23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
16.07.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

Aalborg kommune

EU-udbud af kontrakt vedrørende vask og leje af linned samt privattøjvask til beboere, til plejehjem, midlertidige pladser, akut- og botilbud mv. i Aalborg Kommune


Aalborg kommune

463108-2025 - Konkurrencevilkår
Danmark – Vask og rensning – EU-udbud af kontrakt vedrørende vask og leje af linned samt privattøjvask til beboere, til plejehjem, midlertidige pladser, akut- og botilbud mv. i Aalborg Kommune
OJ S 134/2025 16/07/2025
Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Tjenesteydelser
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Aalborg kommune
E-mail meha@aalborg.dk
Køberens retlige status Regional myndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet Generelle offentlige tjenesteydelser
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel EU-udbud af kontrakt vedrørende vask og leje af linned samt privattøjvask til beboere, til plejehjem, midlertidige pladser, akut- og botilbud mv. i Aalborg Kommune
Beskrivelse Kontrakten der udbydes, omhandler en vask- og lejeløsning på linned (sengetøj, håndklæder, viskestykker, duge mv.) samt privattøjvask for beboere, til plejehjem, midlertidige pladser, akut- og botilbud mv. i Aalborg Kommune. Dette indebærer at vindende Tilbudsgiver stiller eget standard sortiment af linned til rådighed, vasker og vedligeholder dette. Herudover udfører Tilbudsgiver vask af beboeres privattøj efter behov. Vindende Tilbudsgiver varetager desuden samtlige opgaver i forhold til logistik og administration i forhold til kontrakten. Ydelserne er valgfri for beboere på plejehjem og botilbud. Kontrakten omfatter ved idriftsættelse ca. 18 enheder med i alt ca. 913 boliger i Aalborg Kommune. Yderligere ca. 10 enheder med i alt ca. 615 boliger tilsluttes i løbet af kontraktperiodens første 36 måneder, heraf 4 planlagte nyopførelser af plejehjem. Kontrakten indeholder desuden en option for ca. 12 enheder (plejehjem) med i alt ca. 460 boliger på at kunne tilslutte sig i løbet af kontraktens løbetid. Disse enheder har ikke de nødvendige fysiske rammer, men skal kunne tilslutte sig kontrakten, såfremt dette på et tidspunkt i løbet af kontraktperioden ændres, fx ved om- eller udbygning. Ordregiver gør opmærksom på, at oplysningerne i faneark ’Optioner’ er et øjebliksbillede på offentliggørelsestidspunktet. Der vil dermed kunne forekomme ændringer ift. antallet af enheder samt alle anførte oplysninger i fanearket ’Optioner’. Nærmere overblik over deltagende enheders lokationer samt antallet af beboere ved kontraktopstart, enheder som tilsluttes efter kontraktopstart samt enheder omfattet af optionen, fremgår af Kontraktbilag 3 - Enhedsoversigt. Et mindre antal botilbud og andre institutioner i Aalborg Kommune, der ikke fremgår af Kontraktbilag 3 - Enhedsoversigt, men som har et begrænset behov for tilsvarende ydelser, skal desuden kunne gøre brug af den kommende kontrakt på lige vilkår. Der tages forbehold for antallet af enheder og beboere samt omfang af behov for ydelserne i hele kontraktperioden, som følge af nyopførelser, udvidelser og nedlukninger af enheder. Der tages i samme periode desuden forbehold for antallet af omfattede beboere, der som følge af naturlig variation grundet til- og fraflytning ikke er muligt at forudse på tidspunkt for udbud. Borgere i eget hjem i Aalborg Kommune er IKKE omfattet af udbuddet.
