23948sdkhjf

Grøn transport og forsyningssikkerhed kræver udbygning af vind og sol

Eksternt indlæg skrevet af Jacob Stahl Otte, direktør i Drivkraft Danmark

Med Ruslands invasion af Ukraine er forsyningssikkerhed igen kommet højt på dagsordenen. Heldigvis er klimadagsordenen og hensynet til forsyningssikkerhed ikke i modstrid med hinanden – tværtimod. Uanset fokus, får vi nemlig brug for langt mere vind og sol, end det der er planlagt i dag.

Drivkraft Danmarks medlemmer står for 99 procent af energien til landtransporten og leverer derudover brændstoffer til skibe og fly. De mærker tydeligt, at aktiviteten i samfundet igen er på vej op, og at rejselysten er tilbage efter årene med Corona-nedlukninger. Bilerne er tilbage på vejene og lufthavnene melder om den travleste april siden Corona-krisen. Den øgede aktivitet i samfundet er glædelig, men kalder samtidig på endnu mere klimahandling.

Selvom det er privatbilismen, der har fået mest opmærksomhed, er denne del af transporten faktisk den nemmeste at omstille. Trods forsyningsproblemer sælges der elbiler som aldrig før, og Drivkraft Danmarks medlemmer udruller ladeinfrastruktur i et hidtil uset tempo på tankstationer, foran supermarkeder og restauranter, på gader og stræder. Allerede i år vil vores medlemmer have omkring 200 lynladestationer i Danmark. Det sikrer en mangedobling i forhold til bare sidste år.Skal elbilerne køre grønt, kræver det imidlertid store mængder grøn strøm.

Det er naturligvis ikke nok at omstille privatbilismen – vi skal også have omstillet den tunge transport, skibe og fly. Ruslands invasion af Ukraine har givet gassen et skud for boven, og den ser ikke længere ud til at være en langsigtet løsning i transporten. Det gør derimod el, brint, og PtX i forskellige former. Uanset hvilken energiform, der efterspørges, skal Drivkraft Danmarks medlemmer nok levere den hjem til kunderne og ude i landet på de mange truckanlæg, energistationer, havne, lufthavne osv.

Nogle lastbiler, skibe og fly vil givetvis blive elektrificeret direkte med batterier, men det er endnu usikkert hvor langt man kan komme ad den vej, og hvor der i stedet er behov for VE-brændstoffer, brint og PtX. En sektor, hvor PtX helt sikkert får stor betydning, er luftfarten. Med sin nytårstale fik Statsministeren for alvor sat omstilling af denne transportform på dagsordenen. Heldigvis har mange gode kræfter grebet statsministerens bold og samarbejder nu om, hvordan de politiske visioner bliver til virkelighed. Her kommer raffinaderierne til at spille en helt afgørende rolle.

Ved at bruge vedvarende alternativer som el, brint, pyrolyseolie og restaffald kan raffinaderierne producere fremtidens grønne brændstoffer baseret på vedvarende energi. Dermed kan de sikre omstilling af den del af transportsektoren, som ikke elektrificeres direkte – herunder flysektoren. Raffinaderierne vil samtidig spille sammen med dedikerede PtX fabrikker og sikre, at brændstofferne lever op til de skrappe miljø- og sikkerhedskrav. Også her kræves der nok grøn strøm.

Drivkraft Danmarks medlemmer er dér, hvor visionerne møder hverdagen. De sikrer, at produkterne bliver gjort anvendelige, og får dem ud til forbrugerne. Skal produkterne være grønne, er det dog helt afgørende, at andre producerer al den vind- og solenergi, som de har brug for – ligesom de er afhængige af et el-net, der har fokus på forbrugernes behov frem for systemets begrænsninger. Derfor er budskabet klart: En forudsætning for, at vi som leverandører af energi til transporten kan omstille denne, er, at der sættes yderligere fart på udbygningen af vedvarende energi og el-infrastrukturen. Sker det ikke, når vi ikke 70 % målet i 2030, men må nøjes med blame-game og klimaskam. Heldigvis vil udbygning af vind og sol også bidrage til, at Europa kan blive uafhængig af olie og gas fra lande, vi ikke ønsker at være afhængige af. De nødvendige beslutninger burde derfor ligge lige til højrebenet.

Artiklen er en del af temaet Klumme.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.86