Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
http://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=286420&B=DSB
Anmodning om deltagelse
Addresse
http://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=286420&B=DSB
Udbyder
DSB
Vindere
Rammeaftale nr. 3
(02.07.2021)
Moe A/S
Buddingevej 272
2860 Søborg
Rammeaftale nr. 2
(02.07.2021)
SWECO Danmark A/S
Ørestads Boulevard 41
2300 København S
Rammeaftaler, Totalrådgivning
(02.07.2021)
Atkins Danmark A/S
Arne Jacobsens Allé 17
2300 København S
Rammeaftale, totalrådgivning inden for byggeri og anlæg
DSB
Udbudsbekendtgørelse – forsyningsvirksomhed
Tjenesteydelser
Direktiv 2014/25/EU
Del I: Ordregivende enhed
CVR-nummer: 25 05 00 53
Postadresse: Telegade 2
By: Taastrup
NUTS-kode: DK DANMARK
Postnummer: 2630
Land: Danmark
Kontaktperson: Mette Thomsen
E-mail: metth@dsb.dk
Telefon: +45 24680195
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.dsb.dk
Internetadresse for køberprofilen: https://eu.eu-supply.com/ctm/Company/CompanyInformation/Index/63264
Del II: Genstand
Rammeaftale, totalrådgivning inden for byggeri og anlæg
DSB udbyder landsdækkende rammeaftale på totalrådgivning, der har til formål at dække DSB's behov for totalrådgivning i forbindelse med gennemførelse af bygge- og anlægsprojekter. Aftalegrundlaget er ABR18 med DSB's fravigelser og præciseringer samt Ydelsesbeskrivelsen for Byggeri og Landskab (YBL 18). Rammeaftalen er ikke eksklusiv og uden garanteret mindsteomsætning. Der indgås aftaler med 3 rådgivere. Rådgiver med prioritet nr. 1 vil blive tildelt alle opgaver med en estimeret kontraktværdi på op til 1,5 mio. DKK. Rådgiverne, som vil blive tildelt rammeaftaler ved prioritet nr. 2 og nr. 3, vil, sammen med rådgiveren med prioritet nr. 1, blive inviteret til at deltage i miniudbud for opgaver med en estimeret kontraktværdi på 1,5 mio. DKK og derover. DSB forventer at afholde ca. 8-10 miniudbud i rammeaftalens ordinære løbetid.
Danmark
DSBs opgaver er meget varierede indenfor bygningsområdet, indretning af stationer og faciliteter for togdriften og udvikling af DSB øvrige portefølje for bygninger og arealer.
DSB ønsker at indgå rammeaftale om totalrådgivning i forbindelse med byggeri og anlæg for DSB i hele landet.
Opgaverne ligger primært indenfor bygninger, arealer og jernbaneteknik. Der skal tages højde for jernbanesikkerhed i alle projekter.
1) Bygninger:
Rådgiveren skal løse opgaver indenfor renovering og ombygning af fortrinsvis gamle stationsbygninger og værkstedsbygninger, men også nyere bygninger og opførelse af bygninger til brug for jernbanedriften. Den eksisterende bygningsmasse omfatter bevaringsværdige og fredede bygninger. En stor del af bygningsmassen er ikke længere i brug til jernbaneformål og skal ombygges, sælges eller nedrives afhængig af bygningernes potentiale.
Rådgiveren skal levere ydelser indenfor hele ydelsesbeskrivelsen, herunder:
— Projekteringsydelser
— Byggeledelse
— Myndighedsbehandling, herunder Kulturarvsstyrelsen
— Arbejdsmiljøkoordinering
— Ydelser indenfor indeklima og miljø
— Ydelser, hvori indgår certificerede rådgivere indenfor brand, statik og energi.
2) Arealer:
På stationerne samarbejder DSB ofte med kommuner, BDK og trafikselskaber om indretning af forpladser, trafikterminaler og faciliteter som cykelparkering og bilparkering. Rådgiveren skal løse opgaver indenfor indretning af pladser, adgangsveje og trafikterminaler, herunder trappeanlæg, gangbroer, perronaptering og tekniske installationer.
