Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
http://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=317555&B=DK_UDBUD
Udbyder
Region Sjælland
Vindere
Delaftale A - Indledende undersøgelser og mindre videregående undersøgelser
(04.03.2022)
DGE Miljø- og Ingeniørfirma A/S
Jelshøjvænget 11
8270 Højbjerg
Delaftale B - Teknisk rådgivning og bistand til pesticidundersøgelser
(04.03.2022)
WSP Danmark A/S
Linnés Allé 2
2630 Taastrup
Delaftale A - Indledende undersøgelser og mindre videregående undersøgelser
(04.03.2022)
Geo
Maglebjergvej 1
2800 Kgs. Lyngby
Delaftale B - Teknisk rådgivning og bistand til pesticidundersøgelser
(04.03.2022)
NIRAS A/S
Sortemosevej 19
3450 Allerød
Opdateringer
IV.2.2)
I stedet for:
Dato: 27-12-2021
Time: 23:59
Læses:
Dato: 10-01-2022
Time: 23:59
Yderligere oplysninger
Tilbudsfristen forlænges til 10. januar 2022, kl. 23.59.
Region Sjællands genudbud af rammeaftaler om teknisk rådgivning ifm. jordforureningsundersøgelser
Region Sjælland
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: 29190658
Postadresse: Alleen 15
By: Sorø
NUTS-kode: DK02 Sjælland
Postnummer: 4180
Land: Danmark
Kontaktperson: Maybrit Jannerup
E-mail: maj@regionsjaelland.dk
Telefon: +45 57875826
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.regionsjaelland.dk
Del II: Genstand
Region Sjællands genudbud af rammeaftaler om teknisk rådgivning ifm. jordforureningsundersøgelser
Region Sjælland gennemfører udbud af rammeaftaler om tekniske rådgiverydelser og bistand i forbindelse med indledende og mindre videregående undersøgelser og teknisk rådgivning og bistand til pesticidundersøgelser.
Rammeaftalen er opdelt i 2 delaftaler.
Delaftale A omfatter teknisk rådgivning og bistand på indledende undersøgelser og mindre videregående undersøgelser, herunder undersøgelser udført efter Statens Værditabsordning (VTO), indeluftundersøgelser til afklaring af indeklimarisiko, indledende gasundersøgelser og indledende grundvandsundersøgelser.
Delaftale B omfatter teknisk rådgivning og bistand på pesticidundersøgelser.
En begrænset del af undersøgelserne på begge delaftaler kan angå jordforurenings påvirkning af overfladevand.
OBS: Tidligere udbud med udbudsbekendtgørelse 2021/S 199-519537 er annulleret. Der er ændret mindre uhensigtsmæssigheder i udbudsmaterialet i forbindelse med dette genudbud.
Delaftale A - Indledende undersøgelser og mindre videregående undersøgelser
Formålet med opgaven for delaftale A ”Indledende undersøgelser og mindre videregående undersøgelser” er overordnet set:
• Teknisk rådgivning i forbindelse med udarbejdelse af ejendomsbeskrivelser samt gennemførelse af indledende og mindre videregående forureningsundersøgelser på lokaliteter omfattet af offentlig indsats med hensyn til grundvand, overfladevand eller arealanvendelse (kontakt, indeluft, udeluft og metangas fra lossepladser) efter jordforureningslovens kapitel 2, 3 og kapitel 4.
Undersøgelserne skal gennemføres i et dynamisk design og tage udgangspunkt i den konceptuelle model, der skal udarbejdes.
En del af undersøgelserne, hvor der er bolig som indsatsområde, skal udføres efter reglerne om 1 års undersøgelse eller efter statens værditabsordning, hvorfor undersøgelserne skal udføres indenfor en nærmere fastsat tidsfrist.
• Afrapportering af de tekniske undersøgelser med henblik på risikovurdering i forhold til arealanvendelse, grundvand og overfladerecipient. Rapporten skal kunne danne grundlag for beslutning om fremtidig kortlægning efter reglerne i jordforureningsloven ud fra en risikovurdering overfor arealanvendelse, grundvand og evt. overfladerecipient.