Identifikator for proceduren 63fe3278-1e11-4d32-bee1-7d9b47c1d227
Intern ID 2024-067908
Udbudsprocedure Offentligt udbud
Proceduren er en hasteprocedure nej
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  98310000   Vask og rensning
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  98311000   Afhentning af vasketøj
2.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS) Nordjylland   ( DK050 )
Land Danmark
Yderligere oplysninger Aalborg Kommune
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 80 000 000,00   DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger Foruden de obligatoriske udelukkelsesgrunde i udbudslovens §§ 134a, 135, 136 finder de frivillige udelukkelsesgrunde i § 137 stk. 1 nr. 1-4 anvendelse. Udbudslovens § 134 a finder anvendelse, hvorfor en ordregiver skal udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er etableret i et land, der er optaget på EU-listen over ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner og ikke har tiltrådt WTO’s Government Procurement Agreement eller øvrige handelsaftaler, der forpligter Danmark til at åbne markedet for offentlige kontrakter for tilbudsgivere etableret i det pågældende land. Udbudslovens § 134 a, Stk. 2: § 135, stk. 6, finder tilsvarende anvendelse på situationer omfattet af stk. 1. Dokumentation: Ordregiver er berettiget til at indhente relevant dokumentation for hvorvidt ansøger eller tilbudsgiver befinder sig i en situation som kan medføre udelukkelse i medfør af nærværende udelukkelsesgrund.
Retsgrundlag
Direktiv 2014/24/EU
2.1.6.
Udelukkelsesgrunde
Kilder til grundlag for udelukkelse Bekendtgørelse Fælles europæisk udbudsdokument (ESPD)
Tilsidesættelse af forpligtelser på miljølovgivningsområdet En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ordregiveren kan påvise, at ansøgeren eller tilbudsgiveren har tilsidesat gældende forpligtelser inden for det miljø-, social- eller arbejdsretlige område i henhold til EU-retten, national lovgivning, kollektive aftaler eller de miljø-, social- eller arbejdsretlige forpligtelser, der er afledt af konventionerne, der er nævnt i bilag X til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/24/EU af 26. februar 2014 om offentlige udbud og om ophævelse af direktiv 2004/18/EF (EU-Tidende 2014, nr. L 94, side 65), eller er omfattet af retsakter, der vedtages af Europa-Kommissionen i medfør af direktivets artikel 57, stk. 4, jf. artikel 88. Dokumentation: Ordregiver er berettiget til at indhente relevant dokumentation for hvorvidt ansøger eller tilbudsgiver befinder sig i en situation som kan medføre udelukkelse i medfør af nærværende udelukkelsesgrund.
Tilsidesættelse af forpligtelser på sociallovgivningsområdet En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ordregiveren kan påvise, at ansøgeren eller tilbudsgiveren har tilsidesat gældende forpligtelser inden for det miljø-, social- eller arbejdsretlige område i henhold til EU-retten, national lovgivning, kollektive aftaler eller de miljø-, social- eller arbejdsretlige forpligtelser, der er afledt af konventionerne, der er nævnt i bilag X til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/24/EU af 26. februar 2014 om offentlige udbud og om ophævelse af direktiv 2004/18/EF (EU-Tidende 2014, nr. L 94, side 65), eller er omfattet af retsakter, der vedtages af Europa-Kommissionen i medfør af direktivets artikel 57, stk. 4, jf. artikel 88. Dokumentation: Ordregiver er berettiget til at indhente relevant dokumentation for hvorvidt ansøger eller tilbudsgiver befinder sig i en situation som kan medføre udelukkelse i medfør af nærværende udelukkelsesgrund.
Tilsidesættelse af forpligtelser på det arbejdsretlige område En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ordregiveren kan påvise, at ansøgeren eller tilbudsgiveren har tilsidesat gældende forpligtelser inden for det miljø-, social- eller arbejdsretlige område i henhold til EU-retten, national lovgivning, kollektive aftaler eller de miljø-, social- eller arbejdsretlige forpligtelser, der er afledt af konventionerne, der er nævnt i bilag X til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/24/EU af 26. februar 2014 om offentlige udbud og om ophævelse af direktiv 2004/18/EF (EU-Tidende 2014, nr. L 94, side 65), eller er omfattet af retsakter, der vedtages af Europa-Kommissionen i medfør af direktivets artikel 57, stk. 4, jf. artikel 88. Dokumentation: Ordregiver er berettiget til at indhente relevant dokumentation for hvorvidt ansøger eller tilbudsgiver befinder sig i en situation som kan medføre udelukkelse i medfør af nærværende udelukkelsesgrund.
