Yderligere oplysninger
:
Optagelse på ordningen medfører, at virksomheden kan blive inviteret til at afgive tilbud på konkrete udbud indenfor fagområderne/projekter omfattet af ordningen. Udvælgelsen, blandt de på ordningen optagne virksomheder, der inviteres til at afgive bud på den/de enkelte opgave(r), sker på baggrund af kriterierne beskrevet nedenfor. Hvis ansøger omfatter grupper af økonomiske aktører, herunder midlertidige sammenslutninger, deltager i udbudsproceduren sammen, skal spørgsmålet ”Deltager den økonomiske aktør i udbudsproceduren sammen med andre”, ESPD, del II.A under fanebladet ”Procedure” besvares ”Ja”, og felterne, der herpå dukker op, udfyldes med de efterspurgte oplysninger. Desuden skal der for hver af de deltagende økonomiske aktører udfyldes separat ESPD med de i udbuddet efterspurgte oplysninger. Det skal angives hvilken virksomhed, Ordregiver med bindende virkning for den/de øvrige virksomheder kan føre afklarende drøftelser med, samt dokumenteres, at samtlige deltagere accepterer at hæfte solidarisk over for Ordregiver for kontraktens gennemførsel. Vurderingen i forhold til udelukkelse, vil ske for hver enkelt konsortiedeltager for sig, men med virkning for det samlede konsortium. Vurderingen i forhold til egnethed, vil ske samlet for konsortiet. I forbindelse med dette udbud gælder i øvrigt EU-forordning 576/2022, art. 1, nr. 23), der bl.a. ændrer EU-forordning 833/2014 med indsættelse af stk. 5 k om forbuddet mod at tildele offentlige kontrakter, der er omfattet af udbudsdirektiverne, til bl.a. russiske statsborgere eller fysiske eller juridiske personer, enheder eller organer, der er etableret i Rusland m.v. Der henvises til EU-forordning 576/2022 for bestemmelsens nærmere ordlyd og omfang. Ordregiver er berettiget til at kræve dokumentation for ansøgers etableringssted, ejerforhold og andre oplysninger af relevans for overholdelsen af forbuddet på ethvert tidspunkt i udbudsprocessen. Det vil medføre udelukkelse fra udbudsproceduren, hvis en Tilbudsgiver (herunder også støttende enheder og parter i konsortier), er omfattet af forbuddet. Optagelse på kvalifikationsordningen er således ikke ensbetydende med, at virksomheden er garanteret opgaver, men indebærer alene, at ordregiver kan invitere virksomheden til at afgive tilbud på et senere tidspunkt. Kvalifikationsordningen er tidsubegrænset og løber fra offentliggørelsen og indtil ordregiver vælger at lade kvalifikationsordningen ophøre. Ordregiver behandler ansøgninger løbende i hele ordningens løbetid. Kvalifikationsordningen omfatter optagelse på kategorier/fagområder. Der kan ansøges om optagelse på en, flere eller alle kategorier. Ansøgere der opfylder kravene til økonomisk og finansiel formåen samt teknisk og faglig formåen vil blive optaget på kvalifikationsordningen for de/det relevante fagområde(r). Ansøger skal som dokumentation for opfyldelse af egnethedskravene fremsende: • Dokumentation for økonomisk og finansiel formåen: Årsregnskab, eller tilsvarende dokumentation, der viser ansøgers egenkapital og soliditetsgrad for det seneste disponible regnskabsår. Ansøger skal selv ved vedlagt beregning eftervise, at ansøger sammen med evt. andre virksomheder overholder de økonomiske mindstekrav. Vejledningens Bilag 2 ”Skema til registrering af ansøgers referencer”, såfremt fyldestgørende udfyldt, betragtes som endelig dokumentation for teknisk og faglig formåen. Udvælgelsesprocessen foregår således, at ordregiver først fastlægger, hvilke fagområder den konkrete opgave i udbud omfatter. Kun entreprenører, der er optaget inden for alle de relevante