• For gaspåvirkede lokaliteter at afklare den rummelige afgrænsning af det gasdannende område og sammen med de overordnede geologiske og hydrogeologiske samt topografiske forhold, at vurdere risikoen i forhold til bygninger på og i nærområdet til lossepladsen.
• Ved mindre videregående undersøgelser – herunder VTO, at nuancere risikovurderingen for grundvand, overfladevand, indeklima eller kontakt til jorden på kortlagte arealer samt eventuel afgrænsning af forureningen.
Omfanget af delaftale A forventes at udgøre 20-60 undersøgelser per år, men Regionen forbeholder sig retten til at gennemføre yderligere undersøgelse op til den i udbudsbekendtgørelsen angivne maksimale værdi.
Ordregiver kan forlænge kontrakten på samme vilkår med to gange op til 12 måneder.
Der indgås to rammeaftaler på delaftale A, hvor Rådgiver 1 (der afgav det for delaftalen økonomisk mest fordelagtige tilbud) tildeles 60% af puljerne, mens rådgiver 2 (der afgav det for delaftalen økonomisk næstmest fordelagtige tilbud) tildeles 40 % af puljerne. Der henvises herom til rammeaftalen.
Delaftale B - Vedrørende indledende pesticidundersøgelser
Formålet med opgaven for delaftale B "Pesticidundersøgelserne" er overordnet set:
• Teknisk rådgivning i forbindelse med indledende vurderinger og undersøgelser, samt evt. supplerende indledende forureningsundersøgelser på lokaliteter med potentielle pesticidpunkt-kilder (PPK), der kan udgøre en risiko for grundvandskvaliteten, i grundvandsdannende områder (GDO) udpeget med Region Sjællands grundvandsstrategi. På nogle lokaliteter kan der være andre kilder til forurening end pesticider, der skal undersøges i forhold til grundvand eller arealanvendelse.
• At der allerede på indledende niveau på baggrund af arkivmateriale/kildemateriale om pesticidpunkkilderne og områdets geologi og hydrogeologi opstilles en konceptuel model på oplandsniveau.
• At planlægge og udføre undersøgelserne i et dynamisk design startende fra udarbejdelse af et lokalitetsspecifikt oplysningsark til afrapportering på lokalitetsniveau, hvor den konceptuelle model er det bærende element.
• I forbindelse med afrapporteringen at angive en eventuel pesticidforurenings art, kildestyrke og placering også i forhold til på en sådan måde, at der kan foretages en robust risikovurdering over for grundvandet på lokalitetsniveau.
• At udarbejde en samlet beskrivelse og risikovurdering af pesticidtruslen ved sammenstilling af resultaterne fra alle de undersøgte lokaliteter indenfor samme pulje eller grundvandsdannende opland. Den konceptuelle model på oplandsniveau udgør et betydende element i risikovurderingen.
Omfanget af delaftale B forventes at udgøre 100-110 undersøgelser per år, men Regionen forbeholder sig retten til at gennemføre yderligere undersøgelser op til den angivne maksimale værdi for delaftalen, jf. pkt. II.2.6.
Ordregiver kan forlænge kontrakten på samme vilkår med to gange op til 12 måneder.
Der indgås tre rammeaftaler for delaftale B. Rådgiver 1 (økonomisk mest fordelagtige tilbud) tildeles 50% af puljerne, mens rådgiver 2 (økonomisk næstmest fordelagtige tilbud) tildeles 30 % af puljerne og rådgiver 3 (økonomisk tredje mest fordelagtige tilbud) tildeles 20 % af puljerne. Der henvises herom til rammeaftalen.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Den økonomiske og finansielle kapacitet vurderes på baggrund af følgende:
• Tilbudsgivers omsætning i det seneste disponible regnskabsår.