Konkurs En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten, hvis denne er under tvangsakkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er hjemhørende. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
Insolvens En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten, hvis denne er under tvangsakkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er hjemhørende. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
Tvangsakkord uden for konkurs En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten, hvis denne er under tvangsakkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er hjemhørende. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
En situation, der svarer til konkurs i henhold til national ret En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten, hvis denne er under tvangsakkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er hjemhørende. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
Aktiver, der administreres af en kurator En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten, hvis denne er under tvangsakkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er hjemhørende. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
Erhvervsvirksomheden er indstillet En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten, hvis denne er under tvangsakkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er hjemhørende. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
Alvorlige forsømmelser i forbindelse med udøvelsen af erhvervet En ordregiver skal udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, når ordregiveren kan påvise, at ansøgeren eller tilbudsgiveren i forbindelse med udøvelsen af sit erhverv har begået alvorlige forsømmelser, der sår tvivl om ansøgerens eller tilbudsgiverens integritet. Dokumentation: Ordregiver er berettiget til at indhente relevant dokumentation for hvorvidt ansøger eller tilbudsgiver befinder sig i en situation som kan medføre udelukkelse i medfør af nærværende udelukkelsesgrund.
Aftaler med andre økonomiske aktører med henblik på konkurrencefordrejning En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ordregiveren har tilstrækkelige plausible indikationer til at konkludere, at ansøgeren eller tilbudsgiveren har indgået en aftale med andre økonomiske aktører med henblik på konkurrencefordrejning. Dokumentation: Ordregiver er berettiget til at indhente relevant dokumentation for hvorvidt ansøger eller tilbudsgiver befinder sig i en situation som kan medføre udelukkelse i medfør af nærværende udelukkelsesgrund.
Interessekonflikt som følge af deltagelse i udbudsproceduren En ordregiver skal udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, når ordregiveren kan påvise, at en interessekonflikt, jf. udbudslovens § 24, nr. 18, i forhold til det pågældende udbud ikke kan afhjælpes effektivt med mindre indgribende foranstaltninger. Dokumentation: Ordregiver er berettiget til at indhente relevant dokumentation for hvorvidt ansøger eller tilbudsgiver befinder sig i en situation som kan medføre udelukkelse i medfør af nærværende udelukkelsesgrund.
Direkte eller indirekte involvering i forberedelsen af denne udbudsprocedure En ordregiver skal udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, når ordregiveren kan påvise, at en konkurrencefordrejning som omhandlet i udbudslovens § 39 som følge af den forudgående inddragelse af de økonomiske aktører i forberedelsen af udbudsproceduren i forhold til det pågældende udbud ikke kan afhjælpes med mindre indgribende foranstaltninger. Dokumentation: Ordregiver er berettiget til at indhente relevant dokumentation for hvorvidt ansøger eller tilbudsgiver befinder sig i en situation som kan medføre udelukkelse i medfør af nærværende udelukkelsesgrund.
Ophævelse eller en lignende sanktion En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ordregiveren kan påvise, at ansøgeren eller tilbudsgiveren væsentligt har misligholdt en tidligere offentlig kontrakt, kontrakt med en forsyningsvirksomhed eller koncessionskontrakt og misligholdelsen har medført den pågældende kontrakts ophævelse eller en lignende sanktion. Dokumentation: Ordregiver er berettiget til at indhente relevant dokumentation for hvorvidt ansøger eller tilbudsgiver befinder sig i en situation som kan medføre udelukkelse i medfør af nærværende udelukkelsesgrund.
