Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
Anmodning om deltagelse
Addresse
http://www.rib-software.dk
Udbyder
Bygningsstyrelsen
Vindere
Valgt totalrådgiver
(10.04.2020)
Cubo Arkitekter A/S
Frederiksgade 72B
8000 Aarhus
Opdateringer
III.1.3
I stedet for:
Ansøgeren skal anvise mindst 3 referencer, dog maksimalt 5 referencer pr. kategori. Hver enkelt reference må maksimalt fylde 2 A4-sider.
Læses:
Ansøgeren skal anvise mindst 3 referencer, dog maksimalt 5 referencer. Hver enkelt reference må maksimalt fylde 2 A4-sider.
III.1.1
I stedet for:
Baserer ansøger sig på andre enheders formåen og/eller har ansøger underrådgivere og/eller -entreprenører opfordres ansøger derudover til at uploade et supplerende dokument, hvor ansøger beskriver sammenhængen mellem de involverede virksomheder.
Læses:
Baserer ansøger sig på andre enheders formåen og/eller har ansøger underrådgivere og/eller -entreprenører opfordres ansøger derudover til at uploade et supplerende dokument på maksimalt 2 A4-sider, hvor ansøger beskriver sammenhængen mellem de involverede virksomheder.
SDU MMMI, udvidelse af Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet
Bygningsstyrelsen
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Direktiv 2014/24/EU
Del I: Ordregivende myndighed
Carsten Niebuhrs Gade 43
København V
1577
Danmark
Kontaktperson: Mathias Juul Carlsen
E-mail: majca@bygst.dk
NUTS-kode: DK011
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://www.bygst.dk/
Internetadresse for køberprofilen: https://www.bygst.dk/udbud/
Del II: Genstand
SDU MMMI, udvidelse af Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet
Opgaven udbydes som totalrådgivning. SDU ønsker med udvidelsen at imødekomme væksten i forsknings- og uddannelsesmiljøet på MMMI og knytte det tættere til beslægtede miljøer på Det Tekniske Fakultet.
Bygningen opføres som en selvstændig nybygning placeret i sammenhæng med og forbindelse til Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet (SDU Odense byggeafsnit 33) og ingeniørstudiernes bygninger (SDU Odense byggeafsnit 42/43 og 44). Den udbudte totalrådgivning indeholder udover projektering af selve bygningen også landskabsprojekt for de tilstødende udearealer samt byggeledelse. Den ydre fremtræden af bygningen og landskabsbearbejdning har til formål at skabe sammenhæng imellem eksisterende bygninger og udearealer og den indre funktionalitet i bygningen skal blandt andet bestå af et dreamlab, værkstæder, grupperum, møderum, kontorrum og fællesarealer. For budget på byggesagen, se Aftalen.
Bygherre: Bygningsstyrelsen
Bruger: Syddansk Universitet
Areal: 4 500 m2
Entrepriseform: Hovedentreprise
Udvidelse af Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet,
Syddansk Universitet,
5230 Odense M
Der henvises til udbudsmaterialet. Udbudsbrevet indeholder en nærmere beskrivelse af opgaven og udbudsforløbet, og det øvrige materiale indeholder en nærmere beskrivelse af opgavens omfang.
Medmindre Bygningsstyrelsen vælger at tildele opgaven med udgangspunkt i et indledende tilbud, gennemføres der et forhandlingsforløb, hvor tilbudsgiverne vil blive inviteret til parallelle forhandlingsmøder, som vil blive dokumenteret jf. beskrivelsen i udbudsbrevet. Fristerne for aflevering af tilbud fremgår af udbudsmaterialet. Forhandlingsmøderne vil blive afholdt i uge 5 og 6 2020 på adressen Carsten Niebuhrs Gade 43, 1577 København V. Forhandlingsmødet er berammet til at tage 4 timer, og vil foregå i tidsrummet kl. 09:00 til kl.16:00. Formålet med forhandlingsmødet er at sikre, at tilbudsgiverne er opmærksomme på, hvor deres tilbud bør forbedres. Bygningsstyrelsen vil i den forbindelse kommentere de allerede afgivne tilbud. Tilbudsgiverne får ved forhandlingsmødet lejlighed til at udfordre udbudsmaterialet. Læs mere om forhandlingsforløbet i udbudsbrevet.
