23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2018/S 007-010877
Offentliggjort
11.01.2018
Udbudstype
Tildeling af kontrakt uden forudgående offentliggørelse

Udbyder

Social- og Sundhedsskolen Fredericia - Vejle - Horsens

Vindere

Valgt firma

(11.01.2018)
CASA A/S
Havnen 5
8700 Horsens

Køb af grund og opførelse af nøglefærdigt campusbyggeri på Campusgrunden i Horsens


Social- og Sundhedsskolen Fredericia - Vejle - Horsens

Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed

Bygge- og anlægsarbejder

Direktiv 2014/24/EU

Del I: Ordregivende myndighed/enhed

I.1) Navn og adresser
Social- og Sundhedsskolen Fredericia - Vejle - Horsens
29551081
6. Julivej 67
Fredericia
7000
Danmark
Kontaktperson: Chef for økonomi, ressourcestyring og administration Steen Kjeldsen
Telefon: +45 79211302
E-mail: skj@sosufvh.dk
NUTS-kode: DK032

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: http://www.sosufvh.dk/

I.4) Type ordregivende myndighed
Offentligretligt organ
I.5) Hovedaktivitet
Uddannelse

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

 

Køb af grund og opførelse af nøglefærdigt campusbyggeri på Campusgrunden i Horsens

 

II.1.2) Hoved-CPV-kode
45000000
II.1.3) Kontrakttype
Bygge- og anlægsarbejder
II.1.4) Kort beskrivelse:

 

Social- og Sundhedsskolen Fredericia - Vejle - Horsens ("SOSU") og CASA A/S ("CASA") påtænker at indgå aftale vedrørende CASA's projektering og udførelse af et nøglefærdigt byggeri for SOSU på Campusgrunden i Horsens. Ved den påtænkte overdragelsesaftale overdrager CASA til SOSU iht. utinglyst adkomst Ejendommen, som udgør sokkelgrunden, der udstykkes som delområde B fra matr.nr. 1075 Horsens Bygrunde og 1078a Horsens Bygrunde, beliggende på Campusgrunden i Horsens, af ca. areal 2.055 m2, med tilhørende ca. 4.500 etagekvadratmeter byggeret, hvorpå CASA opfører et nøglefærdigt campusbyggeri til SOSU. Som led i overdragelsesaftalen forpligtes CASA til at agere agere som SOSU’s udbudsfuldmægtig og dermed sikre opfyldelse af SOSU’s udbudspligt i relation til indgåelse af alle udbudspligtige aftaler med tredjemand forbundet med opførelsen af campusbyggeriet.

 

II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.1.7) Udbuddets samlede værdi (eksklusive moms)
Værdi eksklusive moms: 78 216 081.00 DKK
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
71000000
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK042
Hovedudførelsessted:

 

Horsens.

 

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

 

Aftalen mellem SOSU og CASA om udførelse af et skræddersyet campusbyggeri indgås uden udbud, men CASA forpligtes til ved indgåelse af aftaler forbundet med opførelsen af campusbyggeriet at agere som SOSU’s udbudsfuldmægtig og dermed sikre opfyldelse af SOSU’s udbudspligt. Alle relevante bygge- og anlægsarbejder samt tekniske rådgivningsydelser forbundet med byggeriet vil således blive udbudt af CASA. Det skal i den forbindelse bemærkes, at CASA ved udbudsbekendtgørelser af 2. oktober 2015 allerede har gennemført EU-udbud af rammeaftaler om henholdsvis arkitektydelser og ingeniørydelser forbundet med udviklingen af Campus Horsens. Udbuddene er gennemført af CASA på vegne af flere ordregivende myndigheder, der er angivet i udbudsbekendtgørelserne, herunder SOSU.

 

II.2.5) Tildelingskriterier
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: nej
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

 

Beløbet angivet i pkt. II.1.7 og pkt. V.2.4 er købesummen for det nøglefærdige byggeri (ekskl. pris for grund). Beløbet dækker i al væsentlighed over udgifter til bygge- og anlægsarbejderne samt i mindre grad udgifter til ingeniør- og arkitektydelser og honorering af CASA's arbejde med udbud og projektstyring.

