Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
Udbyder
De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland (GEUS)
Rammeaftale vedrørende levering af pesticidanalyser til ”Varslingssystem for udvaskning af pesticider til grundvand (VAP)
De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland (GEUS)
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: 55145016
Postadresse: Øster Voldgade 10
By: København K
NUTS-kode: DK01 Hovedstaden
Postnummer: 1350
Land: Danmark
Kontaktperson: Claus Kjøller
E-mail: info@geus.dk
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://www.geus.dk/
Del II: Genstand
Rammeaftale vedrørende levering af pesticidanalyser til ”Varslingssystem for udvaskning af pesticider til grundvand (VAP)
Projektet ”Varslingssystem for udvaskning af pesticider til grundvand” (herefter VAP) er et moniteringsprogram, som har to overordnede formål:
1) At undersøge og varsle tidligt om godkendte pesticider eller deres nedbrydningsprodukter udvaskes til ungt grundvand i koncentrationer over grænseværdien.
2) At forbedre og formidle det videnskabelige grundlag til optimering af de danske myndigheders godken-delses- og reguleringsprocedurer af pesticider på baggrund af de indsamlede monitoreringsdata
Moniteringsresultaterne anvendes direkte i Miljøstyrelsens regulering af pesticider, hvorfor dokumenteret kvali-tetssikring af analysemetoder og -resultater samt lave detektionsgrænser er nødvendige.
Udbuddet omhandler overordnet set følgende aktiviteter:
1) Afhentning af vandprøver og tankblandingsprøver på de seks forsøgsmarker
2) Laboratorieanalyser
3) Afrapportering på baggrund af laboratorieanalyserne
GEUS udfører i samarbejde med Institut for Agroøkologi ved Aarhus Universitet (AGRO) og Miljøstyrelsen (MST) ”Varslingssystem for udvaskning af pesticider til grundvand” (herefter ”VAP”). VAP har til formål dels at undersøge og varsle tidligt om godkendte pesticider og/eller deres nedbrydningsprodukter udvaskes til ungt grundvand i koncentrationer over kravværdien og dels at forbedre og formidle det videnskabelige grundlag til optimering af de danske myndigheders godkendelses- og reguleringsprocedurer af pesticider på baggrund af de indsamlede monitoreringsdata. Yderligere beskrivelse af opgaven og kravspecifikation findes i udbudsmaterialet.
Der planlægges udtaget maksimalt 720 prøver pr. år. GEUS er dog ikke forpligtet til at aftage en bestemt mængde i aftaleperioden, men det er GEUS' forventning, at der vil blive indkøbt for 3,27 mio. kr. årligt.
Udbuddet gennemføres som et offentligt udbud, hvor aftalen vil blive tildelt ved anvendelse af tildelingskriteriet "laveste pris", der findes på baggrund af en evalueringsteknisk pris. Der henvises til udbudsmaterialet for en uddybende beskrivelse.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Tilbudsgiveren vil blive udelukket fra deltagelse i denne udbudsprocedure, såfremt tilbudsgiveren er omfattet af en eller flere af de i udbudslovens § 135-136 obligatoriske udelukkelsesgrunde og den i udbudslovens § 137 stk. 1, nr. 2 nævnte frivillige udelukkelsesgrund. Benyttelsen af de frivillige udelukkelsesgrunde sker under overholdelse af proportionalitetsprincippet. Bagatelagtige forhold kan således ikke føre til udelukkelse af ansøgeren. Flere tilfælde af forhold, der hver for sig er bagatelagtige, kan dog give anledning til at udelukke ansøgeren.
Tilbudsgiver skal erklære, at tilbudsgiver ikke befinder sig i en af de obligatoriske udelukkelsesgrunde i udbudslovens §§ 135 og 136 eller i den frivillige udelukkelsesgrund i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2. Erklæringen afgives ved at udfylde ESPD del III, afsnit A, B og C. Tilbudsgiver skal dog være opmærksom på, at del III, D, om Rent nationale udelukkelsesgrunde ikke kræver udfyldelse.
Tilbudsgivers opmærksomhed henledes på, at udelukkelsesgrundene i udgangspunktet er udfyldt med et ”Nej”. Tilbudsgiver behøver således ikke at udfylde ESPD del III, afsnit A, B og C, medmindre Tilbudsgiver er omfattet af en af udelukkelsesgrundene.
Ordregiver kan ikke udelukke en tilbudsgiver, der er omfattet af en eller flere af udelukkelsesgrundene i Udbudslovens §§ 135-136, såfremt denne har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at tilbudsgiveren er pålidelig, selvom vedkommende er omfattet af en eller flere udelukkelsesgrunde, jf. Udbudslovens § 138. Der kan alene ske udelukkelse på denne baggrund, hvis Ordregiver har meddelt tilbudsgiveren, at den pågældende er omfattet af en udelukkelsesgrund, og tilbudsgiveren herefter ikke, inden for en passende frist, fremlægger tilstrækkelig dokumentation for tilbudsgiverens pålidelighed (self-cleaning).