Rådgiveren skal levere ydelser indenfor hele ydelsesbeskrivelsen, herunder:
— Projekteringsydelser
— Byggeledelse
— Interessenthåndtering
— Myndighedsbehandling, herunder miljøforhold
— Tilgængelighed.
3) Jernbaneinfrastruktur (-teknik):
DSB ejer firmaspor og køreledningsanlæg på ca. 10 lokationer i Danmark. Rådgiveren skal kunne løse opgaver indenfor vedligeholdelse, renovering, tilpasning og nyetablering af spor og faciliteter til togdriften som forsyningsvægge, vaskehaller, perronristeanlæg mv. inkl. rådgivning for projekter udført af DSB på infrastruktur ejet af Banedanmark.
Rådgiveren skal levere ydelser indenfor hele ydelsesbeskrivelsen, herunder:
— Projekteringsledelse
— Byggeledelse
— Projektering efter Banedanmarks normer og vejledninger.
4) Jernbanesikkerhed:
Alle projekter skal vurderes i forhold til, om de omfatter arbejde i eller tæt på spor i drift, hvor der gælder regler om jernbanesikkerhed. Jernbanesikkerhed omfatter sikkerhed i forbindelse med arbejdets udførelse, både i bygge- og driftsfasen og sikkerhed for den infrastruktur, som påvirkes af arbejderne. Rådgiveren skal kunne løse opgaver, som omfatter jernbanesikkerhed og CSM-procedurer i forbindelse med projekterne.
Rådgiveren skal levere ydelserne indenfor hele ydelsesbeskrivelsen, herunder:
— Udarbejde jernbanesikkerhedsplaner og -instrukser
— Reservere sporspærringer og kørestrømsafbrydelser
— Levere nødvendige jernbanesikkerhedsydelser for opfyldelse af forskrifter og regler, herunder potentialudligning
— Levere dokumentation til CSM processen, herunder dokumenter til Ibrugtagningstilladelser og efteribrugtagningstilladelser.
DSB kan forlænge rammeaftalernes løbetid 2 gange af hver 24 måneder, dvs. maksimalt 48 måneder i alt.
Begrænsning af ansøgere, der opfordres til at afgive tilbud, sker efter vurdering af, hvilke ansøgere, der har dokumenteret de mest relevante referencer, jf. punkt III.1.3), af de ydelser, som rammeaftalen omfatter, jf. beskrivelsen i punkt II.1.4) og II.2.4).
Relevansvurderingen foretages på baggrund af, i hvor høj grad referencerne dokumenterer erfaring med levering af sammenlignelige ydelser i forhold til de kategoriserede opgaver, jf. pkt. II.2.4).
Ved vurderingen af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest relevante referencer af sammenlignelige ydelser i forhold til de kategoriserede opgaver, tages der udgangspunkt i den enkelte ansøgers mest relevante reference, dog således, at ansøgerens øvrige referencer kan supplere den mest relevante reference, såfremt referencerne tilsammen dokumenterer en højere grad af relevant erfaring med at levere de konkrete efterspurgte ydelser i forhold til de kategoriserede opgaver, jf. pkt. II.2.4).
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Ansøger skal indgive det fælles europæiske udbudsdokument (herefter ESPD) med angivelse af følgende oplysninger:
(A) samlet årsomsætning i de seneste 3 finansielle år.
(B) EBIT-margin, udregnet som (EBIT/Omsætning) * 100, i de seneste 3 finansielle år.
(C) Soliditetsgrad, udregnet som (samlede egenkapital/samlede aktiver) x 100, i de seneste 3 finansielle år.
Baserer ansøger sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen, kræver ordregiver, at ansøger og de pågældende enheder hæfter solidarisk for kontraktens gennemførelse.
ESPD fungerer som et foreløbigt bevis for, at ansøger opfylder mindstekrav til egnethed i relation til økonomisk og finansiel kapacitet.
Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for, at oplysningerne i ESPD er korrekte.