Har afgivet urigtige oplysninger eller tilbageholdt oplysninger, som ikke var i stand til at fremlægge de krævede dokumenter og indhentet fortrolige oplysninger i forbindelse med denne procedure En ordregiver skal udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, når ordregiveren kan påvise, at ansøgeren eller tilbudsgiveren i det pågældende udbud har givet groft urigtige oplysninger, har tilbageholdt oplysninger eller ikke er i stand til at fremsende supplerende dokumenter vedrørende udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 135, stk. 1 eller 3, og, hvis det er relevant, i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2 eller 6, de fastsatte minimumskrav til egnethed i udbudslovens §§ 140-144 eller udvælgelsen i § 145. Dokumentation: Ordregiver er berettiget til at indhente relevant dokumentation for hvorvidt ansøger eller tilbudsgiver befinder sig i en situation som kan medføre udelukkelse i medfør af nærværende udelukkelsesgrund.
Terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet En ordregiver skal udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren ved endelig dom er dømt eller har vedtaget bødeforlæg for terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet som defineret i henholdsvis artikel 1, 3 og 4 i Rådets rammeafgørelse 2002/475/RIA af 13. juni 2002 om bekæmpelse af terrorisme (EU-Tidende 2002, nr. L 164, side 3) som ændret ved Rådets rammeafgørelse 2008/919/RIA af 28. november 2008 om ændring af rammeafgørelse 2002/475/RIA om bekæmpelse af terrorisme (EU-Tidende 2008, nr. L 330, side 21). Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153
Tilsidesættelse af forpligtelser vedrørende betaling af bidrag til sociale sikringsordninger Ordregiveren skal udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver, der har ubetalt forfalden gæld på 100.000 kr. eller derover til offentlige myndigheder vedrørende skatter, afgifter eller bidrag til sociale sikringsordninger i henhold til dansk lovgivning eller lovgivningen i det land, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er etableret. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
Tilsidesættelse af forpligtelser vedrørende betaling af skatter og afgifter Ordregiveren skal udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver, der har ubetalt forfalden gæld på 100.000 kr. eller derover til offentlige myndigheder vedrørende skatter, afgifter eller bidrag til sociale sikringsordninger i henhold til dansk lovgivning eller lovgivningen i det land, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er etableret. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
Deltagelse i en kriminel organisation En ordregiver skal udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren ved endelig dom er dømt eller har vedtaget bødeforlæg for handlinger begået som led i en kriminel organisation som defineret i artikel 2 i Rådets rammeafgørelse 2008/841/RIA af 24. oktober 2008 (EU-Tidende 2008, nr. L 300, side 42). Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
Hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme En ordregiver skal udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren ved endelig dom er dømt eller har vedtaget bødeforlæg for hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme som defineret i artikel 1 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF af 26. oktober 2005 om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme (EU-Tidende 2005, nr. L 309, side 15). Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
Svig En ordregiver skal udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren ved endelig dom er dømt eller har vedtaget bødeforlæg for svig som omhandlet i artikel 1 i konventionen om beskyttelse af De Europæiske Fællesskabers finansielle interesser. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
Børnearbejde og andre former for menneskehandel En ordregiver skal udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren ved endelig dom er dømt eller har vedtaget bødeforlæg for overtrædelse af straffelovens § 262 a eller, for så vidt angår en dom fra et andet land angående børnearbejde og andre former for menneskehandel som defineret i artikel 2 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/36/EU af 5. april 2011 om forebyggelse og bekæmpelse af menneskehandel og beskyttelse af ofrene herfor, og om erstatning af Rådets rammeafgørelse 2002/629/RIA (EU-Tidende 2011, nr. L 101, side 1). Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
