23948sdkhjf

Vejen til en grønnere fremtid findes i de fælles løsninger

Casper Kirketerp Møller, adm. direktør i Clever har skrevet dette indlæg

Danskernes stigende interesse for elbiler har sat tempo på den grønne omstilling af transporten. Alene i 2021 blev antallet af opladelige biler på de danske veje mere end fordoblet sammenlignet med 2020, og i december satte el- og hybridbilerne ny rekord, da de udgjorde 56. pct. af månedens salg af nye personbiler.

Efterspørgslen efter biler, der kan køre elektriske kilometer, er et vigtigt skridt i den grønne omstilling af transporten, men den er også en særdeles vigtig brik i at sikre et friere og grønnere Danmark og Europa.

Transportsektoren bevæger sig nemlig med hastige skridt væk fra russisk olie og over til vedvarende energi, og med weekendens brede politiske aftale om et mere grønt og sikkert Danmark står sektorens aktører lige nu over for den største teknologiske omstilling i mere end 100 år.

Sådan en omstilling kræver store investeringer – ikke kun for transportsektoren, men på tværs af sektorer herhjemme og i resten af Europa. Skal vi have succes med at accelerere udrulningen af grøn energi til gavn for en friere og grønnere verden, er der brug for et stærkt samarbejde på tværs.

Sektorkobling skal bane vejen for et friere og grønnere Europa

I Danmark har vi tradition for at skabe innovative og kreative løsninger på tværs af sektorer, og det samarbejde har vi brug for mere end nogensinde før, hvis vi skal vriste os fri fra fossile brændsler fra Rusland og nå vores klimamål.

Vi har mulighed for at etablere energiøer og havvindmølleparker i Nordsøen, ja faktisk har vi nogle af de bedste forhold til produktion af vindenergi på hele kloden, og de kan levere et væsentligt bidrag til udbygningen af mere vedvarende energi.

Samtidig skyder det op med nye løsninger til at fremtidssikre elnettet, så det kan håndtere stærkt stigende mængder vedvarende energi, og dem skal vi udnytte. Et eksempel er Clevers pilotprojekt med kæmpebatterier på 1,6 MWh ved lynladestationerne i Køge og Odense, som skal hjælpe med at holde balancen i elnettet mellem forbrug og produktion ved at lagre strøm, der er i overskud i elnettet, og bruge den til at oplade danskernes elbiler på farten.

Vender vi fokus ud over landegrænserne, har australske borgerenergifællesskaber i flere år udnyttet de mange solskinstimer på den anden side af kloden og handlet overskydende el med hinanden. Udnyttelse af fleksibilitet, og hvordan vi i fællesskab bliver bedre til at udnytte vores energi, ved for eksempel at sælge den overskydende energi til vores naboer eller til elmarkedet, er et interessant indspark i den grønne omstilling. Det bliver spændende at følge udviklingen herhjemme og se, hvordan vi på bedst mulig vis i fællesskab kan bruge energien smart.

Kommunerne kan også hjælpe med den grønne omstilling af transporten

Interessen for at omstille transporten er massiv, og flere aktører melder sig løbende ind i kampen om at udrulle ladeinfrastruktur. Det er godt for konkurrencen og for den grønne omstilling.

Omstillingen fra fossilbiler til elbiler er imidlertid også vigtig for kommunernes klimaindsats, og derfor er der brug for, at både kommuner, netselskaber og ladeoperatører løbende har en tæt dialog og sammen får udviklet de bedste løsninger til borgerne, så de trygt kan vælge elbilen til i hverdagen.

Med den nye Lov om infrastruktur for alternative drivmidler til transport (også kaldet AFI-loven) er det blevet muligt for kommunerne at hjælpe med at skubbe på udbredelsen af offentligt tilgængelige ladestandere, fordi de nu har hjemmel til at lave udbud og medfinansiere ladestandere på egne arealer.

Jeg håber, at kommunerne ser den samme udvikling som aktørerne i markedet og hurtigst muligt bidrager til udrulningen af ladestandere ved at sætte tempoet op på sagsbehandling og godkendelser.

Som ladeoperatør har vi naturligvis også et ansvar for at hjælpe både kommuner og netselskaber godt på vej med at sikre rigelig, relevant og fuld tilgængelig opladning. Det kan vi bl.a. gøre ved at sikre centraliseret vidensdeling og ensretning, så processen er den samme for både operatører, netselskaber og kommuner på tværs af landet.

Derudover er det afgørende at sikre markedsannonceringer og udbud, der favner markedets mangfoldighed og at holde fokus skarpt rettet på brugeroplevelsen. På den måde får vi de bedst mulige rammer for opladning af danskernes elbiler, og så haler vi samtidig ind på den stærkt stigende efterspørgsel.

Alle har vi et fælles samfundsansvar, som vi skal løfte i flok på tværs af både sektorer og kommuner, og det gør vi bedst ved at gå i dialog med hinanden om, hvordan vi løser den grønne omstilling af transporten hurtigt og på bedst mulig vis.

Sammen gør vi en forskel

Sektorkobling og samarbejde med kommunerne er et skridt i den rigtige retning mod at accelerere den grønne omstilling, men det sidste skridt skal tages af alle os, der bruger det danske energisystem. Vi kan nemlig være med til at gøre en forskel ved at bruge energien smart til gavn for et grønnere Europa.

Sætter vi således opvaskemaskinen til at køre og elbilen til at lade intelligent i de timer, hvor de fleste af os bruger mindre strøm, og der er god kapacitet i elnettet, er der store klimabesparelser og samfundsgevinster at hente.

Jeg kan kun opfordre både private, virksomheder og myndigheder til at følge med i energipriserne og bruge energien, når den er billigst og primært er baseret på vedvarende energi – det vil sige oftest om natten, hvor elnettet ikke er ligeså belastet af hverdagens gøremål.

Der findes heldigvis mange løsninger herhjemme, som gør det nemt at bruge energien smart ved at give et overblik over forbrug, pris og CO2-udledning, og har du brug for hjælp til at oplade elbilen intelligent, kan du fx lade Clever om den del.

Jeg tror fuldt og fast på, at samarbejdet på tværs af både sektorer, myndigheder, virksomheder og private kan være med til at vise vejen til en lysere fremtid med grønne løsninger, som udvikles og eksporteres til resten af verden vha. kvikke hjerner og kloge hænder.

Mere vedvarende energi er den eneste rigtige løsning, og herhjemme har vi muligheden for at gå forrest. Derfor er det vigtigt, at vi fjerner barrierer, som bremser etableringen af havvindmøller og solceller, og at vi i stedet sætter den grønne barre højt og er villige til at sætte handling bag vores ord.

Artiklen er en del af temaet Klumme.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.078