23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2022/S 017-041414
Offentliggjort
25.01.2022
Udbudstype
Resultat

Udbyder

Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse

Rammeaftale for rådgivning vedrørende Forsvarsministeriets aktiviteter i Arktis


Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse

Bekendtgørelse om indgåede kontrakter

Resultat af udbudsproceduren

Tjenesteydelser

Retsgrundlag:
Direktiv 2014/24/EU

Del I: Ordregivende myndighed

I.1) Navn og adresser
Officielt navn: Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
CVR-nummer: 16287180
By: Hjørring
NUTS-kode: DK Danmark
Postnummer: 9800
Land: Danmark
Kontaktperson: Fuldmægtig, cand.merc.jur Pernille Vilsen
E-mail: fes-ues10@mil.dk
Telefon: +45 24782435
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.ejendomsstyrelsen.dk
I.4) Type ordregivende myndighed
Ministerium eller en anden myndighed på nationalt plan eller forbundsplan, herunder regionale eller lokale afdelinger
I.5) Hovedaktivitet
Forsvar

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

Rammeaftale for rådgivning vedrørende Forsvarsministeriets aktiviteter i Arktis

Sagsnr.: 2021/001867
II.1.2) Hoved-CPV-kode
90700000 Tjenester på miljøområdet
II.1.3) Kontrakttype
Tjenesteydelser
II.1.4) Kort beskrivelse:

Rammeaftalen har til formål at sikre Forsvarsministeriets myndighedsområdes behov for rådgivning i forbindelse med dennes aktiviteter i Arktis (Færøerne og Grønland). Forsvarsministeriets aktiviteter i Arktis medfører blandt andet opretholdelse af et antal etablissementer og arealer mv., hvorfor der kan opstå behov for eksterne rådgivningsydelser i forbindelse med natur- og miljøopgaver samt i mindre grad bygge- og anlægstekniske opgaver. Rammeaftalen omfatter forskellige rådgivningsydelser, herunder bl.a. rådgivning i forbindelse med: Jord- og grundvandsforurening, bygningsforurening, industrimiljø, herunder miljøgodkendelser, VVM, mv., miljø- og energiledelse, naturforvaltning samt diverse opgaver af bygge- og anlægsteknisk karakter.

II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.1.7) Udbuddets samlede værdi (eksklusive moms)
Værdi eksklusive moms: 30 000 000.00 DKK
II.2) Beskrivelse
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
71311000 Rådgivning i forbindelse med bygge- og anlægsarbejder
71312000 Rådgivning i forbindelse med bygningskonstruktioner
71313000 Rådgivning i forbindelse med miljøteknik
71313400 Miljøvurdering i forbindelse med bygge- og anlægsarbejder
71315210 Rådgivning i forbindelse med bygningsteknik
71530000 Rådgivning i forbindelse med byggeri
71600000 Tekniske undersøgelser, analyser og rådgivning
90711000 Miljøvurdering for andet end bygge- og anlægsarbejder
90713000 Rådgivning i forbindelse med miljøspørgsmål
90721000 Tjenesteydelser i forbindelse med miljøbeskyttelse
90722200 Tjenesteydelser i forbindelse med miljøoprensning
90732400 Rådgivning i forbindelse med jordforurening
90711400 Miljøkonsekvensvurdering for andet end bygge- og anlægsarbejder
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK Danmark
NUTS-kode: DKZ Extra-Regio NUTS 1
Hovedudførelsessted:

Arktis (Grønland og Færøerne, primært Grønland) og Danmark.

Der kan ligeledes forventes mødeaktivitet i Danmark.

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Forsvarsministeriet har flere aktiviteter i Arktis, herunder i Grønland og på Færøerne, der løbende medfører behov for indkøb af rådgivning inden for navnlig miljøområdet. Tidligere og nuværende aktiviteter kan bl.a. have medført forureninger, som der er behov for at undersøge og vurdere risikoen af. Ligeledes kan der være behov for for at afværge forureninger og foretage oprydning af materiel. I forbindelse med aktiviteterne i Arktis har Forsvarsministeriet derfor behov for ekstern rådgivning inden for miljø og natur, i særdeleshed i forhold til håndtering af jord- og grundvandsforureninger, og i mindre grad inden for det bygge- og anlægstekniske område.

Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelsen ønsker derfor at indgå en rammeaftale for rådgivning vedrørende Forsvarsministeriets aktiviteter i Arktis. Rammeaftalen vil afhjælpe Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelsens løbende behov for ekstern rådgivning inden for natur- og miljøopgaver, samt i mindre grad bygge- og anlægstekniske opgaver. De primære opgaver under rammeaftalen vil omfatte rådgivningsydelser, herunder bl.a. rådgivning i forbindelse med: Jord- og grundvandsforurening, bygningsforurening, industrimiljø, herunder miljøgodkendelser, VVM, mv., miljø- og energiledelse, naturforvaltning samt diverse opgaver af bygge- og anlægsteknisk karakter.

Rammeaftalen forventes tildelt til tre rådgivere, hvorefter alle opgaver under rammeaftalen vil blive tildelt ved anvendelse af miniudbud (fornyet konkurrenceudsættelse). Opgaver omfattet af rammeaftalen kan variere i art og omfang. Omfanget af ydelser, der indgår i den konkrete opgave, vil fremgå af den pågældende honoraraftale samt den dertilhørende opgavebeskrivelse.

Ejendomsstyrelsen gennemfører udbuddet som et offentligt udbud efter reglerne i udbudslovens afsnit II. Rammeaftalen udbydes ikke i særskilte delkontrakter, idet Ejendomsstyrelsen ikke har vurderet det fordelagtigt at foretage en opdeling af rådgivningsydelserne hverken geografisk eller pr. fagområde. Rammeaftalen omfatter primært sammenhængende og ensartede rådgivningsydelser, som ikke naturligt lader sig opdele. Derudover er det bekosteligt at udføre opgaver i Arktis, hvorfor det af hensyn til rådgivernes afløb på rammeaftalen, samt de logistiske udfordringer på lokaliteten, er vurderet, at rådgiverne på Rammeaftalen skal have mulighed for at kunne udføre komplette rådgivningsydelser indeholdende flere fagområder i det snævre tidsrum, hvor der er adgang til lokaliteten. For så vidt angår den geografiske placering af rådgivningsydelserne kan det ikke på forhånd udledes, hvilke rådgivningsydelser der skal udføres på hvilke lokaliteter i Arktis, hvorfor det ligeledes af

hensyn til rådgivernes afløb på Rammeaftalen ikke vurderes fordelagtigt at foretage en sådan opdeling.

II.2.5) Tildelingskriterier
Kvalitetskriterium - Navn: Opgavehåndtering / Vægtning: 60%
Pris - Vægtning: 40%
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: ja
Beskrivelse af optioner:

Rammeaftalen er udbudt med en option på forlængelse i op til 24 måneder, dog maksimalt med 12 måneder pr. forlængelse

II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Offentligt udbud
IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem
Udbuddet indebærer udarbejdelse af en rammeaftale
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt
Bekendtgørelsens nummer i EUT S: 2021/S 197-514043
IV.2.8) Oplysninger om opsigelse af dynamisk indkøbssystem
IV.2.9) Oplysninger om ophør af indkaldelse af tilbud i form af en forhåndsmeddelelse

Del V: Kontrakttildeling

Kontraktnr.: 4600005781
Betegnelse:

Rammeaftale for rådgivning vedrørende Forsvarsministeriets aktiviteter i Arktis

En kontrakt/delkontrakt tildeles: ja
V.2) Kontrakttildeling
V.2.1) Dato for indgåelse af kontrakten:
19/01/2022
V.2.2) Oplysninger om tilbud
Antal modtagne tilbud: 2
Kontrakten er blevet tildelt en sammenslutning af økonomiske aktører: nej
V.2.3) Kontrahentens navn og adresse
Officielt navn: Cowi A/S
CVR-nummer: 44623528
Postadresse: Parallelvej 2
By: Kongens Lyngby
NUTS-kode: DK Danmark
Postnummer: 2800
Land: Danmark
E-mail: ovh@cowi.com
Telefon: +45 20474810
Kontrahenten er en SMV: nej
V.2.4) Oplysninger om kontraktens/delkontraktens værdi (eksklusive moms)
Kontraktens/delkontraktens oprindeligt anslåede samlede værdi: 30 000 000.00 DKK
Kontraktens/delaftalens samlede værdi: 30 000 000.00 DKK
V.2.5) Oplysninger om underentreprise

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.3) Yderligere oplysninger:

1) Deltagelse i udbuddet kan kun ske elektronisk via ordregivers anvendte elektroniske udbudssysten, iBinder, jf. pkt. I.3), hvor der er indsat link. For adgang til udbudsmaterialet skal tilbudsgiver være registreret som bruger. Registrering er vederlagsfri. Såfremt tilbudsgiver oplever problemer med systemet, kan iBinders support kontaktes på mail via support@ibinder.dk eller telefon (+45) 89 88 78 30.