• Tilbudsgivers egenkapital i det seneste disponible regnskabsår.
Oplysningerne skal af tilbudsgiver angives i det fælles europæiske udbudsdokument (herefter ESPD). Som dokumentation for, at tilbudsgiver opfylder de ovenfor opstillede krav til egnethed, skal tilbudsgiver indlevere udfyldt ESPD-dokument (via EU-supply).
Når ordregiver forlanger det, skal der fremlægges følgende dokumentation for økonomisk og finansiel kapacitet:
• Virksomhedens balance eller uddrag heraf i det seneste disponible regnskabsår, såfremt offentliggørelse af balancen er lovpligtig i det land, hvor virksomheden er etableret, eller anden dokumentation for egenkapitalens størrelse.
• Erklæring om virksomhedens samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår, afhængig af hvornår virksomheden blev etableret eller startede sin virksomhed, hvis tallene for denne omsætning foreligger.
Ved en sammenslutning af virksomheder (konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. Baserer virksomheden sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør), skal oplysningerne ligeledes afgives for disse enheder.
--
Regionen forbeholder sig retten til at foretage berigtigelse af indsendte oplysninger vedrørende tilbudsgivers opfyldelse af egnethed og efterhente manglende oplysninger i ESPD’et i henhold til udbudslovens § 159, stk. 5.
Tilbudsgiver skal opfylde følgende krav til økonomisk og finansiel formåen:
• Nettoomsætning i seneste offentliggjort regnskabsår: kr. 5 mio.
• Egenkapitalkrav (seneste offentliggjorte årsregnskab): kr. 4 mio.
Ovenstående krav til tilbudsgivers økonomiske og finansielle formåen gælder for begge delaftaler.
Den tekniske og faglige formåen vurderes på baggrund af følgende:
• Tilbudsgivers miljøledelsessystem.
• Antallet af tilbudsgivers medarbejdere.
• Tilbudsgivers referencer.
--
For så vidt angår kravet til implementering af miljøledelsessystem skal tilbudsgiver som foreløbig dokumentation angive oplysning om tilbudsgivers miljøledelsessystem i ESPD’ets afsnit C under punktet "Miljøledelsesforanstaltninger". Tilbudsgiver skal her anvende fritekstfeltet til at beskrive miljøledelsessystemet i overensstemmelse med kravene til miljøledelsessystem i henhold til udbudsbetingelsernes pkt. 9.3.
--
For så vidt angår kravet om antal af medarbejdere med mindst 4 års erfaring skal tilbudsgiver som foreløbig dokumentation angive oplysning om antallet af tilbudsgivers medarbejdere i ESPD’ets afsnit C under punktet "Uddannelsesmæssige og faglige kvalifikationer". Her skal tilbudsgiver anvende fritekstfeltet til at bekræfte, at tilbudsgiver råder over minimum 10 medarbejdere med mindst 4 års erfaring indenfor delaftalens område. Tilbudsgiver skal alene oplyse antallet af medarbejdere, som tilbudsgiver råder over ved at angive et antal på mindst 10. Tilbudsgiver skal ikke indsende CV’er for disse medarbejdere eller på anden måde beskrive deres kompetencer. Det frarådes, at tilbudsgiver henviser til de til brug for evalueringen indsendte CV’er, da der ikke vil være mindst 10.
--
Referencerne skal angives i ESPD'ets afsnit C ifm. tilbudsafgivelsen. Referencerne skal indeholde følgende oplysninger:
• Navn på kunden
• Kort beskrivelse af rådgivningen, som viser at referencerne opfylder de stillede krav til egnethed
• Tidspunkt for rådgivningens udførelse
• Andel af opgaven, der er færdiggjort i %, hvis opgaven ikke af afsluttet (vurderet på baggrund af andelen af udbetalt honorar).