Blandt egnede ansøgere vil Bygningsstyrelsen lægge vægt på kvaliteten af de i punkt III.1.3) nævnte referencer set i forhold til den udbudte opgave.
Såfremt Bygningsstyrelsen modtager mere end 3 egnede ansøgninger om prækvalifikation, vil Bygningsstyrelsen udvælge 3 ansøgere til at afgive tilbud.
Udvælgelsen vil ske på baggrund af en samlet vurdering af relevansen af ansøgernes referencer i forhold til den udbudte opgave.
Ved vurderingen vil Bygningsstyrelsen særligt lægge vægt på:
(a) I hvor høj grad referencerne dokumenterer erfaring med totalrådgivning med byggeri og landskabsbearbejdning, som har formået at skabe sammenhæng imellem eksisterende bygninger og udearealer,
(b) I hvor høj grad referencerne dokumenterer erfaring med projektering af bygninger med funktioner til uddannelses- og forskningsmiljøer,
(c) I hvor høj grad referencerne dokumenterer erfaring med ledelse og styring af byggeprojekter i både projekterings- og udførelsesfaser - herunder projekterings- og byggeledelse.
Byggeledelse er en option. Såfremt Bygningsstyrelsen vælger at udnytte optionen, er tilbudsgiver forpligtet til at levere den pågældende ydelse. Byggeledelse indgår som et led i evalueringen. Se i øvrigt udbudsmaterialet.
Ansøger skal udfylde det elektroniske ESPD på RIB. Se nærmere om dette i punkt III.1.1 og VI.3. Såfremt ansøger baserer sig på en anden virksomheds økonomiske formåen, skal der ligeledes afleveres en støtteerklæring (Bygningsstyrelsens paradigme skal anvendes). Støtteerklæringen vil blive vedlagt kontrakten som et bilag.
Der henvises desuden til udbudsmaterialet.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Ansøgeren vil blive udelukket fra deltagelse i denne udbudsprocedure, såfremt ansøger er omfattet af en eller flere af de i udbudslovens § 135-136 obligatoriske udelukkelsesgrunde og de i udbudslovens § 137 stk. 1, nr. 1-5 nævnte frivillige udelukkelsesgrunde.
Ansøger skal aflevere ESPD'et som en del af ansøgers ansøgning. ESPD'et indeholder ansøgers erklæring i henhold til de af Bygningsstyrelsen opstillede betingelser for deltagelse i udbuddet. Erklæringer som er givet på anden vis end via ESPD'et tages ikke i betragtning.
Går flere ansøgere sammen i et konsortium, skal hver ansøger i konsortiet vedlægge et individuelt ESPD.
Såfremt en ansøger baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen og/eller teknisk og faglige formåen i henhold til punkt III.1.2) og punkt III.1.3) (fx en underleverandør), skal hver enkelt af disse også vedlægge et individuelt ESPD.
Såfremt ansøger baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen og/eller tekniske og faglige formåen skal ansøgeren derudover godtgøre, at ansøgeren råder over de pågældende ressourcer under et eventuelt kontraktforløb, jf. Udbudslovens § 144, stk. 2. Derfor skal ansøgeren sammen med ESPD'et aflevere en støtteerklæring (se punkt II.2.14)). Det vil ikke være muligt at udskifte de pågældende enheder uden den ordregivende myndigheds forudgående skriftlige tilladelse. Se desuden punkt VI.3) vedrørende indhentelse af dokumentation.
Baserer ansøger sig på andre enheders formåen og/eller har ansøger underrådgivere og/eller -entreprenører opfordres ansøger derudover til at uploade et supplerende dokument, hvor ansøger beskriver sammenhængen mellem de involverede virksomheder. Det vil sige, at det klart bør fremgå, hvem der er ansøger og hvem der er underrådgivere og/eller -entreprenører, samt hvem ansøger baserer sig på både for så vidt angår økonomisk og finansiel formåen som teknisk og faglig formåen. Herudover kan ansøger med fordel beskrive, hvilke opgaver de forskellige virksomheder forventes at varetage.