Når ordregiver forlanger det, skal der fremlægges følgende dokumentation for økonomisk og finansiel kapacitet:
(A) Erklæring om virksomhedens samlede omsætning pr. år i de 3 seneste finansielle år, afhængig af hvornår virksomheden blev etableret eller startede sin virksomhed, hvis tallene for denne omsætning foreligger. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. Baserer virksomheden sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør), skal oplysningerne ligeledes afgives for disse enheder.
(B) Erklæring om virksomhedens EBIT-margin, udregnet som (EBIT/Omsætning) * 100, pr. år i de 3 seneste finansielle år, afhængig af hvornår virksomheden blev etableret eller startede sin virksomhed, hvis tallene for denne omsætning foreligger. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. Baserer virksomheden sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør), skal oplysningerne ligeledes afgives for disse enheder.
(C) Erklæring om virksomhedens soliditetsgrad, udregnet som (samlede egenkapital/samlede aktiver) x 100 pr. år i de seneste 3 finansielle år, afhængig af hvornår virksomheden blev etableret. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. Baserer virksomheden sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør), skal oplysningerne ligeledes afgives for disse enheder.
(A) Som mindstekrav kræves en gennemsnitlig årlig omsætning på mindst 50 mio. DKK inden for de seneste 3 finansielle år. Såfremt ansøgeren baserer sig på andre enheders formåen, beregnes omsætningen som ansøgerens og disse andre enheders samlede omsætning i hvert af de seneste 3 finansielle år. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes omsætningen som virksomhedernes samlede omsætning i hver af de seneste 3 finansielle år. Oplysningerne angives i ESPD afsnit IV.B ”Samlet årsomsætning”.
(B) Som mindstekrav kræves en gennemsnitlig EBIT-margin på mindst 4 % i de seneste 3 finansielle år. EBIT-margin beregnes som (EBIT/Omsætning) * 100. Gennemsnitlig EBIT-margin beregnes som gennemsnittet af EBIT-marginen for de seneste 3 finansielle år. Hvis ansøger baserer sig på andre enheders formåen, beregnes EBIT-margin som ansøgers og disse andre enheders samlede EBIT i forhold til deres samlede omsætning, udregnet i procent. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes EBIT margin på tilsvarende måde, dvs. som virksomhedernes samlede EBIT i forhold til deres samlede omsætning, udregnet i procent og som gennemsnit af de seneste 3 finansielle år.
Oplysningerne angives i ESPD afsnit IV.B ”Finansielle nøgletal”. Ansøger bedes tydeligt anføre ”EBIT-margin” i besvarelse.
(C) Som mindstekrav kræves en gennemsnitlig soliditetsgrad på mindst 20 % i de seneste 3 finansielle år. Soliditetsgraden beregnes som ansøgers samlede egenkapital i forhold til ansøgers samlede aktiver, udregnet i procent. Soliditetsgraden udregnes således som (samlede egenkapital/samlede aktiver) x 100 = soliditetsgrad i de seneste 3 finansielle år. Såfremt ansøgeren baserer sig på andre enheders formåen, beregnes soliditetsgraden som ansøgerens og disse andre enheders samlede egenkapital i forhold til deres samlede aktiver, udregnet i procent i de seneste 3 finansielle år. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes soliditetsgraden som virksomhedernes samlede egenkapital i forhold til deres samlede aktiver, udregnet i procent og som gennemsnit af de seneste 3 finansielle år. Oplysningerne angives i ESPD afsnit IV.B ”Finansielle nøgletal”. Ansøger bedes tydeligt anføre ”soliditetsgrad” i besvarelse.
Ansøger skal indgive ESPD med angivelse af en liste over de 5 betydeligste sammenlignelige opgaver, jf. punkt II.1.4) og II.2.4), som ansøger har udført i løbet af de sidste 3 år inden ansøgningsfristen.
Kun referencer, der vedrører ydelser, som er udført på ansøgningstidspunktet, vil blive tillagt betydning ved vurdering af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest relevante leverancer, jf. punkt II.2.9). Hvis der er tale om en igangværende opgave, er det således alene den del af ydelserne, der allerede er udført på ansøgningstidspunktet, som vil indgå i vurderingen af referencen.