Bemærk, at tilbudsgiver i sit ESPD alene kan angive egne referencer, dvs. for den pågældende juridiske person (CVR.nr.). Dette indebærer eksempelvis, at koncernforbundne selskabers referencer kun kan tages i betragtning, hvis tilbudsgiveren baserer sig på de pågældende koncernforbundne selskaber i relation til egnethed, og hvis der således indleveres særskilt ESPD og støtteerklæring for de pågældende koncernforbundne selskaber.
--
For konsortier gælder at konsortiedeltagerne tilsammen skal opfylde egnethedskravene. For tilbudsgivere, der baserer sig på andre økonomiske aktørers økonomiske og/eller tekniske formåen gælder, at tilbudsgiveren og den støttende enhed tilsammen skal opfylde egnethedskravene.
--
Regionen forbeholder sig retten til at foretage berigtigelse af indsendte oplysninger vedrørende tilbudsgivers opfyldelse af egnethed og efterhente manglende oplysninger i ESPD’et i henhold til udbudslovens § 159, stk. 5.
Det er for begge delaftaler et egnethedskrav at:
Tilbudsgiver har implementeret et miljøledelsessystem, der omfatter, at virksomheden:
o har kortlagt sine miljøforhold,
o har formuleret en miljøpolitik med fastsat miljømål,
o har udarbejdet handlingsplaner for opnåelse af fastsatte miljømål og løbende evaluerer miljøarbejdet.
--
For delaftale A gælder yderligere:
• Tilbudsgiver råder over mindst 10 medarbejdere, der hver har mindst 4 års erfaring med arbejde inden for jord -og grundvandsforurening svarende til delaftale As anvendelsesområde. Regionen gør opmærksom på, at ovenstående krav til at antal af medarbejdere alene vedrører egnethedsvurderingen og indgår således ikke i evalueringen af tilbuddet.
• Tilbudsgiveren skal have udført rådgivning om og udførelse af forureningsundersøgelser på mindst 20 lokaliteter:
o Mindst 5 af forureningsundersøgelserne skal angå lokaliteter, hvor undersøgelsen er foretaget med henblik på udelukkende eller delvist at afklare metanforekomst.
o De 20 lokaliteter må være fordelt på 1-20 referencer. I denne sammenhæng forstås ved en lokalitet en samlet geografisk enhed fordelt på én eller flere matrikler.
o Referencerne skal være udført for en offentlig myndighed i henhold til jordforureningsloven eller tilsvarende for undersøgelser udført i andre lande.
o Referencerne skal angå indledende undersøgelser eller mindre videregående undersøgelser udført af hensyn til grundvand, indeklima eller kontaktrisiko.
o Der skal som led i referencerne være foretaget risikovurdering overfor grundvand, indeklima- eller kontaktrisiko. Referencerne skal være udført indenfor de seneste 5 år regnet fra tilbudsfristen regnet fra rådgivningens afslutning. Perioden er sat til 5 år af konkurrencehensyn. For så vidt angår igangværende opgaver, skal tilbudsgivere have færdiggjort mindst 50 % af arbejdet, hvilket vurderes på baggrund af andelen af udbetalt honorar fra kunden.
--
For Delaftale B gælder yderligere :
• Tilbudsgiver råder over mindst 10 medarbejdere, der hver har mindst 4 års erfaring med arbejde inden for jord- og grundvandsforurening svarende til delaftale Bs anvendelsesområde. Regionen gør opmærksom på, at ovenstående krav til at antal af medarbejdere alene vedrører egnethedsvurderingen og indgår således ikke i evalueringen af tilbuddet.
• Det er et krav, at tilbudsgiveren har udført rådgivning i forbindelse med opsporing af forureningskilder på mindst 20 lokaliteter og udførelse af forureningsundersøgelser på ligeledes mindst 20 lokaliteter.