 

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Tildeling af kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende i tilfældene anført nedenfor
  • Udbuddet er ikke omfattet af direktivet
Forklaring:

 

Det er SOSU's vurdering, at aftalen med CASA kan indgås uden udbud i henhold til den "delegerede bygherremodel"/"fuldmagtsmodellen". CASA har på baggrund af et udbud gennemført af Horsens Kommune i 2014 "vundet" retten til at råde over Campusgrunden i Horsens i form af en optionsaftale indgået med Horsens Kommune. CASA har som privat developer ikke nogen interesse i at sælge dele af Campusgrunden ubebygget til SOSU, og SOSU's muligheder for at kunne etablere sig på Campusgrunden sammen med en række andre uddannelsesinstitutioner er således betinget af, at der indgås aftale med CASA om CASA's opførelse af et nøglefærdigt byggeri for SOSU. SOSU har en tungtvejende interesse i at kunne etablere sig på netop Campusgrunden. SOSU’s etablering på Campusgrunden sker således i sammenhæng med, at også en række andre uddannelsesinstitutioner etablerer sig på Campusgrunden, hvilket fører til, at der etableres et attraktivt, integreret og sammenhængende undervisningsmiljø, samtidig med at der dermed kan opnås en række væsentlige samdriftsmæssige fordele. Af særlig betydning for SOSU er tillige Campusgrundens centrale placering i Horsens og korte afstand til offentlig transport (tog og bus). Da CASA er den eneste aktør, som SOSU vil kunne indgå aftale med henblik på at kunne etablere sig på Campusgrunden, er det SOSU's vurdering, at aftalen kan indgås lovligt uden gennemførelse af udbud. Udbudsreglernes effektive virkning opnås ved, at alle relevante aftaler omkring bygge- og anlægsarbejder samt teknisk rådgivning bringes i udbud af CASA på vegne af SOSU. Der henvises til EU-Domstolens dom af 12. juli 2001 i sag C-399/98 (Ordine), i hvilken det er fastslået, at en privat aktør kan afløfte den ordregivende myndigheds udbudsforpligtelse i en situation som den konkrete, hvor den private aktør (developer) i praksis er den eneste mulige kontraktpart for den ordregivende myndighed. Der henvises endvidere til Klagenævnet for Udbuds kendelse af 29. januar 2002 i sagen Økonomi- og Erhvervsministeriet mod Farum Kommune, hvor Klagenævnet henviste til EU-domstolens dom og anførte, at Farum Kommune kunne have opfyldt sin udbudspligt ved at sikre sig, at den private aktør, som kommunen indgik aftale med, foretog EU-udbud som befuldmægtiget for kommunen.

 

IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt

Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling

V.2) Kontrakt-/koncessionstildeling
V.2.1) Dato for beslutningen om kontrakttildeling:
09/01/2018
V.2.2) Oplysninger om tilbud
Kontrakten er blevet tildelt en sammenslutning af økonomiske aktører: nej
V.2.3) Kontrahentens/Koncessionshavers navn og adresse
CASA A/S
29205272
Havnen 5
Horsens
8700
Danmark
Telefon: +45 75627900
E-mail: info@casa-as.dk
NUTS-kode: DK042

Internetadresse:http://casa-as.dk/

Kontrahenten/koncessionshaveren bliver en SMV: nej
V.2.4) Oplysninger om kontraktens/delkontraktens/koncessionens værdi (eksklusive moms)
Kontraktens/delaftalens/koncessionens samlede værdi: 78 216 081.00 DKK
V.2.5) Oplysninger om underentreprise
Kontrakten/delkontrakten/koncessionen forventes at ville blive givet i underentreprise
Kort redegørelse for den del af kontrakten, der vil blive givet i underentreprise:

 

CASA vil i henhold til den aftale, der påtænkes indgået, være forpligtet til at udbyde alle relevante aftaler forbundet med opførelsen af campusbyggeriet på vegne af SOSU.

 

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.3) Yderligere oplysninger:
VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Klagenævnet for Udbud
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 72405600
E-mail: klfu@naevneneshus.dk

Internetadresse:www.klfu.dk

VI.4.2) Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

 

SOSU indgår tidligst endelig aftale med CASA efter udløbet af 10-dagesperioden fastsat i lov om Klagenævnet for Udbud § 4, stk. 1, nr. 2.

I henhold til § 7, stk. 3, i lov om Klagenævnet for Udbud skal klage over aftaleindgåelse på baggrund af en §4-procedure indgives til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiver har offentliggjort en bekendtgørelse i EU-tidende, om at ordregiver har indgået kontrakt.

 

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jakobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk

Internetadresse:www.kfst.dk

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
09/01/2018

Send til en kollega

0.032