Den tilbudsgiver, som Bygningsstyrelsen efter evaluering af tilbuddene har til hensigt at tildele kontrakten til, skal fremlægge dokumentation i henhold til udbudslovens § 151 for de oplysninger, der er afgivet i ESPD'et i henhold til udbudslovens § 148, jf. dog udbudslovens § 151, stk. 3 og 5.
Som dokumentation for opfyldelse af de valgte udelukkelsesgrunde i ESPD'et, vil følgende blive krævet af den vindende tilbudsgiver inden kontraktindgåelse:
— serviceattest eller tilsvarende dokumentation – ansøger opfordres til at indhente disse i god tid. Serviceattesten bør ikke være ældre end 6 måneder.
ESPD'et er et afleveringskrav, jf. denne udbudsbekendtgørelses punkt II.2.14). Råd om udfyldelse af ESPD'et findes i Konkurrence- og forbrugerstyrelsens vejledning om ESPD: https://www.kfst.dk/media/46438/espd-dokumentation-og-ecertis.pdf
Den økonomiske aktør skal i relation til økonomisk og finansiel kapacitet udfylde følgende i afsnit B i del IV i ESPD'et:
Finansielle nøgletal:
Under dette punkt i ESPD'et skal ansøger oplyse soliditetsgraden for de seneste 3 disponible regnskabsår. Soliditetsgraden skal fremgå af boksen »Nøgletal«. I boksen »Beskrivelse« skal ansøger oplyse både egenkapital samt værdien af de samlede aktiver, således at Bygningsstyrelsen kan se soliditetsgradens beregningsgrundlag.
Den tilbudsgiver, som Bygningsstyrelsen efter evaluering af tilbuddene har til hensigt at tildele kontrakten til, skal fremlægge dokumentation i henhold til udbudslovens § 151 for de oplysninger, der er afgivet i ESPD'et i henhold til udbudslovens § 148, jf. dog udbudslovens § 151, stk. 3 og 5.
Dokumentation for opfyldelse af økonomisk formåen:
Soliditetsgrad: som dokumentation for de i ESPD'et oplyste tal for soliditetsgrad accepteres årsregnskab eller uddrag heraf, der er revisorpåtegnet, underskrevet af tegningsberettigede, underskrevet af dirigenten for generalforsamlingen eller har tilsvarende påtegning, eller tilsvarende dokument, som indeholder de krævede op-lysninger.
Finansielle nøgletal:
Som mindstekrav kræves en soliditetsgrad på mindst 15% i hvert af de seneste 3 disponible regnskabsår.
Soliditetsgraden beregnes som virksomhedens samlede egenkapital i forhold til virksomhedens samlede aktiver, udregnet i procent. Soliditetsgraden udregnes således: (Samlede egenkapital/samlede aktiver) x 100 = soliditetsgrad.
Såfremt ansøgeren baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen, beregnes soliditetsgraden som ansøgerens og disse andre enheders samlede egenkapital i forhold til deres samlede aktiver, udregnet i procent. De støttende enheder skal i dette tilfælde afgive en støtteerklæring, jf. nærmere punkt II.2.14).
Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes soliditetsgraden også som virksomhedernes samlede egenkapital i forhold til deres samlede aktiver, udregnet i procent.
Hvis ansøgeren direkte eller indirekte har ejerandele i den støttende enhed eller vice versa, beregnes soliditetsgraden på grundlag af virksomhedernes konsoliderede regnskabstal. Det samme gælder, hvis én sammenslutningsdeltager har direkte eller indirekte ejerandele i en anden sammenslutningsdeltager. De pågældende virksomheder skal i dette tilfælde afgive de oplysninger i ESPD’et, der er nødvendige for at foretage en korrekt beregning.
