23948sdkhjf

Grønne tænketanke foreslår fortsat sort flytrafik mod lagring af CO2

Ifølge Klimarådet og Concito kan det vise sig lige så klimavenligt at lade langdistancefly fylde fossile brændstoffer i tanken som at vælge grønne alternativer, så længe der ryddes op med CO2-fangst

Fang CO2, gem den under jorden og lad flytrafikken på de lange distancer fortsætte på 'sort' jetfuel.

Sådan lyder den kontroversielle opskrift, der ifølge flere eksperter kan være en midlertidig vej til CO2-neutral flytransport, skriver Ingeniøren.

- Det kan give mening, at de fly, som ikke kan flyve på kulstoffrie brændsler, fortsat flyver på fossile brændsler, siger Tobias Johan Sørensen, der er senioranalytiker i tænketanken Concito.

Forudsætningen er dog, at brændslerne gøres mere klimavenlige ved tilførsel af brint. Og så skal en afgift dække udgifterne til såvel fangst af atmosfærisk CO2 – såkaldt direct air capture (DAC) – som efterfølgende lagring.

- Der betales den fulde pris for at fjerne de udledte mængder CO2 fra atmosfæren ved hjælp af DAC, siger senioranalytikeren.

Baggrunden for Concitos forslag er blandt andet, at biomasse i fremtiden kan blive en knap ressource.

Hidtil har pilen peget på, at de største fly efter 2050 skal flyve på eksempelvis brændsler baseret på brint produceret på grøn strøm i kombination med CO2 indfanget fra afbrænding af netop biomasse.

Her viser Concitos analyser, at det kan gavne klimaet mere at bruge brint som brændstof alene eller til produktion af eksempelvis ammoniak, mens den grønne CO2 skal lagres i undergrunden.

Også Klimarådets næstformand Niels Buus Kristensen foreslår forlænget spilletid til fossile brændsler mod betaling for at lagre CO2.

I en skriftlig kommentar til Ingeniøren forklarer han, at luftfarten vil flyve på kulstofholdige brændstoffer de næste to-tre årtier, hvorefter nogle fly måske kan flyve på brint.

- Et kontroversielt alternativ indtil da er at fortsætte på fossile brændstoffer, skriver Niels Buus Kristensen.

Hans forslag adskiller sig fra Concitos, idet kompensationen skal findes ved lagring af skorstens-CO2, som ellers skulle bruges til produktion af bæredygtige flybrændstoffer.

- Det ville have den samme klimaeffekt (som at flyve på grønne brændstoffer, red.), hvis det gøres rigtigt, siger Klimarådets næstformand.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Første brønd på Tyra II er færdig
Æggebakken, affaldssortering og genanvendelse i den bedste af alle verdener
Bedste regnskab til dato fra rådgiverkæmpe og energiø-aktør
Lovforslag om direkte kabellinjer møder skepsis
Professor om åben dør-pause: Beklageligt, men nødvendigt
Dansk selskab klar med robot til vinge-reparation
Andre Nordiske Medier
Metal Supply DK
Electronic Supply DK
Building Supply DK
Transportmagasinet
Licitationen
Søfart

Send til en kollega

0.141