Hver reference bedes indeholde en kort beskrivelse af den udførte opgave.
Beskrivelsen af opgaven bør indeholde en klar beskrivelse af, hvilke af de under punkt II.1.4) og II.2.4), anførte ydelser, opgaven vedrørte, samt ansøgers rolle(r) i udførelsen af opgaven, herunder hvilke ydelser, som ansøger leverede.
Endvidere bedes referencen indeholde den økonomiske værdi af opgaven (beløb), dato for opgavens udførelse samt navn på kunden (modtager).
Ved angivelse af dato for opgavens udførelse bedes ansøger angive datoen for opgavens påbegyndelse og afslutning. Er dette ikke muligt, f.eks. fordi opgaverne er udført løbende i henhold til en rammeaftale, bedes ansøger i beskrivelsen af opgaven angive, hvordan datoen er angivet.
Der kan maksimalt angives 5 referencer, uanset om ansøger er en enkelt virksomhed, om ansøger baserer sig på andre enheders tekniske formåen, eller om der er tale om en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium).
Såfremt der angives mere end 5 referencer, vil der alene blive lagt vægt på de 5 første referencer. Referencer herudover vil der blive set bort fra. Såfremt det ikke kan afgøres, hvilke referencer, der er de første 5 referencer, vil referencerne blive udvalgt ved lodtrækning.
Baserer ansøger sig på andre enheders faglige erfaringer vedrørende udførelsen af konkrete dele af ydelserne, som rammeaftalen omfatter, jf. punkt II.2.4), skal de konkrete dele af ydelserne under rammeaftalen udføres af den enhed, som ansøger baserer sig på.
ESPD fungerer som bevis for, hvordan ansøger opfylder udvælgelseskriteriet, jf. punkt II.2.9).
Ansøger vil ikke blive afkrævet yderligere dokumentation for teknisk og faglig kapacitet. Dog forbeholder ordregiver sig ret til at kontakte ansøger eller den i referencen angivne kunde med henblik på at indhente oplysninger om referencen.
Finansierings- og betalingsvilkår vil fremgå af udbudsmaterialet.
Der henvises endvidere til påkrævet elektronisk fakturering og mulighed for elektronisk ordre i henhold til lovbekendtgørelse nr. 798 af 28. juni 2007 om offentlige betalinger m.v. med senere ændringer. Lovbekendtgørelsen kan hentes på: www.retsinformation.dk
Der kræves ingen særlig retlige form. Hvis kontrakten tildeles en sammenslutning af økonomiske aktører fx et konsortium, skal disse hæfte direkte og solidarisk og udpege én økonomisk aktør, der har bemyndigelse til at repræsentere sammenslutningen.
Konsortieerklæring skal fremsendes sammen med ansøgningers ansøgning om prækvalifikation. Hvis ansøger baserer sin formåen på andre enheders økonomiske kapacitet, skal disse ligeledes hæfte direkte og solidarisk. Støtteerklæring skal fremsendes sammen med ansøgers ansøgning om prækvalifikation. Ansøger opfordres til at anvende de skabeloner for erklæringer, som er uploadet i EU-Supply.
Rammeaftalen er baseret på ABR18 med DSB's fravigelser. Se udbudsbetingelserne, bilag B yderligere oplysninger, vedrørende rammeaftalens kravkategorisering. Alle krav, som ikke er mindstekrav, kan i princippet forhandles og ændres undervejs i udbudsprocessen. Alle potentielle ansøgere, som kan opfylde mindstekravene, opfodres derfor til at deltage.