Korruption En ordregiver skal udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren ved endelig dom er dømt eller har vedtaget bødeforlæg for bestikkelse som defineret i artikel 3 i konventionen om bekæmpelse af bestikkelse, som involverer tjenestemænd ved De Europæiske Fællesskaber eller i Den Europæiske Unions medlemsstater, og artikel 2, stk. 1, i Rådets rammeafgørelse 2003/568/RIA af 22. juli 2003 om bekæmpelse af bestikkelse i den private sektor (EU-Tidende 2003, nr. L 192, side 54) og bestikkelse som defineret i den nationale ret i ansøgerens eller tilbudsgiverens medlemsstat eller hjemland eller i det land, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er etableret. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0000
Titel EU-udbud af kontrakt vedrørende vask og leje af linned samt privattøjvask til beboere, til plejehjem, midlertidige pladser, akut- og botilbud mv. i Aalborg Kommune
Beskrivelse Kontrakten der udbydes, omhandler en vask- og lejeløsning på linned (sengetøj, håndklæder, viskestykker, duge mv.) samt privattøjvask for beboere, til plejehjem, midlertidige pladser, akut- og botilbud mv. i Aalborg Kommune. Dette indebærer at vindende Tilbudsgiver stiller eget standard sortiment af linned til rådighed, vasker og vedligeholder dette. Herudover udfører Tilbudsgiver vask af beboeres privattøj efter behov. Vindende Tilbudsgiver varetager desuden samtlige opgaver i forhold til logistik og administration i forhold til kontrakten. Ydelserne er valgfri for beboere på plejehjem og botilbud. Kontrakten omfatter ved idriftsættelse ca. 18 enheder med i alt ca. 913 boliger i Aalborg Kommune. Yderligere ca. 10 enheder med i alt ca. 615 boliger tilsluttes i løbet af kontraktperiodens første 36 måneder, heraf 4 planlagte nyopførelser af plejehjem. Kontrakten indeholder desuden en option for ca. 12 enheder (plejehjem) med i alt ca. 460 boliger på at kunne tilslutte sig i løbet af kontraktens løbetid. Disse enheder har ikke de nødvendige fysiske rammer, men skal kunne tilslutte sig kontrakten, såfremt dette på et tidspunkt i løbet af kontraktperioden ændres, fx ved om- eller udbygning. Ordregiver gør opmærksom på, at oplysningerne i faneark ’Optioner’ er et øjebliksbillede på offentliggørelsestidspunktet. Der vil dermed kunne forekomme ændringer ift. antallet af enheder samt alle anførte oplysninger i fanearket ’Optioner’. Nærmere overblik over deltagende enheders lokationer samt antallet af beboere ved kontraktopstart, enheder som tilsluttes efter kontraktopstart samt enheder omfattet af optionen, fremgår af Kontraktbilag 3 - Enhedsoversigt. Et mindre antal botilbud og andre institutioner i Aalborg Kommune, der ikke fremgår af Kontraktbilag 3 - Enhedsoversigt, men som har et begrænset behov for tilsvarende ydelser, skal desuden kunne gøre brug af den kommende kontrakt på lige vilkår. Der tages forbehold for antallet af enheder og beboere samt omfang af behov for ydelserne i hele kontraktperioden, som følge af nyopførelser, udvidelser og nedlukninger af enheder. Der tages i samme periode desuden forbehold for antallet af omfattede beboere, der som følge af naturlig variation grundet til- og fraflytning ikke er muligt at forudse på tidspunkt for udbud. Borgere i eget hjem i Aalborg Kommune er IKKE omfattet af udbuddet.
Intern ID 2024-069708
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  98310000   Vask og rensning
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  98311000   Afhentning af vasketøj
Valgmuligheder
Beskrivelse af optioner Kontrakten kan forlænges på uændrede vilkår i op til 12 måneder i alt op til 2 gange.
5.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS) Nordjylland  ( DK050 )
Land Danmark
Yderligere oplysninger Aalborg Kommune
5.1.3.
Anslået varighed
Startdato 01/02/2026
Varighed 6   År
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser 2
Yderligere oplysninger om fornyelser I op til 12 måneder i alt op til 2 gange.
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 80 000 000,00   DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Reserveret deltagelse Deltagelse uden forbehold.
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
Dette udbud er også egnet for små og mellemstore virksomheder (SMV'er)ja
Yderligere oplysninger I forhold til udbudslovens § 49, stk. 2 har Ordregiver valgt ikke at udbyde særskilte delkontrakter. Ordregiver har, med baggrund i økonomiske og pladsmæssige hensyn, vurderet, at det ikke er hensigtsmæssigt at foretage en opdeling.
5.1.7.
Strategiske udbud
Formålet med strategiske udbud Reduktion af miljømæssige indvirkninger
Beskrivelse Det tilbudte sortiment skal leve op til kriterierne for STANDARD 100 by OEKO-TEX®, eller tilsvarende, såfremt det er muligt for de enkelte linneddele. Vaskerier, der håndterer linned og privattøjvask skal være Svanemærket eller opfylde kriterierne for Svanemærket.
