager i hele udbudsforretningen og afleverer et endeligt konditionsmæssigt tilbud. Der ydes dog ikke deltagelsesvederlag til den vindende tilbudsgiver. Vederlaget er 175 000 DKK ekskl. moms.
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405708
Internetadresse: http://www.klfu.dk
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2.
I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort;
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen;
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordre-giveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4;
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på https://naevneneshus.dk
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Fax: +45 33326144
Internetadresse: http://www.kfst.dk