Såfremt ansøgeren baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen, hæfter ansøgeren og de pågældende enheder solidarisk for kontraktens gennemførelse, jf. udbudslovens § 144, stk. 6. De støttende enheder skal i deres støtteerklæring, jf. punkt II.2.14), bekræfte denne hæftelsesforpligtelse. De støttende enheder skal anvende Bygningsstyrelsen paradigme til støtteerklæring.
Såfremt ansøgeren baserer sig på andre enheders tekniske og faglige kapacitet, skal disse enheder hver især (og uden brug af støttevirksomheder) have en soliditetsgrad på mindst 15% i det seneste disponible regnskabsår.
Ansøger skal udfylde følgende i afsnit C i del IV i ESPD'et:
Ansøgeren skal angive en referencebeskrivelse af de betydeligste leverancer på arbejde med totalrådgivning, der er udført inden for de seneste 3 år.
For hver enkelt reference ønskes oplysninger om opdragsgiver, samlet kontraktsum inkl. optioner, kontrakttidspunkt samt en kort og konkret beskrivelse af opgavens karakter samt ansøgerens rolle og funktion i forbindelse med det udførte arbejde. Derudover bør referencerne indeholde de oplysninger, som Bygningsstyrelsen har fremhævet i II.2.9) vil blive tillagt vægt ved vurderingen af dem.
Referencerne skal suppleres af opdragsgivers kontaktoplysninger herunder kontaktpersonens navn, mail og telefonnummer.
Referencerne kan afgives via ESPD'et eller i et separat dokument.
Den tilbudsgiver, som Bygningsstyrelsen efter evaluering af tilbuddene har til hensigt at tildele kontrakten til, skal fremlægge dokumentation i henhold til udbudslovens § 151 for de oplysninger, der er afgivet i ESPD'et i henhold til § 148, jf. dog udbudslovens § 151, stk. 3 og 5.
Dokumentation for teknisk formåen:
— Referencer: referencelisten, jf. punkt III.1.3, indeholdende kontaktoplysninger på opdragsgiver i hver af de anførte referencer udgør den endelige dokumentation for referencerne.
Kun referencer, der vedrører ydelser, som er udført på ansøgningstidspunktet, vil blive tillagt betydning ved vurdering af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest relevante leverancer, jf. punkt II.2.9). Hvis der er tale om en igangværende opgave, er det således alene den del af ydelserne, der allerede er udført på ansøgningstidspunktet, som vil indgå i vurderingen af referencen. Det er ansøgers ansvar i beskrivelsen af referencen at udspecificere, at den relevante del af ydelsen allerede er udført på ansøgningstidspunktet.
Ansøgeren skal anvise mindst 3 referencer, dog maksimalt 5 referencer pr. kategori. Hver enkelt reference må maksimalt fylde 2 A4-sider.
Kontrakten omfatter sociale klausuler om uddannelses- eller praktikaftaler.
Kontrakten stiller krav om overholdelse af persondatalovgivningen.
Kontrakten indeholder bilag om solidarisk hæftelse for økonomiske støttevirksomheder.
Kontrakten indeholder krav til forsikring om projektansvarsbegrænsning på 20 000 000 DKK, og selvrisiko på 100 000 DKK.
Kontrakten indeholder bestemmelser om ansvarsbegrænsning, hvor det er et krav, at ansvaret er beløbsmæssigt begrænset til 20 000 000 DKK for byggesagen som helhed.
Kontrakten indeholder bestemmelser om sanktionsbærende mellemfrister.
Kontrakten indeholder option for byggeledelse.
Kontrakten indeholder incitamentsbestemmelser (bonusser) for rettidig aflevering og korrekt angivelse af entreprenørens tilbudssum.
Se desuden udbudsmaterialet for nærmere informationer.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Prækvalifikation afholdes digitalt via internetportalen RIB. Spørgsmål vedrørende anvendelse af RIB kan rettes til RIB A/S, tlf. 35245250, support@rib-software.dk Udbudsnr. i RIB er TN659876A.