2) Såfremt tilbuddet indeholder flere udgaver (versioner) af det samme dokument, vil den seneste uploadede udgave være gældende. Det samme gør sig gældende, såfremt tilbudsgiver har uploaded flere tilbud.

3) Al kommunikation i forbindelse med udbudsproceduren, herunder spørgsmål og svar, skal ske via det elektroniske udbudssystem, iBinder. Det er tilbudsgivers ansvar at holde sig opdateret om eventuelle offentliggørelser på iBinder.

4) Tilbudsgiveren vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis tilbudsgiveren er omfattet af de i udbudsloven § § 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde, samt samtlige frivillige udelukkelsesgrunde anført i udbudslovens § 137, herunder vedrørende tilsidesættelse af visse forpligtelser, jf. nr. 1, forhold vedr. insolvens/konkurs el. lign., jf. nr. 2, alvorlige pligtforsømmelser, jf. nr. 3, aftale mhp. konkurrencefordrejning, jf. nr. 4, mislighold af tidligere offentlig kontrakt, jf. nr. 5, uretmæssig påvirkning af ordregivers beslutningsproces, jf. nr. 6 og ubetalt forfalden gæld til det offentlige under 100 000 DKK, jf. nr. 7, medmindre tilbudsgiver har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med udbudsloven § 138.

5) Før Ejendomsstyrelsens beslutning om tildeling af rammeaftalen, skal Ejendomsstyrelsen kræve, at den tilbudsgiver, som Ejendomsstyrelsen har til hensigt at tildele rammeaftalen, fremlægger dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i det fælles europæiske udbudsdokument, jf. udbudslovens § 159, stk. 2. Tilbudsgiver skal have en passende frist til fremlæggelse af dokumentationen. Dokumentationen vedrører de i udbudsbekendtgørelsen stillede krav til tilbudsgivernes personlige forhold, tekniske og faglige formåen samt økonomiske og finansielle formåen. Tilbudsgiver skal fremsende følgende oplysninger vedrørende udelukkelse og egnethed:

- Tilbudsgivers personlige forhold: Serviceattest eller tilsvarende dokumentation udstedt inden for de seneste 6 måneder før tilbudsfristen.

- Tilbudsgivers økonomiske og finansielle formåen: Årsregnskaber eller lignende dokumentation, herunder revisorpåtegnet erklæring vedrørende omsætningen, såfremt denne ikke fremgår af årsregnskabet. Hvis oplysningerne fremgår af tilbudsgivers offentliggjorte årsrapporter, er det ikke nødvendigt at fremsende ovenstående dokumentation.

- Støtteerklæring, såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen.

- Konsortieerklæring, såfremt tilbudsgiver er en sammenslutning af virksomheder. Ejendomsstyrelsen forbeholder sig ligeledes retten til på ethvert tidspunkt i udbudsproceduren at indhente ovennævnte dokumentation, såfremt dette vurderes nødvendigt for, at proceduren gennemføres korrekt, jf. udbudsloven § 151, stk. 2.

VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Officielt navn: Klagenævnet for Udbud, Nævnenes Hus
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud
VI.4.2) Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
Officielt navn: Klagenævnet for Udbud, Nævnenes Hus
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:

Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte tilbudsgivere om, hvem der er

blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudsloven § 171, stk. 2.

I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:

1) 45 kalenderdage efter at ordregiver har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiver har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.

2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiver har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.

3) 6 måneder efter at ordregiver har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiver har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudsloven § 171, stk. 4.

4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiver har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.

Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiver om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.Klagenævnet for Udbuds e- mailadresse er angivet i pkt. VI.4.1.

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Officielt navn: Konkurrence- og forbrugerstyrelsen
Postadresse: Carl Jacobsens vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://www.kfst.dk/udbud/
VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
20/01/2022

Send til en kollega

0.052