Det er ikke et krav, at opsporingen af forureningskilderne er lavet i forbindelse med en forureningsundersøgelse.
o I denne sammenhæng forstås ved lokalitet en samlet geografisk enhed fordelt på én eller flere matrikler.
o De 20 lokaliteter må være fordelt på 1-20 referencer.
o Referencerne skal være udført for en offentlig myndighed i henhold til jordforureningsloven eller tilsvarende for undersøgelser udført i andre lande.
o Referencerne skal angå lokalisering og opsporing af punktkilder på ejendomme.
For referencerne gældende udførelse af forureningsundersøgelser gælder, at de hver især skal opfylde følgende krav:
• Være udført for en offentlig myndighed i henhold til jordforureningsloven eller tilsvarende for undersøgelser udført i andre lande.
• Angå undersøgelser af grundvandstruende pesticidpunktkilder af samme slags som de udbudte.
• Der skal i forbindelse med undersøgelsen være foretaget risikovurdering af pesticider overfor grundvandet.
• Være udført indenfor de seneste 5 år regnet fra tilbudsfristen regnet fra rådgivningens afslutning. Perioden er sat til 5 år af konkurrencehensyn. For så vidt angår igangværende opgaver, skal tilbudsgivere have færdiggjort mindst 50 % af arbejdet, hvilket vurderes på baggrund af andelen af udbetalt honorar fra kunden.
Vilkårene fremgår af udkast til rammeaftale, hvor også CSR vilkår er anført i bilag.
Del IV: Procedure
Tilbudsgiverne kan ikke overvære åbningen af tilbuddene.
Del VI: Supplerende oplysninger
Beløb angivet i del II.1.5 og del II.2.6, er inkl. forlængelsesoptionen.
Værdien som angivet i del II.1.5 udgør den samlede maksimale værdi af rammeaftalen, mens værdien angivet i del II.2.6. udgør den samlede maksimale værdi af hver af delaftalerne. Regionen forventer, at omfanget af undersøgelser på delaftale A realistisk vil udgøre 20-60 undersøgelser per år (ca. 4 mio. p.a.), men forbeholder sig retten til at gennemføre yderligere undersøgelse op til den maksimale værdi for delaftale A, jf. punkt. II.2.6. Regionen forventer ligeledes, at der realistisk skal foretages 100-110 undersøgelser per år (ca. 11 mio. p.a.) for delaftale B, men forbeholder sig ligeledes ret til at gennemføre undersøgelser op til den i angivne maksimale værdi for delaftale B, jf. punkt. II.2.6. De angivne værdier udgør således regionens maksimale anskaffelser og er ikke udtryk for estimering af de realistisk angivne mængder.
--
Angivelsen i udbudsbekendtgørelsens del IV.1.3 skal forstås sådan, at der på delaftale A vil være to rammeaftaleholdere og delaftale B tre rammeaftaleholdere.
--
Udelukkelsesgrunde: Tilbudsgiveren vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis tilbudsgiveren befinder sig under omstændigheder som anført i udbudslovens §§ 135-136, og § 137, stk. 1, nr. 1 og 2, er udelukket fra at deltage i udbuddet. En tilbudsgiver, der på et hvilket som helst tidspunkt under udbuddet bliver omfattet af en af udelukkelsesgrundene anført i udbudslovens §§ 135-136, og § 137, stk. 1, nr. 1 og 2, vil blive udelukket fra udbuddet, medmindre den pågældende inden for en af Regionen fastsat rimelig frist fremlægger dokumentation, der viser tilbudsgiverens pålidelighed, jf. udbudslovens § 138.
Oplysninger herom skal angives i ESPD-formularens del III, afsnit A, B, C og D.
Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD i henhold til udbudslovens §§151-152, jf.§ 153.
--
Berigtigelse: Regionen forbeholder sig retten til at foretage berigtigelse af indsendte oplysninger vedrørende tilbudsgivers opfyldelse af egnethed og efterhente manglende oplysninger i ESPD’et og tilbuddet generelt i henhold til udbudslovens § 159, stk. 5.
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405708
Internetadresse: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagevejledning-0
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på www.erhvervsstyrelsen.dk
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://www.kfst.dk