Grønne udbudskriterier Andre kriterier for grønne offentlige udbud
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kilder til udvælgelseskriterier Bekendtgørelse
Kriterium Finansielt forhold
Beskrivelse Tilbudsgiver skal oplyse soliditetsgrad for hvert af de 3 (tre) seneste afsluttede og offentliggjorte regnskabsår ved tidspunktet for tilbudsfristen. Tilbudsgiver skal opfylde følgende mindstekrav: Tilbudsgiver skal som minimum have en positiv soliditetsgrad på 20% for hvert af de 3 seneste afsluttede og offentliggjorte regnskabsår ved tidspunktet for tilbudsfristen. Bemærk: Soliditetsgrad defineres som, egenkapital/aktiver i alt * 100 (ansvarlig lånekapital må ikke medregnes i beregningen af soliditetsgraden). Såfremt der er sket væsentlige ændringer i Tilbudsgivers økonomiske situation siden seneste regnskabsaflæggelse, skal Tilbudsgiver oplyse herom.

Kriterium Referencer på specificerede tjenester
Beskrivelse Tilbudsgiver skal angive referencer indenfor fagområdet ’vask og leje af linned samt privattøjvask for beboere’, som opfylder mindstekravene anført nedenfor. Tilbudsgiver skal opfylde følgende mindstekrav: • Referencelisten påviser relevant erfaring fra Tilbudsgivers egne aftaler, i form af mindst 1 (én) og maksimalt 3 (tre) tilsvarende aftaler om gentagende leverancer til minimum 10 (ti) forskellige lokationer, som er udført eller skal udføres over en sammenfaldende periode på minimum 2 (to) år. Referenceaftalerne skal være udført/påbegyndt indenfor de seneste 3 (tre) år beregnet fra datoen for tilbudsfrist. Såfremt Tilbudsgiver angiver mere end 3 aftalereferencer vil Ordregiver alene vurdere de 3 først anførte. • Aftalerne skal være indgået med en offentlig kunde. • Der skal for hver reference være beskrivelse af: - Den samlede aftalesum - Aftaleperiode, med angivelse af startdato og slutdato. For referencer som endnu ikke er afsluttet efterlades feltet ’slutdato’ tomt - Angivelse af kundetype(r) - Leveringsfrekvens for ydelserne indenfor fagområdet - Antal lokationer omfattet af levering - Angivelse af virksomhedsnavn samt kontaktperson for den pågældende kunde med telefonnummer og mailadresse. Bemærk: Ved tilsvarende aftaler om gentagende leverancer til minimum 10 forskellige lokationer forstås, aftaler med primært ugentlig gentagende leverancer inden for samme fagområde (vask og leje af linned samt privattøjvask for beboere) til minimum én af følgende kundetyper: plejehjem, sociale botilbud eller akut/midlertidig døgnophold.
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
TypePris
Navn Pris
Beskrivelse Underkriteriet 'Pris' vurderes på baggrund af den samlede tilbudssum, som er angivet af Tilbudsgiver i Kontraktbilag 2 - Tilbudsliste.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 40,00
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Kvalitet
Beskrivelse Beskrivelse af implementering, elektronisk bestillingssystem og service
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 40,00
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Miljø og bæredygtighed
Beskrivelse Beskrivelse af bæredygtigt produktsortiment og flådestrategi ift. grøn omstilling.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 20,00
5.1.11.
Udbudsdokumenter
Sprog, som udbudsdokumenterne er officielt tilgængelige på dansk
Frist for anmodning om yderligere oplysninger 25/08/2025   23:59:00 (UTC+2) østeuropæisk tid, centraleuropæisk sommertid
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for indgivelse
Elektronisk indgivelse Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på dansk
Elektronisk katalog Påkrævet
Alternative tilbud Ikke tilladt
Tilbudsgivere kan indgive mere end ét tilbud Ikke tilladt
Frist for modtagelse af tilbud 03/09/2025   12:00:00 (UTC+2) østeuropæisk tid, centraleuropæisk sommertid
Vedståelsesfrist for tilbuddet 6   Måneder
Oplysninger, der kan suppleres efter indgivelsesfristen er udløbet
Køberen kan beslutte, at visse manglende tilbudsrelaterede dokumenter kan indsendes senere.