Har ansøgeren allerede et RIB login:
1) Gå til internetadressen http://www.rib-software.dk og vælg login og følg vejledningen;
2) Login ved at taste dine personlige brugerkoder;
3) I Personligt område vælg boksen Søg efter udbud;
4) Indtast RIB udbudsnummer TN659876A og tryk søg;
5) Udbuddet "SDU MMMI, udvidelse af Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet fremkommer", og vælg OK;
6) Åbn udbuddet ved at vælge rib-software udbud og "SDU MMMI, udvidelse af Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet" i oversigten;
7) Følg anvisning på skærmen, som guider fra starttidspunkt og frem til færdig ansøgning om prækvalifikation.
Mangler du et RIB login:
1) Gå til internetadressen http://www.rib-software.dk og vælg udbud og følg vejledningen;
2) Vælg Ny bruger og følg vejledning.
Har du mistet dine personlige brugerkoder:
1) Gå til internetadressen http://www.rib-software.dk og vælg Login, og tryk Glemt brugernavn/password og følg vejledning.
Support:
Såfremt der er tekniske spørgsmål til afvikling af udbuddet i rib-software udbud, kan rib support vederlagsfrit kontaktes på enten tlf.: 35 245 250 eller support@rib-software.dk
Ansøger skal være opmærksom på, at det er på ansøgers eget ansvar, i god tid og indenfor afleveringsfristen at sikre sig adgang til udbudsportalen samt orientere sig om kravene for konditionsmæssig aflevering af ansøgningen.
Udbudsportal og aflevering:
Udbudsportalen består af udbuddets supplerende materiale, og et sæt afleveringskrav.
Ansøges der som et konsortium, hvor dokumentation fra flere virksomheder skal indgå som en del af den fælles ansøgning, er det nødvendigt i forhold til RIB, at konsortiet udpeger én repræsentant, som uploader materiale for konsortiemedlemmerne.
ESPD:
Ansøgerne skal udfylde ESPD'et på RIB, der er oprettet som et afleveringskrav. Sådan gør ansøgeren:
1) Tilgå Udbuddet;
2) Gå til "Aflevering af tilbud/ansøgning";
3) Klik på afleveringskravet "ESPD";
4) Klik på "Opret ESPD-svar";
5) Udfyld ESPD-formularen;
6) Klik "Eksporter" til sidst.
For nærmere oplysninger omkring anvendelsen af ESPD henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning.
Udover den dokumentation, der er omtalt i punkt III.1.1), III.1.2) og III.1.3) skal den tilbudsgiver, som Bygningsstyrelsen efter evaluering af tilbuddene har til hensigt at tildele kontrakten til, skal fremlægge følgende øvrige dokumentation:
— dokumentation for konsortiedannelse – såfremt det er relevant.
Den tilbudsgiver som Bygningsstyrelsen vælger at tildele kontrakten til skal fremlægge dokumentation for relevant forsikringsdækning senest ved indgåelse af kontrakten. Bygningsstyrelsen tegner projektansvarsforsikring. Der henvises desuden til Aftale om teknisk rådgivning og bistand.
Ordregiver udelukker en tilbudsgiver såfremt denne ikke er i stand til at fremsende dokumentation.
Vederlag:
De tilbudsgivere der vælges fra efter at have afgivet indledende eller SBB, vil modtage 200 000 DKK i vederlag. Dette forudsætter, at det indledende tilbud eller SBB er konditionsmæssigt og i øvrigt udarbejdet i overensstemmelse med udbudsmaterialets retningslinjer.
Den tilbudsgiver, som tildeles opgaven, vil ikke modtage vederlag.
Annulleres tildelingsbeslutningen eller udbudsproceduren efter afgivelse af indledende tilbud udbetales der vederlag til samtlige tilbudsgivere i henhold til ovenstående.
Ud over muligheden for at stille skriftlige spørgsmål, er der mulighed for at deltage i besigtigelse/informationsmøde for interesserede den 21.10.2019, kl. 10:00-11:30, med SU for tilmelding den 18.10.2019, kl 12:00. Mødet afholdes på adressen Campusvej 55, 5230 Odense M.
Tilmelding skal ske til Mathias Juul Carlsen, e-mail: majca@bygst.dk
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 72405600
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2.
I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i EU-Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort;
2) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på www.erhvervsstyrelsen.dk
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse: www.kfst.dk