fagområder for den konkrete opgave, vil herefter kunne inviteres til at byde på opgaven. Udover optagelse på de relevante fagområder, vil ordregiver foretage en udvælgelse af entreprenører, der opfylder følgende økonomiske krav, afhængig af det enkelte udbuds estimerede værdi: I. Udbuddets estimerede værdi ligger under EU's til enhver tid gældende tærskelværdier: o Mindre entreprenører, jf. nedenfor, vil blive prioriteret og vil udgøre mindst to af de indbudte entreprenører. Der vil, for så vidt angår disse udbud, således altid være reserveret to pladser til mindre entreprenører, uanset om entreprenørerne er blandt de tre bedste i de relevante faglige discipliner, jf. udvælgelsen i punkt II. og III. o Ved ”mindre entreprenør” forstås entreprenører med en gennemsnitlig årsomsætning i de seneste tre tilgængelige regnskabsår på maksimalt 50 millioner kroner. o Der er derudover ikke nogen økonomiske krav. II. Udbuddets estimerede værdi ligger over EU's til enhver tid gældende tærskelværdier, men under 50 millioner kroner: o Mindre entreprenører, jf. nedenfor, vil blive prioriteret og vil udgøre mindst en af de indbudte entreprenører. Der vil, for så vidt angår disse udbud, således altid være reserveret en plads til mindre entreprenører, uanset om entreprenørerne er blandt de tre bedste i de relevante faglige discipliner, jf. udvælgelsen i punkt II. og III. o Ved ”mindre entreprenør” forstås entreprenører med en gennemsnitlig årsomsætning i de seneste tre tilgængelige regnskabsår på maksimalt 50 millioner kroner. o Det er et krav, at entreprenøren har haft: o En gennemsnitlig årsomsætning i de seneste tre tilgængelige regnskabsår, der som minimum udgør den af ordregiver estimerede kontraktværdi, og o En soliditetsgrad i det senest tilgængelige regnskabsår på mindst 15 %; III. Udbuddets estimerede værdi ligger mellem 50 og 100 millioner kroner: o Det er et krav, at entreprenøren har haft: o En årsomsætning i hvert af de seneste tre tilgængelige regnskabsår, der som minimum udgør 100 millioner kroner, og o En soliditetsgrad på mindst 17,5 %; IV. Udbuddets estimerede værdi ligger over 100 millioner kroner: o Det er et krav, at entreprenøren har haft: o En årsomsætning i hvert af de seneste tre tilgængelige regnskabsår, der som minimum udgør 150 millioner kroner, og o En soliditetsgrad på mindst 20 %. Såfremt der er flere kvalificerede entreprenører, der er optaget indenfor alle de relevante fagområder, som opfylder de økonomiske mindstekrav, vil ordregiver foretage en udvælgelse på baggrund af: o En samlet vurdering af entreprenørernes referencer set i forhold til den udbudte opgave. Ved vurderingen af referencer vil ordregiver lægge vægt på: o I hvor høj grad referencerne dokumenterer erfaring med tilsvarende arbejder i samme størrelse og kompleksitet, som den udbudte opgave Ordregiver foretager på baggrund af vurderingen en rangordning af de kvalificerede entreprenører. Herefter vil de entreprenører med de mest relevante referencer i forhold til den udbudte opgave blive udvalgt til at byde på opgaven. Ordregiver forbeholder sig ret til at henvende sig til de virksomheder, der via udvælgelsen står til at blive inviteret til at afgive tilbud og høre om virksomheden er interesseret i at blive inviteret, hvis virksomheden takker nej, kan ordregiver således gå videre til den næste kvalificerede virksomhed i rangordenen. Dette gøres for at sikre at en plads i udbuddet ikke optages af en virksomhed, der ikke ønsker at afgive tilbud på opgaven. Underretning om de konkrete udbud til ikke-inviterede entreprenører optaget på ordningen kan ikke påregnes.