Yderligere oplysninger Ordregiver er berettiget, men ikke forpligtet, til at indhente manglende oplysninger, såfremt dette kan ske i overensstemmelse med udbudslovens § 159, stk. 5.
Oplysninger om offentlig iværksættelse
Åbningsdato 03/09/2025   12:01:00 (UTC+2) østeuropæisk tid, centraleuropæisk sommertid
Yderligere oplysninger Der vil ikke være adgang til at overvære åbningen af tilbuddene.
Betingelser for kontraktens udførelse
Udførelsen af kontrakten skal ske inden for rammerne af programmer for beskyttet beskæftigelse Nej
Vilkår relateret til kontraktens udførelse Kontrakten omfatter en option, jf. kontraktens afsnit 6. Der gælder bodsbestemmelse i forbindelse med forsinket levering, jf. kontraktens afsnit 20. Derudover gælder der en arbejdsklausul, jf. kontraktens afsnit 24. Tilbudsgiver opfordres til at gennemlæse det samlede kontraktmateriale.
Der kræves en fortrolighedsaftale ja
Yderligere oplysninger om fortrolighedsaftalen   Nærmere indhold af dette fremgår af kontraktens afsnit 25.
Elektronisk fakturering Påkrævet
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling ja
Der vil blive anvendt elektronisk betaling ja
Oplysninger om finansiering og betaling 30 dage netto fra korrekt modtaget faktura.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister : I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage: Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf.lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens §2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2. I andre situationer skal klage over udbud, jf.lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt.Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. 2) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf.udbudslovens § 185, stk. 2. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill - perioden, jf.lovens § 6, stk. 4.I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill - perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf.lovens § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1). Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på: www.erhvervsstyrelsen.dk.
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren Aalborg kommune
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn Aalborg kommune
Registreringsnummer 29189420
Postadresse Boulevarden 13
By Aalborg
Postnummer 9000
Landsdel (NUTS) Nordjylland  ( DK050 )
Land Danmark
Enhed Mette Berg Hansen
E-mail meha@aalborg.dk
Telefon 99314682
Internetadresse https://www.aalborg.dk
Denne organisations roller
Køber
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
8.1.
ORG-1000
Officielt navn Comdia ApS
Registreringsnummer 33501404
Postadresse Lindvedvej 73
By Odense S
Postnummer 5260
Landsdel (NUTS) Fyn  ( DK031 )
Land Danmark
E-mail support@comdia.com
Telefon +45 7199 3672
Internetadresse https://www.comdia.com/
Denne organisations roller
TED eSender
8.1.
ORG-1001
Officielt navn Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer 37795526
Postadresse Nævnenes Hus, Toldboden 2
By Viborg
Postnummer 8800
Landsdel (NUTS) Vestjylland  ( DK041 )
Land Danmark
Telefon +45 7240 5600
Internetadresse http://www.klfu.dk
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-1002
Officielt navn Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer 10294819
Postadresse Carl Jacobsens Vej 35
By Valby
Postnummer 2500
Landsdel (NUTS) Københavns omegn  ( DK012 )
Land Danmark
E-mail kfst@kfst.dk
Telefon +45 4171 5000
Internetadresse https://www.kfst.dk/
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID 031a792b-5f23-4ca8-8f6f-8609bc0f4a89   -   01
Formulartype Konkurrencevilkår
Bekendtgørelsestype Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype 16
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen 15/07/2025   10:28:54 (UTC+2) østeuropæisk tid, centraleuropæisk sommertid
Bekendtgørelsens officielle sprog dansk
Bekendtgørelsesnummer 463108-2025
EUT-S-nummer 134/2025
Offentliggørelsesdato 16/07/2025

Send til en kollega

0.046