For en uddybning af hvilke tiltag der betragtes som tilstrækkelig dokumentation henvises til Udbudslovens § 138, stk. 3.
Ved tilbudsafgivelse skal Tilbudsgiver oplyse følgende om økonomisk og finansiel formåen:
1) Årsomsætning de sidste tre 3 år
2) Egenkapital de sidste tre 3 år
Tilbudsgiver angiver i ESPD DEL IV ”Udvælgelseskriterier”, ved de enkelte kriterier, hvorledes tilbudsgiver opfylder minimumskravene til opfyldelse af kriterierne.
1) En årsomsætning på mindst 3,5 mio. DKK i de sidste tre (3) disponible regnskabsår.
2) En positiv egenkapital i de sidste tre (3) disponible regnskabsår.
Ved tilbudsafgivelse skal Tilbudsgiver oplyse følgende om teknisk og faglig formåen:
— Referencer,
— Kompetenceprofiler,
— Kvalitetssikringsprocedure.
Nærmere om referencer:
Tilbudsgiver skal vedlægge minimum 1 og maks. fem (5) betydeligste referencer på projekter, som Tilbudsgiver har udført, indenfor det udbudte område, i de seneste tre (3) år.
Dette omhandler analyser af pesticider og deres nedbrydningsprodukter i vandprøver fra pore-, dræn- og grundvand. Referencen skal redegøre for, at der er tale om grundvand/drænvand, angivelse af geografisk lokalitet for drænvand, DGU-nr.for grundvandsboringer, el.lign. prøvehåndtering fra udtagningssted til analyse.
Metodeudvikling, (i) hvilke Stoffer Tilbudsgiver har udviklet, (ii) hvilken detektionsgrænse der er opnået og (iii) hvor lang tid der har været brugt på udvikling af metoden, og om Tilbudsgiver egenhændigt har udviklet nye analysemetoder.
Referencerne skal som minimum indeholde en klar beskrivelse af:
i) referencens ydelse, værdi samt navn på kunden,
ii) hvorledes opgaven i referencen blev løst,
iii) tidspunktet for udførelsen,
iv) leveringstid fra ordreafgivelse til prøven er analyseret.
Nærmere om kompetenceprofiler:
Tilbudsgiver skal som minimum tilknytte én (1) dansktalende kontaktperson med analytisk-kemiske kompetencer til den udbudte opgave. Kompetencer inden for analytisk kemi skal dokumenteres ved vedlæggelse af CV samt relevante eksamensbeviser for kontaktpersonen. Øvrige krav til kontaktpersonen fremgår af kravspecifikationen i bilag 1. Der skal vedlægges CV'er for nøglepersoner.
Nærmere om kvalitetssikringsprocedure:
Tilbudsgiver skal give en beskrivelse af laboratoriets kvalitetssikringsprocedurer, herunder en beskrivelse af det tekniske udstyr og de foranstaltninger, Tilbudsgiver har truffet til sikring af kvaliteten.
Tilbudsgivers laboratorie skal leve op til Bekendtgørelse om kvalitetskrav til miljømålinger (BEK nr. 2362 af 26/11/2021), og Tilbudsgivers analyser skal udføres under et kvalitetsstyringssystem i overensstemmelse med standarden EN ISO/IEC 17025 eller andre tilsvarende internationalt accepterede standarder, jf. kravspecifikationens pkt. 2.Til dokumentation af kvalitetssikring skal Tilbudsgiver kunne fremsende gældende certificering fx ISO/IEC17025, eller andre tilsvarende nationalt accepterede standarder, akkrediteringsnummer på pesticidanalyser eller gældende valideringsrapport.
Tilbudsgiver angiver i ESPD DEL IV ”Udvælgelseskriterier”, ved de enkelte kriterier, hvorledes tilbudsgiver opfylder minimumskravene til opfyldelse af kriterierne.
Der skal vedlægges mindst én (1) relevant reference
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: nh@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
I henhold til LBK nr. 593 af 2.6.2016 om Klagenævnet for Udbud med senere ændringer, gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over udbud eller beslutninger omfattet af udbudslovens afsnit II, som ikke er omfattet af lovens stk. 1, skal, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort;
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen;
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. § 2, stk. 2, eller udbudslovens § 171, stk. 4;
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2, 2. pkt.
Har en ordregiver fulgt proceduren i lovens § 4, for at sikre, at en kontrakt ikke erklæres for uden virkning, jf. lovens § 7, stk. 3, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsdirektivet har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren, jf. lovens § 6, stk. 4, skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. § 3, stk. 1 eller 2, eller i den periode på 10 kalenderdage, som er fastsat i § 4, stk. 1, nr. 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i de nævnte perioder, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. lovens § 12, stk. 1. Klagen skal vedlægges et klagegebyr på 20.000 DKK.
Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning kan findes på naevneneshus.dk.