I rammeaftalen er hensynet til samfundsansvar, som formuleret i de konventioner der ligger til grund for principperne i FN's Global Compact, og som formuleret i OECD's retningslinjer for multinationale virksomheder, inddraget i relevant omfang. Der er desuden stillet kontraktmæssige krav i henhold til ILO-konvention 94 om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter og cirkulære nr. 9471 af 30. juni 2014.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Deltagelse i udbuddet kan kun ske elektronisk via EU-Supply, jf. adressen i punkt I.3). For at få adgang til udbudsmaterialet, skal ansøger være registreret eller registrere sig som bruger. Såfremt ansøgningen indeholder flere versioner af det samme dokument, vil den seneste uploadede version være den gældende. Al kommunikation i forbindelse med udbudsproceduren, herunder spørgsmål og svar, skal ske via EU-Supply. Interesserede bedes holde sig orienteret via EU-Supply. Såfremt ansøger oplever problemer med systemet, kan support kontaktes på mail dksupport@eu-supply.com eller telefon (+45) 70 20 80 14. Ansøger skal som sin ansøgning indgive et ESPD som et foreløbigt bevis for de i udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3, nævnte forhold. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal der indgives et særskilt ESPD for hver af de deltagende økonomiske aktører. Ansøger skal udfylde ESPD, II.A) hvis ansøger deltager i udbudsproceduren sammen med andre (f.eks. et konsortium). Desuden skal der indleveres en konsortieerklæring, hvori deltagerne i sammenslutningen erklærer at hæfte direkte og solidarisk over for DSB. Konsortieerklæring skal fremsendes sammen med ansøgningen om prækvalifikation. Såfremt ansøgeren baserer sig på andre enheders formåen, skal der indgives et ESPD for hver af de enheder, som denne baserer sig på. Ansøger skal ligeledes indlevere en støtteerklæring, hvori den eller de enheder, som ansøger baserer sig på, erklærer at være direkte og solidarisk ansvarlig med ansøger, såfremt denne bliver tildelt kontrakten. Støtteerklæring skal fremsendes sammen med ansøgning om prækvalifikation. Ansøger opfordres til at benytte skabelonerne, som er uploadet i EU-Supply. Ansøger vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøger er omfattet af de i udbudslovens § § 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde, medmindre ansøger har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med udbudslovens § 138. Inden tildelingsbeslutningen skal de tilbudsgivere, som DSB har til hensigt at tildele rammeaftalen til, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD i henhold til udbudslovens § § 151 og 152, stk. 3. Ved ændringer af ansøger/tilbudsgivers sammensætning finder reglerne i udbudslovens § 147 i det hele anvendelse. I relation til pkt. II.2.9) bemærkes, at hver ansøger kun kan indgive én ansøgning om prækvalifikation. DSB forbeholder sig ret til at tildele på grundlag af det indledende tilbud. Spørgsmål vedrørende ansøgning for prækvalifikation skal fremsendes via beskedfunktionen i EU-Supply, hvor svar på spørgsmål vil være tilgængelige. DSB forbeholder sig ret til, på et hvilket som helst tidspunkt under udbudsprocessen, at anmode en ansøger om at fremsende dokumentation for oplysningerne afgivet i ESPD, hvis nødvendigt for korrekt udførelse af proceduren. Rammeaftalens anslåede værdi er 300 - 350 mio. DKK. Det anførte interval er begrundet i usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi. Intervallets nedre grænse er udtryk for DSB's skøn over rammeaftalens forventede mindste værdi, mens intervallets øvre grænse udtrykker den forventede højest anslåede værdi af samtlige kontrakter tildelt inden for rammeaftalens løbetid. Der er herved taget højde dels for DSB's forventninger baseret på et mest sandsynligt træk på rammeaftalen, dels for den forventede usikkerhed, der er forbundet med dette skøn. Afgørende for den skønnede værdi af rammeaftalen vil være ændringer i den planlagte projektportefølje, der kan hhv. op og ned ift. den skønnede værdi. Der gøres særligt opmærksom på, at der ikke er garanteret noget mindstetræk på rammeaftalen, og at det anførte skøn ikke indebærer tilsagn fra DSB om et mindstetræk på rammeaftalen.
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405708
Internetadresse: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagevejledning-0
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v., gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt, skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2.
I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4.
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2, 2. pkt.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://www.kfst.dk